načítám data...

Trochu jiný Mustang. Sice na elektřinu, ale v zásadě navazující na historii

Příchod Mustangu Mach-E vzbudil velké vášně. Přitom vůbec není důvod. Přesně odpovídá starším verzím.

zobrazit celou galeriiFoto:   Josef Vyškovský

Slyšel jsem to už snad milionkrát. „Elektrickej Mustang? A SUV? Ty prosimtě, to není Mustang. To nemůže…“ Potkejte libovolného nadšence do ‚koní‘ a řekne vám to samé. A pak bude nejspíš následovat takřka D-Fensovská litanie, ne nepodobná popisu trhu s užitkovými vozy od Violy v nedávném testu Renaultu Trafic. Jenže, já si tak docela nemyslím, že by se svět v prdel obracel. Tedy, alespoň v tomto ohledu. Dovolil bych si spíše tvrdit, že historie se do jisté míry opakuje. Dovolte mi malý exkurz ke vzniku prvního Mustangu. 

Tehdy v šedesátých letech ve Fordu dokázali velice správně uchopit to, co průměrný zákazník chce a jak ho zaujmout. Zadání bylo vytvořit dostupné auto, které bude mít 4 sedačky, vážit méně než 1 100 kilogramů a nebude delší než pět metrů. Při tvorbě designu se pak myslelo na to, aby se zalíbilo nejenom ženám, ale toužili po něm i muži. Svůj vliv zde měly prvky z Maserati, Ferrari a dalších soudobých evropských sportovních vozů. Výsledek bylo sportovně vypadající auto, které si mohl dovolit skoro každý. Rychlost zde nebyla primárním prodejním faktorem, vždyť standardní motorizací byl řadový šestiválec… 

O šedesát let později si ve Fordu sedli nad nový Mustang. Ne ten, který je postaven podle stále dobrého starého receptu, který vypadá sportovně, má adekvátní dávku koní a  je jedním z těch typů antidepresiv, na které nepotřebujete předpis. Nový Mustang, který bude reflektovat současné trendy. A co je dnes nejžádanější? To si určitě dokážete domyslet. A přesně podle toho je Mach-E postaven. Využití názvu, který zná snad každý v západním světě, je nasnadě. 

Dobrá, dost bylo teorie, tou vás může nudit později někdo jiný, kdo vám určitě vysvětlí i ty nejdrobnější pohnutky a proč to všechno dává smysl. K testu mi byl propůjčen Mach-E přesně v té konfiguraci, kterou bych vybral sám sobě. Tedy, popravdě řečeno, možná bych, pokud by to rozpočet vyžadoval, oželel tu větší baterii. 

Foto: Josef Vyškovský

Postavit SUV s využitím prvků designu Mustangu tak, aby výsledkem nebyla nějaká prapodivná parodie, ale normálně použitelné auto, musela být doopravdy velká výzva a dokážu si představit, že finální design předcházelo mnoho a mnoho dlouhých dní a nocí, kdy bylo potřeba poprat se se správnými proporcemi karoserie, dlouhou kapotou a splývavou zádí. Musím uznat, svého úkolu se zhostili se ctí. I když jsou úhly, ze kterých se mi tenhle Mustang nelíbí, ale není na světě ten, co by se zalíbil lidem všem. 

Nejvíc času stejně strávíte tím, že se budete koukat z auta ven. A když se na chvíli necháte unést, tak velice snadno zapomenete, že sedíte v SUV. Dlouhá a výrazná kapota, v zrcátkách vidíte doširoka klenutý blatník. Kde je jenom ten zvuk… Iluze by byla téměř dokonalá.  

Foto: Josef Vyškovský

Nedíváme se ale jen ven, že ano. Interiér se nese ve znamení minimalismu a je vlastně velice příjemným místem k životu. Přístrojový štít je nahrazen jedním širokým displejem, který zobrazuje jen potřebné informace a případně navigační pokyny. A kromě toho je vybaven i drobnými roztomilými detaily. Mým oblíbeným je nápis ‘Ground speed’ u rychloměru. Možná vám přijde zbytečně strohý, ale to ostatní si můžete zobrazit na středovém panelu. Ten je tvořen jedním olbřímím displejem s jedním ‘točítkem’. Nebudu lhát, zezačátku jsem měl z onoho displeje velkou obavu. Respektive z jeho ovládání. Nastavujte tady něco, aniž byste se museli dívat. Ještě k tomu v zimě, kdy je téměř pravidelným rituálem zapínání a vypínání vyhřívání sedačky, či případně ofuk předního, či výhřev zadního skla. Tady ale Ford více než příjemně překvapil. Nejpoužívanější “tlačítka” jsou umístěna podél spodní hrany displeje, nastavení teploty pak po krajích, takže není vůbec problém naučit se jejich umístění a sahat na ně poslepu. Pěkná práce. Infotainment je rozvržen tak, aby se člověk snadno proklikal ke všem základním funkcím, ale nabízí i docela široké možnosti nastavení a přizpůsobení. Vlastně mu, až na velikost, která mi připadá až zbytečná, nemám moc co vytknout. I tady se najde pár milých detailů, ale já prostě musím vypíchnout točítko nastavení hlasitosti a jeho pěkný mechanický chod a “tlačítko” ke ztlumení uprostřed. 

Foto: Josef Vyškovský

Necelých 300 koní výkonu, 430 Nm kroutícího momentu a dvě tuny váhy. Z nuly na sto za sedm sekund, pohon jen a pouze zadní nápravy. Je jasné, že sportovce před s sebou nemáme, ale koneckonců, v případě takového elektromobilu vážně nejde o to, být nejrychlejší. Nalazení podvozku je hodně do komfortna, Pomáhají tomu i standardní 18“ kola s, na poměry vcelku vysokým, profilem. Jízdní režimy zde jsou tři. Whisper, Active a Untamed. Popravdě řečeno, největší rozdíl mezi nimi spočívá v odezvě na plynový pedál. Ten je mimochodem jediným ovládacím prvkem, se kterým si v běžném provozu bez problému vystačíte. Stejně tak je zde i přehršel asistentů, které vás mají v klidu a bezpečně dovést k cíli. Zážitek z jízdy tak může být zcela uklidňující a až na rozjezdy, které vás přitlačí do sedačky, jak je pro elektromobily typické. Pokud tedy chcete.

Pamatujete si, jak jsem minulý odstavec začal tím, že je tady necelých 300 koní, 430 Nm a to vše na zadní nápravu? Vlevo na palubní desce se nachází tlačítko. Malé, kouzelné tlačítko, s piktogramem autíčka a dvou zakroucených stop od kol. Ano, Mach-E má kompletně vypínatelnou stabilizaci. Než stihnete říct „Slibuji, že jsem připraven ke každé špatnosti“ už na vás bliká oranžové upozornění, že ovládání jedním pedálem je deaktivováno a nějaké další, které mají zdůraznit, že si nepočínáte jako ctihodný občan. No jo, ale testování je testování, co jsem měl dělat? Nechat to jen tak?

Foto: Josef Vyškovský

Díky měkkému podvozku se dá v Mustangu krásně hrát s přenosem váhy a správná aplikace plného plynu má za výsledek úsměv na tváři řidičově, zděšení příhlížejících a jednu stodolu, která kráčí bokem vpřed. Díky tomu, že dostáváte kroutícího momentu přesně tolik, kolik si zmáčknete pedálem, nechá se tato neplecha relativně hezky korigovat pravou nohou s minimálním zásahem volantu. Ale ano, jak v konvenčním Mustangu to není. Vzhledem k váze přesahující dvě tuny toho výkonu není až tak moc, takže se dá říct, že nejlépe si zabokujete na mokrém povrchu (což má Mustang Mach-E společné se sériovou MX-5 první generace). Ale víte, jak to chodí, kde je vůle… Když už jsem zjistil, co za silniční nepravosti se dá s Machem provádět, vyzkoušel jsem také jak obstojí při mírném spěchání po mých oblíbených okresních cestách. Jasně, řidičskou nirvánu zde nehledejte, ale na poměry dvoutunových stodol se nerozpakuji řadit Mustang mezi ty zábavnější.

A co ekonomika provozu? Přijde konečně to velký špatný, co prorokují všichni o zimním provozu elektroauta? Tak trochu by se to dalo čekat. Stejně jako Enyaq 60, ani Mustang není vybaven tepelným čerpadlem. Proč? Ford to zdůvodňuje přidanou hmotností, která by pro auto byla takovou přítěží, že by ji úspora energie na vytápění nevyrovnala. Dobrá, to zní rozumně, co na to praxe?

Foto: Josef Vyškovský

Udávaná spotřeba 16,5 kWh na sto kilometrů je v zimních podmínkách dosažitelná jen těžko. Pro někoho, kdo by Mustanga provozoval z temperované garáže a měl doopravdy velice lehkou nohu, by snad dosažitelná být mohla, neb při mých pojížďkách s vyhřátým autem se mi několikrát podařilo jezdit po městě za 12 kWh, ale pro ostatní je reálná spotřeba okolo 22 kWh na sto kilometrů. Na dálnici si pak Mustang řekne zhruba o 24 kWh v případě že se budete držet plus minus předepsaných limitů. S úbytky kvůli vytápění a tepelnému hospodářství můžete stále počítat s dojezdem okolo 400 kilometrů, což je pro potřeby běžného člověka dostatečné. Pro ostatní tu stále jsou spalovací motory…

Verdikt 

Pro milovníky legend bude Mustang Mach-E projevem hereze, důvodem k zapalování pochodní a žehrání, že svět už nikdy nebude jako dřív. Ti ostatní dostanou relativně rozumný elektromobil, který dokáže potěšit ujetými futuristickými detaily, jako například otevírání dveří pomocí tlačítka, ale zároveň si nese dědictví Fordů minulosti (číselný zámek na dveřích). Je to auto, které se bude kupovat převážně očima, ale zároveň nabízí velice dobrý poměr ceny a výkonu. A pak taky… s jakým jiným elektromobilem se hezky svezete bokem… Já mám asi vybráno.

Foto: Josef Vyškovský

Technické údaje

Motor: elektromotor 
Výkon: 216 kW (294 koní) 
Točivý moment: 430 Nm  
Kapacita baterie: 98,7 kWh (využitelná 91 kWh) 
Maximální rychlost: 180 km/h  
Zrychlení 0–100 km/h: 7 s  
Provozní hmotnost: 2138 kg  
Průměrná spotřeba: 16,5 kWh/100 km 
Spotřeba v testu: xxx kWh 
Dojezd: až 610 km dle WLTP 
Cena testovaného vozu (Mustang Mach-E 98,7 kWh): 1 519 900 Kč 

Za fotky děkujeme Pepovi Vyškovskému! 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
02. března 2022, 00:03
1

Asi meli zmenit logo z kone na slona. A za par let z dojezdu zbyde pulka, takze ta extra baterka se spis hodi

reagovat
sheogh
02. března 2022, 00:05
0

Zvenku to jde, ale ten displej uprostred je fakt strasnej

Fr
Frodo
02. března 2022, 06:26
1

Nějak mi uniká smysl snahy dělat jakoby sportovní EV, když se to při rychlejší jízdě stane uživatelsky nekomfortní. Třeba obyč rychlejší jízda po dálnici tempomatových 150.

reagovat
Trinom
02. března 2022, 14:10
2

I mistr tesař se občas utne. Správně to mělo nést tohle logo.

reagovat
St
Staromil
03. března 2022, 00:09
2

To mi asi bude trvat hooodně dlouho, aby se mi při vyslovení "mustang" v souvislosti s auty vybavilo "tohle"...možná, když někdo zmíní televizi v autě, tak si na zdejší foto interiéru vzpomenu hned po Tesle. A není to "využití" názvu, ale bohapusté marketinkové "zneužití".

reagovat
fortress
03. března 2022, 08:48
0

Budu muset diverzifikovat pohony, ale za mě jako majitele GT V8 tohle ne.

reagovat
VK
VK
03. března 2022, 22:36
-1

Na stovku za 7 vteřin, cenovka půl druha milionu? Proč bych vlastně měl chtít tohle a ne kiáckou EV6 - když už bych trval na tom mít puclíka - nebo i4 od BMW?

reagovat
Sa
Sato
04. března 2022, 00:11
-1

V slusnej spolocnosti sa to nazyva len e-mach a mustang sa ignoruje.

reagovat


Poslední komentáře