Hned na začátek je nutno poznamenat, že v americkém crash testu dopadl Mustang vcelku dobře a že mechanická odolnost jako taková není u šesté generace vůbec špatná. Jenže potom jsou tu okolní vlivy.
Evropská verze Mustangu před faceliftem byla ve velkém penalizována za to, že nemá aktivní varování před čelním střetem a samočinné brždění. To je sice škoda, ale zahrnutí tohoto prvku výbavy do hodnocení nárazového testu je poněkud diskutabilní. Špatně zapůsobil také fakt, že zadní pásy Mustangu nejsou vybaveny předpínači a omezovači tlaku na hrudník.
Co se samotného bourání týče, při čelním střetu s částečným překrytím bylo Mustangu vytknuto nedostatečné nafouknutí airbagů u řidiče, neboť figurína přišla do kontaktu s volantem i přes pytel. Čelní náraz celou plochou dále údajně odhalil, že dětská figurína vzadu „podjela“ pod bezpečnostním pádem. Ať na video koukám, jak koukám, nic takového ale nevidím. Stejně tak se mi nepodařilo spatřit, že by si dětská figurína při bočním nárazu dala hlavou o část interiéru, kterou nepřikryl boční airbag.
Další prohřešky Mustangu jsou spíše v duchu toho, že se jedná o sportovní auto. Isofix na dětské sedačky se nachází pouze na zadních sedadlech, a i tady byl s některými typy problém. To jsou nicméně věci, se kterými u sportovního kupé tak nějak počítáte.
Takže jaký je tedy výsledek šetření? Mustang žádná rakev není a přežijete v něm prakticky totéž, co v jakémkoliv jiném moderním autě prodávaném v Evropě. Děsivě vypadající dvě hvězdy z pěti dostal Mustang od Euro NCAP hlavně za to, že postrádá některou bezpečnostní výbavu a také za to, že není dostatečně přátelský k dětem. Ale co si budeme namlouvat, Mustang je pro spoustu lidí spíše způsobem, jak si zvýšit šance na pořízení dětí…







RCNP
26. 1. 2017, 12:49Já myslím, že je to celkem dobrá zpráva, co se týče nějaké informativnosti euro NCAP. Pár let zpátky měla všechna auta plný počet hvězd a bylo to lehce o ničem. Ač to teda asi i odpovídalo tomu, že auta jsou dneska už hodně bezpečná. Takhle má člověk aspoň nějaké srovnání, ač bych teda taky odlišoval mezi aktivní a pasivní bezpečností a nehodnotil je dohromady. Jinak k samotnému Mustangu. Nemít dneska předpínače pásů mi přijde trochu zbytečný, taková blbost a dost to pomůže. A nedostatečně nafouklý airbag, taky není zrovna maličkost. Jinak myslím, že to dítě co si dalo hlavou o vnitřek auto je to, co nesedí v autosedačce (na videu sedící vpravo).
riderhenry
26. 1. 2017, 13:39Chápu tenhle pohled na věc, ale nemůžu souhlasit. Nárazové testy mají být spíš jen o nárazu. Ostatní věci si člověk prostě vyčte z brožury a akorát to z lidí dělá blbce, jako asi většina současných moderních EU norem. Snad když pořizuji auto, tak si zjistím, jestli má zrovna tu výbavu, kterou vyžaduji (pro někoho to bude osmiválec, pro jiného superadaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění a otravných diod a zvuků při falešných alarmech...). Už delší dobu koukám jen na "IIHS small overlap test" (viz Google nebo YouTube), kde se opravdu trochu odděluje pomyslné zrno od plevele a spousta pětihvězdičkových aut dle NCAP tam propadá (a naopak jde třeba krásně vidět, jak jsou Volva opravdu bezpečná, nehledě na konkrétním modelu). Přijde mi děsivé, když větší roli v hodnocení hraje to, jak dobře je vidět na sedačce označení "ISOFIX", než samotná pasivní bezpečnost - tedy jaká je moje šance přežít v autě náraz... NCAP se vyvíjí úplně nesmyslným směrem (snad s výjimkou testování hlavových opěrek).
RCNP
26. 1. 2017, 15:39S tím souhlasím a to jsem taky myslel tím, že bych odlišoval pasivní a aktivní bezpečnost. Prostě bys nedostal 2 hvězdy, ale plácnu třeba 3 hvězdy za pasivní bezpečnost a 1 za aktivní. Tím je jasno a možná by to i mělo větší srovnávací a vypovídající hodnotu. Jinak na small overlap koukám taky a bylo dost zajímavý když to začínalo. Hlavně u evropských značek. Dneska už je ten prvotní šok také překonaný, takže se s tím ty značky už srovnaly a propadají už jen opravdické krámy. Ale ten začátek byl divoký, kdy prémie neprémie, velký malý, všechno šlo do kopru. Kromě toho Volva, které se tím zabývá pravděpodobně nad rámec "normy", trošku více prakticky a reálněji. No, očividně to splnilo cíl. Bohužel asi z většiny jen pro US trh, viz. váhové rozdíly US a EU verzí.
M P
26. 1. 2017, 17:05Prvotní šok evropských automobilek z nárazové zkoušky s malým přesazením (ať žije druhé národní obrození, kurva!) jsou sice ty tam, leč stačilo začít narážet jinou stranou vozu, než je obvyklé, tedy pravou a hleďme, zjistilo se, že automobilky velice rychle pochopily pravidla moštárny a upravili si bouranou stranu pro větší odolnost.
Ať už si tedy myslíme o takovém Volvu cokoli, a že spousta 'pitrolhedů' je odsuzuje, jejich posedlost bezpečností je prostě a jednoduše fascinující, což jen a jen potvrzuje výsledek 'staré' XC90 v těch výše zmíněných zkouškách.
JLK
26. 1. 2017, 17:16Nekde jsem cetl ze u Volva jsou tyto testy soucasti interniho testovani jiz dlouha leta a ze je to videt. Passatum vypadavaly dvere, evropska premie mackala predni kolo mezi nohy ridice, Volva jen rutinne odskakovala od prekazek, pohodicka.
M P
26. 1. 2017, 17:21A to je právě správný přístup. Automobilka sama se má přece snažit o to, aby zákazníci v jejich autech nechcípali, protože si po crashi třeba budou chtít koupit další, pokud to přežijou. Jenomže, jakmile někoho napadlo, že se dá příprava na nárazové zkoušky ojebat, totiž pardon, optimalizovat tak, aby auto stále prošlo, vznikl problém. A třeba to i interními zkouškami prošlo, on není problém nabořit to přesně ve stylu EuroNCAP, konec konců ty procedury nejsou tajné, a i z videa se dá leccos vyčíst, ale přece jen pokaždé záleží, zda se auto připravuje na reálnou ochranu posádky nebo aby to v NCAP 'vyšlo'.
sumy
26. 1. 2017, 18:27Jj, small overlap si na vlastni kuzi vyzkousela manzelka v civicu 7.g. Ona dle PCR 60-70km/h, protijedouci 626 co si "sekla" zatacku 100-110km/h. Hlavni naraz na LP kolo a prsa(pod Asloupkem. Vysledek? Vylomeny rameno a posunuta podlaha a konzole pedalu. Manzelka "jen" zhmozdenej krk, hrudnik a kotnik. Celkove teda auto total, neb predni dvere sly otevrit snadno, ale po otevreni uz presahovaly cca 5-7 cm na zadni. Je tam dobre navrzenej predni nosnik a i kdyz sel naraz mimo, tak se hezky rozsiruje a ta mazda po nem "klouzla" a pokracovala do prilehle aleje.
spooon
26. 1. 2017, 18:32škoda jen, že drtivá většina automobilek řeší optimalizaci pro EuroNCAP, a ne realitu.
Se divím, že EU ještě nevydala směrnici, podle který budem moc bourat jen podle EuroNCAP, jinak za to bude samozřejmě hrozit likvidační pokuta, jak jinak.
JLK
26. 1. 2017, 20:58Matěj Podhorský: jasne ze je tospravny pristup. ja jsem byl docela zarazeny jak se vetsina aut sesypala kdyz to iihs zkouseli poprve. clovek by cekal ze takovy mercedes prece nebude staven ciste podle euroncap narazu, ale pohorel uplne stejne jako zbytek. takze bud' to pri vyvoji nezkouseli (to asi tezko) nebo si rekli ok, stejne to nikdo nebude zkouset tak to prodame i tak. docela zklamani z takoveho pristupu. rekl bych ze bambilion serepeticek priplatkove vybavy by nemel byt jedinou znamkou premiovosti te ktere znacky.
RCNP
26. 1. 2017, 21:49Matěj: Na to jsem četl nedávno nějaký článek, že na tyhle testy se automobilky vždycky dokážou velmi rychle připravit. Jasně stanovený neměnný podmínky jsou na ochcá...optimalizaci jako stvořený. Ať už jde o emise, nebo bourání. O tom bourání na druhou stranu jsem neslyšel, to je parádní optimalizace ze strany IIHS. Jinak Volvo prodává bezpečnost, tak je dobrý vědět, že to není jen slogan a pár odstavců v tiskový zprávě. Pamatuju si jak novou XC90 házeli přes střechu, do škarpy, ze vzduchovýho děla apod. Ač to není auto pro petrolheady, tak svoje kvality má. A to je u každýho auta důležitý aby mělo určitou přidanou hodnotu. Ať už je jakákoliv, tabulkový auta jsou nuda.
H_F
26. 1. 2017, 22:42ja jsem tedy v 4 roky stare s80 boural a volvo od te doby nechci
sice se mi pri narazu ve 120 do stojiciho vozidla nic nestalo, nicmene byt v jinem vozidle, tak k nehode ani nedojde
jizdni vlastnosti a rozlozeni hmotnosti tezce zastinuji vse ostatni
k cemu jsou silne brzdy, kdyz je pri razantnim brzdeni zadek odlehcen natolik, ze si dela co chce
resp. k cemu jsou dobre deformacni zony, kdyz vozidlo smeruje v zatacce dale po tecne bez moznosti to jakkoliv zmenit?
takoveto vlastnosti by mely byt v aktivni bezpecnosti zohledneny mnohem spise, nezli kdejaci trpaslicci
dnes se volva oproti drivejsku zlepsily, hodne diky platformam fordu, nicmene zde maji jeste stale mezeru
riderhenry
27. 1. 2017, 00:18Měli jsme v rodině XC90 a teď máme současnou S60 a rozhodně bych neřekl, že jízndí vlastnosti jsou až tak strašné oproti jiným výrobcům. Ano, třeba BMW a Mazda mi sedí tou aktivní bezpečností/jízdními vlastnostmi daleko více, ale že by nebylo Volvo srovnatelné s jinými auty, které se také soustředí spíše na jiné vlastnosti, než je dynamické svezení, tak to bych netvrdil. Obzvláště u té S60, která už se dá řídit poměrně solidně svižně, byť to není ani náznakem sportovní auto. Docela by mě zajímalo srovnání te S80 a třeba Audi A8, jelikož Audi bývají dost nevyváženě nedotáčivé díky platformě. Ostatně to je také věc, co mi na obou těch značkách nesedí. Ale když už, tak Volvo alespoň exceluje v pasivní bezpečnosti, Audi nikoliv. Přitom také většinou neosloví "petrolheda"...
H_F
27. 1. 2017, 10:05volvo bylo takove severske audi
motor svetelny rok pred predni napravou, rozlozeni 60/40 normou
posledni s80 s v8 61.5/38.5, kde primarni predokolkovy charakter vozidla tomu tez moc nepridal
s80 nelze s a8 srovnavat, jsou to vozidla jine kategorie, s80 je obdoba a6
obdobna audi a6 v8 quattro na tom byla podobne bidne
nejaky pokrok zde je, ale na to, ze to je platforma s podelne ulozenym motorem to stale jeste neni idealni
nynejsi v90 ma napriklad 52.5/47.5, tudiz vellky posun znat je, bohuzel jsem zatim neridil
stale ale je co zlepsovat, je to jeden z duvodu, proc volvo stejne jako audi je jen takova nedomrla premie, v tomto segmentu bych cekal vzdy pohon zadni napravy, resp. stalou ctyrkolku s vektorovanim na urovni attesy nissanu ci ayc mitsubishi, od nich by se mohla cela premie ucit
riderhenry
27. 1. 2017, 12:58Ve všem más pravdu. Osobně jsem vždy Volva stavěl spíš mezi modely německé konkurence, ale blíž mají vždy spíš k té "spodní" variantě, byť třeba S60 je o dost větší než soudobá E90 3er... Shodou okolností jsem řídil S90 o víkendu a to auto mě neskutečně nas*alo. Podvozek je sice solidně vyvážený a dá se s tím jet svižně, ale nikdy jsem nezažil tak dokonale zamaskovaných 300 koní a takovou snahu benzínového motoru předstírat, že jezdí na naftu... To auto bylo ve specifikaci snad za 2 000 000 a i když chápu, že spousta lidí prostě ocení hlavně design, pohodlí a bezpečí, tak prodávat dnes za tuto cenu takovou kombinaci motoru a převodovky (neskutečně pomalý automat, srovnatelný snad s tím v první XC90), to se mi zdá hodně mimo. I když nemám srovnání s přímou konkurencí, stejně jsem po prvních recenzích, co jsem viděl a četl, čekal daleko víc. Tabulkově může čtyřválec působit ještě relativně dobře, ale když to člověk zažije a zjistí, že to jede daleko pomaleji, než by čekal, a hlavně je to hlučnější, než šestiválcová E90 ve všech jízdních režimech, tak je asi něco sakra špatně... Vývoj nezastavíš.
CerVus
26. 1. 2017, 12:59No jestli je měření odolnosti stejně "přesné" jako spotřeby, tak budu raději věřit testum z USA.
frite
27. 1. 2017, 06:53No, trochu mám problém s tvrzením že mechanická odolnost není vůbec špatná..
Dobře, není špatná v porovnání se škodou Felicia, ale 72 % ochrany dospělých je prostě podprůměr. Např. Fabia má 81 a Superb 86....
On nedopadl ani buhvíjak zářně v americkém IIHS při IIHS small overlap test http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-coupe/2016
Že se do celkových hvězdiček promítá hodně vybavenost asistenty je diskutabilní, ale na druhou stranu protokoly nejsou tajné a tak si z nich i tu mechanickou odolnost člověk lehce vyčte. A hodnotit auto jen podle bezpečnostní výbavy z katalogu taky moc nefunguje, protože k čemu je že má auto vzadu pásy, když pod nimi člověk podjede, k čemu airbag, když se nafoukne blbě a člověk se praští o volant a pod...
Kvůli tomu se nakonec testy dělají..