načítám data...

Hyundai Kona Electric Power: Naco Teslu...

14. července 2019, 14:04 16 komentářů Jan Machač Recenze & testy

Stojím před autosalonem Kia a hledám Hyundai. Pak sedám do auta a jedu jinam, abych nakonec našel elektromobil. Takovýhle problémek na úvod je tak trošku příznačný...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai Kona Electric Power: Naco Teslu...

Elektrickou Konu jsem si v plánu testovaček zabral z jediného důvodu: Tajně a po nocích, když se nikdo nedívá a neposlouchá, sním o tom, že bych si pořídil na ty svoje pojížďky v okolí Prahy nějaký elektromobil. Samozřejmě se to nesmí nikdo dozvědět, protože hněv petrolheadů by se obrátil nejen proti mě, ale hlavně proti našemu nadnárodně-významnému magazínu. Ano, čtou nás i na Slovensku! Ale k věci: Mám prostě elektromobily rád. Baví mě jak děsí chodce a spolujezdce a miluju jejich odlišnost. A dlouho jsem se žádným nevozil. A tím končí mé očekávání.

Jsem tedy nakonec ve správném autosalonu, přebírám bojově polepené SUV roku 2019 v USA a vyrážím. Prohlížím si interier, zjišťuji, že je opět dost mimo můj vkus. Je možná uspořádanější, než v Kii Ceed, ale je za každou cenu kulatý a baculatý a to se prostě s mým vkusem adorujícím přímky moc nepotkává. Zároveň je jasné, že se u auta za milion a třista tisíc, které se chlubí dojezdem Tesly, muselo někde šetřit a to je vidět i v interieru. Šetřilo se však na materiálech a cingrlátkách, nikoli na výbavě. Auto má snad vše z moderních technologií, co umí Hyundai vyrobit. A vše funguje tak, jak by člověk čekal. Radiomapa možná nemá trendy grafiku, ale dá se ovládat, je logická a snad jen kostrbaté zadávání cíle ukazuje, že je staršího data. Heads Up Display promítá na sklíčko, což je trošku demodé, ale lepší než nic a poslední výtka snad ani není výtka. Korejská alternativa k pilot assistu od Volva (tedy "něco co se fakt snaží řídit samo") mě držela v pruhu příliš vpravo a tak jsem se s ní trošku pral. Toyota to ale dělá stejně, takže možná jsem nakonec blbej já a měl bych jezdit víc vpravo. A to je vše. Jinak se elektronickým trpaslíčkům a pomocníčkům dá těžko co vytknout. A navíc je tu vedle tlačítka zapínání klimatizace i šarmantní tlačítko zapínání topení. Nevím sice, kdy by člověk chtěl topení vypnout, ale nadchla mne ta symetrie.

Takže takhle jedu z autosalonu, dumám nad tím, co budu dělat v kanclu, šlápnu na to z křižovatky a ta věc si kvikne a rozbliká protiprokluz? Zahazuji rozblemcaný nanuk, vylévám nedopité kafe a horečnatě hledám vypínač "kontroly prokluzu", jak se mu v tomto voze hezky česky říká. Nacházím! Dlouze držím! Varovné kontrolky varovně kontrolují mou příčetnost a já dupu na plyn. Padá mi spodní čelist a chechtám se jako zfetovaný orangutan, protože ta věc jednoduše poslala všech dvěstě koní rovnou na ekologické gumy o šířce 215mm. A trvalo zhruba tak nula sekund, než to pravá pneumatika vzdala a začala hořet. Jó, kdyby se čáry na silnice malovaly černou, byl by tohle cestářův vlhký sen. A nejde jen o momenty buranie gargantuovských rozměrů a produkci zcela neekologického smradu, ale i o malé radosti běžného dne. Stačí jet po poklidné rezidenční čtvrti, mít vypnutý umělý zvuk motoru, vyčíhnout si nepozorného lelkujícího spoluobčana a jen na to tak trošku dusnout. Kona prohrábne, gumy o asfalt štěknou a spoluobčan se… Vyděsí a zmate. Zmate, neb místo radostného burana v BMW e36 Kompakt Turbo Evo Křídlo Plus odjíždí jen nějaký divný elektromobil. Je to dost dlouho, co jsem byl na své sousedy tak zlý, ale příležitost dělá zloděje…

Při normálním provozu se Kona chová jako učebnicový předohrábek. Řízení je mtvé, instantní výkon poslaný neopatrně na přední kola buďto rozbliká kontrolku stabilizace, nebo vás vystřelí ze zatáčky po čumáku o dva pruhy vedle. Podvozek je spíše pohodlný a bambelavý, než sportovní a při brždění je to… Jako snažit se tlačit psa zpátky do boudy, brzdí to, ale nikdy nevíte, kam vám to uhne. Jenže takhle se v extrémních situacích chová většina "běžných aut", která jsou určena pro přepravu osob a ne pro zastydlé puberťáky s přemírou volného času jako jsem třeba já. A na delších cestách je Kona jednoduše pohodlné auto plné hračiček, která z vás dělají jen člověka ladícího rádio a čekajícího až tam bude. A to je přesně to, co se cílovce bude líbit.

A pak je tu spotřeba. S mou nohou na plynu, mozkem plným kravin na krku a snahou užít si každý okamžik jsem v městském provozu skončil se spotřebou 16,7 kWh na 100 km. Je pravda, že jsem maximálně rekuperoval, protože proč ne, ale i tak si nemyslím, že by můj jízdní styl byl ekologický nebo – nedejbože! – ekonomický. Přesto bych tímhle stylem měl najet asi 380 km. A to je prosím dost. Dost na to, aby se z příměstského vozidla naprosto v pohodě stalo vozidlo meziměstské, ale hlavně: Je to dost na to, abych se nebál jen tak sebrat auto, které se nabíjelo před dvěma dny a odfrčel na vejlet bez toho, abych plánoval nabíjení. Na dálnici spotřeba samozřejmě vzroste nějak k 25kWh/100km, ale to je prostě fyzika. A érodynamika. A to prosim moc vočurat nejde a stejný problém mají i ostatní elektromobily. To jen neefektivnost klasického spalovacího auta ve městě v nás ukotvila představu, že "na dálnici to nežere".

Verdikt

Ten titul nejlepšího SUV v Americe je úsměvný, ale Kona je fakt povedený elektromobil. Má dostatek dojezdu, přemíru výkonu pro nějaké tu lunární debility a všechny možné hračky, které Vám to nudné ježdění do práce udělají ještě nudnějším.

Fakt nevím, proč se zabývat nějakou Teslou Model 3. Vždyť vona nemá ani budíky! ;-)

 

Technické údaje:

  • Motor: Synchronní s permanentními magnety, 150kw / 204 koní
  • Baterie: LiPol 64kWh
  • Pohotovostní hmotnost: 1760kg
  • Délka: 4180 mm
  • Maximální rychlost: 167 km/h

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Rien
14. července 2019, 15:54
2

Ja jenom nechapu, proc tohle auto udelali tak neuveritelne odporny
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 17:40:04

reagovat
Pochtli
15. července 2019, 20:58
0

Tak ona většina elektroaut má otřesný design. Asi aby hned na první pohled každý věděl, na co to auto jezdí.

ransom
15. července 2019, 21:12
0

Kona, to je ještě docela pěkný auto. Znám se s jedním eko-nadšencem, co si mezi prvními pořídil Leafa. V pomněnkové metalíze. Vypadá to jako jako pro blbou bloncku s příšerným vkusem. Varoval jsem ho, že kdyby mu došly baterky někde u lesa, mohl by ho omylem znásilnit nějaký ukrajinský kamioňák.

Rien
15. července 2019, 21:45
-1

tak leaf je proti tomu snad krasavec. Tohle je proste strasne preplacany. Treba ty jinak barevny lemy kolem kol, to mi tam prijde naprosto zbytecny.

ransom
17. července 2019, 06:36
0

Přít se určitě nebudu. Že můžeme mít naprosto odlišný vkus je možná jedna z posledních opravdových svobod.

beastar
14. července 2019, 16:29
3

To auto vypadá divně. Nicméně dojezd asi solidní. A cenově je to pořád samozřejmě buržoazní krám. Nicméně rozhodně ne nedostupný. V tom hnusným interiéru bych umřel nudou. A ty gumy bych asi spálil na popel to je totiž tak všechno, co se v tom elektrokontejneru dá dělat a považovat to za zábavné. Pravdou je že cílovka už jásá jaké, že to skvělé a někde i dotované auto chjondé vyrábí. Kupředu levá, zpátky ni krok. Myslim že Gréta má právě novej služebák.

reagovat
Inženýr
14. července 2019, 18:11
1

Pokud je někdo ten takovej "konzument", z principu nechce Škodu a může si dovolit elektro, tak proč ne? Na nákupy do Lidlu je to víc než slušný povoz.

reagovat
ro
rock
14. července 2019, 18:57
0

No dobrá. Dojezd podle malůvky na kastli 449 km, podle průměru v testu 380 km. Slušný. Ale v textu je tak nějak schovaný, že kdyby byla D1 -čistě hypoteticky- v pořádku, tak bych měl problémy přijet na koncert Nicka Masona do Lucerny, páč bydlím kousek za Brnem a to už by pro Konu bylo v dálniční rychlosti na knop. A zpátky bych teda musel vlakem.

reagovat
ro
rock
14. července 2019, 18:58
3

...pokrok to je, ne že ne, ale zajímavý to začne být, až se z toho koncertu budu moci vrátit domů po vlastní ose.

MB
MBMB
15. července 2019, 01:22
1

Nerozumím tomu, proč by člověk musel vlakem. Od toho se na hlavních tazích dělají rychlonabíječky, kde si člověk za snesitelnou dobu dobije, kolik potřebuje na dojetí a jede dál.
V ideálním případě pak člověk v Praze zaparkuje u stojanu, kde se auto může po celou dobu trvání koncertu dobíjet, ale na to ještě nemáme dostatečně rozvinutou infrastrukturu.

GanGreen
14. července 2019, 22:10
0

Takhle vypicenej displej snad umí jedině soused z Nošovic

reagovat
ma
martinw
14. července 2019, 22:36
1

lze to odtahnout na lane ? ma to kouli ?

reagovat
Jimi
14. července 2019, 22:43
0

Pokud by se tady našel někdo elektricky/mechanicky zdatný, a vysvětlil, proč nemají e-auta vícestupňové převodovky? Když to na dálnici točí nějakých 25kWh na sto, tak logika říká, že kdyby točil e-motor např. polovinu při stejné rychlosti- točák tam prý je- tak by ujelo víc, nebo se mýlím ... ?
Jinak za cenovku 1,3M i s vědomím full-elektro to vypadá hjóóódně levně.

reagovat
Jan Machač
14. července 2019, 22:52
0

Elektromotoru s permanentnimi magnety jsou otacky vicemene burt. Pri vyssich dalnicnich rychlostech je proste ta energie potreba pro prekonani aerodynamickeho odporu.

MB
MBMB
15. července 2019, 02:14
1

I synchronní motor s permanentními magnety má nějakou mapu účinnosti podle zatížení a otáček. Ale to rozpětí mezi nejvyšším a nejnižším bodem je orientačně 80 až 95%. Čili to skutečně nehraje až takovou roli.
Něco málo se tam ale ušetřit dá, proto se výrobci zabývají i dvoustupňovými převodovkami. Zároveň mají velké uplatnění u sportovních aut typu Tesla Roadster či Porsche Taycan, kde mají být dva stupně i kvůli vyšší maximální rychlosti.

Jak padlo už přímo v článku, i spotřeba spalovacího auta kvůli aerodynamickému odporu výrazně roste s vyšší rychlostí, akorát nám to tak nepřijde, protože je brutálně neefektivní ve městě, což je naopak pro elektromobil nejúspornější provoz.

sheogh
16. července 2019, 10:46
0

Kdyz pominu design, ktery se me fakt strasne nelibi (obzvlast ten displej uprostred, to je masakr), tak absolutne nechapu tu cenovku.... Nevim no, za pulku by to mohlo asi zacit davat smysl

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem