Rallye pro mě vždy byla významná část spletitého světa motorsportu. Předpokládám, že je to způsobeno vlivem prostředí. Celý život totiž žiji na Valašsku, kde je tradičně největší rallyová základna v ČR. Není se čemu divit, množství zakroucených okresek plných horizontů, vracáků a zrádných utahujících se zatáček je tu enormní. I tu nejzazší silničku se každý víkend snaží zdolat minimálně hrstka nadšenců ve vozech v různých stádiích rozkladu. Daří se jim to výborně. Moderní rallyové vozy a vlastně celá současná rally scéna mě však téměř neoslovují. Ne že by Impreza STi a Evo byly špatná auta, ba naopak, ale s příchodem pohonu všech kol, aktivních diferenciálů a vysoce lepivých gum se z rally vytratila hravost a dramatičnost. Speciály S2000 všechna negativa ještě znásobily. Nemějte mi to za zlé, ale více mně bude bavit pohled na udýchanou Avii na horské cestě, než chirurgicky přesný průjezd Peugeotu 207. Což je vlastně i důvod, proč Vám teď píšu místo toho, abych se jel těch pár kilometrů podívat na tradiční "Valašku". O to příjemnější je objevit na internetových serverech hrstku legendárních aut, které se staly základem pro úžasné speciály jenž nás baví dodnes, bohužel většinou už jen z monitorů našich počítačů. Jedním z nich je Renault R5 Turbo.
Předpokládám, že při navrhování ideálního auta pro rally z počátku 80. let se pánové z divize Renault Sport ani moc nezapotili. Jednoduše si odjeli do vinného sklípku. Jak jinak lze vysvětlit, že stvořili tak šílené auto? Nad první skleničkou padaly samé logické návrhy. Auto musí být lehké a obratné, to je základ, takže použijeme model R5. Hodil by se i výkonný motor. Z osvědčené čtrnáctistovky Cléon jistě pár koní navíc dostaneme. Jak ale láhve toho nejkvalitnějšího francouzského vína mizely, rozhodli se technici pro nějaký ten úlet. Ano, přidáme turbodmychadlo Garret! Přes přední kola však výkon efektivně nepřeneseme, uděláme z toho zadokolku. A nebude lepší umístit motor místo zadních sedaček? Tak nějak se určitě zrodila R5 Turbo Maxi. A jelikož závodní auto Skupiny 4 muselo mít i svou silniční verzi v počtu minimálně 400 kusů, světlo světa zřel Renault R5 Turbo 1.
Nyní však zpět do víru internetu. Při obhlídce serveru mobile.de mě zaujal krásný kousek R5 Turbo 2 s ochrannou klecí.
Druhá série nejsilnější R5 není ještě rychlejší evoluce první 400 kusové série, ale masovější (3180 ks) verze hojněji využívající díly z obyčejné Pětky. Karosérie však stále vypadá jako kdyby vaše mladší sestra začala posilovat a brát steroidy. I přes nárůst hmotnosti však netrpí nadváhou tak jako pozdější Clio Sport. Má stále slušných 970kg. Přeplňovaná čtrnáctistovka podává nezměněných 160 koní v 6000 otáčkách, takže rozdíl v jízdě mezi Turbo 1 a Turbo 2 není až tak markantní. Bonusem byla i nižší cena Turba 2. To však dneš již neplatí, protože vůz na obrázku výše si majitel cení na téměř 34 tisíc eur. To je hodně odvážná částka za rezavějící francouzský šuplík, můžete namítnout. Jenže vlastnictví jednoho z nejšílenějších aut světa by za ty peníze stát mělo a navíc už na hodnotě nikdy neztratí. Každá jízda s ním bude obrovská výzva a za jeho volantem můžete zažít, jak těžký boj o přežití musel Jean Ragnotti zvládnout. Kdyby se na rally scénu vrátily podobné malé zadokolky, slibuji, že bych ani jeden závod nevynechal!
29. března 2010, 16:29
0
právě ta cena je na jednu stranu super protože se tohle auto zachová, boužel jako rally auto to už nikdo používat nezačne, a je fakt že 911 (993) začínaj kolem tech 35tis. eur takže i když není tak vzácná a prostě jiná jak tenhle rencek
29. března 2010, 21:14
0
No jo no, tohle nejde moc srovnávat. Věřím, že v 5 turbo to bude mnohem, mnohem větší divočina, přestože pojede pomaleji než 911 993. Slyšet odfrkovat turbo kousek za zátylkem, krotit divokost a nespoutanost té krabičky, to musí být mazec :) A navíc ta stáčivost 5ky bude na okreskách k nezaplacení.