načítám data...

Řadicí páka na deset způsobů

24. ledna 2019, 09:44 36 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Manuál či automat, řadící páky nemusí být vždycky jen nudné plastové tyčky čnějící z koženkové manžety...

zobrazit celou galeriiTopX: Řadicí páka na deset způsobů

Řadící páky a voliče převodovky jsou nedílnou součástí drtivé většiny interiérů. Ve většině vozů najdeme obyčejnou tyč s rukojetí, která putuje v klasické kulise ve tvaru písmene H, případně volič automatu, jež se posouvá po přímé trase vpřed, nebo vzad. V historii automobilismu najdeme ale i mnohem zajímavější příklady. Dnes jsem vybral deset z nich.

  1. Jaguar

    Začneme zlehka. Jaguar se netradičního voliče převodovky s dráhou ve tvaru tiskacího písmene J držel dlouhých dvaadvacet let. Poprvé se tzv. J-Gate objevil v modelu XJ40 v roce 1986, do důchodu ho poslal až Jaguar XF s neméně netradičním otočným voličem DriveSelector. Ač na první pohled vypadá mohuná kulisa řadící páky neprakticky, ve skutečnosti na tom není nic moc složitého. A zarytí Jaguáristi si toto rozložení nemohou vynachválit. Hlavní motivací pro tvar dráhy řazení je to, aby při manipulaci z voličem  řidič omylem “nepřetáhl” přes “D” na redukční stupně 2 a 3.

  2. Mercedes CLK GTR

    Na středovém panelu německého supersportu se skví útvar, jež na první pohled připomíná přehnanou snahu o “tuningové” zkracování řadící páky v Hondách nočních závodníků s placatými kšiltovkami a značkovými tepláky. Nenechte se ale zmýlit. Středový volič určuje pouze směr jízdy. Přesouváním hliníkové kuličky řidič volí mezi jízdou vpřed a vzad, řazení samotné obstarávají pádla pod volantem. 

  3. Trabant 601

    S řadící pákou Trabanta se jistě setkala spousta z vás. Dokonce i já jsem měl tu čest odřídit několik stovek kilometrů ve východoněmeckém lidovém voze. Stačila trochu cviku a s “rukojetí od deštníku” se řadilo lépe, než s konvenční řadičkou ve Škodě řady 742 (stodvacítka). Trabantí páka měla jistý a přesný chod, jen zpátečka řazená “nejvíc dovnitř a dolu” si občas trochu postavila hlavu. Trabantův mladší příbuzný Wartburg 353 měl řazení pod volantem řešené sofistikovaněji a využíval zde převod, z vlastní zkušenosti se ale vybavuji, že mu chyběla příjemná trabantí přesnost a čitelnost páky řazené přímo “do bedny”. 

  4. Cord 810
    U řazení “pod volantem” ještě chvíli zůstaneme, přesuneme se ale za oceán do roku 1936. Model 810 dnes již zaniklé automobilky Cord byl jeden z prvních vozů nabízejících automatickou, či možná správněji poloautomatickou převodovku. Řidič vozu měl možnost předvybrat požadovanou rychlost páčkou na malém voliči vycházelícím ze sloupku volantu, po sešlápnutí spojky pak vůz požadovanou rychlost automaticky zařadil. Dle dobových recenzí byl však systém velmi nespolehlivý a řidiči jej nepřijali dobře. Proto se v dalších modelech již neobjevil.

  5. Volvo 
    Snad jste si nemysleli, že by se v tohle výčtu neobjevil zástupce mé oblíbené švédské automobilky. “Spaceball”, jak se futuristicky vyhlížející řadící páce říkalo, sice na první pohled mohl působit jako volič automatu, ve skutečnosti se ale jednalo o manuál s klasickou kulisou. Standardně byl montován do Volva S60R, ale jako příplatková výbava se objevoval i v jiných soudobých modelech značky. Dnes se jedná o ceněný díl a oblíbený tovární “tuning”, po kterém pokukuje nejeden fanoušek značky zvelebující si svoje Volvo z počátku třetího tisíciletí.

  6. Pagani Huayra

    V italském hyperautě máte na výběr ze dvou možností, jak ovládat jednospojkovou sedmistupňovou sekvenční převodovku. Kromě pádel pod volantem je k dispozici i klasický volič převodovky mezi sedadly. Ten ale narozdíl od konkurenčních vozů není nikterak zakrytován a nabízí pohled na propracovaný mechanismus ovládání sestávající se s celé řady táhel, pružin a čepů. Kromě toho, že to celé vypadá skvostně, konstruktéři vozu tím ušetřili několik gramů hmotnosti na případném zakrytování.

  7. Chevrolet Camaro 

    Specifický volič převodovky s dvojím ukotvením do středového tunelu mělo v sedmdesátých a osmdesátých letech více vozů, jako zástupce jsem ale vybral klasický muscle car. Tenhle typ voliče převodovky zkrátka mnohem více, než obyčejný ovladací prvek auta připomíná táhlo, kterým se ovládá síla raketových hypermotorů ve vesmírné lodi, nebo alespoň tah tryskových motorů v dopravním letadle. 

  8. Ferrari F355 

    Otevřená hliníková kulisa řadící páky se subtilní tyčkou zakončenou hliníkovou koulí patří mezi typické znaky starších Ferrari. Vybrat jen jednoho zástupce nebylo jednoduché, nakonec jsem ale zvolil klasické Ferrari F355. Možná tak trochu i proto, že v době, kdy jsem byl školkou povinný, byla 355 typickým “autem z plakátu”. Na šestistupňové kulise se zalomenou zpátečkou je vylisován vzpínající se hřebec, řadící páka vystupuje ze záplavy plastových tlačítek na středové konzoli a celé to vypadá dokonale devadesátkově. Je velká škoda, v současných Ferrari si už manuál s ikonickou otevřenou kulisou nelze objednat. 

  9. Spyker C8 

    Podobně jako Pagani, i extravagantní holandský výrobce Spyker se rozhodl, že mechanismus řadící páky nechá zčásti odkrytý. Narozdíl od italského hypersportu se ale jedná o ovládání manuální rychlostní skříně. Jako osa řadící páky slouží nerezová tyč protínající interiér vozu, pod ní se nachází souběžné táhlo. Spyker se této netradiční konstrukce drží i v ostatních modelech.

  10. Ford GT40 (RHD)

    Výběr zakončíme specialitkou z Fordu GT40. Zatímco ve verzi s levostranným řízením je řadící páka poměrně konvenčně umístěna mezi sedadly, v soutěžních vozech pro závod 24 hodin Le Mans je kvůli dokonalému rozložení váhy řidič posazen doprava. Aby se ale závodní jezdci nemuseli učit řadit levačkou, byla v těchto vozech řadící páka umístěna po pravé ruce, vmáčknutá mezi masivní výztuhu prahu a řidičovo sedadlo. 
     

A to je pro dnešek vše. Napadá vás také nějaký ikonický ovladač převodovky? Neváhejte a podělte se s námi do komentářů. A příště se spolu podíváme na ty nejzajímavější volanty.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojtáno
24. ledna 2019, 10:02
1

Já jsem jako dítě byl naprosto uvytržení z radící páky v Peugeotu J5, který měl táta půjčený...:)

reagovat
orobo
24. ledna 2019, 11:13
3

Mňa vždycky fascinovala tá 70tkova rozkvedlana klasika v AR spider

reagovat
Vojta
26. ledna 2019, 09:55
0

Ona je spíš šedesátková... a kupodivu na to, jak to pohledově působí strašlivě, tak se s tím řadí hezky a přesně - je to blízko volantu, dráhy jsou přesné jen holt delší, ale to už k tomu patří :D

Sedrik
24. ledna 2019, 11:27
2

Pro mě byl vždycky podivný klacík v Hondě Civic Type-R sedmé generace :))

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/HONDACivicType-R-3014_8.jpg

reagovat
sumy
24. ledna 2019, 22:26
2

Nejen Type-R. Všechny 7 to tak mají. A je to asi to nej, co jsem kdy v osobaku měl. Ve spojení s vysouvacim drzakem na kafe pro levou ruku to bylo super. Pravda, když jsem o civu přišel, tak jsem si v práci půjčil golfa 5 a automaticky jsem "zaradil" kafem. Holt, tam co měl civic fofrklacek, tam měl golf drzak na kafe...

Sedrik
25. ledna 2019, 10:54
0

Aha - to jsem nevěděl, že to měly všechny Civicy (ale je to logické). To muselo být celkem blbé se přeučovat na řadičku na zemi, když ji měl člověk takhle hezky u ruky :D

sumy
25. ledna 2019, 13:07
1

Tak hned na to jsem pořídil spacewagona a ten ji měl skoro stejne. Ale mě to problémy nedělá. To samý v letadle. Některý se kniplujou pravou, jiný levou. Někde je knipl mezi nohama, někdy na boku kabiny, někdy uprostřed společný... Samozřejmě že ne vždy je to To pravý ořechový.

krab
24. ledna 2019, 12:19
0

Napadl mě ještě ten srandovně malý volič páky Maserati Duoselect. Kde vlastně jsou hlavní funkce "PRND" tlačítkama na přístrojovce, ale tímhle se dá řadit manuálně, když neřadíš pádly ( myslím)

reagovat
orobo
24. ledna 2019, 12:38
1

..ale najvacsie peklo je samozrejme toto! :)

reagovat
BigBen
24. ledna 2019, 16:49
0

Tohle je výborný, to nemůže řídit každej blbec, to je pro opravdový šoféry :-)

PepaSFI
24. ledna 2019, 17:09
0

tohle už se na mnoha místech probíralo, je to jen jakýsi "tuning". Když budeš to řadění pozorovat, snadno zjistíš že to je jen klasické uspořádání "šaltpáka, dvě patra a půlky", jen místo dvou přepínačů na páce tam má ty lyžařský hůlky.
Ale řadění na dvě páky skutečně existuje, dvě samostatné převodovky, celkem 4x4 ryschlosti, někde i 4x6

Chase
25. ledna 2019, 02:40
0

U některých strojů toto nejspíš opravdu existovalo z výroby. Konkrétně třeba Mack používál tři páky u více modelů.


-
Komentář upraven 25. 1. 2019, 13:40:16

Paul.Try
25. ledna 2019, 06:29
0

International Harvester Scout má taky dva fofrklacky

PepaSFI
25. ledna 2019, 15:22
0

škoda že nejde přečíst ten levý štítek. Ono ani tak nejde o to kolik to má pák ale co se s nima dělá. Tady to vypadá že tam je uprostřed normální řadění, vpravo jsou buď půlky nebo spíš redukce do terénu a vlevo to nemůžu přečíst ale tipuju zapínání přední nápravy a uzávěrky nebo to s jízdou vůbec nesouvisí a zapíná to nějaké pohony nebo hydrauliku. Totiž u těchhle starých aut jsou páky na všechno co dnes má jen tlačítka. Tatra 111 má taky pák hejno a v reálu se používá jen ta největší. Na ostatních je přední náprava, uzávěrky, redukce a zapínání pohonu pro sklápěč nebo jiné zařízení. Podobně PV3S, taky má 4 páky plus ještě jednu divnou pod sedadlem, ale za jízdy se používá jen jedna. Ten Kenworth ve videu je poměrně moderní auto které obvykle má jen jednu šaltpáku a na ní dva přepínače. Je to poznat že na funkci se nic nemění, jen je to strašně machrovský, tedy blbě nešikovný. Ta páka vpravo, s lebkou, přepíná sady kvaltů, hned na začátku ji jednou přehodí a víc už ne protože jede rychle a spodní sadu rychlostí už nepotřebuje. Páka uprostřed normálně řadí a ta vlevo přepíná půlky, tou hejbá jen dopředu a dozadu.

Chase
27. ledna 2019, 17:31
0

podařilo se mi najit fotku štítku u stejného modelu po renovaci.

Pólin
24. ledna 2019, 12:52
1

Mě se vždycky strašně líbila řadička z Carrery GT. Jednak designově i těma odkazama
na 917

reagovat
Kuře
24. ledna 2019, 13:21
0

Jo, ta je skvělá!:)

Dominik Valášek
24. ledna 2019, 12:55
7

Otevřená kulisa starších Ferrari je ikonická a karbonovo-titanový volič z Huayry bych vystavil vedle Mony Lisy, ale já mám ohromnou slabost pro něco, co jsem obdivoval v útlých šestnácti letech. Jde o Hurst Pistol Grip, napojený pochopitelně na čtyřstupňový manuál, napojený na 426 Hemi nebo 440 six-pack. Tu věc žeru do dneška...

reagovat
beastar
24. ledna 2019, 16:15
0

Zajímavý:)) Ty máš rendla?

Dominik Valášek
25. ledna 2019, 17:00
1

Kdepak, to byl jen novinářskej. Já jsem si loni nadělil motorku - BMW R NineT Racer :-)

beastar
26. ledna 2019, 14:43
0

A škoda. No a dobrý?:)

Matěj Podhorský
24. ledna 2019, 13:01
3

Láďův sen

reagovat
Pólin
25. ledna 2019, 17:20
0

Tohle si pamatuju z detstvi, kdyz jsem jezdil na zakladku autobusem. Pamatujete, jak to ti autobusaci meli paradne naucene a vubec nedochazelo k nejakemu kvedlani? i kdyz drahy te paky byly dlouhe snad metr:D

Matěj Podhorský
24. ledna 2019, 13:02
4

Dědův sen

reagovat
SEMRY
25. ledna 2019, 17:21
0

To si dám do Porsche!

Matěj Podhorský
24. ledna 2019, 13:15
4

Kadeřníkův sen

reagovat
Fa
Fandatik
24. ledna 2019, 15:35
3

Co tlačítka v DB9?
A samozřejmě již legendární převodovka z Rychle a Zběsilé (ve většině případů automatická).

reagovat
peca
24. ledna 2019, 17:17
2

Suverene nejhorsi radicka, co jsem potkal, je to zasrane brcko v C4 Picasso.

reagovat
Breakthru
24. ledna 2019, 18:07
0

Okruh v Le Man má víc pravotočivejch než levotočivejch zatáček.Z toho důvodu je řízení vpravo.....Většinou maj auta pro 24 hodinovku volant napravo, pokud není uprostřed.

reagovat
PepaSFI
24. ledna 2019, 18:08
0

to Trabantí řadění v žádném případě není "přímo do bedny". Právě naopak, ten mechanismus je podivný a od pohledu velice nedůvěryhodný. Z převodovky kouká takový zohýbaný drát, na konci má oko a v něm kus gumy s dírou. A do té díry zapadá takový hák přidělaný na té hůlce od deštníku. Při řadění to vykonává podivné pohyby a přesto že to je všecko v gumě, řadí to snadno a přesně. Jen časem degraduje guma pouzder v nichž se to posouvá a ztěžkně ten strkací-tahací pohyb. Když to někdo namazal olejem nebo vazelinou, na čas to pomohlo, jenže guma pak degraduje ještě víc, matlá se a ten pohyb se stane žvejkačkovitým. Ale pořád to řadí líp než zmíněná škodovka. Tam se časem taky rozložila guma v řadícím táhle. utrpělo to vůle, díky nimž šla blbě typicky zpátečka a dvojka. Oprava nemožná bez demontáže půlky auta, nehledě na to že taková blbost jako kus gumy do šaltování, prostě nešla sehnat.

reagovat
vonkreuz
24. ledna 2019, 22:44
0

Hlavice řadičky Lancia Delta Integrale s asymetrickým tvarem a vybráním vlevo nahoře pro palec.
Z nezakrytých mechanismů současný Fiat 500 Abarth 959 s příplatkovou"skulpturou mechanismu".

reagovat
Paul.Try
25. ledna 2019, 06:27
0

Kup si stočenýho pasátta a ta řadička z Delty tam třeba bude taky

ratan groch
24. ledna 2019, 22:53
2

Jakub, vyborny clanok a skvely vyber prevodoviek. Dobra praca...

reagovat
beastar
25. ledna 2019, 13:30
1

Hlavní profesionalita článku tkví v tom, že je zde Pagani. A za druhý Spyker. Kdybych na to měl tak jiný auta, než Zondu a C8 doma nemám:)

reagovat
Za
Zazaa
26. ledna 2019, 15:35
0

Mimochodem řízení vpravo a řazení vpravo vedle sebe mají všechny závodní auta ...

reagovat
PB
27. ledna 2019, 18:01
0

Ta divna gay-packa ve starsich Maserati

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Cooper S R56 2008
Mini Cooper S R56

2008 rok výroby
128 koní výkon
1 600 ccm objem

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem