Na jaře jsem vám ve článku o Fordu Expedition sliboval, že se časem přihlásím s povídáním o tom, jak soužití s americkým SUV pokračuje. S Expedicí máme takový trochu nespecifikovaný vztah – mám to auto moc rád, myslím, že je to úplně ideální povoz pro rodinu, ale zrovna tenhle kousek je přeci jen docela unavený. Jeho zvelebování tak funguje stylem “opravíš věc a další dvě to chce”. Několikrát jsem si říkal, že jediná cesta je ho levně prodat někomu s pevnějšími nervy a koukat po zachovalejším kousku. Staré auto v nejlepších letech, chtělo by se říct. Ale pak si s tím stačí vyjet někam na výlet a jsem zase v pasti.
Od jarního zprovoznění jsem se dostal k výměně obou řídících tyčí, které jsem považoval za hlavního viníka znatelné vůle kolem středové polohy řízení. Trochu to pomohlo, ale ne moc. Po inspekci zespod jsem objevil zvrchu prasklou manžetu na vnitřním kloubu tyče řízení, takže “inner rods” jsou další plánovaná oprava. Když už, udělám rovnou i ty vnější. Dolar k dolaru a náklady na údržbu pomalu přelézají dvacet tisícikorun. Inu – nevadí. Opice a banány.
Po chuti mi nebyla ani povrchová koroze podvozkových částí a rámu. Odpoledne s aktivátorem koroze a dinitrolem přineslo kýžené ovoce a auto zespod už nevypadá jako vrak lodi na břehu Aralského moře. Při zevrubném čištění nosných částí jsem si mimo jiné všiml, že přední pravá čtvrtka rámu je vařená, což potvrzuje moji předchozí hypotézu o vážné nehodě. Sváry jsou ale provedené fakt hezky, neprorezají a vlastně jsou v lepším stavu, než ty tovární od Fordu. Myslím, že opravená bouračka není zas takový problém, rozhodně z toho mám lepší pocit, než kdyby se napojení rámu někdo snažil zarovnat a schovat třeba pod kytem.
Došlo taky na další kolo odblešování a čištění. Letní měsíce plné horka jsou na to ideální, vytepovaný koberec rychle uschne a z auta se tak nestane zatuchlé vlhké místo. Fordu to opravdu prospělo a vevnitř vypadal už docela k světu.
Soužití se dvěma Fordy z nultých let, oběma v odstínu Redfire metalic, jsem si přes léto dost užíval. Jsou to sice dost humpolácká auta, ale mám je moc rád.
Idylické že? Takže co se pokazilo, ptáte se? Inu, podle nadpisu je to asi jasné. Expeditionem jsem asi týden nejezdil a když jsem do něj pak vlezl, v cupholderu se válelo několik hnědých válečků. Závan myšiny potvrzoval nevyhnutelné, mám nájemníky.
Vyžraly kus molitanu ze sedadla, naštěstí v místě, kde to moc nevadí, sežraly papíry v přihrádce u spolujezdce a hlavně udělaly hrozný bordel. Rozkousané oříšky a další zásoby jídla jsem našel ve všech třech řadách pod sedačkami. Samozřejmě vždycky doplněné o soustavu hovínek a typický zápach.
První dějství boje se neslo v duchu chemické ofenzivy. Vzal jsem takovou tu čistící bombu na klimatizaci, která na sobě má asi 50 upozornění, jak je smrtelně nebezpečná, v autě ji “odpálil”, nechal chvíli působit a pak otevřel dveře a doufal, že se hlodavci vypakují. Naivní, teď už to vím taky. Celý vůz jsem taky důkladně uklidil a vydezinfikoval a tak nějak doufal, že tím nepříjemnosti skončily. Druhý den se ale objevily nové myší výkaly a tak bylo jasné, že je na čase nasadit těžší zbraně. Tunelová past ulovila hlodavce do druhého dne. Trochu jsem doufal, že je to jediný nájemník, nicméně jsem tak trochu tušil, že tolik bordelu jedna myš neudělá…
A taky že ne. další den, další stopy přítomnosti myší. Takže jsem k tunelovce přidal ještě past sklapovací. Další den přinesl hned dva úlovky. Přemýšlel jsem i o nastražení jedové pasti, jenže myši chodí chcípat do hnízda, které je bohužel někde v autě. A poslední co chci je mít pod kobercem smradlavou mrtvou myš.
Takže zase vysavač, dezinfekce, tepovač a celé kolečko pokračuje. S myšmi zatím kontumačně prohrávám, ale doufám, že postupně do pastí pochytám celou “expediční” hlodavčí populaci. Trochu se bojím, co ty mrchy všechno mezitím překoušou a sežerou. O hygienické a pachové situaci v předtím vygruntovaném autě ani nemluvím. Myši jsou prostě mrchy.
Samozřejmě jsem přemýšlel, kudy do auta lezou, ale bohužel se mi zatím žádný příhodný otvor najít nepodařilo. Našel jsem ale ve dveřích u spolujezdce vykousaný kus těsnění a podle odborníků prý i takto malá díra stačí na to, aby se tam hraboš protáhnul. zkusil jsem to zatím zalepit gafou, ale nepřijde mi, že by to pomohlo.
Takže tak se věci mají. Expedition je fajn, akorát starý, ojetý a trochu zanedbaný. Mechanické závady tak nějak akceptuju, ale ty myši – to je na mě už trochu moc. Potěšte se tedy cizím neštěstím a já jdu zase zkontrolovat pastičky.
Hansoff
18. 10. 2024, 08:24 0 reagovatUvnitř auta jsem zatím myš chytat nemusel, ale jeden potkán se mi chytil sám pod kapotou. Jednou jsem vyjížděl ze dvora a jak jsem šel zavřít bránu, říkal jsem si že tam něco smrdí. To mě ale nějak nepřekvapilo vzhledem k tomu, kolik pozdravů nám tady v trávníku nechávají cizí kočky. Podezřelé to začalo být, když jsem odstavil auto na parkovišti a venku jsem cítil ten stejný smrad. Otevřel jsem kapotu a našel ho tam. Zalezl mezi hrnec tlumiče a expanzní nádobu a nemohl se dostat ven. Všude okolo podrápaná barva a plasty, ale nebylo to nic platné. Vytahovat ho ven, to nebylo nic příjemného, ale může mě hřát, že je o jednoho míň.
sheogh
18. 10. 2024, 08:56 0 reagovatLol, tak mysi jsou uz tezsi kalibr.
Me jednou auto kolonizovali mravenci, meli hlavni tah vrchem palubky a pak par vedlejsich sparama dolu. Semtam nejakej vylezl z klimatizace. Jakoze lezli vsude :-) Ja z toho mel ale obrovskou legraci, protoze auto bylo z pujcovny :-)))))))))))
STANLI
18. 10. 2024, 19:09 0 reagovatV kasliku rozkousane papíry... Vyčistil jsem to a zkusmo otevřu kufr a tak taky bordel? Zvednul jsem dekl rezervy a 2 (!!!) tam stály a ziraly na mě :D
Celý auto jsem vystříkal čističem před svařováním a zatím snad dobrý...
rainero
18. 10. 2024, 19:30 0 reagovatJakube stará pravda po starých rodičoch: myši žijú vždy v pároch, takže keď chytíš jednu vždy je tam aj druhá, keď tretiu bude aj štvrá :)
martin_100
19. 10. 2024, 22:04 0 reagovatUrčitě to má někde třeba pod zadnim nárazníkem odvětrávací otvory.Tudy tam nejspíš lezou.
Kamarád měl taky myš v kufru. Honda prelude. Přijel si s ní ke mě pro motor do Scorpia, etevrel kufr a tam překvapená myš. Chvilku na sebe koukaji pak vzala caru někam pod podlážku kufru :-)
Wanix
30. 10. 2024, 12:35 0 reagovatHmmm, to je trochu prekérka...napadá mě zavřít do auta přes noc kočku? :D