načítám data...

Ford Galaxy 2.0 TDCi: Peníze kazí charakter

Nový je dobrý a čím více tím lépe, ale platí to i u Fordu? Galaxy hájí vymírající MPV a zárove přináší zajímavý paradox.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Galaxy 2.0 TDCi: Peníze kazí charakter

DISCLAIMER | Redakce Autíčkáře upozorňuje velevážené čtenáře, že hodnocení automatické převodovky může být zavádějící. Kolega Adam podle všeho hodnotil dvojspojkovou převodovku. Nic takového však v současném Fordu Galaxy není, nebude a nemá být. Netušíme, kde kolega přišel k vozu v takové konfiguraci a doporučíme Adamovi nějaké školení na téma převodovky.

Děkujeme za shovívavost.

-H-

 

Pokud jste si stačili všimnout, mám rád věci, které prostě plní svůj účel. Mám rád Ladu Nivu, protože je jednoduchá a schopná v terénu. Mám rád Dacii Duster, protože na minimálním půdorysu nabízí maximálně schopné auto a mám rád i současné Lexusy, protože nabízejí luxus podávaný úplně jinak než konkurence. Konečně mám také rád Galaxy, tedy alespoň jsem měl moc rád vůbec první generaci, sdílející platformu s Volkswagenem Sharan a Seatem Alhambra. První Galaxy je dodnes ceněným vozem vyhledávaným zejména rodinami s nadstandartními nároky na prostor a potomstvu-vzdornost™. Nyní jsem dostal příležitost vyzkoušet, kam se za ta léta posunula současná generace. Je stále ještě praktická a nenáročná na řidičovu pozornost? A je tam někde i nadále ukrytá radost z řízení tak typická pro Ford?

Abych se přiznal, pročetl jsem všechny testy současné generace, abych na autě našel to podstatné, co jinde nezaznělo. Pokud nezbytně nutně potřebujete vědět, kolik milimetrů je pod dvojitým dnem zavazadlového prostoru, zamiřte do nejbližší trafiky a pořiďte sobě příslušné grafy a tabulky. Já s obrovským Fordem prožil deštivý týden, stal se mým útočištěm v nákupních horečkách a nakonec jsem na něm najel necelých 1 000 km při neúspěšném pokusu najít místo, kde alespoň hodinu nepadá z nebe voda. Následující řádky jsou tedy směsicí dojmů milovníka všech počinů čtyřkolových s lehkou formou OCD, souhrn nečekaných (a častou nepodstatných) spotřebitelských rad a hlavně trocha té automobilové beletrie.

Začněme prostorem. Toho je v Galaxy opravdu hodně. Kdybych byl muž tělesnou konstitucí připomínající vikingského válečníka, cítil bych se v kožených sedačkách asi nejlépe. Hlavně kolem boků a ramenou jsou prostorově skutečně velkorysé a komfortem připomínají, proč silnější postavy doteď nedají dopustit na první generaci. Jenže moje konstituce je vyloženě rachitická, typu ‚těhotná žížala‘, takže jsem byl nakonec mezi mohutnými bočnicemi trochu ztracený, nedosáhl jsem levým loktem na područku a o středový panel jsem se musel vyloženě opřít. Tedy neberte mé postřehy jako stížnost. Jsem opravdu rád, že jsou v dnešní době i auta, do kterých se vejde ‚normální‘ chlap, který při pokusu nacpat se do Peugeotího iCockpitu utrhne volant a v Miatě rozsedne sedačku, tlumiče i celý zbytek vozítka Malibu Stacy. Není to jen velké křeslo, které umocňuje prostornost kabiny. Můžete se pohodlně protáhnout, i tu největší dětskou sedačku upnete na první dobrou, a pod stropem je tolik místa, že z něj budete na jaře vyhánět vlaštovky, aby nezahnízdily. Pokud vám, stejně jako mě, nevoní vlna crossoverů a SUV, pak pořádné MPV od Fordu je tím pravým dostavníkem pro vaši rodinu. Dokonce má použitelné zadní sedačky i pro dospělé lidi, což už ani v této třídě není pravidlem. Sám za sebe jsem si sedl třikrát, přičemž vzadu by se mi na hlavu vešel i fez.

Vnitřnímu prostoru však přeci jen musím něco vytknout a to až americký přístup k elektrifikaci zbytečností. Třetí řada je tlačítky výsuvná z podlahy pomocí motorků, což osobně považuji za marnivé gesto přepychu jednak kvůli případné spolehlivosti ale hlavně kvůli zbytečně zdlouhavému chodu. Stejně tak dálkové skládání opěráků druhé řady podobnými tlačítky z kufru postrádá tak důležitou samozřejmost. Opěráky se sice sklopí, ale opěrky hlavy zůstanou vysunuté a zaseknou sedačku na půl cesty o záda předních sedadel. Takže zmáčknete čudlík, spustí se elektromotorek… a stejně musíte jít dopředu zaklapnout opěrák zpět, zatáhnout podhlavník a nakonec se přistihnete, že příslušné knoflíky vlastně už vůbec nepoužíváte. Nevím, jestli mi jen chyběla představivost, ale ani po důkladném zkoumání jsem nepřišel na to, kam s roletkou v kufru po vysunutí třetí řady.

Když už jsem se pustil do vytýkání, musím pokračovat k palubnímu informačně-zábavnímu systému. Ten totiž působí, jako by pocházel ze dvou rozdílných aut. Digitální palubní deska je vyloženě povedená a v mém osobním žebříčku je vysoko nad všemi ostatními, byť sebe-prémiovějšími povozy. Oproti tomu je obrazovka na středovém panelu nesouměrně malá a zakloněná pod podivným úhlem. Grafika není na středovém panelu příliš aktuální a pohyb v položkách je píše pro objevné povahy. Přesně naopak tomu je u digitálního štítu, který obsahuje vše podstatné snadno dostupné tlačítky na volantu, a díky hlasovému ovládání jsem se přistihnul, že tu prostřední obrazovku vlastně vůbec nepotřebuji.

Jak se s takovým Fordem Galaxy vůbec jezdí? Osobně mám Fordy rád hlavně pro jízdní vlastnosti a tak jsem na palubu nastupoval s poměrně vysokým očekáváním. Nejsem zarytý atlet, vyžadující sportovní výkon i od Dacie MCV, přesto, je to konec konců Ford – auto, které vás přitáhne praktičností a získá řízením. Musím se přiznat, že mé pocity jsou doposud rozpolcené. Naftu spalující motor je svým projevem ze staré školy. Poctivě tahá ‚vocpoda‘, zní jako traktor a přesto nevyžaduje nadměrné přísuny paliva. Po pokusu o vyloženě úspornou jízdu po Praze a následující D11 se mi dařilo držet hodnoty pod 7l/100km. Až dynamické zkoušky ji vytáhly na dohled osmičce, což je vzhledem k velikosti vozu, váze a zejména dálničnímu tempu německého autobahnu skutečně skvělý výsledek.

Podvozek je přesně ve zlatém středu kompromisu mezi pevným vedením a pohodlím a o čtyřkolce se vlastně ani nedozvíte. Auto pod plynem prostě zabírá a jede tam, kam chcete. Ani opravdu drsné pokusy poplést počítač, které by starší Haldex poslaly do škarpy, nehnuly stoickému Fordu brvou. Kde je tedy původ mých protichůdných pocitů? Jej jím rozhodně a pouze převodovka. V teoretické rovině chápu výhody dvou-spojkových skříní. Mít takového Boxtera nebo Audi TTRS, určitě ji vystavím na piedestal a opředu květinovými věnci, ale koho ji proboha napadlo nacpat do MPV? (Nevím, koho to napadlo, ale konstruktéři ve Fordu to nebyli, proto má Galaxy klasický automat s hydrodynamickým měničem, cehož si motoristický novinář nemůže nevšimnout, že Adame? :-D pozn. Hamster) Nerozhodnost a nervózní popojíždění v kolonách je nejspíš vlastnost konstrukčně vrozená, ale pokus katapultovat starším generacím protézy při podřazování na dálnici jsem skutečně nečekal. Vlastně jsem si poprvé myslel, že nás zezadu nabral kamion. Tedy na druhou stranu následující akcelerace skutečně náraz náklaďáku připomínala, ale já bych přeci jen raději uhlazený průběh hydroměniče ( No já ti nevím, jak bych ti to jen řekl… no… on to je hydroměnič. pozn. Hamster). A že Ford na palubách pár povedených kousků ještě nedávno míval.

Závěr

Pokud bych měl vůz hodnotit v číslech, jistě bych došel ke skvělým výsledkům. Spousta prostoru, nízká spotřeba i konkurenceschopná cenovka vypadají na papíře skvěle. Pokud bych měl hodnotit testovaný exemplář z hlediska soužití a ‚prostě chytrých‘ řešení, měl bych spoustu výhrad, ale to by bylo v tomhle případě absolutně zbytečné, protože na všechny mé připomínky existuje jedno báječné řešení: Nekupujte si Glaxy s výbavou. Nejslabší varianta  dvoulitrového turbodieselu bude optimální motorizací, a zapříplatek stojí i chytré adaptivní LED světlomety, které fungují dokonce ještě lépe než u mnohem dražších vozů. Taky vyhřívané člení sklo má něco do sebe, ale zase tak nezbytné není. Zbytek bych prosil v základu. Šestistupňový manuál, manuální ovládání sedaček, palubní systém z doby gameboyů a tempomat v pravém kotníku jsou těmi pravými léky na každý z mých stesků. Nakonec zbyde auto se skvělým podvozkem, hromadou místa a v dané kategorii nejlepším zážitkem z řízení. Kazí tedy peníze charakter, jak napovídá nadpis? U Fordu Galaxy rozhodně ano.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 996 cm3
Výkon: 190 koní/140 kW v 3 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 – 3 000 ot./min
Převodovka: osmistupňový dvouspojkový automat s možností manuálního řazení (dodává se jen ve speciální limitované Forman edition, standardně osmistupňový hydroměnič – pozn. Kubajs)
Maximální rychlost: 202 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  10 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (4,2 l/100 km ) 7,8 l/100 km 
Základní cena 2.0 EcoBlue AWD AT: 1 139 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sh
Shirako
12. prosince 2018, 08:34
3

Pořád koukám na ten středový panel. Na autě za mega.... To vypadá jak z 10 let starého auta. Já bych to nechtěl už kvůli tomu. Jinak pěkný článek, díky

reagovat
ma
martinw
12. prosince 2018, 08:56
3

Vidím to podobně, tenhle dostavník bez zbytečných výbav stejně to děti, psi a jiný živý náklad všechno zničí :)

reagovat
ro
rock
12. prosince 2018, 10:04
0

K tomu přístrojovýmu štítu - to jsi takhle nastavil, ať je vidět, co všechno to umí zobrazit (a dá se to povypínat), nebo je tam to množství údajů natvrdo? Takhle je to pekelně přeplácaný. Ještě bych tak snesl v otáčkoměru jeden údaj palubního počítače, v rychloměru druhej (bez toho autíčka) a uprostřed teda digitální rychlost, když už to musí bejt, ale s tímhle chaosem bych nebyl ochotnej vyjet ani z podzemní garáže.
btw Nedráždí tvoji lehkou formu OCD to, že číselník rychloměru je plný kruh, zatímco kruh otáčkoměru je částečně překrytý displejem palubního počítače? Už jenom z tédle nesouměrnosti bych měl pěnu u pusy...

reagovat
Adam Forman
12. prosince 2018, 10:25
2

To autíčko tam je hlavně kvůli nastavení adaptivního tempomatu a udržování v pruhu. Upřímě by mě zajímalo jak vypadá rychloměr u auta, co tyhle systémy nemá.
Tenhle pravý displej je prostě natvrdo (aspoň u testované výbavy). Ten prostřední a levý se dá přepínat.
Přeplácané se to zdá na obrázku ale v reálu mi to velmi rychle vlezlo pod kůži. Ta asymetrie mi vzhledem k tomu, že vlevo je volant a vpravo ne, přijde v pořádku :-)
Ten středový tunel jsem taktně vynechal. Vzhledem k tomu, že všechny údaje jsou na palubce, existenci toho plastového čehosi uprostřed jsem prostě vytěsnil. Nesahal jsem na to, nekoukal jsem na to a nemluvili jsme o tom ;-)

ro
rock
12. prosince 2018, 10:43
1

"Upřímě by mě zajímalo jak vypadá rychloměr u auta, co tyhle systémy nemá."

Jsem minimalistická konzerva, raději bych sáhl po základní výbavě (Trend). A kdyby se u ní dal palubní počítač přebarvit na černo bílo (což asi nedá, musel bych se smířit s modrou), neměl bych absolutně co vytknout. Dokonce by mi nevadil ani ten pididisplej uprostřed.

Adam Forman
12. prosince 2018, 10:44
0

Nojo, na fotkách to vypadá dobře, snad ty materiály budu taky ok. Ale to je prostě ono, bez příplatků by to bylo dost fajn auto :-)

BigBen
12. prosince 2018, 15:53
0

Ja jsem pořád nepochopil, ty dvě varianty středovýho panelu. Varianta SONY viz článek je vzhledově dost odporná. Varianta na obrázku od "Rocka" celkem ujde. Na čem závisí vzhled středovýho panelu? Má vazbu na nějakou konkrétní výbavu nebo jak? Já abych věděl co nebrat, kdybych si to náhodou šel koupit.

ro
rock
12. prosince 2018, 18:54
1

Ta na mé fotce je základní výbava, holátko, Trend. Ten v testu je o stupeň výš, Titanium. Je samozřejmě otázka, jaký jsou v reálu ty materiály, to na fotce nepoznám. Mně se líbilo hlavně to řešení budíků, který je v tom základu 100x přehlednější (a za mne i hezčí).

kuc_t
15. prosince 2018, 22:14
0

Jde o to jakou zvolíš kombinaci výbavy a SYNC (audia) .. Třeba, když si vezmeš Titanium, tak tam nemuzes mit zakladni audio .. ber to obrazne, staci nahlidnout do ceniku :-)

Breakthru
15. prosince 2018, 22:26
0

jak se vlastně pozná kvalita interiéru?Třeba VW bylo a je dlouhý léta chváleno za použitý materiály a přitom po pár letech jsou všechny ovladače, madla a dekory KO...

krab
12. prosince 2018, 10:55
0

Autíčkář jede týden důchodcovských speciálů, koukám? :-D
Neděle : Camry, sen amerického důchodce
Pondělí: Touareg, sen německého důchodce
Úterý: Space Star, sen českého důchodce ( a běžná realita toho německého)
Středa: Galaxy , sen důchodce s mnoha vnoučaty...
Čtvrtek: ???

Kdo to uhodne? Já tedy netuším... :-D

reagovat
ma
martinw
12. prosince 2018, 11:09
1

Tipuju chiron z Lega co ted maji vystaveny v Praze :)

Adam Forman
12. prosince 2018, 11:12
1

Kušuj, nebo napíšu test japonského náklaďáku! :-D

beastar
12. prosince 2018, 12:49
4

Neměl teď Logan nedávno Fl.? Zajímavej výkonej Renault už tady dlouho nebyl;)

BigBen
12. prosince 2018, 17:05
1

Galaxy a sen důchodce? Možná tak nesplněný. Nedokážu si představit důchodce řídit něco takovýho. Dneska ráno měl jeden problém řídit krátkou Felici a málem mě nabral.

C70C
12. prosince 2018, 12:55
2

Mně se na tom autě z hlediska autíčkáře nejvíc líbí výhled z interiéru na černý 986 Boxster s hardtopem. To dodávají v sérii?

reagovat
Breakthru
12. prosince 2018, 18:12
2

za mě nejhezčí generace Galaxy....
a Forda bez vyhřejvanýho okna bych nechtěl...z těch novějších...

reagovat
Kuře
13. prosince 2018, 09:09
0

Nedávno sem koukal na dvojkovýho focuse, dvoulitr, polokůže, deďťovej senzor, vlastně skoro všechno, a ten výhřev taky neměl, taky sem moc nechápal...

Breakthru
13. prosince 2018, 18:21
0

winterpaket nebyl v základu a nebyl fixní u žádný výbavy.Spousta lidí to nechce a dost aut je původ z Italie.Ještě jsem z Itlu neviděl Forda s winterpaketem...

kuc_t
15. prosince 2018, 22:17
0

Winterpaket je vzdy za priplatek, ale prijde mi, ze za rozum ;-) .. ja bych ho tam vyzadoval

Breakthru
15. prosince 2018, 22:21
0

jo, tak jsem to myslel, proto píšu, že nebyl k žádný výbavě....nestojí granát a v novým autě by se to ztratilo.Hlavně to není jen okno, ale i vyhřejvaný trysky ostřikovačů a sedačky....

bkralik
12. prosince 2018, 22:07
2

...vyhřívané člení sklo má něco do sebe, ale zase tak nezbytné není...
S tím bych si dovolil nesouhlasit. Dva roky zpátky jsem si v zimě vozil zadek právě v Galaxovi mk2 (ekvivalent Sharana mk1.5) a vyhřívané čelní sklo byla jedna z věcí, co jsem si zamiloval po první pořádné námraze. Pokud bych kupoval auto a byla by tam možnost vyhřívaného čelního skla, rozhodně bych ho bral.
Mimochodem, ten SAG (Sharan, Alhambra, Galaxy) byl s legendární Verunou (2.8 VR6 24v, 150 kW) a to bylo sakra poježdění. Při nájezdu na dálnici a letu ručičky tachometru směrem k omezovači dost často posádce poklesla brada, a to nejen ze zvuku motoru, ale i z překvapivého zrychlení dvoutunové krabice (0-100 za 9.5s). Samozřejmě, na řezání zatáček to nebylo, ale na té rovince měl člověk docela upřímnou pubertální radost z toho, jak to letí.

reagovat
Ni
Ninjaherb
13. prosince 2018, 12:12
0

A 177kW verze má taky dvouspojku? V minulý generaci byla 2.2, 147kW verze s měničem a to je docela fajn.

reagovat
Ka
Kavis
13. prosince 2018, 22:56
0

Poznamky skodolibych kolegu pobavily :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V 2004
Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V

2004 rok výroby
99 koní výkon
2 000 ccm objem

Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec 1997
Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec

1997 rok výroby
255 koní výkon
5 733 ccm objem

Lincoln Premiere Continental  1960
Lincoln Premiere Continental

1960 rok výroby
320 koní výkon
7 044 ccm objem

Ford Mustang 4.0 v6 manual 2006
Ford Mustang 4.0 v6 manual

2006 rok výroby
220 koní výkon
4 000 ccm objem

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 200 ccm objem