načítám data...

Ford Focus EcoBlue Titanium: Král plný paradoxů

Ptáte se, proč král? Protože se nový Ford Focus stal letošním autem roku v České republice. A proč plný paradoxů?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Focus EcoBlue Titanium: Král plný paradoxů

Tento příběh měl vzniknout o úplně jiném voze, jiné značky a odlišné koncepce. Náhoda zimního podvečera tomu však chtěla, abych místo do Mazdy CX-3 usednul do budoucího auta roku České republiky.

Z kraje testu je nutné uznat, že Focus na mě při prvním setkání velmi hluboce zapůsobil. V průběhu týdenního testu bylo však původní okouzlení vyvažováno racionální kritikou. Počáteční zaslepenost má ale v tomto konkrétním případě velmi dobré opodstatnění. Jednak byl majitelem Focuse ještě nedávno Matěj (což vlastně nehraje vůbec žádnou roli) a jednak to bylo první auto, které si někdo koupil díky mému soustavnému naléhání a doporučování.

Bylo to zhruba v roce 2002, když matka přistavila před dům mírně ojetý, zelený Focus první generace s jedna šestkou pod kapotou. Byl jsem dojat. S úplně stejným Focusem přece závodil v mistrovství světa Colin McRae a my v něm budeme teď jezdit do Chorvatska! O sedmnáct let později usedám do auta stejného jména.

Ostrost linek karoserie mě i přes chabé pouliční osvětlení nenechává klidným. Auto vypadá kompaktně, ostře a vyzývavě, ale na druhou stranu také jako ideální parťák na manažerský meeting. Vzpomínám na interiér starého Focuse, kterému vévodilo rádio, zapalovač na cigarety a linka palubní desky s podivným sklonem navíc okořeněna analogovými hodinami. V tom mi rázem blesklo hlavou, jestli existuje nějaká charakteristika, něco, co by se skrz generace táhlo jako červená nit. Odvážnost linek karoserie první generace už asi žádný další nástupce nepřekoná a možná se jim ani nevyrovná, ale jedna velmi důležitá věc zůstala díky bohu nezměněna.

Kromě zapalovače na cigarety jsou to pověstné jízdní vlastnosti všech generací Focusu, které nynější model posunul ještě o kus dál. Ford tvrdí, že díky nově řešené zadní nápravě s názvem SAL (Short-and-long arm) nebudete v průběhu jízdy rušeni vibracemi a otřesy od všudypřítomných výtluků a jiných příčných nerovností. I když dávám nerad za pravdu propagačním materiálům, v tomto případě nemohu jinak. 

Už dlouho jsem nezažil, aby byla cesta po dálnici a jejímu ekvivalentu v podobě polňaček a silnic třetích tříd tak tichou a příjemnou zkušeností. Naposledy se to podařilo snad jen BMW paté řady, a to je přeci jen trochu jiný cestovní kalibr.

Testovaný model nebyl ani holým a ani nejnadupanějším stupněm výbavy, ve které se dá Focus pořídit. Jednalo se o výbavu s názvem Titanium, tu překonává už pouze ekvivalent škodováckého Laurin&Klement s názvem Vignale. S ohledem na stupeň výbavy byl testovaný model prošpikován moderními vymoženostmi. Nouze nebyla o příplatkový head-up display, panoramatické střešní okno, adaptivní tempomat, led světla, parkovací kameru, parkovacího asistenta, a zvuk proudící z reproduktorů Bang & Olufsen. Pokud neradi chodíte na koncerty hemžící se lidmi, stačí si pořídit Ford a nechat do něj namontovat nejdražší příplatkovou aparaturu.

Na třetinu hlasitosti se v autě neuslyšíte, u poloviny budete mít pocit, že už to nemůže hrát hlasitěji, ve třech čtvrtinách s vámi budou moct zpívat cestující v okolních autech a ke zkratce max nenajdete odvahu se přiblížit. S kvalitním poslechem a hlasitou hudbou se pojí i mírný neduh. Nejsem si u něj jist, zdali je součástí příplatkové aparatury nebo ne. I když nemáte puštěnou hudbu na maximum z útrob dveří se linou podivné, chrastivé zvuky. Jeden by si snad řekl, že jsou do dveří implementovány rumba koule. Pravda je ale trochu jinde. I když je Ford Focus jedním z nejdražších zástupců své třídy, pravděpodobně budete z kvality zpracování některých plastů mírně znepokojeni. Někteří možná více než mírně.

Středová konzole trpí značnou vůlí, a lze s ní celkem snadno hýbat ze strany na stranu. Většina plastů ve spodní části palubky bohužel není valné kvality a neustále vyskakující obložení B sloupku tomu jen nasadilo pověstnou korunu. Problém se zpracováním interiérů se s Fordem táhne již delší dobu, a tak víra ve zlepšení byla na místě. Interiér jako takový působí velmi příjemným dojmem. Vše je podsvícenou tyrkysově modrou barvou připomínající neony osmdesátých a devadesátých let. Palubní desce nelze vytknout krom kvality snad vůbec nic. Kombinace head-up displaye s palubním počítačem vám okamžitě poskytuje všechny informace, které k jízdě potřebujete.

Pod kapotou se nacházel motor s názvem EcoBlue. Je to obchodní označení pro přeplňovanou jedna pětku, která je tak akorát ideální pro velikost Focusu. Na druhou stranu od motoru nečekejte kromě příznivé spotřeby žádné zázraky. Neurazí ani nenadchne. Jeho projev je na škále nadšení a absolutní lhostejnosti umístěn přesně doprostřed. Je to prostě motor s příjemným nástupem turba a charakteristickou leností ve vyšších otáčkách. Proč charakteristickou? To zjistí řidič velmi záhy. Konkrétně se bavíme o situaci na dálnici.

Před řidičem se nachází dlouhé stoupání s prudším sklonem. Objevují se tři pruhy, řidič spěchá, a tak zůstane v levém pruhu při rychlosti okolo předpisových 130 km/h. Jenže co to? Auta v prostředním pruhu se ne a ne přiblížit. Plyn je na podlaze, převodovka podražuje, motor křičí o pomoc, neb se nebezpečně přibližuje pole otáček s červenou barvou. Rychlost se ale pořád nijak závratně nezvyšuje. Proto bych raději volil silnější naftu s dvou litrovým motorem. Je ale potřeba počítat s tím, že za silnější motor s automatem a stejnou úrovní výbavy si od vás pánové v autosalonu vyžádají dle ceníku zhruba o osmdesát tisíc korun víc. A to dovede zabolet.

Motor byl spojen s osmi stupňovým automatem. Ten se dá stále považovat za novinku a podobně jako motor splňuje do puntíku to, co od automatu očekáváte. Ale běda, jak bude očekávat něco navíc. Řazení jednotlivých rychlostních stupňů probíhá skoro nepozorovatelně až do chvíle, kdy chcete řadit manuálně. Řazení je v manuálním režimu na dnešní poměry docela líné. Další neduh převodovky nastíním opět na modelové situaci. Pokud totiž pojedete do kopce při 50-60 km/h uvedete převodovku do stavu rozpaků. Ta bude následně tápat, jestli přeřadit na čtyřku nebo se vrátit na trojku a když se vrátí na trojku, tak si zase nebude vědět rady se čtverkou. Když k tomu všemu situaci ještě okořeníte zmáčknutým plynem zhruba na padesát procent dočkáte se při přeřazení hrubiánských pošťouchnutí. Jako by se vám auto snažilo říct ať jedete na plný plyn anebo vůbec!

Velkým plusem nového Focusu oproti předchozím generacím je velké množství místa pro nohy na zadních sedačkách. Ani vyšší člověk nebude mít vážnější problémy se pohodlně usadit. Stejně precizně se podařilo vyřešit i prostor mezi hlavou cestujících a stropnicí. Ten je naprosto dostačující, a i když by člověk po prvním rychlém pohledu na zkosenou karoserii usoudil, že místa nad hlavou v zadní části moc nebude, opak je pravdou.

Závěr

Technicky vzato je nový Focus jen dalším z pěšáků nižší střední třídy. I přes to je na něm něco výjimečného. Jak již bylo zmíněno v testu několikrát, výjimečnost Focusu vždy tkvěla v jízdních vlastnostech a u nového modelu tomu není jinak. Proto se nabízí otázka, proč je nutné snižovat hodnocení faktory, jakými jsou například kvalita plastů nebo jejich špatné uchycení? Domníval jsem se, že v dnešní době už existuje na linkách, v provozech a ve vývoji takové množství kontroly, která přesně těmto neduhům zabrání. Pokud se navíc podíváme na cenovku základního modelu, budeme se pohybovat určitě na straně dražších modelů zmíněného segmentu. Nezbývá než doufat, že se povede Fordu zbavit auto dětských nemocí.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 500 cm3
Výkon: 88 kW v 3 600 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min
Převodovka: automatická osmi stupňová
Maximální rychlost: 194 km/h
0-100 km/h: 10,2 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,2-4,4 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 5,8 l/100 km 
Cena testovaného vozu (výbava Titanium + příplatky): 834 490 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
01. března 2019, 14:32
4

Cenově hoodně přestřelený pěšák, jaká výbava nebo vlastnost ho vyzdvihuje z mainstreamu ? Nějaký ty horší plasty bych mu odpustil pokud to nerachtá na kočičích hlavách... Oproti tomu jak vypadaly interéry ve fordech ještě před pár lety je tohle OK.
Jakou ma pohotovostní hmotnost, že je tak dýchavičnej ?

reagovat
Radek Chlud
01. března 2019, 14:46
0

Bez pár kil váží 1400. Na rovinu 88 Kw neni mnoho, co si budem. Dost peněz se nechá říct za audio, panoramatickou střechu, ty kola taky něco stoji + ledky vzadu vpředu, head-up display, lak, parkovaci asistent s lepsi kamerou + ochrana před srážkou, zapalovani bez klicu to same odemykani atd atd. Nepovažuju to dneska za uplny super nadstandard za ty peníze. Co se tyka plastů, to už jsem do testu nepsal, ale zlobilo taky něco v palubce pri studenem startu. To bylo hodne otravne. Na kostkach a pri vymolech se to zdalo byt oka, spis nějaké vibrace stejne frekvence - treba basy u hudby. Nicméně, otazkou je jak to bude vypadat za par let.

Pochtli
01. března 2019, 14:51
2

Řekl bych, že ford má hooodně přestřelenou cenu za obyčejný hatchback..

reagovat
BubaaCZek
01. března 2019, 14:59
1

@martinw
Mrkni na ty otacky, to mluvi za vsechno o tom, jak je to naladene...
Výkon: 88 kW v 3 600 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min

Dovolim si srovnani s C20NE, ktery ma max 85kW pri 5200ot/m. Pri tech 3500 se teprve opravdu sebere.

Tim chci rict, ze je ta 1,5 je pohodlny motor do mesta a nahore u redline neni co hledat...
-
Komentář upraven 1. 3. 2019, 14:59:55
-
Komentář upraven 1. 3. 2019, 15:02:17

reagovat
milic
01. března 2019, 15:21
1

Focus se kupuje za hubičku na konci životního cyklu. Pokud jde o zdechlý motor, to má podle mě na svědomí nepřítomnost ad-blue. Takže to v zájmu planety a lidstva recirkuluje, recirkuluje, recirkuluje ... a nejede.

reagovat
beastar
01. března 2019, 16:08
2

Velmi dobře zvládnutý článek. O autě které vypadá opravdu dobře. Přestože při pohledu zboku je vidět jak je to podivně natažené. Kombinace astro výbavy co nemám ani v Maserati(lol) a této motorizace je nešťastná. Plasty a zpracování... Jako ok, ale jak dám za auto skoro 9 kil tohle by se dít fakr nemělo. Však kolik to mělo ta testovačka 20.000 km? Max? Popis projevu motoru by seděl i na všelijaké 1.6tdi od vw a podobné. Slabý moderní super eco diesel s malým výkonem postavený na spotřebě paliva. Což je mimochodem cesta na krerou bychom si u dieselu měli zvykat. Tak totiž dokáže vyprodukovat nížší emise jak benzín. Nejde už stavět 400nm a 250 kw... Pro nižší střední.
-
Komentář upraven 1. 3. 2019, 16:12:57

reagovat
krab
01. března 2019, 17:55
2

Hezkej článek, Focusy mám rád. Ta cena je čistě o konfiguraci konkrétního auta a možná nerefkektuje zvýhodněný ceník. Moje konfigurace vyšla na 571000 celkem, 1.5 180k ST line. Pravda, odpustil jsem si dva příplatky do kterých by mě prodejce určitě přesvědčoval jít. Sada za 18k kde je dvouzónová klima i keyless systém, pak 40k za led světla a k tomu winter paket s vyhřivanými sedadly volantem a čelním sklem. Plus bych si ani nevybral bezpečnostní asistenty. Takže za svoji konfiguraci bych po slevě dealera dal cca 550 nebo 570 a nanutili by mě přidat výbavu kterou nutně nepotřebuju ale bez ní by to po čase snižovalo šanci ten focus dobře prodat dál. A tyhle peníze za 180k hatch to už by šlo...

reagovat
gr
greg
01. března 2019, 23:05
1

Ked by som chcel dobre jazdiaci hatchback, vybral by som radsej Mazdu 3 G165 alebo Civic 1.5 lebo maju stvorvalec. Nevadil by ti na Focuse trojvalec? Ja viem ze sily ma dost ale predsa by mi to stale vrtalo v hlave :)

krab
01. března 2019, 23:16
0

Rád ho někdy zkusím ten tříválec, drtivá většina novinářů to hodnotí pozitivně, včetně fiesty ST, ta má defakto podobnej motor...

Tak já bych za 600k koupil ojetý auto, to je téměř jistota. Za ty prachy už je leccos. Tady jsem jen koukal za kolik reálně by asi byl Focus, kterej by mi mohl v teorii vyhovovat :)

Kuře
02. března 2019, 10:16
4

Ty by si šel do ojetého auta za cokoli až do ceny nové Guilie QV;D

Tomáš Trýska
03. března 2019, 08:37
5

Zrovna Witerpaket je věc, co dělá Forda Fordem. Kašlat na dvouzónovou klimu, keyless entry a panoramatickou střechu, ale vyhřívaný okno je to nejlepší, co Ford má.

Knightrider
01. března 2019, 19:22
5

840 tisíc za hatchback nižší střední, co sotva jede? No do prdele. Ten dnešní svět je pošahanej.

reagovat
kuc_t
02. března 2019, 08:57
0

Asi bych doporučil si otevřít ceník, tohle auto má z příplatkové výbavy snad všechno :) myslim, že realně se dostanete na 500-550t. .. nechcete priste radsi zkusit 1.5EB v ST-line?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem