načítám data...

Konečně pořádné SUV. Dodge Durango je Amerika každým coulem

16. března 2023, 12:28 Viola Procházková Recenze & testy

Obří motor, spousta místa a stylu. Tohle je pravá Amerika.

zobrazit celou galeriiFoto:   Radek Kukuš

Absolutně nechápu, co je špatného na SUV. Vždyť jsou to ideální auta pro rodinu! Jsou obrovská a vejde se do nich hromada lidí i věcí. Jsou robustní a odolná, takže nemusíte řešit kdejaký kanál nebo obrubník, čtyřkolka si poradí i s lehčím terénem. Jsou vysoká, dobře se do nich nastupuje a můžete se koukat na svět hezky svrchu. Mají super zvuk a jsou rychlá, pekelně rychlá. A příjemný bonus představuje fakt, že vám dá každý radši přednost, než by riskoval kolizi a sešrotování svého plechového miláčka. Na mou duši, v čem je problém?

Bohužel, ne všechna jsou taková. Ani by to nešlo. Většinový lid by z nich měl strach, potřebovali bychom větší parkoviště i garáže a na silnicích by nebylo k hnutí pro samé přilepené aktivisty. Pokud však člověk zatouží po pravověrném SUV s ideálním poměrem “sportu” a “utility”, voilá – tady je. 

Foto: autickar.cz

Dodge Durango nám k testu zapůjčila společnost TUcar, v jejíž nabídce patří tohle sedmimístné auto spíš k menším. Stejné je to koneckonců v Americe, kde hraje roli běžného “kompaktního” SUV. Na našich silnicích je ovšem s délkou přes pět metrů konkurentem toho největšího, co automobilky prodávají, např Mercedesu GLS nebo BMW X7. Zde se možná hodí říct, že ve srovnání s nimi pořídíte Durango v zásadě za hubičku – startovní cena 1 609 937 Kč je oproti zmíněným německým obrům zhruba o milion nižší. 

Abych byla fér, v Dodgi byste zase marně hledali futuristické technologie v jízdních asistentech nebo puntičkářskou finesu ve zpracování interiéru, na kterých si sousedé z Německa právem zakládají. Jenže kvůli těmhle věcem se amerika nekupuje. Ta se kupuje spíš kvůli té věci pod kapotou – vidlicovému osmiválci 5.7 Hemi, léty prověřenému atmosférickému motoru, jehož jediným ústupkem ekologii je schopnost polovinu válců na chvilku vypnout. A V8 u Duranga dostanete už se základní verzí R/T. Tříapůllitrový Pentastar zůstal doma, jeho konkurenceschopnost by zde nejspíš byla sporná. 

Foto: autickar.cz

Když se vydrápete do kabiny, první dojem jsou mraky místa. Tak jistě, sedačky jsou stavěné na Američany a jejich tělesným proporcím musí odpovídat i zbytek. Můžete se tedy po libosti rozvalit, nepřekáží tu ani žádné výrazné boční vedení. Do druhé řady se pohodlně vejdou tři lidi a ani ta třetí není symbolická, jak je občas k vidění jinde. Trošku skrčit se musíte jen při nastupování, na druhou stranu manipulace se sedadlem v druhé řadě je snadná jako facka. Všechny tři řady mají své vlastní ovládání klimatizace (ta je třízónová) a taky cupholdery, bez nichž by amerika nebyla amerikou. Žádné filigránské detaily či sofistikované materiály zde nemají místo, což dle mého názoru odpovídá požadavkům na rodinné auto. Vaše ratolesti karbonové povrchy a ušlechtilou useň neocení zdaleka tolik jako rodič úsporu práce při utírání rozlitého džusu a bahna namazaného na opěradlech. 

Na praktičnost koneckonců hraje celá podoba interiéru. Dostatečně velká dotyková obrazovka je sice přítomna (dokonce umí bezdrátové zrcadlení telefonu), doplňuje ji však panel se spoustou tlačítek k funkcím klimatizace, ohřívání a ventilaci zadnice, vyhřívání volantu, jízdním režimům a tak dále. Ergonomii nemám co vytknout, stejně tak srozumitelnosti infotainmentu. Obraz parkovací kamery má možná akvarijní kvalitu, ale zaparkovat vám pomůže, a adaptivní tempomat dostojí běžným evropským standardům. Trochu záludná je jen jeho aktivace. Tlačítkem, které se nabízí jako první, zapnete jen ten “hloupý” a pak máte co dělat, abyste dobrzdili. 

Foto: autickar.cz

Suma sumárum je kabina Duranga přesně podle mého gusta – celá mírně humpolácká, ale dostatečně kvalitní, pohodlná a příjemná k životu i na dlouhých cestách. Mám ve zvyku se v autě vždycky dobře zabydlet, což mi zde díky množství odkládacích prostor nedělalo problém, a taky mě moc nebaví složitě přemýšlet, co si na víkend vezmu s sebou a co budu muset nechat doma. Do obřího kufru, který vznikne po složení třetí řady, můžu naložit půlku domácnosti. Mimochodem, čudlík na zavírání kufru je nalevo uvnitř, ne na víku. Není zač.

Foto: autickar.cz

Na prvních kilometrech za volantem jsem očekávala zvykání na obří rozměry, nemotorné ovládání a obtížný výhled ven, ale nic z toho se nekonalo. Durango z pozice řidiče působí jako normální SUV a jeho velikost vám dojde, až když se začnete cpát do podélného parkovacího místa. Neměla jsem problém s ním manévrovat ani na svých běžných městských cestách, v garážích nebo na parkovištích. 

Zcela civilizovaně se při normální jízdě chová i osmiválec pod kapotou. Podle zvuku cítíte, že tam je “něco většího”, ale v nižších otáčkách a rychlostech je ticho jako pěna. Abyste se naladili na správnou notu, můžete si ho aspoň nastartovat dálkově, když stojíte ještě venku. Dokud plynový pedál jen tak lechtáte, motor si spokojeně bručí. Nevadí mu nízké otáčky a rozhodně se v nich nezakuckává. Tu pravou radost ze života ale samozřejmě ukáže, když se rozhodnete zrychlit. Na povel plynem reaguje okamžitě, k výšinám se řítí otáčky, výkon i zvuk. I převodovka je dost chytrá na to, aby pochopila, že teď chcete jet, a nespěchá s odřazováním. V otáčkách, kde jiným dochází dech, se Durango ocitá ve svém živlu a řítí se vpřed jako zuřivý nosorožec. Líbí se mi to bezprostřední nadšení, které se neohlíží na nějaký ten spálený litr navíc – to je oproti velké části evropských aut okouzlující změna. Sice celou dobu tušíte, že tahle sranda bude něco stát, ale nelze odolat. Nejspíš na to mysleli i konstruktéři, neboť v menu palubního systému najdete funkce jako měření zrychlení z nuly na sto, maximální rychlosti a dalších krásně nesmyslných hodnot, včetně měření okruhových kol. 

Foto: autickar.cz

Bohužel, na okruh jsem se nevydala, abych mohla podat kompletní zkušenost, musela jsem si vystačit se středočeskými silnicemi v různém stadiu rozkladu. Testovaná verze Duranga  nebyla vybavena ani samosvorem, ani přitvrzenými tlumiči, které nabízí paket tow´n go, nicméně ani tak bych podvozek v zatáčkách neoznačila za úplně marný. Ne že bych snad od něj očekávala sportovní výkony, kola se však držela překvapivě pevně zakousnutá do silnice a na výjezdu z oblouku  za doprovodu zběsilého řevu vystřelovala auto vpřed jako katapult. Supru před sebou jsem nakonec pochopitelně nechytila, ale nějakou chvíli jsem se ve hře udržela, to zas jo. Ani benzín mi nedošel, díky bohu má nádrž přes 90 litrů. 

Foto: autickar.cz

Vzhledem k tomu, že při podobném blbnutí se spotřeba bez problému podívá přes dvacetilitrovou hranici, občas je třeba dát si pohov, aspoň pokud nevlastníte ropný vrt. Jenže to je právě na Durangu hezké – dokáže fungovat i jako krotké a civilní vozidlo. Mimochodem, všimli jste si, že když ho potkáte v provozu, za volantem dost často sedí holka? Pořád je to rodinné auto, bezpečné, komfortní a příjemně houpavé. Podvozek si nejvíc hoví v klidném tempu, při kterém si jen tak pluje po silnici a nikam nekvaltuje. Pohodlím sice Durango za svými německými konkurenty trochu zaostává a na rozbitých silnicích nerovnosti spíš zmírňuje, než žehlí, má však v sobě něco nesmírně uklidňujícího, až ochranitelského.  Nejspíš to bude dědictví velké země, kde se pro každého najde dost prostoru, krav a coca-coly. 

Verdikt

Už dlouho jsem článek neuzavřela slovy: “kupujte, nebudou!” a zde se to hodí dvojnásob. Budoucnost osmiválců v nabídce Dodge je zpečetěná, kdo ví, jak dlouho ještě bude šance. Osobně nijak nezatracuju menší kubatury, obří a trochu starosvětský motor však dává Durangu tolik charakteru, že je těžké mu nepropadnout. Kromě toho, že je solidně postavené, praktické a prostorné, má v sobě zkrátka něco navíc. Sešlápněte plynový pedá, a úplně zapomenete na to, že jde vlastně o staré auto, které posledních deset let prochází jen dílčími modernizacemi. Odpustíte mu jeho apetit, neskladnost i volant, který spíš pálí, než hřeje, to všechno vám bude fuk. Taková je holt láska.

Za super fotky děkuji Radkovi Kukušovi, (IG: @radek_kukush)

A za zapůjčení super auta společnosti TUcar.

 

Technické údaje

Motor: atmosférický osmiválec HEMI 5654 ccm
Výkon: 360 koní (268 kW) při 5150 ot./min  
Točivý moment: 529 Nm při 4250 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,1 s 
Kombinovaná spotřeba v testu: 16,2 litru/100 km 
Základní cena s DPH: 1 609 937 Kč
 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
16. března 2023, 07:49
3

Až budu chtít kodiaka, tak si koupím tohle. No jako nemám dost peněz, ale víte jak to myslím.

reagovat
sheogh
16. března 2023, 13:26
6

Presne toto jsem chtel napsat, jak si nekdo muze koupit Kodiaq za 1.4M... Krome cetnosti servisnich mist prohrava na cele care. Dodge i mnohem lip vypada

riderhenry
16. března 2023, 15:03
2

On je hlavně i velice kvalitní, co se materiálů týče. Na fotkách to na mě dělalo dojem "laciné ameriky", ale pak jsem měl možnost si do něj sednou a naprosto mě dostal. Popravdě jsem už začal shánět peníze, naštěstí z bazaru brzdy zmizel...

Moctezuma
16. března 2023, 16:04
0

Přesně tak. Interier je na EU úrovni. Ale stejně to jakýkoliv mačkač plastů zkritizuje a usedne spokojeně do svého klepajícího se TDi...

M1chal
16. března 2023, 16:43
0

Ale prd. Pár rokov dozadu som chcel hemika kúpiť. Bol som v Todose na testovacej jazde a okrem toho motora to je bieda

riderhenry
16. března 2023, 18:40
0

Bídou bych nazval některé nové VW apod., ale tohle auto nikoho urazit nemůže. Mně vadí jen rozložení a grafika "radiomapy", jízdně soudit nemůžu. Ale pro mě to mělo nahradit sedmimístného Kodiaqa, případně nějakou Q7, a na to je to rozhodně zajímavá alternativa (pro někoho, kdo má auta rád).

M1chal
16. března 2023, 21:47
0

Nejako pletieš piate cez deviate. Dodge je rovnaký lowcost ako škodovka/volkswagen. S prémiou to nemá nič spoločné. Fakt je to hrozne primitívny voz.

riderhenry
16. března 2023, 22:10
0

Já se bavil o kvalitě interiéru, která je překvapivě daleko lepší, než jak by člověk z fotek soudil.

beastar
16. března 2023, 23:32
1

:D To jo klepajíci TDI v X7 nebo Q8 to byl asi nepovedený vtip. Kodiaq je reálně v reáliích Evropy úplně jiný auto. Už vidím jak by se po Česku píčovalo v putykách kdyby si kriminální policie nekoupila místo Kodiaqu tohle. O normální hlídkové raději nepsat. Jako auto je to parádní i když s beznadějně zastaralým a pro rodinné auto totálně nepraktickým motorem, kde se za těch dvacet litrů bude v ČR jezdit pořád. A zase typická hláška Kodiaq za 1,4. A tohle. Pomijim předchozí že srovnání je mírně mimo. Když už tak za 1,4 je RS C kterých jezdí úplné minimum, spotřeba je asi 10 když s tím jezdíš nonstop jak magor. Síť škodovky plus potenciál koupit to takzvaně do firmy.

Chápu že když se napíše nadšený článek. Jo tentokrát chválím dobrý a zábavný klidně bych uvítal i detailnější popis a delší čtení. Auto je to úžasný no. Možná do města jako Praha nebo Brno trošku nepraktické ale to i ta zmiňovaná dražší konkurence. Ono je to tak že X7 je úplně o něčem jiném celkově. A ano často to řídí dámy. To už čím dál více ale i V class. Nabídka je takhle strukturovaná.

Abych tak řekl. Pořád to zůstává jako volba pro lidi s odlišnou preferencí a příjmy které neváhají obětovat na oltář provozu v EU méně obvyklého auta. Když jsme u těch srovnání pokud nepotřebujete obří suv jakože skoro vždycky nepotřebujete. Za 1,6 se toho dá koupit furt dost. A ne rozdíl dvě kila fakt není málo. Můj plat se skládá se šesti čísel. A jako k rohlíku je i máslo. Tady je to evidentně samej agrobaron, nebo lidi co najedete pět tisíc za rok. Jinak jsou ty reakce podivný..

ro
rock
17. března 2023, 10:04
4

Ono je to ještě jinak: možná tady jsou taky reakce platonické. Moje by k nim patřila. Tohle si nikdy nekoupím, ale vždycky nad tím řeknu wow!. Ty možná ne, protože žiješ v jiným světě (to prosím neber pejorativně, to je konstatování faktu) než buran z venkova jak já s příjmem, se kterým bych na to možná časem naškudlil, ale byla by to ekonomická sebevražda. Nicméně potěší mne to, když to projede okolo mne (jakože si nevybavuju, že by se tak někdy stalo), stejně jako mne potěší pohled na Mantu '70 nebo na Gallardo který občas potkávám cestou do práce. Je to taková soukromá Stultitiae laus.

riderhenry
17. března 2023, 12:13
4

Já o tom autě opravdu uvažoval a mám ho stále na seznamu jako potencionálního nástupce aktuálního vozu. Spotřeba je jasná, ale to jsme v mém případě na rozdílu jednoznačně do 50 000 Kč ročně, když budu brát těch 20 litrů spotřebu a náš nájezd (a že bych si to platil sám, což by taky nemusela být zrovna pravda). S ohledem na to, že spousta km je na krátké trasy, tak si nejsem úplně jistý, jestli by první větší servis 3.0 TDI z Audi nebo BMW nemusel ekonomickou rovnici zase vrátit spíše víc směrem k téhle "neekonomické V8". Ale obhajovat to rozhodně nijak nechci, mě osobně to prostě přijde zajímavé, přítelkyni se to líbí, dětem taky (když to má rychlé pruhy :D ). Tím spíš, když jich je spousta na LPG, jak tu zaznělo i níže. Navíc s tím motorem nejsou problémy (kdo tohle dneska může říct?)...

S.
S.h.I.t.
17. března 2023, 15:40
0

Hmmm, myslenka, ze Durango bude konkurence Kodiaqu pri rozhodovani mi prijde usmevna. Dokonce nebude stat asi proti Q7, X7 nebo GLSku.
@M1chal: " par roku zpatky" je trochu ten problem. Az ta posledni nema interier jak bakelitak.

M1chal
17. března 2023, 17:14
-3

2021, odvtedy sa nic nezmenilo, ak sa nemylim.
Neberte to v zlom, je to fajn budgetovka pre US trh, ale naozaj to nema cim oslnit. Velke, humpolacke auto.
Motor? hm...mam na dvore 15 rocneho medveda, ktory dava z 5.5litra vacsi vykon a znie uplne famozne. Akurat menej zerie a servisne je to jeden z najvdacnejsich motorov.
Ako beastar povedal, za tieto peniaze sa daju kupit ine auta...

Moctezuma
18. března 2023, 22:34
0

Beastare: Ty, nedavno mě vyzvedl kámoš v nové X7 z letiště, 40d. Jasně, neklepe to, ale ten zvuk motoru je příšerný, tak jako ty Mkové sedačky, které tam má... Interiér total kolotoč style, děs. Bude jí za prodávat, protože není spokojený, klidně ti dám kontakt a můžeš si ten skvost koupit. Btw, někdy je beznadějně zastará technika plus, tak jako zastaralý motor.

M1chal: Přesně tak, žádná prémiovka to není. Je to primitivní auto, které může někomu vyhovovat a nechce řešit turba a močovinu.

sheogh
16. března 2023, 17:59
0

Ten AWD pohon je trvaly? Nebo se prirazuje ala haldex?

reagovat
beastar
16. března 2023, 23:39
0

Myslím že se to v US nabízí s tím základem jako rwd. Awd je stálé. Ovšem mám to z hlavy takže 100pro to neber úplně..

sheogh
17. března 2023, 08:46
1

Taky jsem to nikde prave nenasel, ani na ofiko strankach nic o tom systemu nepisou. Dneska to zrejme uz lidi nezajima. Bezdratova nabijecka telefonu tahne vic :-)

M1chal
17. března 2023, 09:17
-2

Tak uprimne? Keď v aute trávim 100tis km ročne, z toho som polku času na telefóne, viac ma trápi tá nabíjačka a komfortné prvky, ako čokoľvek iné:)
Uhly pohľadu...

sheogh
17. března 2023, 10:26
1

Takovych zakazniku je urcite vetsina :-)

Po
Pospec2
16. března 2023, 20:17
5

Mám přšdchozí verzi. Kvalita je nic moc, spotřeba od 15l/100. Já to mám na LPG - 17 l/100. Pozor na HEMI - veliká primadona, olej se mění po 7,5 tis. km, náhradní díly stojí v eu stejně jako na zdejší auta. Brzdy trpí, má to 2,5 tuny. AWD verze je stála 4x4 - ale je to spíše do drsného terénu, no kombinaci asfalt + sníh/led je to klouzavá potvora, hodí zadkem a přeek vás pošle do příkopu. My máme standarní výfuk - jen jeden, i tak je ten zvuk omamný. Miluji V8. VW T5 v LPG + 4x4 stojí víc nový i ojetý - tam je ta propast mnohem větší.

reagovat
beastar
16. března 2023, 23:40
0

Fajn názor co mi mluví z duše;) Díky za něj.

Fl
Fly deViant
17. března 2023, 00:55
1

Ten motor je super, mám stejný v Jeepu Grand Cherokee. Vůbec bych ho neoznačil jako primadonu, spíš naopak, jsou to spolehlivý držáky, alespoň v Jeepech. Spotřeba v pohodě kolem 12l/100, a to je Jeep o něco težší - 2,7t. Olej měním každých 16tis km. Častěji se měnil snad jen u SRT verzí, nevím přesně. Ty jsou ale jiná liga. Jinak zvuk a zátah motoru je těžce návykový :-) Durango je krásný auto, jen ten zadek je takový zvláštně přifouklý. Ale zaplaťpánbuch, že takový auta ještě někdo dělá.

Moctezuma
18. března 2023, 22:50
0

Pospec2: Jestli máš verzi před 2014, tak souhlas. Kvalita zpracování je děsná.

Měnit olej co 7500Km je fajn, určitě motoru neuškodíš. Já měním každý rok, bo 10k Km ani nenajedu..

Fly deViante, doporučuju měnit olej co rok či max 10k Km :) 5W20, nic jiného. Jinak souhlasím, motor je technologicky starý, ale právě proto je fajn.





Poslední komentáře