načítám data...

Fiat Downtown: Futuristický veterán

V devadesátých letech stejně jako dnes byla otázka budoucnosti automobilismu žhavým tématem. Provoz houstl, města se plnila auty a alternativní řešení se teprve hledala, automobilky experimentovaly. Toto byl příspěvek Fiatu v soutěži o budoucnost.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Psal se rok 1993, továrny Fiatu chrlily hranaté krabičky a lehce zakulacený tvar fungl nového Fiatu Punto byl přímo bláznivě futuristický. A do tohoto světa vkročil koncept Fiat Downtown. Představen byl na autosalonu v Ženevě a hned vedle druhé fantastické horké novinky – Fiatu Coupé. Obě auta měla společný nejen dynamický design, ale i dynamického tvůrce. Na karoserii obou vozů pracoval Chris Bangle, designér, který navždy rozdělil komunitu majitelů BMW na dva nesmiřitelné tábory. Potrvá několik generací, než se rány zacelí..

Ale v případě Fiatu byl Bangle požehnáním. I Downtown, ta malá městská krabička, měl styl. Bláznivé tvary se světly vytaženými do kapoty a zadními lampami vysoko ve sloupcích karoserie byly všechno, jen ne nudné. Vlastně ani dnes, po více než čtvrt století, nepůsobí autíčko zastarale. A vzhled není to jediné, co malý Fiat odlišuje od zbytku produkce. Jinak bylo vlastně úplně všechno.

Extrémně miniaturní rozměry městského vozítka umožnily Fiatu ukázat se v jeho parádní disciplíně – velikosti prostoru pro posádku na absurdně malém půdorysu. A skutečně. Přestože má automobil opravdu kapesní rozměry (s délkou do 2,5 metru může na podélném stání parkovat napříč jako Smart první generace), dovnitř se podařilo vměstnat hned tři sedadla pro posádku. Myslím, že tetris musí v Itálii patřit k národním sportům. A rozložení kabiny je přitom vpravdě závodní, stejné jako v McLarenu F1 - řidič sedí uprostřed a po každé straně má jednoho cestujícího. Na zavazadla už tedy mnoho prostoru nezbylo, ale na běžný nákup by to stačilo bohatě a co více po městském minivozítku chtít?

Možná se ptáte, jak ve Fiatu vyřešili řazení. Kam umístit řadící páku, když vpravo i vlevo sedí pasažéři? A tady se dostáváme k další specialitě Fiatu Downtown – k pohonnému ústrojí. Řadící páka tu není, pod kapotou není ani žádná převodovka. Vlastně tam není ani motor. Ten je totiž vzadu a aby toho nebylo málo, je elektrický. Jeho výkon není právě omračující, s Fiatem Coupé 16VT se úplně rovnat nemůže, ale Fiat vycházel z předpokladu, že rychlost vyšší než 100 km/h není ve stísněných uličkách italským měst zapotřebí. A to je vlastně docela pravda, ostatně kdo by v takové škatulce chtěl jezdit rychleji…

Výkon auta 9,5 kW tak stačil, mnohem zajímavější však byla hodnota dojezdu, která činila 300 km při rychlosti 50 km/h. Na elektromobil z počátku devadesátých let to bylo skutečně působivé. Svůj podíl na tom měla i extrémně lehká konstrukce autíčka. Panely karoserie byly vyrobené z plastu, celý vůz i s bateriemi tak nevážil víc, než 700 kg. Další specialitkou Downtownu byly dveře se speciálními panty – podobné se později objevily i na produkčním Renaultu Avantime. Díky nim se dveře mohly otevírat pod menším úhlem, což značně usnadňovalo vystupování v úzkých uličkách a parkovacích místech.

Takže malý elektrický Fiat byl hezký, byl uvnitř prostorný, dostatečně dynamický pro městský provoz a měl velmi slušný dojezd. Tak kam se poděly ty tisíce malých městských elektrofiatů? Nikam, stejně jako mnoho dalších futuristicých projektů i Fiat Downtown skončil ve fázi konceptu. A stejně jako u jiných elektromobilů i tady celému projektu zlomil vaz jediný faktor – cena. Tento problém jsme ostatně nevyřešili dodnes, elektromobily jsou zkrátka příliš drahé. Je to trochu škoda, protože jinak by byl Downtown skutečně perfektním městským vozíkem.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
24. května 2019, 22:00
1

Rozhodně bych v tom nechtěl zažít full contact s tramvají, autobusem či náklaďákem. Možná by podobná vozítka mohla mít něco jako cyklostezky.

reagovat
Sa
Sato
25. května 2019, 19:13
1

Presne moje pocity, ako idealne priblizovadlo na tych pak km do prace by som si vedel predstavit pandu 100hp, twingo gt a pod ale v kazdom strete by som tahal za kratsi koniec... A posadit do toho vlastnu mazelku mi tiez nepride ako dobry napad

PepaSFI
25. května 2019, 20:22
1

tak se rozhlídni kolik lidí jezdí na motocyklu, na skůtru nebo dokonce na bicyklu a vlastně to ničemu nevadí. Není nic takového jako bezpečné auto. Jsou jen auta která dají větší šanci. Trošku. Někdy. Snad. Lidem se cpou do hlavy reklamní žvásty o bezpečí a pak se divíme jak se jezdí. Nechci mít nehodu. Nechci! A udělám pro to maximum. A je úplně jedno jestli tu nehodu budu mít v bezpečném autě. Já ji nechci mít v žádném autě.

ransom
25. května 2019, 22:27
1

Na kole nebo na fichtlovi bych se chtěl potkat s tramvají ještě o kousek míň. To dá rozum.
Na skůtru nebo na kole asi nebudeš vozit dítě v hustém městském provozu, pokud to máš v hlavě v pořádku. V miniautu už ano. Dveře a střecha dávají falešný pocit většího bezpečí. Rozdíl mezi malým autem a těsným minivozítkem při nehodě samozřejmě bude.
Jezdil jsem na kole do práce dvacet roků. Denně, za každého počasí, po celý rok. Chybí mi to, ale už nechci pokoušet osud. Pravděpodobnost, že mě v autě rozdrtí kamión je přeci jen nižší.

Honza Hamster Křeček
26. května 2019, 09:10
0

Pravdepodobnost, ze te rozdrti kamion v hustem mestskem provozu, neni velka. Ve mestech byvaji nehody vetsinou jen tukance bez vaznych nasledku, zranit se nebo dokonce zabit v patnactikonovem elektromobilu v centru Rima uz chce hodne vynalezavosti....

PepaSFI
26. května 2019, 10:10
0

ona ta fyzika funguje na obě strany, ta energie pohybu se někam musí přenést. A u těch městských ťukanců často ty miniauta vycházejí líp, prostě proto že jdou odstrčit. Dvoutunové SUV stojí s dírou přes půl auta a tramvají zaraženou mezi sedadlama, zatímco nějaké takové autíčko odlítne někam mezi popelnice. Viděli jste někdy Trabanta převráceného na střechu? Dva chlapi do toho drcnou, hodí to na kola, nasadí vypadlý sklo a jede se dál. Když se něco dělalo na spodku, položily se tři starý matrace, pět chlapů to popadlo a položilo trabiho na bok. Zkuste to s nějakým velkým autem. Karosář to bude čtvrt roku rovnat. Stejné je to i u těch drobných nehod. Samozřejmě když někdo čelně potká kamion, to se pak dějou věci. Jenže to není bezpečný nikdy a v ničem. je to jen velká loterie jestli rána přijde tak jak ji ve fabrice naplánovali, nebo kousek vedle a dopadne to špatně.

Sa
Sato
26. května 2019, 13:54
0

Ja vam neviem, moja trasa do prace zahrna ja celu vidensku ulicu, kde sa to pohybje 100+ pri strednej premavke, ale keby nie, napr minule sa mi stalo ze niekto prudko vyparkoval z kolmo stojacej rady aut, siel som lahko nad limit, nic extra, kazdopadne na brzdenie nebolo ziadne miesto, pomerne tesne som sa mu vyhol uhnutim do protismeru, keby nieco v protismere slo tak mu to napalim do kufra. Po nejakom kratkom brzdeni povedzme ze uz len v 40ke, ale aj tak som bol hodne rad ze som bol v mondeu a nie v siencente :-)

Ev
Evlo
25. května 2019, 01:41
0

obecne je mimo japonsko fakt problem s mini auty jezdit v provozu, nikdy se me nic nestalo, teda vyjma toho kdyz me 2x blokoval taxikar kdyz jsme s beatem lane splitoval na magistrale, ale proste obecne se fakt bojim, proto jezdim cim jezdim, ale fakt me prijdou vsechny ty, suvcka nesmyslna, to stejny dyzlovy auta, mimalne ten dyzl me vylozene urazi, ze je legalni. A ano, souvisi to s konceptem downtown velmi.

reagovat
Skipper
25. května 2019, 11:47
4

Mně uráží, že je legální chlast,cigára a drogy a že zdravotní péči o jejich uživatele platím já ze svých daní. Asi tak. Jinak co se týče dýzlu, tak je to nesmysl. Na každodenní dojíždění 30-50 km prostě ideál, to stejný pravidelné dlouhé trasy. A to říkám jako majitel několika benzínových aut.

Ju
Junior
25. května 2019, 12:47
-1

na spotřebních daních z chlastů a cigár si tu zdravotní péči předplácíš na x životů dopředu

Skipper
25. května 2019, 13:14
1

Kéžby. Bohužel o cenách zdravotní péče něco vím.

Ju
Junior
25. května 2019, 13:29
0

takže mi chceš říct, že stát na těhle dvou věcech (chlast+cigára) ve skutečnosti prodělává? To snad ne.

beastar
25. května 2019, 14:46
0

Junior: Určitě se pouštěj do debaty z člověkem co působí ve zdravotnictví. Pokud z toho chceš vyjít jako idiot ,D On nepsal nic o tom, že na chlastu a cigárech stát prodělává. On pouze reagoval na tvou naprosto nesprávnou poznámku o tom, že si něco předplácíš placením spotřební daně na cigárech, chlastu a phm. Stát ty prachy použije tak rychle, že to se zdravotní péčí vlastně vůbec nesouvisí. Natožpak s konceptem downtown.

Ju
Junior
25. května 2019, 15:15
-2

Pochybuju, že průměrný kuřák odvede na spotřební dani a DPH z cigaret méně než kolik reálně nakonec stojí zdržování rakoviny, až si pro něj přijde. Skipper tedy nikomu ze svých daní (bože jak já tuhle hlášku miluju) reálně nedotuje.
Hotovo dvacet. Rozpočtový určení (...) a další "účetní" šmeliny jsou věc druhá. Že se půlka rozkrade je věc třetí. Ale stát ty prachy na léčbu jakoby dostal.

Si dovedu představit, jak se Bábovi klepou kolena, že mu lidi po tom dalším zdražení přestanou hulit a matky ho umlátí chrastítkama, protože nebude na rodičáky.

Skipper
25. května 2019, 15:53
1

Hádat se nebudu, přesnou výšku spotřební daně na alkohol a cigara neznam. Taky ale záleží, co budeme považovat za následek drog, alkoholu a cigaret. Nejde jen o zdravotní komplikace, ale bohužel velká část tzv. sociálně slabších je sociálné slabá pravě díky nadmérné spotřebě výše uvedeného. Takže opravdu by to byla slouha debata. Primárně jsem reagoval na poznámku o legalnosti naftových motorů. Což je debata, ktera sem patři vic.

Ev
Evlo
25. května 2019, 18:02
0

hmm, kuraci smrdi jeste vic nez dyzl

PepaSFI
25. května 2019, 18:35
2

já to s dovolením stručně uvedu na pravou míru. To že si kuřáci něco "předplácejí" je takový oblíbený mýtus a falešný argument. Daně z tabáku a financování zdravotnictví se spolu potkávají jen velice vzdáleně. Nový přístroje na onkologii špitál pořídí z rozpočtu který musí složitě naplánovat a obhájit, ne z prodaných cigaret. Placení léčby vůbec, to se platí ze zdravotního pojištění.


A ten diesel, to by vydalo na samostatný článek. Opět stručně: Diesel by byl na určité věci fajn, jenže se kolem něj nadělalo spousty svinstva. Obzvlášť tady u nás. Udělala se z něj modla, svátost, procházely tomu věci co u benzinu byly zavrženy před padesáti rokama už z principu, o svinstvech co se děly a leckde pořád dějou na STK ani nemluvě.

ratan groch
26. května 2019, 00:18
0

Ad Junior: Samozrejme, ze stat na tom celkovo preraba. Ide tu totiz o casovo nerovnake peniaze.
Ak by sa teraz prestali predavat cigarety, tak by nastali okamzite vypadky dani. To, ze o 10 rokov by tieto straty boli pokryte znizenymi nakladmi na liecbu ludi s rakovinou kvoli cigaretam neurobi ziadna vlada. Pripravili by sa o kopec penazi, ktore mozu spravovat (a rozkradnut) teraz za uspech, ktory ma prist s odstupom desatroci.
Je hocikolko studii, ktore potvrdzuju, ze naklady na liecbu chorob z cigariet su OVELA vyssie nez prijmy z ich predaja.

Ad clanok:
V januari som sa nudil a tak som siel na tyzden do Zurichu a na den som si odskocil do francuzskeho muzea aut v Mulhouse (Schlumpfova zbierka, mimochodom pekny pribeh o chlapikovi ktory zbieral auta a potom mu to Francuzi znarodnili). Okrem toho, ze je tam najviac Bugatti na svete pokope, je tam neskutocne vela krasnych aut. A pre mna v kategorii futuristickych aut vyhrava toto auto Paula Arzensa. Pre mna je neuveritelne, ze je z roku 1942. Popri nom uz vsetky dalsie futuristicke auta vyzeraju len ako jeho deti.

Skipper
26. května 2019, 14:30
0

Mulhouse bych při jednom ze svých plánovaných roadtripů rád navštívil. Nejvíce mě láká to nej auto ze všech - Bugatti Royale. Tak doufám, že to stojí za to!

ratan groch
26. května 2019, 21:02
0

Urcite ano. Royale je v strede jednej haly nasvieteny z kazdej strany ako hlavny exponat.. Kolesa velkosti 24 su majestatne, Celkovo je tam privela aut na jeden den. Bol som tam 4 hodiny od otvorenia po zaverecnu (v zime cez tyzden bolo len takto otvorene), takze ma museli vyhadzovat. Okrem Bugatti (hned prve auto je Bugatti 35B na akom jazdila Eliska Junkova) je tam okrem ineho velmi pekna zbierka Gordini, moj oblubeny Mercedes 540K a prekvapilo by ma, ak by si si tam nenasiel auta, ktore mas rad.
Urcite sa tam zastavim este raz, ked pojdem okolo.

Martin Martin
28. května 2019, 11:57
-1

U toho autička a bezpečnosti by byl stejný problém jako u "smartu" - debil za volantem. Ten pocit plechu okolo jim dává křídla. Jezdi s tím 140km, řežou zatáčky, vypadají jako parodie na supermana - asi mají taky pocit nezranitelnosti :-/ By se to muselo vyrábět rovnou s omezovačem na 60km/h. (ono to je vůbec věc, jak stejné rychlostní omezení platí pro "smarta", kamión i BMW 5 :-D )

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem