Až dosud byl pod kapotou „hatchbacku“ od Ferrari výhradně ohromný dvanáctiválec o objemu 6.2 litru. Jenže doba pokročila a i u Ferrari se najdou zákazníci, kteří by zatoužili po něčem menším, levnějším a klidně i oturbeném. Italská automobilka poslechla a vytvořila vůz s neskutečně komplikovaným názvem GTC4Lusso T (stejně si dodnes myslím, že někdo zapomněl udělat v tiskovce mezeru a už to tak zůstalo), který se zbavil čtyř válců a vyměnil je za dvojici turbodmychadel.
Pod kapotou nové slabší verze, která se bude prodávat po boku té stávající dvanáctiválcové, buší V8 o objemu 3.9 litru, jehož parametry si s velkou V12 příliš nezadají. Ano, osmiválec má sice s výkonem 610 koní o celých 80 koní méně, než jeho větší brácha, jenže v oblasti točivého momentu mu natrhne třetí dveře. Zatímco starší dvanáctiválec nabízí 697 Nm v 5 750 otáčkách, nová V8 s turby umí celých 760 Nm, navíc již ve 3 000 otáčkách za minutu. Ferrari neopomíná zdůraznit, že jejich přeplňovaný osmiválec reaguje na plyn s razancí atmosférického motoru, má mizivou prodlevu turba a graduje se stejnou radostí, jako starší jednotky.
Motor navíc není jediným podstatným rozdílem, který si GTC4Lusso T přiváží oproti současné verzi. Z pod kapoty totiž zmizel sofistikovaný pohon všech kol s druhou převodovkou umístěnou před motorem a zůstala jen stará dobrá zadokolka. Systém natáčení zadní nápravy zůstal zachován, ač se pochopitelně dočkal přenastavení pro potřeby zadního náhonu.
A jak je na tom dynamika obou variant? Paradoxně se zdaleka neliší tolik, jak by se dalo na první pohled čekat. Nový osmiválec těží nejen z vyššího točivého momentu, ale i z ušetřené hmotnosti v podobě 80 kilogramů. Výsledkem je, že akceleruje z nuly na sto za 3.5 sekundy – o jednu desetinku pomaleji, než všehrab s dvanáctiválcem. Maximální rychlost činí 320 km/h, což je opět jen o 15 km/h méně, než v případě většího motoru.
Atmosférické dvanáctiválce od Ferrari máme samozřejmě všichni rádi, ale musíme uznat, že vidina podobně rychlého osmiválce, vybaveného přirozenějším zadním náhonem, je více než lákavá. Nezbývá než počkat na cenu, potažmo na rozdíl mezi oběma modely. Jestli bude ten nový osmiválcový výrazně levnější, mohlo by se jednat o prodejní trhák.







