načítám data...

8 výbavových reliktů, na které naše děti nechápavě civí

11. března 2020, 09:38 99 komentářů Zlokoč Ka TopX

Pokud je bez problémů poznáváte, už dávno nejste školou povinní. A pokud si je pamatujete z provozu, můžete se hlásit mezi veterány.

zobrazit celou galeriiTopX: 8 výbavových reliktů, na které naše děti nechápavě civí

Přijde okamžik, kdy budeme svým vnoučatům trpělivě vysvětlovat, proč měla kdysi auta tři pedály, i když máme jenom dvě nohy. Proč mezi sedadly trčela tyčka, nebo dokonce dvě. A proč jsme si otevírali klíčem a ne aplikací. Některé výbavové prvky se setkávají s větším či menším nepochopením už teď, přitom nám to připadá jako včera, co byly stejně běžné jako mléko v igelitovém pytlíku. Ba ba, ten čas ale letí…

 

1. Popelník

Víte, kam zmizely popelníky? Zeptejte se svého cupholderu. Odhaduju, že největší vlna cupholderové invaze přišla v 90. letech, v Americe možná o něco dřív. Během několika let jsme se z nulového počtu cupholderů na palubě dostali k míře, která by dokázala zajistit čtyřčlenné rodině pitný režim na celý život. Zajímalo by mě, jak bez nich naši předkové dokázali vůbec přežít. Je to těžko představitelné, ale v těch dřevních dobách bylo zvykem na konzumaci čehokoliv zastavit. V autě se nepilo, v autě se kouřilo – a hodně. Popelníky se montovaly do dveří, do područek, na palubní desku, na opěradla, prostě všude. Ty, které nesloužily za úkryt popelu a špačkům, uchovávaly jiné cennosti jako kamínky, neplatné mince a žvýkačky odložené na horší časy. Jednomu by se skoro zastesklo.

I dnes si do většiny aut můžete objednat popelník, to ano, ale pěkně si za něj připlatíte. A abyste nezapomněli, co je v životě důležité, dostanete zadeklovaný válec, který se vsune – kam jinam – do cupholderu.

2. Zapalovač

Se stejným osudem jako popelník se musel vyrovnat i zapalovač, na němž jsme v raném mládí ověřovali teorii rudé železo rovná se žhavé železo. Zeptejte se svých dětí, k čemu slouží ta kulatá kovová díra, a dozvíte se, že k nabíjení mobilu. Ta dnešní mládež…

3. Manuální zámky dveří

Každý, komu je přes třicet, si tu scénku pamatuje. Řidič odemkne dveře, nasouká se do auta a postupně vytáhne kolíčky na všech dveřích, za nimiž čekají nedočkaví pasažéři. A když se pak vystupovalo, zazněla nevyhnutelná věta: „Zacvaknul jsi dveře?” Citlivější povahy si zacvakávaly kolíčky i během cesty, nejspíš v přesvědčení, že tak přispívají k tuhosti karoserie. Dnes už si ani neumíme představit, kolik kilometrů jsme kolem auta naběhali v dobách, kdy jsme si o centrálu mohli nechat zdát.  

4. Kličky na stahování oken

Staré dobré časy! To jsme ještě věděli, že v životě není nic zadarmo. I ten doušek čerstvého vzduchu si člověk musel zasloužit trochou práce. Při prvním blízkém setkání koukala moje dcera na kličku od oken se stejně nechápavým výrazem jako na telefon s otočným číselníkem. My jsme si přitom se švihadly v dětství užili takové legrace. Ať hodí kamenem, kdo nikdy nezávodil se svým sourozencem v rychlosti otevírání okna. A kdo kličku nikdy neurval.

5. Ta divná páčka vedle volantu (nebo na palubce, nebo mezi sedadly…)

Nasednout, stisknout tlačítko start a jet. Máme to dnes ale krásný život. Startování klikou už sice nepamatuju ani já, ale kvedlání manuálním sytičem ve Favoritu ještě ano. A připomenu si ho pokaždé, když se snažím nahodit zahradní traktůrek. Tehdy v pleistocénu bychom se bez sytiče za studena nerozjeli. Není sytič, není karburátor, není podtlak, není legrace (a pořádný oblak kouře). Miluju stará auta, ale po ranním túrování motoru a obezřetném posunování páčkou sytiče se mi vážně nestýská.

6. Ventilační okna

Výklopné trojúhelníkové okénko těsně za A sloupkem už definitivně odvál čas. V autech našich dědů a pradědů přitom tvořila důležitou součást vzduchotechniky a kuřácké kultury. Aerodynamika tehdy nikoho příliš netrápila, v rychlostech do 80 km v hodině taky nehrozilo, že se okenní tabulka promění v život ohrožující neřízenou střelu. Mnohem důležitější bylo, že při správně zvládnutém chvatu popel z cigarety odletěl ven z auta a nikoli dovnitř. 

7. Ten divný čudlík na podlaze vedle spojky

Pamětníci se vědoucně usmívají, zatímco mileniálové těžko přijdou s jinou asociací než nádrž, kapota a tajný spínač otevírající pod nic netušícím návštěvníkem poklop do hladomorny. Teď je nejspíš zklamu, ale tlačítko má prozaickou funkci přepínání potkávacích a dálkových světel. Nejde o žádnou exotiku, nacházelo se i v boleslavských modelech Octavia a Felicia, jen se musíme vrátit v čase o několik desetiletí. 

8. Autotelefon

V době, kdy děti fasují mobily už na porodním sále, vyvolává tato kdysi luxusní součást limuzín a drahých sporťáků jen úsměv a nostalgii. Zabudovaný telefon má přitom dlouhou historii – úplně poprvé si ho do svého vozu instaloval švédský inženýr jménem Ericsson už v roce 1910! Co na tom, že pro uskutečnění hovoru musel zaparkovat poblíž telefonního sloupu a připojit se k němu dvojicí kabelů.  V 90. letech pak musel mít telefon ve svém Mercedesu 500 SEL každý, kdo ve slušné společnosti něco znamenal. 

 

 

Napadají vás další výbavové fosilie, jejichž funkci dnešní mládež těžko uhádne? Podělte se s námi v diskusi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
11. března 2020, 09:44
8

Švihadla na zadních dveřích jsou nedílnou součástí nižších stupňů výbavy běžné automobilové konfekce do dnešních dnů.

reagovat
ro
rock
11. března 2020, 10:23
7

To motorističtí novináři nemohou tušit, ti se k autům s takovým výbavovým stupněm nikdy nedostanou :-)

Ha
Habakukk
11. března 2020, 11:12
0

Pravda, novinářská auta jsou přesně z opačného spektra kde je vše.

Caddy
11. března 2020, 15:43
1

ja dokonce slysel, ze existuji i auta bez posilovace rizeni novejsi nez z padesatych let :) Svihalda, jo, s temi se clovek jeste furt setkava...

Jenda_K
11. března 2020, 18:48
0

Auto bez posilovače stále řídím a to letos bude teprve plnoleté a pochází z Německa.
Vzpomenul bych ještě chcípání naftových motorů přizvednutím plynu, ruční natahování palubních hodin, napumpování paliva do karburátoru před startem.
Z hlediska běžné údržby pravidelné mazání svislých čepů, nastavování klíčů na bubnových brzdách, seřizování ventilů a volnoběhu šroubkem na škrtící klapce.

Černá Vovce
11. března 2020, 10:20
1

Popelník, zapalovač, a manuální zamykání dveří mám v autě do dneška (njn, 30let státě auto) a dcera s ním jezdí nejraději, ale to asi bude tím že je to Miata. Ještě bych přihodil, že to nemá ABS jakoukoliv stabilizaci a airbagy :) posledně 20lety kolega chtěl.nekam.hodit a když viděl že to nemá vaky tak prý že nikam.nejede :) Ještě bych teda přidal plynové lanko, to už je taky relikvie. A posuvné ovladače topení (na teplotu a kam to má foukat)

reagovat
Ha
Habakukk
11. března 2020, 11:18
0

No a nebude to tím, že je to 30 let staré auto? Tedy dnešní děti se s touto výbavou v novém vozidle nesetkají?

martin_100
11. března 2020, 13:02
1

Kolega je očividně debil tak ať se projde :-D
Kamarádka taky odmítala nastoupit do škody 120 protože vepředu nemá motor a maminka říkala že to je strašně nebezpečný. Tak sem se jí zeptal kolika se za svuj život zůčastnila dopravních nehod. Prej žádnou nezažila. No vida tak proč by jí měla ausgerechnet zažít zrovna při tý jedný jízdě škodovkou. Přitom pěšky chodí běžně a dokonce přechází silnice.... tam jí nechrání zhola nic ani ta karoserie bez motoru.

Moses
11. března 2020, 10:46
0

Este tam chyba prazdna pristrojovka bez radia, pripadne prenosne radio na zadnom plate ;)

reagovat
Opelfahrt
11. března 2020, 10:51
0

Jel jsem v roce 93 stopem kdesi v Německu a zažil jsem telefon i ve Vectře A.

reagovat
Csaba
11. března 2020, 18:39
0

Mám stejnou zkušenost s Vectrou A, Brno, rok 1995

ratan groch
11. března 2020, 22:18
6

Ha ha ha, tak ja som siel s kamaratom stopom do Danska v auguste 1990 s tym, ze tam budeme brigadovat. Mal som 18 a 2 tyzdne. Cez nemecko-danske hranice nas preniesol chlap na Volve (myslim 760). V aute mal telefon a my sme boli uplne hotovi, ze aky pan nas vzal do auta. Hned za hranicou bol sex shop (zrejme pre Nemcov, aby nemuseli dalej) a my sme sa hrozne hanbili vojst dovnutra. V Dansku sme mali problem po tom, ze sme videli prvy krat tetrapakove mlieko a nevedeli sme ho spravne otvorit :)
Cestou spat sme sa zastavili v McDonalde a dal som si za 2 marky moj prvy hamburger v zivote. 2 marky boli 40 korun a obed v internatnej kantine stal 7 korun. Zemla bola mala a sladka, nechutila mi a prvy krat v zivote som mal pocit, ze ma kapitalizmus oklamal.

eLzyx
14. března 2020, 13:22
0

je zajímavé sledovat vývoj autotelefonů v autech. Dříve to vypadalo jako větší mobil s tlačítky. Pak zůstala jen "ručka" a tlačítka se přesunula na středovou konzoli. Pak zmizela "ručka" a fungovalo to jen jako handsfree, byť s vlastní SIM. Pak se na krátkou chvíli GSM úplně vyhodilo a zůstala jen funkce handsfree. A nyní se "mobily" vrací v podobě mobilního datového připojení ...

Opelfahrt
11. března 2020, 10:53
1

Některé prvky nevýbavy se zase vrací. Třeba ten střep Citroën Cactus má vzadu pevná okna bez možnosti stahování. To měla už Škoda 100 nebo 105S.

reagovat
yaoming
11. března 2020, 11:18
2

Nikolivěk, okna jsou výklopná. Máte 5-dveřovou karoserii, ale u zadních dveří je otevírání oken jako u některých třídveřových aut. Podobně to má myslím Slepička MěstoChod a její sourozenci.

martin_100
11. března 2020, 13:04
0

kolíňata to maj taky tak

JanSevera
12. března 2020, 08:31
0

To je u Citroenu asi tradice. U DS4 nejde se zadními okny taky udělat vůbec nic.

BonfireCZ
11. března 2020, 10:57
1

Mě napadly ještě kazety :)

reagovat
Opelfahrt
11. března 2020, 11:05
0

U Alfy 147 jsem viděl kazeťák ještě v roce výroby 2006 nebo 07. Dost oldschool teda.

CZmisak
11. března 2020, 11:34
1

Lexus až do asi 2010 v LS měl rádio na kazety.

BonfireCZ
11. března 2020, 12:27
0

jj XC90 2008 má taky kazety. (děkuji, božstva. Kazeťák v autě = další možnost vlastní hudby přes Jack nebo BT)

salamio
11. března 2020, 13:29
0

Stačí rádio a FM Transmitter, třeba něco takového
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B0196B0YAO

ratan groch
11. března 2020, 22:26
2

V mojej Honde Accord Coupe V6 na vylety na vychod mam kazetak a Bose repraky. Pravidelne tam hraje Prazsky Vyber, And Justice for all... od Metallica ci INXS. V meste si potom stiahnem okna, šíber a vypeckujem to naplno. K tomu este loket von z auta a vacsi debil uz byt nemozem. Ludia vo Varsave, Rige ci Talline by vedeli rozpravat :)

Ha
Habakukk
12. března 2020, 07:08
0

Víš, že Varšava, Riga i Talin je na severu?

ratan groch
12. března 2020, 20:24
0

Pytal som sa Helsincanov a tvrdia, ze nie.
Ked som siel do Petrohradu, tak som siel cez tieto mesta. Ciel cesty bol vychod, ale isiel som aj na sever. Dohodnime sa Habakukk, ze je to severovychod z nasho pohladu.

krab
11. března 2020, 11:03
4

Dobrej byl šíbr na kličku. To bylo v Opelech anebo Fordech. Naše Sierra to tak má. Povytáhneš kličku a točíš a okno vyjede.
A když si někdo koupil střešní okno (jen vyklápěcí) na Favorita nebo Feldu, tak to mělo takový kolečko, jako takovou velkou matku a tou se otáčelo a tím se okno otevřelo... Jiný typy měly takovou páku na otvírání.

První elektrický střešní okno jsem zažil u Mitsubishi Lancer, co jsme měli, když mi bylo 18 ... To bylo ze Švýcarska to auto a mělo okna v elektrice, šíbr v elektrice a centrál. A myslim, že i ty zadní byly na elektriku.

A pak ještě byly dobrý ty posuvný táhla na ovládání topení. Ale to má dodnes Lada Niva :-D

reagovat
Opelfahrt
11. března 2020, 11:15
1

Jo, to mně připomnělo moje první auto Škoda 136, vyklopenej šíbr, vytáčení celých 46 kW a 100 Nm zpoza zadních sedadel a zatáčky v červnu po dešti kdesi u Luhačovic.

Ale nostalgii k tomu necítím a dneska bych to už nechtěl.
Jinak taková rarita z dnešního pohledu – u Škody 742/743 (tzv. stopětka, stodvacítka atd.) se víko kufru vyklápělo do boku, asi proto, že bylo hodně dlouhý. A měla dva zavazadlový prostory. Jeden tzv. velký vpředu a jeden malý za sedadly před motorem.
-
Komentář upraven 11. 3. 2020, 11:20:03

CZmisak
11. března 2020, 11:36
1

Nebyla ve Škodovkách za sedadly taky baterie? Někde jsem kdysi četl, že při nehodě se ta baterie zkratuje o konstrukci zadní sedačky a nabouraná Škachtle ještě začne hořet.

Opelfahrt
11. března 2020, 11:45
1

Jo, byla tam, a kolem ní taková ta izolace, co ráda hoří, ale toto nebezpečí mě nikdy nenapadlo.

Ha
Hansoff
11. března 2020, 12:59
0

Ona ta baterie byla v plechovém kastlíku, kde se držela vlhkost. Občas se i stalo, že propadla na silnici...

martin_100
11. března 2020, 13:08
0

No pokud byla baterie řádně přidělaná a zadeklovaná tak kdyby došlo k nehodě kde by zkratovala o sedačku tak už to auto bude tak zmuchlaný (včetně posádky) že te následnej táboráček už nikoho srát nebude-

PepaSFI
11. března 2020, 15:02
1

tam bylo těch rizik víc, například bylo období kdy se rozpouštěly benzinové hadičky.

cP
cPetan
11. března 2020, 15:02
0

Ad. táhla topení, bylo zajímavé porovnání Favorit vs. E30, zatímco ve Favoritu se táhlo kývalo podél osy, v E30 byl takovej dost složitej mechanismus, aby se čudlík nekýval, ale jezdil krásně lineárně... To ještě neexistovalo katování kostů :-D

martin_100
11. března 2020, 16:40
0

PepaSFI jo jo nebo taky bylo fajn ztrácení zadních kol díky fraktuře poloosy. Stačilo mít blbě dotaženou matku na poloose nebo vymačkaný dilatační podložky a bylo hotovo.

PepaSFI
11. března 2020, 18:53
0

zadní kola, to byl kult. My měli asi jedinou š105 který to nikdy neupadlo. O těch podložkách nejspíš nevěděli ani někteří profi mechanici nebo na ně prostě kašlali a návody jak známo, čte jen ten kdo si nevěří. Nebyly vymačkaný ale právě naopak. Byly navíc. Dávaly se tam pod nový buben a pak po demontáži se měly vyndat protože buben už byl usazený, sehraný s kuželem. Když tam podložka zůstala, nedosedlo to na kuželu správně. Taky se občas povedlo blbě dát klínek, ten se šprajcl a při utahování praskl buben nebo se navalil kužel. A to utahování matice to uzavřelo. To se musí pořádně aby to neupadlo. Klíč, kus trubky a zabrat co to dá. Nebo aspoň šlápnout na klíč a pořádně poskákat. Nechce se mi to hledat, knihu mám tady vedle ale mám pocit že tam bylo asi 140 Nm, což je asi tak na delším klíči třema prstama.. Není divu že s tím často ten závit poloosy nesouhlasil a odebral se k předkům.

martin_100
11. března 2020, 20:05
0

Měl sem 4 škodovky s tutou konstrukcí nápravy a taky mi to nikdy neruplo a to jsem s jedim emkem jel pár amatérských závodů a s druhym sem docela řádil, posílal to bokem a tak. Ale jak píšeš když to neposral člověk špatnou montáží tak ten defekt nebyl tolik častym jevem.
Momenťákem sem to sice neutahoval ale trubkou sem to dával. Rukou, neskákal sem na tom. Taky sem se kousek projel aby si kužel sednul a ještě to zkoušel přetahnout.

BigBen
11. března 2020, 11:30
2

Jsem tak starý, že všechny ty věci si pamatuju z provozu, ale ještě nejsem tak starý abych na to už zapomněl :-)

reagovat
Jaromír
11. března 2020, 11:37
0

V tatkove starem Moskvici 412 je az na zapalovac a samozrejme telefon vse z vyse zmineneho. Perlickou je rucni razeni na volantu, rucni brzda trcici na miste kde dnesni auta maji misto na radio, vedle tahla sytice je rucni plyn, klice se strkaji vlevo od volantu... :) a jeste me napadlo rucni ostrikovace predniho skla - zatlacilo se na membranu a chrstlo to kus okeny vsude kolem, nekdy i na okno.

reagovat
Irwinek
11. března 2020, 12:26
0

Jo, a první 100 - vky měly místo nádržky ostřikovače pytlík :-D

Ha
Hansoff
11. března 2020, 13:05
0

412ka, co byla u nás doma měla řadící páku na podlaze. Pod volantem si ji pamatuju na 408. Ale ten zbytek sedí.

Pólin
11. března 2020, 16:27
0

Pytlik na kapalinu do ostrikovacu ma treba i Ferrari 250 lusso... v 60. Se to delavalo...jen je teda smutne, ze 105 atp jsou ze 70s a 80s:D

ransom
11. března 2020, 11:52
1

Ruční pumpička ostřikovačů (Škoda 100).
Naklápění reflektorů při naloženém kufru páčkou zepředu pod reflektorem (Wartburg).
Záclonka před chladičem spouštěná táhlem pod palubní deskou (Octavia).
Palivový kohout před nohama (trabant).
Ruční pumpička paliva pod karburátorem (Škoda 100).
Táhlo volnoběžky (Wartburg).
Pumpička s prorážecím trnem na éterovou kapsli pro zimní starty (měly to náklaďáky, ale objevila se i po vestavbě dieslu do Volhy a podobně).

reagovat
Opelfahrt
11. března 2020, 12:03
3

Tak mě napadlo, že tyhle zvláštnosti ovládání různých i raritních aut rád zkoumá americkej youtuber Doug DeMuro, co měří přes dva metry, nasouká se do nějakýho sporťáku a pak se tomu všemu směje.
A ono fakt existuje video, kde Doug prolízá Trabant:

Irwinek
11. března 2020, 12:28
0

Záclonku před chladičem u embéčka obsluhoval jezdec mezi sedačkou řidiče a tunelem kardanky, na tunelu byly dvě páčky - topení ( samotné těleso bylo pod sedačkou vzadu ) a sytič

ransom
11. března 2020, 14:00
0

Embéčko mělo kardanku???

PepaSFI
11. března 2020, 15:00
1

ten tunel nebyl na kardan ale na topení. To bylo u 1000MB pod zadním sedadlem a teplo šlo tunelem dopředu a na sklo. Kolik toho tepla po té cestě zbylo je asi jasné. A ty páčky byly obě na topení, jedna otevírala radiátor a druhá vzduch. Sytič byl automatický, podle tepla výfukového potrubí. Což moc nefungovalo ani o mnoho let později u Favorita a tak se sytič předělával na ruční, s využitím té úplně zbytečné páčky vzduchu topení. Pozdější modely š100 už neměly to šoupě zatahující roletu chladiče. Ovládala se řetízkem v motorovém prostoru. Taky se na zimu upravovala řemenice ventilátoru, byla dělená a přemístěním podložky se změnila šířka a tím i průměr, pro menší otáčky vrtule.

Jenda_K
11. března 2020, 18:41
0

automatický sytič se neosvědčil, takže později ta druhá páčka mezi sedačkami ovládala manuální .

Irwinek
11. března 2020, 22:35
0

Ransom - uz jsem byl myslenkama jinde :-)
pepasfi - jedna packa na topeni, tusim bila a ta druha, cerna bylo ovladani sytice - plest si mohu pouze barvy. Pod pravou zadni sedackou byl kohout, ktery se na zimu otevrel a pak se topeni " zapinalo " packou + se jeste poustel vetracek, ktery byl u praveho zadniho blatniku a ten tlacil vzduch pres radiator pod sedackou timbtunelem dopredu. Dedova stovka topila tak jak pisou ostatni , tedy nic moc, ale moje 1100 mb, kde se jeste nechala tim jezdcem zvednout zaluzka u chladice , topila dost slusne. Na druhou stranu se nepamatuji, ze by v dedove stovce byla zaluzka u chladice.

PepaSFI
12. března 2020, 18:58
0

ty páčky opravdu původně ovládaly topení, sytič byl automatický. Jenže fungoval blbě a tak to snad všichni brzy předělali na manuální a využili k tomu jednu z těch páček. My jsme měli odpojenou tu klapku u větráčku, byla úplně zbytečná, stačilo zapínat a vypínat větráček. Vstup vzduchu byl na boku takže náporem to netlačilo, nebylo potřeba to zavírat. A druhá páčka ovládala kohout radiátoru. Jo, možná to někdo předělal i jinak, že se kohout ovládal pod sedadlem, ale to znamenalo menší uživatelskou přítulnost a složitější přestavbu. Stovka měla roletu na chladiči ovládanou řetízkem v motorovém prostoru. Nad chladičem v plechu byla šišatá dírka a z ní koukal kroužek s řetízkem. Ten se vytáhl a v požadované poloze zaklesl v té šišaté dírce. Anebo se utrhl a zmizel a protože oprava vyžadovala demontáž chladiče, tak se místo toho do mřížky na boku dal kus kartonu.

Irwinek
14. března 2020, 08:40
0

Jako princip jasný, v 1100 mb naprosto funkční s ovládáním z kabiny, ale v té stovce si to fakt neuvědomuji, ale to samozřejmě neznamená, že si ji děda neoddělal - koneckonců, jsme kutilský národ :-D
a ta 110 L, co jsem se s ní do předloňska občas svezl jí taky neměla, ale tam už bych o originálním stavu hodně pochyboval

eLzyx
14. března 2020, 13:24
0

ruční pumpička ostřikovačů? Docela luxus. Některá auta měla ostřikovače řešené přes tlak z rezervní pneumatiky.

PepaSFI
14. března 2020, 17:52
0

tlakování ostřikovače z rezervního kola měl VW Brouk. A taky v té době bývala běžnou výbavou pumpa na kola takže případná ztráta tlaku zas tak moc nevadila. Tenkrát se pumpovalo běžně, gumy s duší dost ztrácely tlak, bezdušovky u Trabanta co se nemusely foukat půl roku byly tenkrát exotika, lidi tomu nevěřili že to bude držet, neuměli to spravovat ani profesionálové, gumové čudlíky na opravy se nedaly sehnat a tak se do toho dala duše a bylo po pokroku.


irwinek: tu roletu na chladiči jsi nemohl vidět, byla před chladičem v hlubinách plechového tajemna. Ven koukal jen ten řetízek, pokud se neutrhl.

Irwinek
14. března 2020, 18:37
0

řetízek tam nebyl, vím, kde byla roletka umístěná, v MB byl přeci tentýž motor se stejným uspořádáním,
Nic, neřeš to, byli jsme národ kutilů, třeba to fakt děda vyndal, protože něco :-D

Beny
11. března 2020, 12:00
1

Asi jsem vážně starej... Ale po trojúhelníkovejch oknech se mi někdy zasteskne.

reagovat
Irwinek
11. března 2020, 12:29
0

No, někdy bych je uvítal, v embéčku bylo při otevření všech čtyrech krásně, pravad, tropických dní nebývalo tolik :-D

Irwinek
11. března 2020, 12:31
0

Startovací klika :-D

reagovat
martin_100
11. března 2020, 12:59
1

Tzv. Cigárokna jsou silně návyková věc. Ač cigarety nekouřim tak sem moc rád že na transporteru jsou. I v parnym létě se za jízdy díky cigároknům dá udžet příjemná teplota interieru a bez průvanu či hluku. Geniální věc. No a ve městě pokud neni extra hic stačí otočit je do protisměru a hned je vyvětráno. Mě jsem to kdysi na stovce a jak se mi po nich do pořízení transportera stejskalo. Jo a drahá polovička je za to na brouku taky moc ráda. Jelikož dost trpěla na záněty středního ucha tak je pro ní větrání bez průvanu požehnání.
To je jediná věc z minulosti co mi na autech fakt chybí. Hodně.
'
Co taky byla fajn věc u trabanta, wartbuga a barkase volnoběžka. U trabíka sice jen na 4. qaltu ale přesně tam byla užitečná nejvíc. Z kopce stačilo sundat haxnu z plynu a už auto plachtilo bez odporu motoru- Paráda pak stačilo přidat plyn a auto zase táhlo. Dneska se vymejšlí kokotiny jako starstopy a podobný hovna ale jednoduchá mechanická věc jako byla volnoběžka se nedělá.

reagovat
Ha
Hansoff
11. března 2020, 13:11
4

Ono je tam ta volnoběžka hlavně kvůli mazání motoru, Když se sundá noha z plynu, tak do motoru jde málo směsi (tedy i málo oleje) a hrozí zadření. Viz použití u dvoutatů...

martin_100
11. března 2020, 13:30
0

To mě zase nepoučuj. Trabanty sem měl 4 z toho dva byly na denní ježdění k tomu taky jawu, fichtla a tak. Ale myslim si že by volnoběžka i v dnešních autech docela našla uplatnění.

Ha
Hansoff
12. března 2020, 07:17
3

To nemělo být "obvinění" z neznalosti, ale spíš doplnění pro ty, co to neznají ;-)
Jen sem tím chtěl naznačit, že tady to mělo své opodstatnění. Já osobně bych se možnosti brzdit motorem vzdával nerad.

martin_100
13. března 2020, 07:48
0

No na všech kvaltech určitě ne ale na nejvyššim by se mi to líbilo.

martinus
11. března 2020, 13:03
3

A co takhle různé odnímatelné části autorádií? Jako třeba celý čelní panel, případně jen jeho tlačítka. Palubní telefon jsem měl naposledy v E39 z roku 2001, to není zas tak dávno :-)

reagovat
Ha
Habakukk
11. března 2020, 14:25
0

Každé 1DIN aftermake radio má odnímatelný čelní panel i dnes tedy nic na vymření. Spíše jsem si vzpomněl v souvislosti s radiem kdovací karty bez kterého radio nejelo měly to Favority a Felicie dělal to myslím Blaupunkt.

martin_100
11. března 2020, 20:10
2

Copa panely ale tzv šuplíkový rádia co měli v rámečku vyklápěcí madlo za který šly celý vytahnout z palubky a odnést domů. :-)

ro
rock
12. března 2020, 11:04
0

Toho Blaupunkta jsem si koupil do Š120 :-). Ukradli mi ho a vůbec je nezajímalo, že nemají kartu. Dokonce to byli takoví amatéři, že kvůli odemknutí stodvacítky rozbili boční okno - přitom to šlo otevřít bez násilí rychleji, než by člověk sebraz ze země tu dlažební kostku.

martinus
12. března 2020, 15:54
0

Jo, celý rádio vyndavací ze šuplíku pamatuju z prvního Transitu, co byl ještě zadokolka :-)

PepaSFI
12. března 2020, 18:29
0

rock: oni by to sklo nejspíš vybácli ikdyby to auto bylo odemknutý, natož řešit nějakou kartu v rádiu. Jednou jsem viděl jak do bazaru přinesli autorádio dva hnědí hoši hiphopově kolotočářského vzhledu. Bazarník sáhl pod půlt, vytáhl kabel s konektorama, zapích do rádia a zapnul. V tu chvíli všichni vyskočili půl metru protože z repráků se vyvalil death metal ve vražedné hlasitosti. Radši jsem vypad ven abych se na tu zlodejnu nemusel dívat. Nejhorší je že to rádio má nepatrnou cenu, ty svině zlodějský za to dostali pár korun a nejspíš na tom autě udělali škodu a potíže k nezaplacení.

sumy
11. března 2020, 13:07
3

Až na pár drobností výbava odpovídá novému ultralajtu za 2-3 mega. Sytic, vyklapeci ventilacky, palivové kohouty, pasy bez navijaků. Kabina/dvere se musi kazde zvlast zamknout pred vzletem. Za příplatek i tahlem ovládané topení vzduchem od výfuku... A i ten "telefon" tam je :-D Jen tedy nebyva ani popelnik, ani drzak na piti :-(

reagovat
Ha
Hansoff
11. března 2020, 13:15
1

Ještě vzpomínám na Saxo (a jiné Citroeny), kde se imobilizer odblokoval zadáním kódu na klávesnici před řadící pákou. S tím jsme si užili spoustu legrace.

reagovat
Moses
11. března 2020, 16:55
0

Kamos to mal rovnako v Peugeote 306

Ronin
11. března 2020, 20:28
0

Ja som zas mal v MG imobilizér na priloženie jedneho kusu magnetu k druhemu pod volantovkou

Sedrik
11. března 2020, 14:59
1

V dnešní době tabletů a obřích telefonů je podle mě retro i televize v hlavové opěrce spojená ideálně s vestavěným DVD přehrávačem.

reagovat
po
potkanX
11. března 2020, 18:58
1

za par rokov bude reliktom spinacia skrinka na kluc. co mne osobne pomerne vadi. nepokladam tlacitko s polohami svici-nesvici za plnohodnotnu nahradu spinacky so styrmi polohami. napriklad na volve V40, co som mal pozicane v italii ma riadne sralo, ze ked vypnem motor tak sa za par sekund vypne radio, aj ked necham kluc zapusteny v palubke a neslo to nastavit aby nie. cize ked som zastavil pred obchodom kupit deckam vodu, tak bud pyskovali ze je vypnute radio, alebo som mohol risknut nechat nastartovane auto s vedomim ze v aute je kubo a jeho to bude sakra lakat :)

reagovat
po
potkanX
11. března 2020, 19:04
2

este ma napadli vysuvacie anteny na radia. to som na novom aute nevidel hadam dvadsatpat rokov.

sumy
12. března 2020, 08:57
1

To mám i na pajerech z 97 a 99 a tchýně na MR2 z 2001. Tedy na pajerech jsem měl... radio směrovány s telefonem, jel jsem v terénu, zazvonil telefon, rádio se probudilo, anténa vysunula a beheemm pár vteřin již byla nasilne demontovana větvi :-/

Breakthru
11. března 2020, 19:17
0

Relikvie už je ukazatel teploty a tlaku oleje, voltmetr a pomalu a jistě ukazatel teploty vody.
Jinak packu na studenej start mejval i diesel....to mám v jednom autě ....
Jinak až na telefon a skodovackej přepínač mám asi vše ve švech autech....
Popelnicek a zapalovač je víc než pytle a ABS....

reagovat
bkralik
11. března 2020, 20:31
1

Breakthru: To mi přijde, že nemáš pravdu - takové trojkové oktávky mají krom ukazatele teploty vody i zobrazitelnou teplotu oleje na maxidotu. A myslím si že jsem to tak viděl i v nějakém novém BMW. Takže zrovna u tohohle bych to neviděl tak černě...

Ha
Habakukk
11. března 2020, 20:47
1

Tipo má jak teplotu oleje tak i voltmetr a to není nijak luxusní povoz.

Opelfahrt
11. března 2020, 21:55
0

Insignia B to má taky. Jinak voltmetr jsem si koupil externí do 12V zásuvky.

Jenda_K
11. března 2020, 21:57
0

Ta páčka na dieslu na studený start , nebylo to spíš tlačítko žhavení?

PepaSFI
12. března 2020, 07:43
0

některé staré diesely s mechanickým vstřikováním to měly, buď to měnilo předstih vstřiku nebo přidávalo dávku. Plus samozřejmě žhavení, někdy tlačítkem, někdy klíčkem.

Breakthru
12. března 2020, 09:12
0

Tak to se omlouvám. U VW jsem si toho myslím i všimnul. Ségra to má v O3....
Jinak starý nafta měla i ruční žhavení. Třeba první T4 nebo Mazda E2200...

ro
rock
12. března 2020, 11:08
0

Tu páčku na studený start jsem měl ještě v Audi 80 '89. Žhavení to imho nebylo, žhavit to začalo na první poloze klíčku v zapalování.

Breakthru
12. března 2020, 13:35
0

Jinak sytiče , žhavení, předstih atd. bych nebral jako součást výbavy. To patřilo k mechanickymu ovládání motoru. A třeba starej stovak , co pamatuju dědovu 110L, měla mezi sedackama dvě páčky, kterej má se reguloval benzín a vzduch.

Breakthru
12. března 2020, 13:37
0

Jinak brzo bude rarita i klasická ruční brzda, protože ji vytlačuje nástup ty elektronický. Z toho důvodu vážně nikdy nový auto mít nebudu. Tenhle fujtajbl mě do baráku nesmí...

PepaSFI
11. března 2020, 19:19
0

měl jsem dva Trabanty, ten první byl naprosto bez výbavy, dokonce měl ještě palivový uzávěk u spolujezdce pod nohama a měl jednofunkční topení. Táhlem se jen otvíralo a to jestli bude topit nebo větrat se měnilo na začátku patřičného ročního období přemístěním hadice vpředu. A měl ten šlapací přepínač světel. Ten druhý už byl lepší, kohout nádrže byl na dosah ruky a topení už umělo teplo i větrání. A mimo to měl ještě nezávislé benzinové topení, to byl těžkej luxus. Regulace světel podle zatížení se děla páčkama přímo pod světlama ale narozdíl od jiných to mělo kontrolku signalizující ve které je to poloze. Dálkovky se přepínaly brnknutím páčky, taky měl ekonoměr, ukazatel spotřeby. Ostřikovač byl už elektrický s automatikou setření po ostřiku. A měl tažné zařízení s kontrolkou připojení zásuvky. Taky existovaly Trabanty s automatickou spojkou pro invalidy.

reagovat
To
Tomshon
15. března 2020, 02:12
0

Nebyla pro invalidy, byl to pokus o luxus. Jmenovalo se to hykomat, mimochodem

Ronin
11. března 2020, 20:26
0

Keďže sa vrtám v klasikách,všetko dobre poznám,hlavne ma potešili diaľkové svetlá na nohu (Mám na TR6ke) a trojúholníkové okná (vpredu aj vzadu,Armstrong Siddeley Sapphire)
Krab tu dobre spomenul šíber na švihadlo (Jag XJ6)

Mňa ešte napadla páčka alebo poloha Overdrivu,ano niektoré ameriky to ešte donedávna mali
Manuálny polohovač kúrenia na vodiča alebo na nohy a pod.
Zamykateľná nádrž ??
Ovládanie ventilátora motora
Alebo si zaskočiť do sladkých 90tych a pozrieť sa napr. do interiéru mojej ex-Primery
Originál Nissan DVD Navigácia na diaľkové ovládanie :)

reagovat
beastar
11. března 2020, 23:36
0

Mohlo to byt 7,nebo 9. Námět dobrý. Všechno bylo vyřčeno a bohužel většinu toho pamatuju ještě v provozu. Ach jo prostě platí jak říká ta moje. Zvykni si už jsme staří:)

reagovat
Ven cos
12. března 2020, 00:09
0

Žádný pásy. Blahé paměti, když byla na sračku shnilá rodonná 105S vyměněna za novotou vonicí 120L z posledniho roku výroby. Po strýcovi. Nerad jsem se poutal, byko to tak svazující a nesvobodné!

reagovat
ro
rock
12. března 2020, 04:52
1

Tři různé klíče pro jedno auto (dveře, zapalování, nádrž).

reagovat
ro
rock
12. března 2020, 04:57
0

...případně ještě čtvrtý, pokud měl dotyčný namontovaný zýmek řadicí páky. To už pak sebou řidič tahal víc klíčů než kastelán na Konopišti.

Skipper
12. března 2020, 06:46
2

Můj oblíbený je autotelefon se stočenou šnůrou. Mám ho v XJ, plné funkční a je to docela prdel používat.

reagovat
Standa
12. března 2020, 12:21
0

Já bych přidal vyklápěcí čelní okno, gramofon, sundávací střešní panely (T-tops, targa), protože dneska je vše na tlačítko. Vyklápěcí světla či kryty před světly. Ještě manuál s tlačítkovým OD. U Rapida si taky pamatuju změnu výšky sedačky přešroubováním v základně.

reagovat
Ra
Ragnarok
12. března 2020, 20:06
2

Tak když vezmu moje 32-leté Volvo: skutečně simply clever je lampička na spodní straně kapoty. Mezi kuriozity patří osvětlené kosmetické zrcátko, které se vyklápí ze schránky spolujezdce. Zaručeně každého vyděsí obrovská červená kontrolka zapnutí pásů, která by mohla klidně sloužit v jaderné elektrárně jako upozornění na přehřátí reaktoru. Co mě často zaměstnává je táhlo topení, neboť zná pouze dva režimy: studených vzduch / finská sauna.

reagovat
Irwinek
14. března 2020, 17:00
0

Lampičky na spodní straně kapoty byly i v Peugeotu 505 a byla to moooc užitečná věc :-D

eLzyx
14. března 2020, 13:40
0

takový souhrn historických vývavových prvků v mém vozovém parku:
Volvo S60 2001: stěrače světlometů, analogový TV tuner, integrovaný GSM telefon, všechny antény integrované do zadního skla (nechápu tu přiblblou módu žraločích ploutví, kdo tuhle debilitu vymyslel ...), CD navigace pro kterou nikdy nevyšly mapy ČR, extra tlačítko na sklápění zrcátek, extra tlačítko na sklápění zadních opěrek, chladič, co umí rozkládat ozon (je na něm nějaká spešl vrstva), na zadní nápravě dva typy brzd - kotoučová provozní a bubnová parkovací.
Volvo 850 T-5R 1994 - stěrače světel, výstražné osvětlení otevřených dveří, lankové ovládání plynu, rádio s kódem, ukazatel tlaku turba, zadní brzdy kotouč+buben, popelník, 5 + 2 místa pro děti v kufru
VW T2 1973 - ventilačky, ostřikovače napájené tlakem vzduchu z rezervy, neexistence mlhovek, volant bez posilovače, rádio s jedním repro, náporová ventilace studeného vzduchu, distribuce teplého vzduchu od motoru řešená ventilátorem chlazení motoru, bez kabinového filtru, pedály zašlapávané směrem do podlahy, 4q převodovka, vzduchem chlazený motor, karburátor, motor bez olejového i klasického papírového vzduchového filtru ...
a určitě jsem na něco zapomněl

reagovat
Irwinek
20. března 2020, 12:08
0

Obávám se, že za chvíli jim bude cizí i tohle :-(

reagovat
Patricius81
27. března 2020, 07:28
0

Pěkný článek a fajn vzpomínka na starší časy ????

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem