Vyhýbej se prudkému zrychlování
Jedním z faktorů, který výrazně přispívá k nadměrné spotřebě paliva, je dynamický styl jízdy. Pokud hned po rozjezdu prudce akceleruješ a stlačíš pedál plynu na maximum, motor je nucen pracovat pod větším zatížením a spálí více paliva. Zrychlování by mělo být plynulé a pozvolné. Pedál plynu sešlapuj jemně, aby otáčky motoru nepřekračovaly 2500 za minutu. Řidiči, kteří často prudce zrychlují a brzdí, utrácejí za palivo výrazně víc – což představuje citelný zásah do rozpočtu zejména tehdy, když je ropa brent drahá. Tento styl jízdy navíc nijak nezvyšuje pohodlí ani nezkracuje dobu cesty. Naopak – zbytečné sešlapávání plynu jen zvyšuje účty za palivo.
Udržuj otáčky motoru v optimálním rozmezí
Chceš-li jezdit úsporně, je nezbytné udržovat otáčky motoru v optimálním pásmu. Pokud motor vytáčíš zbytečně vysoko, spotřebuje více paliva, aniž by to mělo vliv na zrychlení nebo celkovou dobu jízdy. U benzinových aut je ideální zůstat do hranice 2500 až 3000 otáček za minutu, zatímco u naftových bys neměl překročit přibližně 2000. Překročení těchto hodnot vede ke zvýšení spotřeby bez jakéhokoliv reálného přínosu pro jízdu.
Udržení správných otáček vyžaduje včasné řazení. První rychlostní stupeň je určen pouze pro rozjezd – po pár metrech bys měl přeřadit. Stejně tak při stoupajících otáčkách motoru je třeba zařadit vyšší rychlostní stupeň.
Vyhni se jízdám na velmi krátké vzdálenosti
Používat auto na pár set metrů – například při cestě k myčce – může být někdy nutné, ale takové trasy by měly být výjimečné. Právě na krátkých vzdálenostech je spotřeba nejvyšší.
Pokud potřebuješ urazit vzdálenost kratší než kilometr, raději sedni na kolo nebo jdi pěšky. Můžeš také využít městskou hromadnou dopravu, čímž se vyhneš zácpám, při kterých zbytečně spaluješ palivo i při stání na místě.
S klimatizací a topením zacházej rozumně
Klimatizace i topení významně zvyšují pohodlí řidiče i cestujících, ale zároveň zvyšují spotřebu paliva. S klimatizací zacházej rozumně – v létě nastav teplotu na přibližně 18 až 19 °C, ovšem dbej na to, aby proudění vzduchu nebylo příliš intenzivní. V chladnějších měsících naopak udržuj v autě teplotu mezi 22 a 23 °C, aby byl interiér příjemný a pohodlný po celou dobu jízdy. Takové nastavení zajistí komfort bez skokového nárůstu spotřeby.
Eco-driving neznamená pomalou nebo nepohodlnou jízdu
Dodržování zásad eco-drivingu neznamená, že musíš jezdit pomalu nebo snižovat svůj komfort. Důležité je minimalizovat nepotřebné zrychlování a udržovat otáčky motoru v ideálním rozsahu pro úsporný provoz. Taková jízda je plynulá, pohodlná a zároveň úsporná – i při vyšších rychlostech. Rozdíl ve spotřebě paliva může činit i desítky procent, a to se projeví na každém účtu za tankování. Změna návyků za volantem se tak vyplatí nejen kvůli životnímu prostředí, ale i kvůli vlastní peněžence.



