načítám data...

Hledáme Garáž-Mahal: Nejzajímavější parkovací domy na světě

21. března 2019, 07:32 8 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Řízení nás baví, čas od času je ale potřeba auta někam odložit a pokračovat "po svých". V dnešním článku jsme vybrali sedm nejzajímavějších velkokapacitních parkovišť z celého světa.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Parkoviště. Prostory, u kterých nás jen málokdy zajímá i něco dalšího, než zda se na nich nachází ideální volné místo pro naše auto. A často se není čemu divit. Asfaltové plácky s bílými čarami, ostrůvky zanedbané zeleně a závorou u vjezdu opravdu mnoho pozornosti nezasluhují. Některé velkokapacitní garáže ale zdaleka nejsou jen odkladištěm aut, ale i architektonickými skvosty. Do dnešního článku jsem vybral sedm parkovacích domů, které považuji za to nejlepší, co v téhle opomíjené kategorii staveb vzniklo.

 

1. Michigan Theatre, Detroit, USA 

První z vybraných garáží se nachází na místě, kde původně stála první dílna Henryho Forda. Budova začala svůj život v roce 1925 jako opulentní divadlo v neorenensančním stylu. Tou dobou byl Detroit, kde garáže stojí, nejbohatším městem ve spojených státech. V průběhu let se ale divadla z průmyslově zaměřeného downtownu přemístila do jiných částí města a v na konci šedesátých let herce na “prknech, co znamenají svět” vystřídaly ty nejslavnější rockové kapely. Z těch známějších třeba ZZ Top, David Bowie, Blue Oyster Cult.

Koncem šedesátých let ale budova přestala vyhovovat bezpečnostním kritériím a na nějakou dobu osiřela. Z bezpečnostních důvodů byly střžené prakticky všechny vnitřní zdi a příčky a zůstal zachován jen vnější skelet. Do majestátní skořápky se pak na krátkou dobu nastěhoval skate park, aby byl následně nahrazen vestavbou čtyř pater pro parkování. A tak je tomu dodnes. Pod omšelou novorenesanční klenbou, na dohled od otrhané opony a zaprášených perských koberců parkují auta zaměstnanců nedalekých administrativních budov.

 

2. Parc des Celestins, Lyon, Francie

Podzemní parkoviště nedaleko slavného divadla des Célestins v Lyonu vzniklo v roce 1994 a nahradilo nedostačující dvoupodlažní parkovací dům. Stavba čerpá svou inspiraci z historie. Za inspiraci jí posloužila budova z Italského Orvieta. Zdejší “studna svatého Patrika” je monumentální podzemní komplex s dvojitým točitým schodištěm, jež chránil místní zdroj vody a sloužil jako útočiště mnichům. Právě konstrukce “díry do země” s dvojitou šroubovicí přístupových ramp a středovou propastí, která přivádí ke spodním patrům sluneční světlo se podvedla replikovat v Lyonu opravdu zdařile. Místo žuly zde posloužil litý beton, garáž ozvláštňuje otočné zrcadlo na dně “studny”, které odráží sluneční paprsky do jednotlivých pater s větší intenzitou a maluje na betonových zdech zajímavé obrazce.

 

3. Car Towers, Wolfsburg, Německo

Dvě kulaté zářící věže ve Wolfsburgu nejsou tak úplně typickým parkovištěm, ale slouží jako skladiště hotových vozů sjíždějících z výrobní linky automobilky Volkswagen. Dvojice automatizovaných výtahových plošin ukládá do jednotlivých kójí vozy zákazníků, kteří si pro své objednané auto přijedou přímo do továrny. Díky tomu, že jejich vůz nikde nepřejíždí “vlastní silou” na odstavné parkoviště, přebírají si svůj nový Volkswagen z výtahové plošiny s nulou na počítadle kilometrů.

 

4. Umihotaru Parking Area, Sodegaura, Japonsko

Parkovací dům na umělém ostrově mezi městy Sodegaura a Kawasaki přípomíná tvarem zaoceánskou loď. Na první pohhled se může zdát, že nevelký obdélník pevniny v tokijském zálivu slouží jen jako efektní místo pro umístění garáží a restaurace, ve skutečnosti zde ale začíná tunel, jež pod hladinou vede na druhý břeh zálivu. Díky umístění uprostřed moře se ale jedná o parkoviště s pravděpodobně nejlepšími výhledy na světě. Není proto divu, že ho mnoho řidičů rádo využívá k odpočinku na cestě mezi oběma břehy zálivu. K dispozici jim tu je několik restaurací a občerstvení a odpočinková zóna s lavičkami a křesly. Za pozornost stojí i fakt, že ve všední den tu zaparkujete zcela zadarmo.

 

5. Ballet Valet Parking Garage, Miami, Florida

Jako základ pro stavbu neobvyklého zeleného parkovacího domu posloužil blok chátrajících budov ve stylu Art Deco z poloviny dvacátého století. V roce 1994 byly zbytky těchto zchátralých domů prohlášeny za architektonickou památku. Tou dobou ale bylo již platné územní rozhodnutí, že na místě zchátralého bloku vznikne parkovací dům. Před architekty tak stál nelehký úkol – zachovat původní ráz budov, ale zároveň vybudovat dostatečně kapacitní garáže. Vzhledem k tomu, že dle legislativních pokynů nesměla být původní linie domů při pohledu z ulice převyšována novou stavbou, která by se nacházela v pozadí, vypadalo to, že ze stavby garáží nakonec sejde. 

Architekt Chris Brown ale nakonec vymyslel vpravdě geniální řešení. Vyhláška o převyšující zástavbě se totiž vztahovala pouze na zdi. O rostlinách tam ale nic napsáno nebylo. Rozhodl proto, že nad úrovní původních památkově chráněných staveb jednoduše vybuduje takzvanou “zelenou fasádu” hustě porostlou vegetací. A ač se tomu nechce věřit, jeho plán opravdu vyšel. Do nové pětipatrové parkovací budovy se vejde šest set padesát vozidel a na předsazených terasách roste na dva tisíce keřů a stromů.

 

6. 2KM3 at Saint Gervais, Mont Blanc, Francie

Parkovací dům na Avenue du Mont Paccard zvenku nijak zvlášť nezaujme. Třípatrový betonový skelet je pomalovaný černými a bílými pruhy a skrze průhledy je vidět střechy parkujících aut. Nad nimi si ale pozorný kolemjdoucí může všimnout stropu hrajícími všemi barvami. A nezůstalo zdaleka jen u stropu. Garáže totiž slouží zároveň i jako muzeum moderního umění. Na zkrášlení interiéru se podílelo dvanáct malířů z celého světa, kteří vtiskli interiéru budovy nezaměnitelnou atmosféru.

Garáže ale nadále slouží k parkování aut za standardní městskou sazbu a vstup do nich je samozřejmě zdarma. A co znamená ten krkolomný název 2KM3? Ve skutečnosti se jedná o údaj o množství umění, které se v budově nachází. Pomalované stěny a stropy budovy mají totiž plochu téměř přesně dva kilometry čtvereční.  Ne tak docela, název odkazuje na objem budovy – 2000 metrů krychlových.

 

7. Quick parking Morelli, Neapol, Itálie

Jako poslední jsem vybral třípatrový parkovací komplex z italské Neapole. Pobřežní útesy tohoto velkoměsta jsou protkané sítí jeskyní a chodeb, ty nejstarší z nich pocházejí z dob kolem roku 320 před naším letopočtem. A právě v jedné z místních kavern našlo místo i podzemní parkoviště. Původní jeskyně byla objevena už koncem dvanáctého století, během světových válek k ní byl vytesán široký vjezd a sloužila jako kryt. Později zůstala opuštěná, až na počátku tohoto tisíciletí ji nechala společnost Quick rozšířit a vestavěla do ní tři patra a výtah. Do majestátního prostoru se vejde až 130 vozidel a vjíždí se do něj skrze historickou budovu galerie, jež je zčásti též zapuštěná do skály. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Safa
21. března 2019, 11:25
3

V Praze mě baví parkovat ve zrekonstruované hale autobusového depa v Podbabě, které slouží návštěvníkům tamního Kauflandu. Velmi hezké a stylové parkování...

reagovat
sumy
21. března 2019, 12:29
2

6) 2KM3-2 kilometry čtvereční, nebo kubický? Nebo je to jen standardní francouzská "logika"?

reagovat
Jakub Pospíšil
21. března 2019, 12:59
0

Francouzská "logika". Jsou tam kilometry čtvereční plochy. Na objem dvou kubických kilometrů je ta budova poněkud malá.

ro
rock
21. března 2019, 13:13
0

Tam bude šotek v překladu. Imho nejde o dva kilometry (čtvereční ani krychlové), ale o dva tisíce metrů v nějaké souvislosti.

Ta budova má podle mapy odhadem max 500 m2 půdorys, což je 0.0005 km2. Z toho se dva kilometry nedají vyčarovat ani náhodou. Kdyby měly být krychlové, byla by to budova 4000 km vysoká (a to bysme si všimli, kdyby někde byl barák o třetině průměru Země). Kdyby čtvereční, jako že je pokreslený strop a stěny (z obou stran), potřebovali bychom asi tak 1800 pater. Ten barák má podle google maps tři nadzemní podlaží.

Jakub Pospíšil
21. března 2019, 13:16
0

Jasne, 2K m3. To dává větší smysl. Opravím to i ve článku. Vycházel jsem z přeložené turistické brožury a ty informace se mi tam trochu pomíchaly.

beastar
21. března 2019, 13:53
0

Mě přijde že v tom hledáte co v tom není:) To je jako snažit se zjišťovat co znamená DOX atp. Přestože všude kopírují od sebe tvrzení, že každému umělci je dáno 2000m3 prostoru stropu a zdí...
-
Komentář upraven 21. 3. 2019, 13:56:36

luknav
21. března 2019, 13:02
0

Výborný a zajímavý článek (y)

reagovat
Vespista
21. března 2019, 19:06
3

Ako bonus by sa dali zaradiť ešte garáže v Pražskom DRNe na Národke. Bohužiaľ nieje na nete príliš veľa dobrých fotiek. Niečo ukazuje Gebrian tu od 8:25 https://www.stream.cz/gebrianvs/10023369-novostavba-na-narodni-skryva-prekvapivy-vnitrek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem