načítám data...

Hrdinové za babku: Ford Escort RS2000

Kde jsou ty časy, kdy jsme hot hatche první poloviny devadesátých let kupopvali za pár drobných jako nechtěné relikty minulosti...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Ford Escort RS2000

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit cirka za dvě průměrné hrubé výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Kde jsou ty časy? Otevřeli jste inzerci a mohli se přehrabovat. Kadetty GSI, Sunny GTI a Peugeoty 205 GTI se prodávaly doslova za hubičku. Civicy VTI, dvojkové Golfy GTI  a Renaulty Clio 1.8 16V byly jen o chlup dražší. A k tomu se daly docela lehce sehnat rarity jakými byly Tipo Sedicivalvole nebo Citroen ZX 2.0 16V. Je tomu teprve 10 let, ale zub času od té doby do karoserií zmiňovaných aut zahlodal tak mocně, že přežily jen ty nejzachovalejší.

A snad právě při vlně nějaké takové sentimentality na mě bliknul inzerát na černý Ford Escort RS2000. “The Champ is back!” – Šampión je zpět!, hlásala dobová reklama, když Ford v roce 1991 oprášil slavné označení RS2000, které udělalo kopec slávy, co by nejvyšší silniční varianta prvních dvou generací vozu Ford Escort, ještě s pohonem zadních kol. V roce 1991 už šampión posílal samozřejmě výkon na kola přední, slavná zkratka však zavazovala. Po vlažném až negativním přijetí civilních verzí Escortu generačně označovaného jako Mk.V ze strany motoristických novinářů i veřejnosti nebyla očekávání schopností sportovní verze bůhvijaká. Nicméně nakonec se na tvářích testerů i majitelů rozzářil úsměv. RS2000 se totiž povedl.

Kompletní pohonné ústrojí bylo převzato od většího sourozence Sierry. Čtyřválec o objemu dvou litrů, původně určený pro podélnou zástavbu, však dostal zcela novou šestnáctiventilovou hlavu a rázem bylo na světě 150 koní, kteří měli velkou chuť předvádět sílu svých kopyt. Ústrojí s označením N7A ohromovalo hlavně silným středem a výrazným zvukem. A když motoru dopřejete otevřené sání, dokáže vydávat přímo velkoobjemové hřmění. Pětistupňová převodovka MTX75 také vycházela ze Sierry, ale byla upravena pro příčnou zástavbu, je odstupňována příjemně krátce, čímž podporuje dynamiku motoru a když byla nová, poskytovala velmi přesný chod řadící páky. No a krom toho všeho jde o relativně úsporné, velice spolehlivé a provozně nenáročné pohonné ústrojí. Horší už to bylo s podvozkem. Vpředu se skrývají tradiční vzpěry McPherson, vzadu pak tenkrát velice kritizovaná jednoduchá náprava s vlečenými rameny. Produkt škrtů a úspor. Ale víte co? Dneska je to úplně jedno. Jednak tužší a nižší péra i tlumiče poskytovaly vcelku solidně sportovní, ale hlavně velice předvídatelný projev. Auto umělo na brzdách pohazovat zádí a pomáhat zatáčet. Druhak je Escort RS2000 samozřejmě na hony vzdálen projevů dnešních hot hatchů a jde tak o klasické auto ze staré školy. Jízdně výrazné a jiné. Že podvozek není vzorem sofistikovanosti a na hrbolu uskočí jak vystrašená gazela? A komu to dneska vadí? Daleko důležitější je, že volantem můžete čenichat cestu tak hydraulicky a přirozeně, jak už to dnes takřka nikdo neumí, a že uvnitř se nacházejí výborná sedadla Recaro. To všechno je skvělé a zábavné. S odstupem času mohu říct, že opravdu zábavné! Ostatně, oproti obyčejným verzím byl Escort RS2000 pozitivně hodnocen i v dobových testech.

Ovšem, auto je takhle fajn pouze pokud všechno funguje jak má. Černý Escort z inzerátu je dovoz. A má 25 let.Těžko říct, jak na tom je. Krom chybějících blinkrů sic na první pohled vypadá zachovale, avšak realita může být krutá. Jedná se o generační mezistupeň zvaný Mk.VI, kterým Ford již po necelých dvou letech promptně reagoval na masivní kritiku nového modelu. Mk.VI má stejné přední lampy jako původní Mk.V, avšak mezi nimi je již trochu násilně naroubována oválná maska chladiče. Vzadu pak jsou veliké skupinové svítilny, které auto používalo až do svého konce. Důležitější je však několik kilo tlumících materiálů a pár výztuh, kterými Ford reagoval na stížnosti ohledně hluku a tuhosti skeletu. Otázkou nejdůležitější je však stav karoserie. Již před dvanácti lety, kdy jsem sobě právě RS2000 pořídil jako defakto první auto, byl (tehdy ještě ne úplně starý) Escort proslulý masivním sklonem ke korozi. Kovomorka pracovala převážně skrytě. Kvůli mizerné ochraně vnitřních plechů si běžně pochutnala na prazích, podlaze i nosnících pod kufrem, na kterých drží taková podružnost jako zadní nápravnice. Když už se objevily puchýře na lemech nebo koncích prahů, mohli jste vzít jed na to, že podlaha na tom bude mizerně. Zda je černý Escort z interátu hrdina nebo vrak tak záleží především na rozsahu koroze. Zbytek už je vlastně podružný. Po 25 letech již nelze příliš operovat s nějakými obecnými statistikami poruchovosti – velmi bude záležet na konkrétním kusu auta. Avšak motor býval spolehlivý, rozvody má poháněné řetězem, netrpí na nadměrnou konzumaci oleje, snad jen hydraulická zdvihátka ventilů mohou rachotit. Převodovka bude s velkou pravděpodobností disponovat pouze zlomkem své původní přesnosti. Podvozkové díly jsou nejen jednoduché, ale také levné, takže tady také nebude problém. Zbývá elektrika – ta u Escortů nebyla zrovna neprůstřelně skvělá.

Jaký je tedy verdikt? Jak už bylo naznačeno v předchozím odstavci, Escort RS2000 může být snadno hrdina lusknutím prstu. Pokud je černý vůz alespoň trochu zachovalý, přinese nemálo radosti svému majiteli. Avšak z fotky spolujezdcova zadního lemu na mě kouká cosi nehezkého, chybějící kryty pozičních světel také nebudí důvěru a zda se pod červeným víkem ventilů skrývá ryčné stádo plnomkrevníků nebo pár oslů unavených věkem je také otázkou. Obezřetnost je na místě. Stejně jako žádost o slevu – nezapomeňte, že první přihlášení znamená i ekodaň 5000 Kč.

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec o objemu 1 998 ccm
Výkon: 110 kW (150 koní)
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s 
Pohotovostní hmotnost vozu: 1 165kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 8,4/100 km 
Cena na dnešním trhu: 30 – 200 000,- Kč
 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
11. února 2019, 11:34
0

Vím o jednom, ale je na práci.
Viz zde: https://www.autickar.cz/forum/tema/ford-jako-dna/611/?&count=9

reagovat
beastar
11. února 2019, 14:55
0

Jo jo jak já sem si tohle auto přál asi tak před... 18lety:D Měl to kámoš a furt s tim machroval. Já měl papírově stejně silnou Cupru a ten Escort mi vždycky odjel. Střípky mládí. Dneska bych ho na 20 metrech sfouknul ze silnice a šel sesbírat z pole i tim Megánem. Pokrok je sviňa.

reagovat
M
11. února 2019, 18:38
0

V priamke je rychlejsia aj obyc octavia 1.4tsi. Nebude to ale taka zabava. Ono, na zabavu stacia este slabsie auta..napr.Swift... zamlada sme si uzili aj z Felicou! :) Kazdopadne RS2000 je rozhodne sofersky skutocnejsia

beastar
11. února 2019, 20:01
0

Abychom se správně pochopily. Já myslim tehdejší Ibizu Cupra. 2 generace. Dvoulitr 16V podobný parametry jak Escort:)) Z dnešní Cuprou bych proti tomu nejel ani v legraci.

M
11. února 2019, 21:09
0

Nj, ta nostalgia je potvora. V 90tkach sa objavovali dotiahnute hothatche. Okrem cupier, uno turbo ie, celica aj este exotickejsie ako Isuzu Gemini. Tiez to malo podobny vykon, ale vyzeralo to ako...asijsky sedan.. Sleeper! A straasne stym machrovali :) Pozna niekto to auto?

Breakthru
11. února 2019, 18:01
0

S tou převodovkou je to blbost.Sierra měla MT75 pro podélnou zástavbu a pohon RWD a Escort měl MTX75 pro příčnou zástavbu...nejsou stejný.

reagovat
Breakthru
11. února 2019, 18:09
0

ještě doplním, že MKVI a MKVII bylo ve verzi RS2000 i jako 4x4 a MKV a MKVI se od serie liší jak předním nárazníkem, tak světlama, blinkrama a kapotou...To, co má být blinkr, je parkovačka a blinkry jsou umístěný do nárazníku vedle mlhovek...

Beny
11. února 2019, 18:59
0

Taky jsem nechápal jak by tam mohla bejt převodovka z rwd Sirky...

Breakthru
11. února 2019, 19:04
0

nedáš tam to X....

Tomáš "Vavris" Vavrečka
12. února 2019, 09:37
0

Blbost opravena.

Breakthru
12. února 2019, 18:03
0

Jen doplním.MT75 byla vyvinutá pro podelnou zástavbu s pohonem zadních nebo všech kol.Pro 4 a 6válcový benzínový motory.Byla použitá v Sieře, Scorpiu, Transitu a Escortu Cosworth....
MTX75 byla vyvinutá pro příčnou zástavbu s pohonem předních nebo všech kol pro Escorty s motory 1.8i a 2.0i, Mondea a Focusa s vyjímkou ST....
Jediný, v čem se ty motory shodujou, že na ně "pasujou" motory Zetec, Duratec, N7A, N9C a jsou s hliníkovým obalem.Předtím Ford používal litinu....Jinak vážně nemaj nic společnýho....

Breakthru
12. února 2019, 18:05
0

Jo, jinak díky za slušnej článek.Je to rarita dnes, ekodaň tyhle auta zabila.....a jedno máme teď na opravu na dílně..

Ye
Yethy
12. února 2019, 08:27
2

Vlastnil jsem několik Fordů - 2x Fiesta r.v. 1997 (stejná koncepce podvozku jako Escort), Mondeo, Cougara a teď mám Escorta MK6 kabrio. Měl jsem možnost řídit i zmiňované RS2000. Ne, není to nejlepší auto na světě, ne nemá to nejlepší jizdí vlastnosti, ani to není auto kdo ví jakých jných kvalit. Ale v dnešní době je to levné, hravé, jednoduché a docela zábavné auto. Fordy této doby mám rád právě pro jejich citlivé a komunikatvní řízení a typické jízdní vlastnosti dané konstrukcí zadní nápravy. To auto mi připomíná svým chováním motokáru (měl jsem vždy sport podvozky) a pokud člověk nejede na hraně, není to uskakování zadní nápravy zas tak tragické, dá se předvídat a korigovat. Já osobně nad RSem uvažuju. Rodinný rozpočet příliš nezatíží a v porovnání s běžnými spotřebkami dnešní doby je radost jej řídit.

reagovat
Breakthru
12. února 2019, 18:20
0

uvažuj rychle.Problém je, že na tyhle auta pomalu mizijou díly.Nejsou nebo čekačka měsíc...Takže hledat v zahraničí, pro běžnej servis problém.Třeba palivový čerpadlo u běžnejch dodavatelů není a některý věci jako třeba zapalovací moduly jsou za pěknej ranec....jinak naštěstí bytelný a jednoduchý auto, který trpí především na korozi, nekvalitní opravy a tjunink....Zachovalej kousek ale stoupá cenově nahoru.Jako shnilotinu dnes pod tři pětky nekoupíš, slušnej kus na cenovaci začíná 50-60 a pěkný auto kilo a vejš....O něco levnější, ale i tak už dost ceněný je XR3i a od Karmanna v kábru už je taky docela drahý...A Coswroth už je v šílený sféře a já kokot ho před pěti lety nekoupil... :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 2.5 AWD 2007
Volvo S60 2.5 AWD

2007 rok výroby
210 koní výkon
2 521 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1977
Cadillac Fleetwood Brougham

1977 rok výroby
185 koní výkon
7 000 ccm objem

Audi A4 S-LINE, Kupé, Cabrio 2004
Audi A4 S-LINE, Kupé, Cabrio

2004 rok výroby
161 koní výkon
2 498 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 5,7 hemi  LPG 133 000km  2005
Jeep Grand Cherokee 5,7 hemi LPG 133 000km

2005 rok výroby
325 koní výkon
5 700 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 5,7HEMI LPG 2005
Jeep Grand Cherokee 5,7HEMI LPG

2005 rok výroby
325 koní výkon
5 700 ccm objem