Řeknu vám to na rovinu, bez obalu a hned na úvod. Tohle auto stojí jeden a čtvrt milionu. Aniž byste věděli cokoliv dalšího, můžete si poklepat na hlavu a jít dělat něco užitečnějšího, třeba dloubat klackem do písku. Hyundai za 1,2 milionu korun českých! Anebo můžete číst dál a zjistit, jak má chorá mysl dospěla k názoru, že to vlastně vůbec nejsou špatně utracené peníze. Nechám to na vás…
Testování Grand Santa Fe připadlo (i když to tak z fotek nevypadá) na jeden z těch týdnů, kdy člověk s nervózním podupáváním očekával jaro, a místo toho teplota spadla k nule a ještě začalo drze sněžit. Čekalo mě vstávání za tmy a dlouhá cesta po dálnici, přičemž vyhlídka na jízdu korejským SUV nečinila představu otravné cesty nijak růžovější. Až po pár dnech mi došlo, že lepší podmínky pro sžívání s tímhle autem bych si nemohla přát. Zima, vítr, mokrý sníh pod koly i všude jinde, zkrátka bezútěšná slota, přesně taková atmosféra nechá nejlépe vyniknout jeho přednosti.
Děti, domů! Bude pršet…
Největší SUV korejské značky by se dalo nejlépe popsat slovem ‚obytné‘. Obývat ho je velmi příjemná záležitost, ať už sedíte za volantem, nebo na zadním sedadle. Jeho pohostinný charakter nepramení z estetické hodnoty interiéru, o níž se tu mluvit nedá, nýbrž ze schopnosti vytvořit solidní a bezpečný osobní prostor, zcela izolovaný od okolí. Není to moderní rodinný dům protkaný vlnami BeoLink Multiroom, spíš starší maloměstská vila, stavěná s ohledem na funkci, trvanlivost a rušný život uvnitř i okolo. Když to řeknu prozaicky, všude je moře místa, jsou tu všechny civilizační vymoženosti a přitom nemusíte mít ujímání z toho, že dovnitř vlezete v mokrých botách.
Když jsem auto viděla poprvé na parkovišti, až mě zarazilo, jak je obrovské. Délkou sedne přesně mezi BMW X5 a Audi Q7. Spíš než evropské crossovery připomíná americká fullsize SUV typu Chevrolet Tahoe. Interiér je pak něco jako Američan navečený do hanboku, jinými slovy „ať je to klidně z plastu, hlavně ať je tam všechno”. Takže tu jsou přední sedačky s vyhříváním i odvětráváním, zadní sedačky s vyhříváním (místo lavice si můžete objednat dvě samostatná křesla), vyhřívaný volant, panoramatické okno, hromada odkládacích prostor včetně chlazené přihrádky spolujezdce, 360° parkovací kamera a objemný balíček elektronických asistentů. Nesmím zapomenout na třetí řadu židlí složenou v kufru a samotný kufr o rozměrech menší garsonky.
Typicky korejský design přístrojové desky se s mým osobním vkusem příliš nepotkává. Výdechy ventilace mu dávají sice specifický, ale zbytečně útočný tvar, který mi ze všeho nejvíc připomíná měkkýše, kterého jsem kdysi dávno vylovila z moře na chorvatské pláži. Vypadal jako kříženec améby a rejnoka. Na druhou stranu, krása interiéru pro mě nikdy nebyla rozhodujícím faktorem při výběru auta. Dokážu ji ocenit, důležitější však pro mě je fakt, že se loketní opěrka neviklá, do cupholderu můžu bez trvalých následků vylít kafe, na sedadlo spolujezdce klidně odhodím velkou polní a žádná páčka mi při razantní manipulaci nezůstane v ruce. Kromě vizáže nemám k vnitřnímu uspořádání žádných výhrad. Sedačky jsou pohodlné, plasty působí obyčejně, ale fortelně a všude je množství starých dobrých tlačítek.
Sportuje pouze rekreačně
Ještě za tmy nakopnu motor, obýváček se rychle zahřívá, za minutku si už můžu sundat bundu a vyrazit na cestu. Při pohledu na ten kekel na silnici mě vážně těší, že mám pohon na všechny čtyři. Naftový čtyřválec pod kapotou vzdáleně hučí a domáckou pohodu nenarušuje. Odhlučnění se tady fakt povedlo, což se týká jak motoru, tak podvozku. Ani na dálnici nemusím točit volume moc doprava. Nic jiného než 2.2 CRDi si do auta poručit němůžete. Na jednu stranu je to škoda, protože k americkému charakteru by něco většího sedělo líp, na druhou stranu těžko k němu hledám výžnější výtku. Síly má dost, ani ve vysoké rychlosti není problém ještě přidat, a projevem nijak neodkazuje k polnímu hospodářství. Spolupráce s klasickým šestistupňovým automatem probíhá hladce a předvídatelně.
Oficiální stránky modelu lákají na „maximálně dynamický zážitek z jízdy“. Nejspíš proto, že kdo dneska není dynamický, je odsouzen bídně zhynout pod nohama těch, co dynamičtí jsou. Jako by byla ostuda se na nějaké dynamické šílenství prostě vybodnout. Doménou Grand Santa Fe je jednoznačně komfort. Podvozek se vlní přes nerovnosti s měkkostí, o jaké si můžou nechat zdát i někteří o milion dražší konkurenti. Nechce se dravě vrhat do zatáček, za takové jalové dynamické nápady vás ztrestá výchovnými náklony a disciplinární nedotáčivostí. Po okresce dokáže jet svižně, ale prioritou je pro něj pohodlí pasažérů, nikoli řidičské zážitky. Tomu odpovídá i přebujelý posilovač řízení – o dění pod koly víte sice houby, ale s manipulací si hravě poradí i ženy, děti a starci.
Mezinápravová spojka tu slouží výhradně pro bezpečnou jízdu v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Auto samozřejmě zvládne polní cestu, ale na nějaké offroadové dobrodružství rozhodně stavěné není. Stačí se podívat na výšku podvozku, velkorysý rozvor a poměrně dlouhé převisy. Čtyřkolku si s sebou vezete proto, abyste se ani ve vánici nemuseli strachovat, že přijdete o svou domácí pohodu.
Verdikt
Grand Santa Fe je zvláštní směsicí mainstreamu a ‚prémie‘, nadstandardní výbavové prvky leží na jedné hromadě se zcela průměrnými materiály. Jako celek to ale funguje, zejména pokud máte na prvních příčkách priorit komfort, prostor a bezpečí. Cenovka se na první pohled může jevit kosmicky, jenomže pak se rozhlédnete po alternativách a zjistíte, že valnou většinu z nich najdete u značek, za které je třeba si ještě aspoň milion připlatit. A sedmimístných čtyřkolek je obecně v nabídce pomálu. Pro člověka, kterému zas tolik nezáleží na tom, jaké logo má na autu přilepené, je to rozumná volba. Grand Santa Fe nekřičí do světa nic o vaší solventnosti, zároveň umí spoustu věcí a umí je dobře. K tomu má něco, co ostatním mainstreamovým SUV schází – majestátní americký charakter.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 199 cm3
Výkon: 200 koní (147 kW) v 3 800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
0-100 km/h: 11,8 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 7 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 8,9 l/100 km
Cena: 1 298 990 Kč
17. května 2018, 10:32
3
Jen taková věčná, pokud si hodláte vybrat variantu šťouraní klackem, nedělejte to na pískovišti, kde si zrovna hrajou děti. Maminky jsou pak nepříjemně zpovykané...
17. května 2018, 12:31
0
A co teprve zpovykaná Zlokočka za volantem?
17. května 2018, 11:00
0
Jeee, ta SPZ, to je peklo. Okamzite me prastila do oci UNDA.
17. května 2018, 12:26
1
Která UNDA tohle vymyslela.
17. května 2018, 14:55
0
To je presmycka z NUDA
18. května 2018, 07:57
2
Unda sem unda tam...
18. května 2018, 12:30
0
Unda kam se podívám... A není to Santa fé vlastně fakt nuda?
17. května 2018, 11:03
0
Já vím, že pokaždý, když se tu v testu objeví korejský auto přes milion, tak je z toho haló, ale tolik ty auta dneska prostě stojej. Pořád je to o 10-15% míň než evropská konkurence. Jenom je to prostě oplantaný výbavou, která se v ČR objeví leda tak v dovezený ojetině z Německa.
Teď jsem si jen tak cvičně konfiguroval Ford Edge a jsem na 1.4 mil., a to auto má pořád látkový sedadla a z příplatků leda barvu. Z tohohle pohledu je to Hjondé pořád ještě volba spořivého řidiče.
17. května 2018, 11:39
0
Za 1,2 míče koupím Jeep Grand Cherokee s V6 a nemusím řešit Korejce. Mám mechanickou 4x4 s redukcí a 8st. automat.
17. května 2018, 11:51
2
Sporivy ridic do Hyundai ? hmm nesouhlasim, ja bych jako sporilek sel do Toyoty nebo Skodovky. Jaka je origo cena napr. DPF filtru pro Santu ?
17. května 2018, 12:18
0
To si ale myslím že není úplně dokonalý příklad, Ford poslední dobou nasazuje přinejmenším optimistické cenovky, např nový fiesta a i Edge je o něco dražší než konkurence.
Já se tě ceně ani nedivím, už jen kvůli té velikosti, Kokodak , Tiguan plus, i ten Edge... To sou všechno k kus menší auta. Jediný kdo nabízí ž Evropského mainstreemu takhle velké auto je snad jen Fiat š tou jeho transformací Dodge nebo co to k čertu je, a tam ta cena nebude jiná...
17. května 2018, 12:34
0
Nejde o cenovku nad mega. Jde o to, co ti auto nabídne. Santa za ty prachy vypadá zajímavě..7 míst, silnější nafta, kupa výbavy. Já myslim ok konkurence skoro neexistuje. Servisne to fakticky není volba pro šetřílky. Budeš se modlit aby to vydrželo v dobrym stavu co nejdyl. Pak to totiž přijde. A auta z konfigurâtoru snad nikdo nekupuje kromě důchodců:) Nemit Mb radši tak bych už takový auto třeba i měl... jinak když se tu objevi koreec? Takže pořád. A jinak klasickejch levnějších suv jsou mraky. Nejsou ale tak velký a nebude to tak plný fičur..
18. května 2018, 19:20
0
Edge ma o 5 cm delsi rozvor, Kodiaq stejny, takze Hyundai bude mit mozna trochu vetsi kufr, ale ten je dost velky i u zbylych aut, jinak vyuzitelnost interieru Santa Fe nebude o nic lepsi.
17. května 2018, 11:13
0
Divím se jakou drží Hyundai cenovku, ten model má už své roky a z pohledu interiéru a rozmístění tlačítek a kvality těch asistentů je Kodiaq prostě lepší. Osobně mě ty rozměry mě přijdou už nepraktické a naftový motor v zimě nebude mít rád krátké pojezdy na rozvoz dětí - tolik z pohledu mladé rodiny když jsme s tím měli spíše z rozmaru předváděcí jízdu.
17. května 2018, 12:38
0
Ty jejich interiery tj za ty prachy prasečina. A co teprve ty supr materialy. Nevydrží to a vypadá to hnusně. Zvenčí je to povedený auto a krátký pojezdy nesvědčí žádný naftě za studena plnej. S benzínovým v6 by to bylo lepší.
17. května 2018, 11:35
2
"Nadstandardní výbavové prvky leží na jedné hromadě se zcela průměrnými materiály". To je pořád lepší, než "podstandardní" prvky ležící na jedné hromadě se zcela podprůměrnými materiály, jak to ještě nedávno platilo (a nebo pořád platí?) u jisté prémiové značky - tímto zdravím Mnichov. Korejský "Range Rover" sice není sedan střední třídy a nějaká výbava tam prostě musí být, ale při pohledu na některé prémiové výrobky si myslím, že ty Hyundaie se za nic stydět nemusí. Ta cena je samozřejmě přehnaná, jelikož by to klidně mohlo stát půl míče, ale to samé platí třeba pro trojkové BMW. Když vidím, co prodává prémie a ještě dráž, tak nevidím důvod nadávat na cenu Santa Fe.
17. května 2018, 11:45
0
dle ceskeho konfiguratoru pouze 1 nejvyssi vybava, 1 motor takze to je doprodej nebo proste omezili nizsi vybavy ktere nikdo nechtel ?
17. května 2018, 12:40
2
Podle mě doprodej auta co na našem trhu předtím nikdo nechtěl :-)
17. května 2018, 14:36
1
Beastar: Kdo by to taky kupoval. My v ČR už SUV máme.
17. května 2018, 20:35
1
Myslíš vod sousedu z Bolky? Nebo bvp?
17. května 2018, 21:31
0
Beastar: Boleslav pod Zákonem, jak jinak? :)
18. května 2018, 08:20
0
Quattro : ano SUV tu mame, ale nutno rict ze do vetsiny z nich musis naskladat pul tuny nakladu aby se Santovi vyrovnali alespon hmotnosti :)
18. května 2018, 12:33
0
No problem však Češi v sandálech s ponožkama jsou chalupáři. Těch půl tuny vozíme furt. Pytel hnojiva, gumovky... Vezmeme lopaty zabereme hej hou. A hmotnost je na světě. A v 7 lidech už sme jezdili ve sto dváce...
17. května 2018, 12:31
0
Strašně jsem se těšil na novou recenzi nějakého Hyundai. Že ji napsala Zlokočka, je příjemný bonus. Doufám, že si z toho Krabík vezme ponaučení, vykašle se na ty svoje Pornsche a začne konečně psát pořádné texty o pořádných autech... ;o)
P. S. Beastare, tebe se to týká taky. Proč nenapíšeš něco o autech souseda z Nošovic???
17. května 2018, 12:45
0
No sorry já jel naposledy v i40 jako mitfárer a byl sem zklaman. Takže psát o tom mě nenapadlo;) Jinak rád si počkám na profi test téhle skvělé korejské produkce. Jak Stinger, tak hjunde všeho druhu mě přesvědčilo o tom, že zatím raději knihu. A fascinuje mě jak sme tady mezi q7 a x5 atd. Audi nikde a x5 sem taky prehlidnul. Tak snad příště.
17. května 2018, 13:43
0
Proč u recenze SUV není vyfocen kufr a zadní sedadla?
17. května 2018, 15:03
0
Ja nevim, me to prijde vsechno stejny, jako by to delala jedna firma.... Santa, Kuga, Sportage....
Ale libi se me ty mracitka na budikach... aspon te draha polovicka nekibicuje za rychlost, protoze tam nevidi :-D
BTW existuje nejakej racionalni duvod, proc dneska na kazdou R4 montujou ty pseudoduplexni vyfuky? Neni to jen Santa, mam tu hned vedle prace Auto Cardion (Volvo), a i vsichni svedi oplyvaji nadbytkem koncovek. Netroufam si tipnout, u kolika modelu v koncovce opravdu konci vyfuck, a kde je jen ta koncovka... Cuchat k tomu nebudu :-D
17. května 2018, 19:01
0
Racionální? Ne, nexistuje :)
Prostě je to teď frikulínové, "všichni to chtějí, tak to tam všichni dávají" :)
Byl tomu na Autíčkáři věnován i samostatný článek, matně tuším.
18. května 2018, 13:37
0
No prave ja si nejak nedovedu predstavit, jak ten zakaznik obhlizi tu radu aut v autosalonu a pta se: "A mate neco se dvema koncovkama?" :-D :-D
Ale zas lepsi pseudo-duplex na 4valci, nez kdyz je koncovka falesna, idelane v kombinaci se zvukem z repraku... Tomu rikam prava tvurci krize...
18. května 2018, 13:48
0
Protože to vypadá dynamicky, asertivně a evokuje sílu. Nebo nějaký takový sračky z brožurek bys k tomu našel :) Ale popravdě je mi to celkem jedno
18. května 2018, 17:24
0
:D Evokuje to hlavně nadřazenost nad ostatním provozem. Čim víc koncovka tím vic sebevědomí. Potom to taky jde ozdobit tim false chromem. To pak evokuje bohatství. A ukazuje exlusivitu.
Něco jako interier je obložen kvalitním dekorem s falešného dřeva... Fakt:)) A ještě je ojeb jak jakoby nižší výbava tu falešnou koncovku ani nemá a je tam jenom záslepka, krytka. Aby takovej exklusivní prvek zůstal pro výbavu Advantage Exlusive Pro Sport Dynamic Man.
18. května 2018, 17:35
0
Jo taaak, takova levnejsi plasticka operace penisu... uz rozumim... kdyz nema poradnou rouru v gatich, tak aspon na aute ;-D
18. května 2018, 18:37
0
a nejen falesny koncovky ale i zvuk, pamatuju si jak me na predvadeci jizde novym Renault Espace ten interier rozmazloval, auto velky jak garsonka a pak se duplo na plyn v tom agilnejsim modu a najednou se ta fales vyvalila z reproduktoru - jako ok u RS bych to chapal, ale takovy auto pro tatinky od rodin - to je proste trapny