načítám data...

DS7 Crossback E-Tense 4x4: Luxus po francouzsku

Nejluxusnější francouzský crossover konečně získává pohon všech kol. Jako bonus přidává velmi silný hybrid. Jak to celé funguje dohromady?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: DS7 Crossback E-Tense 4x4: Luxus po francouzsku

Označení DS asi netřeba sáhodlouze představovat. Patrně každý, kdo se aspoň okrajově zajímá o auta, někdy slyšel o legendárním Citroenu DS. Jedno z nejpokrokovějších aut historie má pevné místo na piedestalu automobilové síně slávy. Francouzská automobilka Citroen se zhruba před deseti lety rozhodla oživit tato dvě písmena a vytvořila prémiovou řadu svých modelů s tímto označením. Tehdy si mnoho lidí klepalo na čelo, že to nedává smysl, ale opak byl pravdou a Citroen s tímto znovuzrozením slavil úspěch. Dokonce takový, že z toho mohl vytvořit samostatnou značku s luxusnějším nádechem.

Od roku 2015 tak mluvíme o DS Automobiles jako o samostatné značce, která má aktuálně v portfoliu dva modely. Malý crossover DS3 Crossback a větší se jménem DS7 Crossback. Oba dva automobily jsme vám již představili v samostatných testech. Tentokrát se nám však do rukou dostalo to nejlepší, co tato prémiová francouzská automobilka nabízí. Hybridní DS7 s přídomkem E-Tense. A hned na začátek musím přiznat, že týden strávený ve společnosti nejsilnější DS7 byl mnohem zajímavější, než by se mohlo na první pohled zdát. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Přístup k vytvoření luxusního automobilu je u Francouzů jiný, než na co jsme zvyklí u ostatních. Tak trochu ve stylu “udělejme to jakkoliv, hlavně ať je to jinak.” DS7 Crossback tohle motto naplňuje beze zbytku. Na první pohled tu máme středně velký crossover, ale stačí věnovat pozornost detailům a uvidíte sami, že to není jen tak obyčejný stroj. Už jen to přivítaní, které vám připraví. Odemknete vůz a můžete sledovat, jak se v hlavních světlometech otáčejí jednotlivé segmenty. Má to nějaký speciální účel? Nejspíš ne. Je to zbytečné? Naprosto. Líbí se mi to? To si teda pište, že ano. Stejná slova chvály mám i pro originální grafiku zadních svítilen. Obvykle nemám příliš pochopení pro barokní obliny a upřednostňuji formu před funkcí, ale z nějakého důvodu na mě design DS7 funguje a našel jsem v něm zalíbení. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Na extravagantní zevnějšek skvěle navazuje i netradiční interiér. Hlavním motivem celého vnitřku je jakýsi krystal a věru nevypadá to zle. Najdeme ho na prošívání palubní desky na sedadlech, na středovém tunelu, pod displejem infotainmentu i na přístrojovém štítu. Prostě všude, kam jen oko dohlédne. Radost mi udělaly i vyklápěcím hodiny B.R.M, které se ukáží při každém nastartování a při odchodu se opět schovají. Milý detail. Potěšila mě prostornost vozu, kterou bych při jeho stylovém zaměření asi nečekal. Je tu však dostatek místa v každém směru a objem kufru také neurazí. Kupodivu zůstal stejný, jako u spalovacích verzí. Vyloženě na jedničku jsou pak sedadla, které nabízejí prvotřídní komfort a široké možnosti nastavení. Hračičky potěší zajímavá výbava, ve které nechybí třeba systém nočního vidění a velmi dobrý audio systém Focal, jenž snese nejpřísnější měřítka. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Daní za originalitu je však ergonomie. Ta mi lehce pila krev. Ovládání oken na středovém tunelu je věc, na kterou si majitel asi brzy zvykne, mně však testovací týden nestačil a při každém příjezdu k parkovací závoře jsem to hledal na dveřích. Utopený čudlík výstražných světel kdesi u kolena spolujezdce také nepotěší, tím spíš, že v místech, kde byste jej přirozeně hledali, najdete startování vozu. Ano, tušíte správně, dvakrát jsem si nechtěně vypnul motor, když jsem chtěl použít výstražné osvětlení. Vyloženě otravné bylo chybějící ovládání víka kufru z interiéru. A digitální štít namísto budíku neoplývá zrovna velkou přehledností. Uměl bych si představit raději kombinaci analogových budíku a head-up displeje. Ale to mám smůlu. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Nejdůležitějším prvkem testované novinky je bezpochyby jeho pohonné ústrojí. To je tvořeno dvěma elektromotory a zážehovou jednašestkou, což z E-Tense dělá jedinou verzi s pohonem všech kol. Ten je řešen čistě za pomocí elektromotorů, což je poměrně efektivní myšlenka, která šetří prostor. Vzhledem k tomu, že se jedná o plug-in hybrid, najdeme tu také akumulátor o kapacitě 13,2 kWh a nabíjecí konektor. Ten bohužel neumí rychlonabíjení, takže doplňování elektrické energie dává největší smysl pouze přes noc. Nejčastějším dotazem, když někam přijedu PHEV autem je, zda-li se takové řešení vyplatí kvůli spotřebě. A to je otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Víc než kdekoli jinde totiž záleží, jak takové auto používáte. Pokud většinu času jezdíte po městě a máte možnost pravidelného dobíjení ze zásuvky, pak jednoznačně ano. Za ideálních podmínek totiž nemusíte spotřebovat ani deci drahocenné tekutiny. DS7 zvládne čistě na elektřinu 48 kilometrů (respektive já víc neujel) a bez pomoci spalovacího motoru může jet až rychlostí 130 km/h. Takže pokud se vaše denní jízdy vejdou do této porce kilometrů a můžete dobíjet ze zásuvky, pak budete tankovat opravdu sporadicky. Pokud však nemáte kde nabíjet, pak se výhoda poněkud maže a v čistě hybridním režimu s vybitou baterií (to neznamená, že by elektromotory nefungovaly) jezdí DS7 za nějakých 7-10 litrů podle provozu a toho, jak těžkou máte pravou nohu. V případě, že byste se rozhodli nabíjet akumulátor ze spalovacího motoru, pak se spotřeba může za jistých okolností vyšplhat až někam ke 12 litrům, což už není málo.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Já osobně se snažil dobíjet ze zásuvky, jak to jen šlo, abych po městě jezdil pokud možno na elektřinu. Vyzkoušel jsem několikrát na dálnici nabíjení motorem, a především mimo město jezdil převážně v hybridním režimu. Snažil jsem se nasimulovat takový ten ideální mix. Výsledná spotřeba činila 5,4 litrů. Je to sice o hodně víc, než je udávaná spotřeba. Na druhou stranu tu celou dobu mluvíme o poměrně těžkém crossoveru, který má 300 koní, pohon všech kol a umí jezdit hluboko pod 6 litrů. A to už nezní tak špatně, ne? 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Pro lepší pochopení provozní efektivity je třeba vysvětlit, jak se to má s dynamikou celého auta. Ta je totiž velmi překvapivá a místy skoro až drtivá. DS7 dosprintuje na stovku pod 6 vteřin a ručička rychloměru umí oblíznout číslovku 240. To není vůbec zlé na takové auto. To by totiž nebylo zlé, ani na nějaký hothatch. Musím říct, že mě taková dynamika až překvapila a zároveň velmi bavila. Dostupnost výkonu ulehčuje pohyb ve městě, kde budete patřit mezi nejrychlejší účastníky provozu, ani se nebudete muset příliš snažit. Na každé sešlápnutí pravého pedálu vás zavalí 520 Nm, což vyvolává mnoho zábavných situací. Obavy netřeba míti ani z dálnice, DS7 suverénně akceleruje až někam k hranici 200 km/h, takže ostudu vám neudělá ani v levém pruhu. Tohle je zkrátka a dobře rychlé auto, byť byste to do něj na první pohled jistě neřekli. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Navzdory poskytované dynamice však DS7 Crossback není ani náznakem sportovní auto. Ani se o to nesnaží, což je super. Tady hraje prim komfort a pohoda, přesně tak, jak čekáte od luxusního francouzského automobilu. Ideální je přepnout se do klidového módu a jen tak si užívat cestu a nechat plynout okolní svět za okny. Ty jsou mimochodem vrstvené a dovnitř tak neproniká ani nežádoucí akustický hluk. Cestovní pohodě pomáhá i jedna zajímavá fíčura. Tou je kamera za čelním sklem, která snímá vozovku před vámi a na základě jejího pozorování nastavuje tlumiče přesně podle potřeby. Moc příjemné a jen to celé dokládá, jak se DS7 zaměřena na cestovní komfort. Opravdu to funguje. 

Verdikt

Vynášet soudy ohledně DS7 Crossback je složité. Jak již řekli kolegové přede mnou, ono to není ani tolik auto, jako spíš módní doplněk. Povedený hybridní pohon k němu skvěle pasuje a dotváří celkový dojem. Pokud vás nudí německá SUV a chcete razantní změnu, pak by vás Crossback mohl oslovit. A jestli jej máte kde nabíjet, jděte si pro hybrid. Je opravdu povedený. Otázkou zůstává cena. 1,75 milionu není málo, nicméně přesně tato hybridní verze je u nás prý nejprodávanější. Zdá se, že lidé akceptují francouzský luxus se vším všudy. A já už se po téhle ochtunávce nemohu dočkat vrcholného sedanu DS9, který by měl také přijít. Mám pocit, že to bude dobré auto.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 ccm + 2 elektromotory
Výkon: 147 kW (200 koní) při 6 000 ot./min + 81 a 83 kW (108 a 111 koní) 
Točivý moment: 300 Nm při  3 000 ot./min + 337 a 166 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 240 km/h
0-100 km/h: 5,9 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,4 l/100 km

Cena od : 1 395 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Peppan
23. června 2020, 22:30
2

Pokud by to slo koupit nove za rovny milion ci milion sto.. byla by to pro nektere zajimava nabidka. S touto cenou ..do tohoto rizika pujde tak 20 lidi ( CR ) za rok. Jestli to bude fungovat nadmiru spolehlive jako hybridy od Toyota/Lexus to teprve za 10+ let uvidime...

reagovat
Daniel Borský
24. června 2020, 09:36
0

Za cca 1.15 mio lze koupit sourozence P3008 a Opel Grandland X, oba mají stejný pohon jako DS7.

PB
25. června 2020, 00:36
0

No, tak pazout nebo opel za ty penize uz tak lakavej neni....

ma
martinw
23. června 2020, 23:41
0

Možná by líp vyniklo jméno článku "Lexus po francouzsku" :D zrychlení parádní, originální design. A to rychlonabíjení tam je, píšou s wallboxem za necelé 2 hodiny, to mi připadá OK na plugin hybrid.

reagovat
MB
MBMB
24. června 2020, 01:32
1

Rychlonabíjením se myslí stejnosměrné nabíjení, typicky výkonem alespoň 50 kW. To by teoreticky ten Citroen plně dobilo za 15 minut. Wallbox je AC dobíjení, tento Citroen si vezme maximálně jen 7,4 kW (230 V, 32 A) a relativně rychlé to je proto, že ta baterie v PHEVu je velmi malá.

Jediný mně známý PHEV, který má DC dobíjení, je Mitsubishi Outlander s maximem 22 kW, což umožňuje dobití do 80% za půl hodiny. Malou baterii je obecně problém nabíjet nějakými velkými výkony, což omezuje využitelnost rychlonabíjení u takového auta. A druhá věc je smysluplnost takového řešení. Stavět s PHEVem na delší cestě na rychlonabíječce je nesmysl; význam PHEVu mimo jiné je, že člověk na delších trasách nabíjet nemusí. Sice by se to občas mohlo hodit, ale to auto to de facto nepotřebuje.

beastar
24. června 2020, 10:46
1

U tohohle auta fakt rychlost nabijeni nikoho trapit nebude. To je jasne na 100%.

ro
rock
24. června 2020, 08:56
0

"akumulátor o kapacitě 13,2 kWh ... zvládne čistě na elektřinu 48 kilometrů"
OK, takže čistě na elektřinu je tam spotřeba něco přes 25 kWh/100 km (27.5, pokud to bylo z plné do nuly).
Čistě na spalovací motor je to "7-10 litrů"

Ještě by mne zajímalo -když už jsou teda spotřebě věnovaný dva odstavce- jaká byla spotřeba elektřiny v tom režimu "Snažil jsem se nasimulovat takový ten ideální mix. Výsledná spotřeba činila 5,4 litrů". Protože v mixu se tak nějak z principu věci spotřebovávají dvě různá paliva, tak by to chtělo zmínku o obou.

reagovat
Daniel Borský
24. června 2020, 09:20
0

13,2 je sice maximální kapacita, ale využitelných je cca 11 kWh.
Celkově jsem s DS7 ujel 860 km a ze zásuvky nabil 64.7 kWh. Dvakrát jsem dobil skoro do plna za pomoci spalovacího motoru.

MB
MBMB
24. června 2020, 14:02
1

65 kWh je slušné, to pokrylo minimálně 300 km z toho nájezdu.
Nicméně to nabíjení ze spalovacího motoru, obávám se, tu spotřebu spíše zhoršilo. To se dá použít, pokud člověk mermomocí chce jet nějakou pozdější část trasy na elektřinu, ale jinak je to zpravidla méně efektivní.

beastar
24. června 2020, 10:45
0

Pekny. Cenovka asi obhajitelna v ramci toho, ze min by se blizilo p3008. Bohuzel prave a jen diky ni bych si to nakonec nekoupil. A takovych nas bude moc. DS zuuzuje to stejne jako Maserati. Nabizi se hezka, dobra auta pod znackou ktera umi malokoho oslovit. A s velmi nedostacnym zazemim a zakaznickym servisem.

reagovat
ma
martinw
24. června 2020, 14:05
0

Jak funguje ta pohonna jednotka ? Vzadu je elektromotor to je jasny, ale jak spolupracuje motor a elektromotor vepredu - neni to nekde technicky rozebrany ?

reagovat
st
st.paul
24. června 2020, 14:07
0

Dovolím si nesúhlasiť s tvrdením „Citroen s týmto znovuzrozením slavil úspěch.“ Model DS5 pôsobil pri konkurencii ako vesmírna loď Enterprise, DS3 bol viac menej len výbavou a doplnkami dotlačený model Aircross, ale o nejakých predajných úspechoch nemohla byť ani reč. Svojho času dokonca Citroen vážne premýšľal nad definitívnou stopkou projektu DS. Zatiaľ jediný trh, kde má DS relatívne slušné predaje je, ako inak, Čína.

reagovat
Ma
Martanone
24. června 2020, 17:21
1

Původních DS3 se jen v EU prodalo dohromady asi 450 tisíc kusů, což mi nepřijde špatný na malý a relativně drahý hatchback, co nemá tradici.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem