načítám data...

Garáž Jamese Maye: Čím jezdí (a létá) Cpt. Slow?

19. srpna 2017, 18:16 5 komentářů Vojta Dobeš

Nejpomalejší moderátor TopGearu má rád pomalá auta. I rychlá auta. A divná auta. A taky letadla. Pojďte se na ně na všechny podívat.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Bez Jamese Maye by se TopGear (a ani The Grand Tour) nemohl stát tím, čím je. I když na sebe prvotní pozornost obvykle strhne řvoucí orangutan Jeremy Clarkson nebo rozjařený trpaslík Richard Hammond, rozvážný a zamyšlený přístup Jamese Maye dodává celé show kontrast a hloubku. Jeho kolegové si z něj dělají legraci kvůli tomu, že jezdí pomalu a má v oblibě Dacii Sandero, ale ve skutečnosti je James May řádným petrolheadem, který si užívá i rychlých aut. Zároveň ho ale baví i nejrůznější podivné věci a kuriozity a asi nejvíce z celé trojice moderátorů se vyžívá v opravování, rozebírání a skládání svých strojů – nejen aut, ale i motocyklů. Nebo lecčeho dalšího, jak ukázal v pořadu James May – The Reassembler.

Na motoristického novináře – začínal v redakci britského Autocaru, ze které byl vyhozen poté, co první písmena v článcích jedné ročenky poskládal do mírně neslušné hlášky – má May i poměrně nezvyklé vzdělání. Studoval totiž cembalo a klavír na Pendle College v Lancasteru…

Ale nás dnes zajímá především to, co má Cpt. Slow v garáži. A vlastně také v hangáru, protože jeho eklektický vkus na dopravní prostředky zahrnuje nejen širokou paletu aut od Fiatu Panda přes Bentley až po Ferrari, ale také letadla. Takže pojďme na to!

Vauxhall Cavalier

Produkty britské odnože Opelu (na kontinentu se Cavalier prodával s jiným čumákem jako Opel Ascona) mají pověst ztělesněné automobilové nudy a šedi. Pro Jamese Maye byl ale tenhle sedan se čtyřválcovou jedna-šestkou tím nejvíce vzrušujícím autem, které kdy vlastnil. Proč? Protože byl první…

Bentley T2 

Pokud jste sledovali starší série TopGearu z doby předtím, než se stal hitem, možná si vzpomenete na vůbec první účast Jamese Maye v tomto pořadu. Byl to segment o tom, jaké je to vlastnit a jako jediné auto používat staré Bentley ze sedmdesátých let. A nebylo to nahrané, James May skutečně vlastnil Bentley T2, jinak též sportovnější variantu známějšího Rolls-Royce Silver Shadow. Na jeho ochotě provozovat takovou šílenost je vidět, že to s nadšením pro auta myslí skutečně vážně. A závěr z onoho “testu”?

Za cenu Fordu Mondeo si můžete koupit klasické Bentley. Nedělejte to.”

Alfa Romeo 164

Velká Alfa s ostře řezanými rysy od Pininfariny je oblíbeným vozem mezi motoristickými novináři s vytříbeným vkusem (jednu jsme pro vás důkladně otestovali). James May jí používal jako služební vůz v době, kdy byla ještě nová – a pod kapotou měl samozřejmě skvělý šestiválec Busso. Později si koupil ještě jednu, ale tu v rámci natáčení TopGearu rozřízl na dva kusy a udělal z ní (a ze Saabu 9000, založeného na stejné platformě) limuzínu.

Fiat Panda

James je známý svým nadšením pro malá a levná, ale chytře navržená auta. A minulá generace Fiatu Panda byla přesně taková, což bylo důvodem, proč ji po dlouhá léta používal jako svůj primární dopravní prostředek po Londýně a okolí.

Triumph 2000

„Ničím nepotěšíte dámu svého srdce tak jako starou kraksnou, nejlépe v hnědé barvě” – to je věta, která nenapadla nikdy nikoho na světě. Tedy kromě Jamese Maye, který své přítelkyni, taneční kritičce Sarah Frater, pořídil krásně zachovalý exemplář Triumphu 2000. Nikdo kromě Jamese nebyl překvapen, že nakonec Triumph zůstal na krku jemu…

Datsun 120Y

Záliba v podivných autech, která však byla něčím zajímavá nebo změnila svět, se projevila i v tomto případě. Datsun 120Y, známý též jako Sunny, byl prvním japonským autem, které se v Británii prodávalo ve větších počtech. Přispělo tak ke změně britské automobliové scenérie a nepřímo i k zániku většiny britského automobilového průmyslu. Jak o něm řekl sám May:

„Bylo to auto, které našim otcům ukázalo, že se nemusí spokojit s rozvrzaným Austinem 1100, který se pořád rozbíjel.”

Porsche 911

Motoristický nadšenec s vybraným vkusem a schopností ocenit precizní mechaniku se snad ani nemůže vyhnout tomu, aby vlastnil klasické Porsche 911 (tedy pokud si ho může dovolit). James May není výjimkou, stejně jako Richard Hammond. Jen Jeremy Clarkson 911 nikdy neměl, protože je nesnáší.

Rolls-Royce Corniche Mulliner Park Ward

Elegantní kupé od Rollsu si asi všichni pamatujeme z geniálního segmentu TopGearu, ve kterém stálo proti diktátorskému Mercedesu 600 “Grosser” Jeremyho Clarksona. Zabodovalo především elegancí a také tím, že ho nevlastnil Idi Amin ani Elvis Presley. May ho však později musel prodat, protože mu něco v jeho interiéru působilo alergické reakce.

Porsche Boxster S 

Někteří lidé bez pochopení pro vytříbené řidičské sporťáky ho nazývají ‚Porschem pro kadeřníky‘. Je proto možná trochu zvláštní, že si ho pořídil právě James May, který se patrně s kadeřníkem nikdy nesetkal. Odpovídá ale jeho lásce k precizně mechanickým strojům a není tedy divu, že to bylo první nové auto, které si kdy koupil.

My jsme před časem jednoho Boxstera také testovali – přečtěte si, co si o něm myslíme!

Saab 9-5 Aero

Výstřední, ale promyšlená technika, exotický původ a spojení s letadly. Je spousta důvodů, proč by měl James May vlastnit Saab, a prý také jedním jezdil. Bohužel se nám nepodařilo zjistit, jestli šlo o futuristickou poslední generaci nebo o nafintěný Opel Vectra, který nosil jméno 9-5 před ní. Ačkoliv ale naše redakce zatím onu bájnou Saabovitost hledala u moderních Saabů (v testu modelů 9009-3 cabrio) jen těžko a objevili jsme ji jen ve staré dobré 900 (při testu exempláře s téměř milionem kilometrů), chápeme, proč si May chtěl takové auto pořídit.

Ferrari 430 

Od té doby, co se TopGear stal hitem, začali jeho moderátoři hromadit dražší a zajímavější auta než dříve. A v garáži ‚kapitána Šneka‘ se tak objevilo Ferrari 430 roadster. U kohokoliv jiného v podobné situaci bychom měli podezření na krizi středního věku, ale May se nejspíše zkrátka zamiloval do osmiválce s plochou klikovou hřídelí.

Ferrari 458 Speciale

Znáte historky o tom, jak je těžké koupit si Ferrari, i když na něj máte peníze? Když moderujete nejsledovanější pořad o autech na světě, tak to neplatí. James May si svoje 458 Speciale nestihl objednat včas a ozval se až ve chvíli, kdy byl původně plánovaný počet kusů vyprodaný. Stačilo ale zavolat do Maranella a hezky poprosit, a nakonec mu vyrobili jeden kus navíc…

BMW i3 

James May je známý tím, že sice miluje stará auta, ale zároveň neulpívá v minulosti a z nových aut má rád právě ta, která jsou (stejně jako jeho oblíbenci z historie) něčím inovativní, výjimečná a mají potenciál změnit svět. Není tedy divu, že si na běžné pojížďky po Londýně místo stárnoucího Fiatu Panda koupil elektrické BMW i3. Jen nevíme, jestli jde o verzi s benzínovým generátorem, nebo o čistě elektrickou variantu, kterou jsme nedávno testovali.

Luscombe 8A Silvaire

Že je někdo opravdu bohatým, poznáte podle toho, že má soukromé letadlo. A když je někdo superbohatý, může mít i dvě. Tak to alespoň vidí bulvár, který psal bombastické články o moderátoru BBC vlastnícím dvě soukromá letadla. Pravdou je, že James May skutečně dvě letadla má, nebo alespoň měl. Jestli jsou ale známkou luxusu, to posuďte sami.

Prvím z nich je Luscombe 8A Silvaire, předválečný hornoplošník se záďovým podvozkem, který byl ve své době na poměry kategorie malých letadel skutečně luxusní. Jeho konstrukce totiž nebyla ani částečně ze dřeva. První letadlo Jamese Maye je tedy starší než James May a zhruba stejně drahé jako jeho Porsche. Trochu nuda, co? 

American Champion 8KCAB Super Decathlon

I druhé Mayovo letadlo je malý, skromně vypadající hornoplošník. Je sice o téměř dekádu mladší než James May, ale zase v něm najdete dřevěné součásti. A křídla jsou potažená plátnem. Zajímavější však je, že přes vizáž líné poletuchy podobné Cessnám či starým Piperům je Super Decathlon ve skutečnosti akrobatické letadlo, schopné manévrů od +6 do -5 g a bez problémů schopný letu na zádech. Jestli May těchto schopností využívá, nám není známo, ale je to úžasná představa. 

Všimněte si také registrační značky. Asi není náhodou, že se vyslovuje jako “Oh, cock!”.

Skládací kolo Brompton

Když ještě vlastnil jako jediné auto starý Bentley, jezdil James May do několik mil vzdálené garáže na ‚skládačce‘. A využívá ji dodnes, protože v rušném Londýně je to zkrátka občas praktičtější.

Motorky

James May má také motocykly. Má jich mnoho, ale protože o nich váš skromný autor ví jen to, že mají poloviční počet kol, než je u motorového dopravního prostředku vhodné, budeme se jim věnovat někdy příště…

Zaujala vás auta Jamese Maye? A četli jste už o tom, čím jezdí Richard HammondJeremy Clarkson? Podívejte se na Bentley Keitha Richardse, které změnilo historii rocku, skvosty Nicka Masona z Pink Floyd nebo třeba na sbírku vytříbeného vkusu Steve McQueena!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Safa
19. srpna 2017, 21:27
0

James May je pro The Grand Tour (a byl pro Top Gear) totéž co zdejší kolega bitner pro Autíčkáře. Oba mají ten dar nás, kteří se rádi vznášíme ve světě petrolheadského okouzlení, vrátit logikou drtivých argumentů hezky zpátky na zem a vysvětlit nám, co je to ta skutečná realita. Okouzlení těchto dvou pánů vozy značky Dacia pak je už jen vyústěním logického všehomíra...

reagovat
bitner
19. srpna 2017, 22:01
0

Jo :-) Ovsem pocituji mezi mnou a Jamesem Mayem takovy miniaturni rozdil v tom, ze on si muze dovolit i jina auta. Ale v zasade je mi z tech tri nejblizsi. Mimochodem 6 let stare otriskane Sandero mam mnohem radsi, ze to novejsi auto.

Safa
19. srpna 2017, 22:17
0

Já té tvé náklonnosti Jamesovi rozumím, taky ho mám z těch tří nejradši. A mám rád i jeho sólo věci, zejména Hračky.
A že si TEĎ nemůžeš dovolit i jiná auta? Neboj. Es kommt der Tag! Děcka odrostou, hypotéka se splatí a do tvé garáže jistojistě přibude nějaké to vysněné žihadýlko... ;o)

bitner
19. srpna 2017, 22:21
0

No uplne nejvic ho zere muj syn. Ted si k 10. narozeninam vybral jeho Chlaporator. Asi si to od nej pujcim.

CerVus
20. srpna 2017, 09:07
0

Tak zas tak nic strašného tam v tom Autocaru neposkládal: https://oppositelock.kinja.com/james-may-got-fired-from-autocar-because-of-this-1478843381

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem