načítám data...

FT-86: Je budoucnost skutečně černá?

31. října 2011, 19:11 3 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Pesimismus je poslední dobou mezi automobilovými nadšenci tak nějak v módě. Velké motory prý vymírají a ohledy na ekologii nám nutí hybridy, downsizovaná turba, systémy start-stop a spoustu...

Zobrazit galerii

Pesimismus je poslední dobou mezi automobilovými nadšenci tak nějak v módě. Velké motory prý vymírají a ohledy na ekologii nám nutí hybridy, downsizovaná turba, systémy start-stop a spoustu dalších ďáblových vynálezů. Nad tím vším navíc dohlíží čím dál víc elektronických trpaslíků a auta jsou ve výsledku čím dál nudnější.

Ale je to tak doopravdy? Co kdyby výsledkem takového vývoje bylo třeba to, že lidé začnou toužit po sportovním autě, které nabídne zábavu při rozumných rychlostech a provozních nákladech, bez zbytečně monstrózního výkonu, pneumatik zvících parních válců a výpočetního výkonu srovnatelného s tryskovou stíhačkou?

A co kdyby se, ale to by mohlo působit jako bezuzdné snění, nějaká automobilka rozhodla takové auto lidem nabídnout za rozumné peníze? Jo, svět snů je krásný, chtělo by se člověku říct. Jenomže ono se zdá, že se sen stane realitou. a ještě navíc za ním stojí automobilka, která se posledních 20 let specializovala převážně na produkci těch nejšedivějších, nejnudnějších dopravních spotřebičů, jaké se vůbec dají koupit. Stejná automobilka, která dokázala miliony lidí po celém světě přesvědčit, že si v zájmu deštných lesů a ledních medvědů mají namísto automobilu koupit naprosté antiauto, křížence trolejbusu s ledničkou, který je naprostou antitezí všech představ o tom, jak by mělo vypadat auto pro řidiče.

Ano, Toyota se opravdu rozhodla postavit auto, které je retro nikoliv designem, ale myšlenkou. Vezměte si téměř jakýkoliv moderní trend, nad kterým benzínové hlavy roní krokodýlí slzy stooktanového benzínu, a FT-86, která se do výroby dostane pravděpodobně jako Celica (případně Scion FR-S na americkém trhu nebo jako sesterské Subaru BRZ), ho převrací naruby…

Moderní auta tloustnou. Toyota FT-86 měří podle dnes uniklých specifikací na délku 4 240 mm a v základní verzi s manuální převodovkou bude vážit 1 210 kg. To jsou hodnoty velmi blízké například Fordu Capri třetí generace nebo Porsche 924. A jen nepatrně větší než u současné Mazdy MX-5. Která je ovšem jen dvoumístná.

Moderní auta mají překomplikované turbomotory bez charakteru. Pod kapotou FT-86 najdeme dvoulitrový plochý čtyřválec o výkonu 200 koní, vyvíjený ve spolupráci se Subaru. Atmosféricky plněný.

Moderní auta jsou přecpaná počítači. Jak už jsem se zmínil, šéf vývoje FT86 Tetsuya Tada v rozhovoru pro blog The Truth About Cars prohlásil, že nové auto bude mít zhruba poloviční výpočetní výkon oproti běžnému novému autu a plně vypínatelnou stabilizaci i kontrolu trakce. Cílem je prý vrátit řidiči kontrolu nad děním.

Moderní auta mají obrovská kola. I na rodinném MPV se stokoňovým motorem dnes běžně najdete alespoň sedmnáctipalcové disky, za jejichž přes dvacet centimetrů široké, nízkoprofilové pneumatiky by se ještě před dvaceti lety nemusel stydět leckterý supersport. Základní kola na FT-86? Šestnáctky, konkrétně 205/55 R16. Kdy jste naposledy viděli takhle úzké pneumatiky na dvěstěkoňovém autě?

Samosvorný diferenciál vymírá. Většina dnešních aut nabízí namísto tradičního samosvoru náhražky v podobě různých elektronických "uzávěrek". Například u většiny BMW si nelze LSD ani objednat. Toyota bude nabízet samosvor standardně u všech verzí s výjimkou základní výbavy s automatem.

Kupé jsou stylová, cool a proto drahá. Zdá se, že cena nové Celiky by se měla pohybovat kolem $20.000 na americkém trhu a Ł20.000 na britském. To by při troše štěstí a rozumné míře chamtivosti u českého importéra, mohlo znamenat českou cenovku pod 600 000.

Auta jsou stále rychlejší, ale ne zábavná. Když FT-86 začala vznikat, nikdo nevěděl, jestli bude výsledkem konkurent pro Imprezu, nová a ještě výkonnější Supra a nebo auto, které zastíní Godzillu, alias Nissan GT-R. Až průzkum mezi potenciálními zákazníky ukázal, že lidé chtějí auto, které si budou moci koupit, aniž by předtím vykradli banku, udržovat ho v provozu, aniž by k tomu měli rozpočet NASA a řídit ho naplno, aniž by jejich křestní jméno bylo Emerson nebo Ayrton.

A podle prvního testu v britském Autocaru se navíc zdá, že i přes dlouhou a už poněkud únavnou mediální masáž stále dalšími verzemi konceptů a obavy, že to nakonec skončí jen další nudnou a šedivou Toyotou, tentokrát nejde o leštěný prd. Zdá se, že před sebou máme auto podobně přelomové jako byla původní Mazda MX-5.

A v rukou Toyoty, která způsobila revoluci poněkud opačného ražení svým Priusem, by takové auto mohlo zcela změnit scénu "aut pro radost". Pokud bude mít FT-86 úspěch (a já věřím, že bude), určitě nezůstane osamocená. A levná kupé snad konečně povstanou a dobudou zpět alespoň část území, ztraceného za posledních 30 let vinou roztahovačnosti ostrých hatchbacků.

A svět, kde si za cenu slušně vybavené Fabie můžete koupit čistokrevné a přitom s trochou sebezapření pro normální život naprosto použitelné sportovní auto, přeci nemůže být tak špatný, nebo ne?

 

[gallery]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
01. listopadu 2011, 09:21
0

Co k tomu dodat? Snad jen aby to už bylo tu...

reagovat
zd
zde.
01. listopadu 2011, 19:42
0

Nevěřim :-)

reagovat
Gr
Greeny
02. listopadu 2011, 12:48
0

libí se mi myšlenkou a očekávanými parametry, ale nelíbí sem mi vzhledem a to ani trochu. Je to prostě další vesmírná loď. Celkově mám daleko větší očekávání od Alfy Romeo 4C.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem