načítám data...

DS7 Crossback je nejluxusnější francouzský vůz. Má 300 koní a spotřebu pod 6 litrů.

25. června 2020, 09:41 Daniel Borský Recenze & testy

Ambiciózní cena, silný motor, nízká spotřeba a luxusní výbava. To jsou hlavní vlastnosti DS7 Crossback. Bude to zákazníkům stačit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Označení DS asi netřeba sáhodlouze představovat. Patrně každý, kdo se aspoň okrajově zajímá o auta, někdy slyšel o legendárním Citroenu DS. Jedno z nejpokrokovějších aut historie má pevné místo na piedestalu automobilové síně slávy. Francouzská automobilka Citroen se zhruba před deseti lety rozhodla oživit tato dvě písmena a vytvořila prémiovou řadu svých modelů s tímto označením. Tehdy si mnoho lidí klepalo na čelo, že to nedává smysl, ale opak byl pravdou a Citroen s tímto znovuzrozením slavil úspěch. Dokonce takový, že z toho mohl vytvořit samostatnou značku s luxusnějším nádechem.

Od roku 2015 tak mluvíme o DS Automobiles jako o samostatné značce, která má aktuálně v portfoliu dva modely. Malý crossover DS3 Crossback a větší se jménem DS7 Crossback. Oba dva automobily jsme vám již představili v samostatných testech. Tentokrát se nám však do rukou dostalo to nejlepší, co tato prémiová francouzská automobilka nabízí. Hybridní DS7 s přídomkem E-Tense. A hned na začátek musím přiznat, že týden strávený ve společnosti nejsilnější DS7 byl mnohem zajímavější, než by se mohlo na první pohled zdát. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Přístup k vytvoření luxusního automobilu je u Francouzů jiný, než na co jsme zvyklí u ostatních. Tak trochu ve stylu “udělejme to jakkoliv, hlavně ať je to jinak.” DS7 Crossback tohle motto naplňuje beze zbytku. Na první pohled tu máme středně velký crossover, ale stačí věnovat pozornost detailům a uvidíte sami, že to není jen tak obyčejný stroj. Už jen to přivítaní, které vám připraví. Odemknete vůz a můžete sledovat, jak se v hlavních světlometech otáčejí jednotlivé segmenty. Má to nějaký speciální účel? Nejspíš ne. Je to zbytečné? Naprosto. Líbí se mi to? To si teda pište, že ano. Stejná slova chvály mám i pro originální grafiku zadních svítilen. Obvykle nemám příliš pochopení pro barokní obliny a upřednostňuji formu před funkcí, ale z nějakého důvodu na mě design DS7 funguje a našel jsem v něm zalíbení. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Na extravagantní zevnějšek skvěle navazuje i netradiční interiér. Hlavním motivem celého vnitřku je jakýsi krystal a věru nevypadá to zle. Najdeme ho na prošívání palubní desky na sedadlech, na středovém tunelu, pod displejem infotainmentu i na přístrojovém štítu. Prostě všude, kam jen oko dohlédne. Radost mi udělaly i vyklápěcím hodiny B.R.M, které se ukáží při každém nastartování a při odchodu se opět schovají. Milý detail. Potěšila mě prostornost vozu, kterou bych při jeho stylovém zaměření asi nečekal. Je tu však dostatek místa v každém směru a objem kufru také neurazí. Kupodivu zůstal stejný, jako u spalovacích verzí. Vyloženě na jedničku jsou pak sedadla, které nabízejí prvotřídní komfort a široké možnosti nastavení. Hračičky potěší zajímavá výbava, ve které nechybí třeba systém nočního vidění a velmi dobrý audio systém Focal, jenž snese nejpřísnější měřítka. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Daní za originalitu je však ergonomie. Ta mi lehce pila krev. Ovládání oken na středovém tunelu je věc, na kterou si majitel asi brzy zvykne, mně však testovací týden nestačil a při každém příjezdu k parkovací závoře jsem to hledal na dveřích. Utopený čudlík výstražných světel kdesi u kolena spolujezdce také nepotěší, tím spíš, že v místech, kde byste jej přirozeně hledali, najdete startování vozu. Ano, tušíte správně, dvakrát jsem si nechtěně vypnul motor, když jsem chtěl použít výstražné osvětlení. Vyloženě otravné bylo chybějící ovládání víka kufru z interiéru. A digitální štít namísto budíku neoplývá zrovna velkou přehledností. Uměl bych si představit raději kombinaci analogových budíku a head-up displeje. Ale to mám smůlu. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Nejdůležitějším prvkem testované novinky je bezpochyby jeho pohonné ústrojí. To je tvořeno dvěma elektromotory a zážehovou jednašestkou, což z E-Tense dělá jedinou verzi s pohonem všech kol. Ten je řešen čistě za pomocí elektromotorů, což je poměrně efektivní myšlenka, která šetří prostor. Vzhledem k tomu, že se jedná o plug-in hybrid, najdeme tu také akumulátor o kapacitě 13,2 kWh a nabíjecí konektor. Ten bohužel neumí rychlonabíjení, takže doplňování elektrické energie dává největší smysl pouze přes noc. Nejčastějším dotazem, když někam přijedu PHEV autem je, zda-li se takové řešení vyplatí kvůli spotřebě. A to je otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Víc než kdekoli jinde totiž záleží, jak takové auto používáte. Pokud většinu času jezdíte po městě a máte možnost pravidelného dobíjení ze zásuvky, pak jednoznačně ano. Za ideálních podmínek totiž nemusíte spotřebovat ani deci drahocenné tekutiny. DS7 zvládne čistě na elektřinu 48 kilometrů (respektive já víc neujel) a bez pomoci spalovacího motoru může jet až rychlostí 130 km/h. Takže pokud se vaše denní jízdy vejdou do této porce kilometrů a můžete dobíjet ze zásuvky, pak budete tankovat opravdu sporadicky. Pokud však nemáte kde nabíjet, pak se výhoda poněkud maže a v čistě hybridním režimu s vybitou baterií (to neznamená, že by elektromotory nefungovaly) jezdí DS7 za nějakých 7-10 litrů podle provozu a toho, jak těžkou máte pravou nohu. V případě, že byste se rozhodli nabíjet akumulátor ze spalovacího motoru, pak se spotřeba může za jistých okolností vyšplhat až někam ke 12 litrům, což už není málo.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Já osobně se snažil dobíjet ze zásuvky, jak to jen šlo, abych po městě jezdil pokud možno na elektřinu. Vyzkoušel jsem několikrát na dálnici nabíjení motorem, a především mimo město jezdil převážně v hybridním režimu. Snažil jsem se nasimulovat takový ten ideální mix. Výsledná spotřeba činila 5,4 litrů. Je to sice o hodně víc, než je udávaná spotřeba. Na druhou stranu tu celou dobu mluvíme o poměrně těžkém crossoveru, který má 300 koní, pohon všech kol a umí jezdit hluboko pod 6 litrů. A to už nezní tak špatně, ne? 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Pro lepší pochopení provozní efektivity je třeba vysvětlit, jak se to má s dynamikou celého auta. Ta je totiž velmi překvapivá a místy skoro až drtivá. DS7 dosprintuje na stovku pod 6 vteřin a ručička rychloměru umí oblíznout číslovku 240. To není vůbec zlé na takové auto. To by totiž nebylo zlé, ani na nějaký hothatch. Musím říct, že mě taková dynamika až překvapila a zároveň velmi bavila. Dostupnost výkonu ulehčuje pohyb ve městě, kde budete patřit mezi nejrychlejší účastníky provozu, ani se nebudete muset příliš snažit. Na každé sešlápnutí pravého pedálu vás zavalí 520 Nm, což vyvolává mnoho zábavných situací. Obavy netřeba míti ani z dálnice, DS7 suverénně akceleruje až někam k hranici 200 km/h, takže ostudu vám neudělá ani v levém pruhu. Tohle je zkrátka a dobře rychlé auto, byť byste to do něj na první pohled jistě neřekli. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Navzdory poskytované dynamice však DS7 Crossback není ani náznakem sportovní auto. Ani se o to nesnaží, což je super. Tady hraje prim komfort a pohoda, přesně tak, jak čekáte od luxusního francouzského automobilu. Ideální je přepnout se do klidového módu a jen tak si užívat cestu a nechat plynout okolní svět za okny. Ty jsou mimochodem vrstvené a dovnitř tak neproniká ani nežádoucí akustický hluk. Cestovní pohodě pomáhá i jedna zajímavá fíčura. Tou je kamera za čelním sklem, která snímá vozovku před vámi a na základě jejího pozorování nastavuje tlumiče přesně podle potřeby. Moc příjemné a jen to celé dokládá, jak se DS7 zaměřena na cestovní komfort. Opravdu to funguje. 

Verdikt

Vynášet soudy ohledně DS7 Crossback je složité. Jak již řekli kolegové přede mnou, ono to není ani tolik auto, jako spíš módní doplněk. Povedený hybridní pohon k němu skvěle pasuje a dotváří celkový dojem. Pokud vás nudí německá SUV a chcete razantní změnu, pak by vás Crossback mohl oslovit. A jestli jej máte kde nabíjet, jděte si pro hybrid. Je opravdu povedený. Otázkou zůstává cena. 1,75 milionu není málo, nicméně přesně tato hybridní verze je u nás prý nejprodávanější. Zdá se, že lidé akceptují francouzský luxus se vším všudy. A já už se po téhle ochtunávce nemohu dočkat vrcholného sedanu DS9, který by měl také přijít. Mám pocit, že to bude dobré auto.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 ccm + 2 elektromotory
Výkon: 147 kW (200 koní) při 6 000 ot./min + 81 a 83 kW (108 a 111 koní) 
Točivý moment: 300 Nm při  3 000 ot./min + 337 a 166 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 240 km/h
0-100 km/h: 5,9 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,4 l/100 km

Cena od : 1 395 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře