Ač značka DS stále nepatří ke stálicím českého vozového parku, úplnou raritou už také není. Automobily, které mimochodem využívají naprosto standardní techniku skupiny Stellantis, se snaží být především originální, stylové a luxusní. Vozy DS si zkrátka s ničím jiným v provozu nespletete. A stejně tak je to i s dnešním konceptem.
V DS se totiž zamysleli a následně navrhli sportovní vůz pro rok 2035. Na tom by asi nebylo nic divného. Podobných vizí vídáme na každém pořádném autosalonu několik. Některé jsou promyšlenější a skoro si je s určitými úpravami v provozu dokážeme představit, jiné zas se skutečností (i tou vzdálenou) už od pohledu nemají nic společného. A tento vůz DS splňuje oba pohledy. Určitá rozdvojenost názorů se bude ale asi táhnout celým textem, protože…
No protože samotné auto je rozdvojené jak to jen jde. DS X E-tense je zkrátka asymetrických vozem. Možná někdo může namítnout, že to už tady přece dávno je a třeba ještě loni jste si mohli (na vybraných trzích, u nás ne) koupit Hyundai Veloster, který měl na jedné straně vozu jedny dveře a na druhé dvoje. Ještě o něco zajímavěji to mělo řešené třeba první novodobé Mini ve verzi Clubman. DS je ale úplně jiné kafe. Tady je na obou polovinách vozu shodné snad jen to, že jsou na každé straně dvě kola, a to je tak všechno. Ani počet pasažérů není shodný. Ale vezmeme to od začátku.
V roce 2018 na přísně tajném vojenském zařízení poblíž Paříže představuje DS pro pár vyvolených koncept sportovního vozu X E-Tense. Na levé straně po směru jízdy je to puristický sportovní vůz s otevřenou kabinou. Ne jako v kabrioletu, ale spíše jako na motorce. Zkrátka vás před větrem nebo poletujícím hmyzem chrání kus zakřiveného plexiskla a samozřejmostí je vždy přilba. Řidič je z obou stran těsně obklopen čalouněním kabiny, ale nebe nad sebou má volné. Čeho si ale všímám, jsou „diamantové“ (tvarem) tlačítka pro některé funkce, které můžeme vidět v dnešních reálných vozech. Před pilotem je pak volant, kterému vršek chybí. Díky výkroji je ale skvěle vidět na vertikálně stojící úzký displej, který zobrazí všechny důležité údaje. Na své místo se řidič dostává nahoru otevírajícími se dveřmi podobně, jako to mívají třeba McLareny. Kdybychom viděli pouze tuto stranu, řeklo by se, že jde o sporťák připravený spíš na velké okruhy. Jenže když auto obejdeme…
Uvidíme opačnou část celého vozu. Ta je určena pro klid a pohodlí. Dveře se zde také zdvihají vzhůru, ale spíš jako to míval racek od Mercedesu (300 SL Gullwing). Po otevření zde máme jedno krásné a velmi pohodlně vyhlížející sedadlo, které je připravené na komfortní cestování. Druhé sedadlo je možné vyklopit v přední části této kabiny a je určeno především dětem. Tím největším rozdílem je ale skleněné zakrytí kabiny, které zpříjemní každou jízdu, větru a dešti navzdory. Právě v této uzavřené části se mohli vyřádit interiéroví kreativci, a tak tu najdeme třeba modro červené husí peří za zadním sedadlem.
Prosklená část vozu ale nemusí sloužit jen spolujezdci. Pokud se majitel rozhodne cestovat sám a komfortně, může se klidně pohodlně usadit i sem. Absence pedálů nebo volantu nevadí, protože vůz je, jak se na všechny vize budoucnosti sluší a patří, také schopen autonomní jízdy. Sám jsem zvědavý, jestli se za svého života dočkám nasazení plně autonomních aut bez volantu a pedálů, ale řekl bych, že k tomu je ještě dlouhá cesta. Uvidíme.
Ohledně druhu pohonu nemá cenu chodit kolem horké kaše. Dnes už zkrátka nikoho nepřekvapí, že se jedná o elektromobil. Samotná technika už ale poměrně zajímavá je. Jedná se totiž o komponenty převzaté ze závodní série Formule E (roku 2018 samozřejmě). Jen je to tady kvůli místu uspořádané obráceně – takže motor je nyní vepředu a baterie za ním. Ano, koncept je čistou předokolkou. Elektromotor má stálý výkon 270 koní, špičkově lze ale dosáhnout až na 540 koní a v režimu okruhů krátkodobě až brutálních 1360 koní! Kam se nám to ta čísla šplhají. Vzpomínáte si, jak ještě před pár lety stačilo lehkému autu 150 koní na to, aby bylo považováno za sportovní a 200 koňové auto už bylo rovnou dálniční střelou?
DS však nepostavilo jen statickou skořápku, jak to občas u podobných aut bývá. Koncept u Paříže opravdu jezdil vysokými rychlostmi a vozil přítomné hosty. Máme tak možnost přečíst si tehdejší reakce automobilových redaktorů. „Pocit po uzavření prosklené kabiny není vůbec uklidňující, ale spíše klaustrofobický“. Nebo: „Je to jako být v postranním vozíku na motorce, pomyslel jsem si, přestože jsem v postranním vozíku na motorce nikdy nebyl.“ Dalším znepokojujícím prvkem je pak prý prosklená podlaha na straně spolujezdce, která posádce moc na klidu nepřidává.
Jednou z mála věcí, která by se ale v budoucnosti měla dostat do standardní výbavy vozů DS jsou přední světla. Asi ne přímo konkrétně tato, ale jejich styl, způsob jak jsou zabudované do vozu. Mělo by zmizet jasné rozdělení přídě mezi maskou, světlomety, kapotou a nárazníkem. Všechny tyto prvky by měly částečně splývat a světlomety by se tak měly stát přirozenou součástí karoserie. No uvidíme…
Další pokračování zatím tento koncept nemá. Už tedy jen zbývá počkat pár let a uvidíme, jak moc se v DS trefili. Každopádně je to jistě dobrá zpráva pro všechny budoucí mladé rodiny s budoucím jedním dítětem, které hledají asymetrický, elektrický, autonomní, polokabriolet s pohonem předních kol a nahoru otevíranými dveřmi. DS X E-Tense by mohl být vůz právě pro vás!



































