načítám data...

Ford Fiesta ST-Line (Red Edition): Hra na závoďák

Vypadá závodně, ale do hot hatche jí něco schází. Je to ale špatně?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Fiesta ST-Line (Red Edition): Hra na závoďák

Přiznám se hned na začátku. Následující test nebude tak úplně spotřebitelský a dost možná bude vykazovat známky zaujatosti a přehnaného nadšení pro něco, co většina petrolheadské veřejnosti přejde s povýšeným odfrknutím. Jenže Fordu se zkrátka podařilo mi k testu přistavit auto v konfiguraci, ve které bych si ho naporoučel já sám. Červená Fiesta se mi trefila do chuti tak, jak se to už pěkně dlouho žádnému autu nepovedlo.

V redakci Autíčkáře zastávám pozici kýčaře a hračičky. Zatímco se zbytek redakce rozplývá nad komunikativním řízením, já kriticky hodnotím nízký počet barev ambientního podsvícení interiéru. Spíše než objem motoru mě zajímá hodnota RAMky palubního infotainmentu a jsem skálopevně přesvědčen o tom, že neexistuje nic jako “příliš mnoho displejů”. A nikdo mi nevymluví, že každé existující auto vypadá lépe, když je opatřené závodními pruhy, případně křídlem a bodykitem. 

Když mi Hamster napsal, že pro mě u Fordu našel super Fiestu, tušil jsem, že půjde právě o červenočernou limitovanou edici. Její příchod na trh jsem vloni zaznamenal, nedoufal jsem ale, že se vůz z málokusové série dostane i do novinářské flotily. Inu, dostal, ale bohužel trochu pozdě. Dnes vychvalovanou Fiestu si totiž už nelze koupit, všechny kusy jsou vyprodané. A postavit ji za pomoci konfigurátoru bohužel ve stejné specifikaci také nejde.

Už z názvu je jasné, že se červený hatchback snaží trochu připomínat plnotučnou Fiestu ST, kterou na podzim otestoval Hamster a i já jsem měl možnost se s ní krátce povozit. Co se vzhledu týče, netrénované oko by asi nenašlo mezi oběma vozy mnoho rozdílů. Kromě obligátních červených znáčků má ostřejší verze navíc dvojitý výfuk, větší brzdy a…to je tak nějak vše. ST-Line se zkrátka maskuje za svou silnější sestru a nádavkem přidává ještě sportovněji vypadající kola a hlavně dva závodní pruhy. Závodní pruhy! Pod kapotou se ale změnilo mnohem více.

Moc rád bych sem napsal, že mi po dobu testu oněch šedesát koní (ST-Line je naladěna na 140koní oproti dvousethlavému stádu v ST) nechybělo, ale to by nebyla úplně pravda. Motor není slabý, to rozhodně ne. Na tunový hatchbacky je takový výkon úplně dostačující. A už jen samotná skutečnost, že se inženýrům ve Fordu povedlo naladit litrový tříválec na shodný výkon, který má moje přeplňované pětiválcové dvouapůllitrové Volvo je rozhodně úctyhodná.  Narozdíl od estéčka se ale v “jakoby-estéčku” musíte více snažit a myslet dopředu. Motoru v nižších otáčkách chybí chuť vystřelit kupředu a případné špatné přeřazení trestá relativně dlouhou turbodírou. To není nutně špatně – pořád se bavíme o malém městském hatchbacku – ale Fiesta ST je zkrátka motorově někde jinde. A co mi chybělo snad nejvíc bylo naštvané pobrukování výfuku. ST-Line zní…zkrátka jako přeplňovaný tříváleček.

Poklonu si naopak zaslouží skvěle naladěný podvozek. Ten je o kus civilnější a pohodlnější, než u Fiesty ST, oproti sériové verzi je ale o 1 cm níže a na silnici drží prostě skvěle. Zkrátka zlatá střední cesta. I při ostřejší jízdě po okreskách se mi ho nepovedlo vyvést z míry. Určitě tomu pomáhaly i obuté Michelin Pilot Sport. Fiesta je skvěle stáčivá a na silnicích třetí třídy se záplatovaným asfaltem se cítí jako doma. 

Neztratí se ale ani při dálničních přesunech. Při testovacím týdnu jsem s malým hatchbackem vyrazil na Slovensko a i přes moje počáteční obavy jsem si cestu užil a v cíli nehledal chiropraktika. Svůj díl na tom měly určitě i skvělé sedačky. Nejsou tu skořepinová recara, ale jen mírně anatomicky tvarovaná křesílka s bohatým čalouněním a červeným dekorem. Nabídnou širokou škálu nastavení a přijemně podpírají celou plochu zad. V této třídě to rozhodně není standard.

Interiér Fiesty se nese v hravém duchu, jsou tu červené doplňky a prošívání, kam se člověk podívá. Nechybí sportovní kožený volant, chromovaná hlavice řadící páky a hliníkové pedály. Na někoho to může působit nepatřičně a kýčovitě, mně se ale tyhle ozdoby a ozvláštnění moc líbí a myslím, že v dané třídě mají své místo. Samotná výbavová konfigurace je poměrně zajímavě promyšlená. Není to klasická verze “Fiesta se vším”, ale spíše mix užitečných prvků výbavy za rozumnou cenu. Je tu příplatkový audiosystém Bang and Olfusen s deseti reproduktory a subwooferem (který nehraje vůbec špatně), cestující na zadních sedadlech si ale musí stahovat okénka po staru kličkou. Nechybí tu elegantní černá stropnice, infotainment je ale ve své nejzákladnější verzi bez navigace (což vzhledem k podpoře Android Auto, nebo Apple Car Play zas tak nevadí). Nedočkáte se ani adaptivního tempomatu, nebo aktivního držení v pruzích, namísto toho ale dostanete cool černá kola s červeným proužkem, křídlo, chromovanou koncovku výfuku a závodní pruhy. Závodní pruhy! 

A tady prostě záleží na tom, jak moc jste hračičkové a jak moc vám spíše záleží na pohodlí, případně ušetřených penězích. Fiesta ST-Line není ostrý hatchback. Je to jen obyčejné auto, které zkrátka ve Fordu udělali trochu zábavnější. Chápu, že mnoha čtenářům se tohle řešení může zdát nesmyslné a polovičaté. Pokud chci sportovní Fiestu, je tu přeci ST, pokud chci obyčejnou, můžu si místo “sportovních” doplňků dopřát třeba elektrická okna vzadu. Mně osobně ale tohle řešení “na půli cesty” dokonale vyhovovalo.

Verdikt

Fiesta ST-Line v limitované červené edici rozhodně není autem pro masy.  Sportovněji zaměření zákazníci raději přišetří dalších sto tisíc a sáhnou po ve všech ohledech schopnějším ST, konzervativním kupujícím bude vadit dle někoho až kýčovitý vzhled a výrazné doplňky. ST-Line je tu pro ty, kteří nehledají sportovní auto, ale nechtějí se spokojit s nudnou a nenápadnou sériovou verzí. Za svoje peníze tak dostanou vůz, který vypadá docela sportovně a při jízdě dokáže i trochu pobavit. Zároveň ale zachovává ale všechna pozitiva univerzálního městského auta. A má závodní pruhy. Závodní pruhy!

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 998 ccm
Výkon: 103 kW (140 koní)
Hmotnost: 1069 kg 
Točivý moment: 180 N.m
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,0 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,5 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,8 l/100 km
Cena Fiesty ST-Line: 410.000,- Kč
Cena testovaného auta se všemi příplatky (vč. pětileté záruky): 454 990,- Kč

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
25. června 2019, 23:28
3

Chtěl jsem se zeptat, dá se to auto objednat i se závodními pruhy? Chápejte, závodní pruhy!

Parádní test! Myslím, že tahle konfigurace by mi taky seděla, až na ty kličky vzadu, to nesnáším v každém autě!

reagovat
briza
26. června 2019, 11:10
3

A jelikož mi pan Zlatý vyfoukl vtípek s pruhy(nenávist), tak se zeptám Kubího na jinou věc a to konkrétně nějaké subjektivní srovnání s nedávnou A1? Přecejen by se za ní daly pořídit dvě tyhle fiesty plus jedna ve výbavě "cenaod".

reagovat
Jakub Pospíšil
26. června 2019, 11:14
0

Ono to samozřejmě svádí ke srovnávání, ale myslím, že potenciální zákazník Audi si pro Fiestu nepřijde. Audi bylo objektivně asi lepší auto, Fiesta byla ale více svá a tak nějak upřímnější. Pokud se ptáš z uživatelského hlediska, zda je Audi dvaapůlkrát lepší než Fiesta, tak ne, ani náhodou. Myslím si ale, že kupcům Audi bude tento fakt úplně ukradený.

Goldies
26. června 2019, 11:58
1

Bych se rád omluvil, ale kašlu na to, omlouvat se nebudu :-D

sheogh
27. června 2019, 09:39
0

Ja bych byl ve srovnani vykonu s tvym volvem opatrnejsi - kroutak ma alespon dvojnasobnej proti R3 robertku ve fieste... tzn zrychleni bych tipoval u volva nekde jinde

reagovat
sheogh
27. června 2019, 09:46
0

Jinak s tou barvou 100% souhlas, vypada to na ni fakt dobre... Kupodivu nepusobi kolotocarsky ani ty pruhy.. Rozhodne ocenuju klasicky ukazatele + display - za me idealni kombinace. Interier taky ok, nevypada to moc lacine. Akorat ten displej uprostred je hnus, to slo urcite udelat lip. Ja bych ho asi po par dnech demontoval

Jakub Pospíšil
27. června 2019, 10:13
0

Jasná věc, krouťák je jinde, ale stejně je to něco, co ještě tak deset let zpátky bylo naprosté sci-fi. Ten displej v reálu vypadá o dost lépe, než na fotce. Jak je to focené dost shora, tak na fotce vyčnívá mnohem víc, než ve skutečnosti.

Kuře
27. června 2019, 10:53
0

Tak takhle to je, mi tu hejtujeme display, a ono jen Kubajz blbě fotí!!:D

Ale úplně s tebou nesouhlasím, mi to tam dost sralo i v reálu. Jako, asi bych se s tím naučil žít, k demontaci bych se asi neuchýlil, ale přišlo mi to tam mnohem více iritující, než třeba v novém Focusu... Možná že to bylo dáno celkově větším interiérem Focuse.

Jakub Pospíšil
27. června 2019, 10:56
0

Takhle na fotce to vypadá nic moc, v reálu mi to nevadilo. Rozhodně to jde ale řešit líp. Já jsem byl nespokojenější s tím, jak to měl udělané C-Max.

če
čert
27. června 2019, 12:01
0

sheog: no zase u Fiesty je úplně jinde váha. Já bych si skoro i vsadil na Fiestu, když vím, jak v mojí bývalý V70 v naftě byla navzdory hezkým papírovým hodnotám dynamika poměrně bídná :D

MB
MBMB
27. června 2019, 15:36
1

A to se bavíme o kterém motoru, který má stejný výkon a dvojnásobný maximální točivý moment?

Jakub Pospíšil
27. června 2019, 15:38
0

Fiesta: 180 Nm
Volvo: 290 Nm

MB
MBMB
27. června 2019, 16:22
0

Aha, už jsem to našel, čili D5252T. Na nějaký těžší převod se to samozřejmě bude sbírat lépe, ale na maximální zrychlení to pochopitelně nemá vliv, to je primárně o výkonu a hmotnosti. Koneckonců V70 má udávanou hodnotu 10,2 s, zatímco Fiesta 9 s.

Zajda
27. června 2019, 19:19
4

Přijde mi, že spousta lidí považuje krouťák za nějakou zázračnou veličinu, která vylepší zrychlení navzdory stejnému výkonu. Přitom výkon motoru není nic jiného než vztah otáček vs krouťáku. Dvojnásobný krouťák ale jen v polovičních otáčkách dorovnáte dvojnásobně těžkým převodem a výsledek (točivý moment na kolech) je stejný. Z výkonu potenciál ke zrychlení přibližně odvodíte, krouťák sám o sobě nic neznamená, to až jeho průběh.

MB
MBMB
28. června 2019, 10:13
0

Ono to souvisí s tím, že ani mnozí dlouholetí profesionální novináři nemají moc dobrou představu o tom, co to je točivý moment.
Člověk pak čte poněkud podivné výroky, včetně toho, že například novinář uvádí v testu poměr maximálního momentu motoru k hmotnosti auta, protože má dojem, že to lépe vypovídá o dynamických schopnostech auta nebo i klasický omyl z trochu jiného soudku, že uzávěrka diferenciálů pevně rozděluje moment 50:50.

beastar
27. června 2019, 12:43
0

Hodně lidí asi teď nepotěším. Ale tohle je nechutný jako celek. Nemyslím fiestu jako auto ta se mi vcelku líbí, ale tahle.

Přijde mi to jak vesnický tuning v nejlepší formě. Pruhy jsou vskutku tupost, ale ok jsou černé. Interiér! To je fakt redneck tuning. Klíčky to je trochu výsměch všem. Asi jako základ oktávky.

Ono to má 140 koní to vypadá dobře vzhledem k váze, přijde mi to ale jako podrobit vesnickýmu upgradu feldu 1.6 sorry Fords. Když je někdo takto nekonvenčně a nepatřičně až pouťově naladěn tak ok. Ale za mě zbytečná upocená snaha vyrobit snad možná vesnický showcar. Výbava a její specs tomu odpovídá.

reagovat
ma
martinw
27. června 2019, 12:49
0

mám rád vesnický tuningy, jakmile vidím takovou estrádu vím že řidič je nervík a srdíčko vkládá do stylu jízdy... takže bacha na něj.

Jakub Pospíšil
27. června 2019, 12:53
0

Zvláštní, zrovna u tebe jsem si říkal, že to budeš tak nějak akceptovat, snad i že zahlásíš cosi o tom, že by sis to nekoupil, ale není to úplně blbý. Svým způsobem je to podobný "recept", jak má Megane GT-Line, který jsem kvůli tomu umístil i do souvisejících článků.

beastar
27. června 2019, 13:16
0

Vidíš Kubo a zrovna Megáne GTline se mi líbí. Přitom jako auto samotný mi přijde Fiesta lepší. Já tady v tom prostě fordu prostě vidím jistou vidláckost. Takový to typický....dám hudbu, dam kola, dam pruhy a mám Mustanga.

Jasně že by se to mělo brát s nadhledem. Jasně že to je pro určitou zákaznickou větev. Stejně tak chápu tu červenou. Ale prostě já to jak to provedli nemůžu vnitřně vstřebat:D

Jakub Pospíšil
27. června 2019, 13:24
1

Já to docela chápu. Ty by sis v tom připadal asi směšně a sedal bys do toho s určitým znechucením. Mě se to docela líbí. Nebudu lhát, svého času jsem měl taky auto s "pruhama", hudbou a lakovanýma kolama, takže tam asi určité předpoklady pro to, že se mi to bude líbit, jsou. Je to prostě trochu kolotoč se vším, co k tomu patří.

beastar
27. června 2019, 13:51
0

No jasně u mě je problém že mě se takový věci hnusili i ve 20 letech třeba. Zatimco všichni lepili ty pruhy a vylepšovali svoje 120 a fáčka a una atd. Ve stylu repro, kola, šíbr, fólie... Já měl úplně sériový auta pokud možno v nějaký tovární verzi. Třeba Toledo Magnuse. A proto ST Fiesta je pro mě malá a taková teenage ale uznávám to jako supr volbu... Tohle ve mě evokuje takový to pojďme uděláme jako estéčko volové a bude sranda. Ještě navařit rouru od kamen místo vejfuku a je to. A nikoho za podobný záliby nesoudim. Jen mě to nebaví. A mezi auty si radši vážím toho factory topu, než téhle nastavovane kašičky pro kluky.

sheogh
28. června 2019, 09:01
0

me to auto nijak neurazi, ale co nemusim jsou ty "jako-sport-verze" obecne - STLine, S-Line, M-paket apod...

RadekZak
27. června 2019, 14:00
1

Ono totiž pravá Fiesta ST závodní pruhy nemá :-) (dobře, mívala je, ale hodně majitelů je dává dolů...)

reagovat
beastar
27. června 2019, 14:04
2

Pěknej džíp!

Kuře
27. června 2019, 15:56
0

Zrovna na ST150 se mi pruhy dost líbí:)

beastar
27. června 2019, 16:12
0

Mě zase na Viperu. Bílý auto, modrý pruhy. Ještě na oktávce rs jsou supr... To sem zapoměl.

Matěj Podhorský
27. června 2019, 16:29
0

Ten Wrangler je boží!!!!!!!!!

Kuře
27. června 2019, 16:29
0

No, Octávku bych do téhle společnosti asi netahal, ale když píšeš modré pruhy na bílém autě, tak mi to evokuje Ford GT:)
-
Komentář upraven 27. 6. 2019, 16:30:16

beastar
27. června 2019, 16:41
0

Kuře ty se opovažuješ s oválkem v avatárku znevažovat prokazatelnou nadvládu techniky zeleného domečku, která jako taková patří někam mezi vajpra a ford dží tý. Jestli někam patří rychlý pruhy tak je to právě pravá modla domácího vidláckého řidičstva...... nakonec primárně to patří na vidlák, country tuning.

Kuře
27. června 2019, 20:49
0

Hmmm..... jako... jo, no, opovažuji... fakt...

:DDDD
-
Komentář upraven 27. 6. 2019, 20:50:28

sheogh
28. června 2019, 09:05
0

jako Beaste, ja nevim kde ses pohyboval driv, ale kazdej prece vi, ze jeden takovej pruh je cca 10-15 HP nahoru... trosku lip jsou na tom laminatovy prvky - to uz zrychluje brutalne... no smetanka si muze dovolit i lambo dvere...
Ona i ta eReSa - vem si, ze v kombiku mad dvere z gullwinga... sice jen jedny, ale zas z ty prachy...

beastar
28. června 2019, 11:39
0

No já vim. Pruhy jsou nezbytnost. Stejně jako pár nálepek sparco, nos, hr a provocation na zadní okno. A v tom okyna často kraluje. A abychom byly fair tak i některý mustangáří, firebérdy a jiné supr emerické sporťáky zvlášť staršího data by mohli s fiestou směle soupeřit.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem