načítám data...

Stručné dějiny rychlosti – začalo to honičkou Benzu s bicyklem

Omezování rychlosti je tu jen o málo kratší dobu než automobily samotné. V lednu to bude 125 let, co padla první pokuta za rychlost.

zobrazit celou galeriiHistorie: Stručné dějiny rychlosti – začalo to honičkou Benzu s bicyklem

Je mezi vámi někdo, kdo v životě nedostal pokutu za rychlost? Co takhle někdo, kdo povolenou rychlost ze zásady nikdy neporušuje? Rychlostní limity jsou bezpochyby nejpropíranějším řidičským tématem, ať už jde o jejich nespravedlivost, přečůrávání, nebo vymáhací techniky. Překročení povolené rychlosti získává ve statistikách dopravních přestupků pravidelně vítěznou pozici. Rychlost je pro nás prostě všechno. Znamená čirou radost, přepravní efektivitu, osobní svobodu a nedotknutelné právo. Alespoň v ideálním případě…

Našeho nedotknutelného práva se úřady nevyhnutelně začnou dotýkat v okamžiku, kdy se dostane do rozporu s právem někoho jiného. A to se při rychlé jízdě stane poměrně snadno. Pohodlně se usaďte, dnes si povíme o tom, kde začala a kudy se ubírala cesta od historicky první pokuty k laserovému radaru s GPS a digitální kamerou.

Od vynálezu kola trvalo přes pět tisíc let, než vyvstala potřeba regulovat rychlost jím opatřených prostředků. Dokud zmíněné kolo poháněla pouze reálná koňská (býčí, oslí, lidská, whatever…) síla, nebylo v zásadě co řešit. Nejvyšší zaznamenaná rychlost koně je sice 70 km/hod, což není právě málo, běžný klus se ale pohybuje mezi 15 a 20 km/hod a to je stále rychlost zvládnutelná i pro naše nohy. Nic extrémního. 

Zdroj: Wikimedia Commons I doba předautomobilová měla své problémy. Například koňské koblihy. Zamoření exkrementy bylo obtížně řešitelné, protože čím víc je hnoje na ulicích, tím víc je třeba koní, aby je odvezli, a tím víc je hnoje na ulicích… 

Jenže města se rozrůstala. Přibývalo lidí, jezdců, povozů, začaly se množit případy zranění i majetkových škod. A pak se v tom mumraji začaly prohánět parostroje a prapodivné kočáry bez koní. Pravidla týkající se osobní přepravy v osídlených místech se samozřejmě v běhu času objevovala, týkala se však hlavně určení, kdo smí po silnici jet a kolik za to musí zaplatit. Něco jako ucelené soubory pravidel pro bezpečnost silničního provozu se začíná objevovat až koncem 19. století.

Prvním historicky doloženým pirátem silnic byl Walter Arnold, dealer vozů Benz a jeden z prvních prodejců aut ve Velké Británii vůbec. Osmadvacátého ledna roku 1896 se zapsal do dějin automobilismu se svým motorovým vozidlem Arnold Benz Motor Carriage, které na ulici v kentském Paddock Greenu v oblaku kouře vyvinulo rychlost 13 kilometrů za hodinu, čímž překročilo povolenou rychlost o rovných 10 km/hod (o způsobu měření rychlosti dobové prameny mlčí). Co hůř, řítil se takto ozlomkrk úplně sám, bez povinně předepsaného závozníka s červeným praporkem, který měl každé motorové vozidlo doprovázet. Není divu, že pobouřený policejní konstábl ihned skočil na bicykl a po honičce dlouhé 5 mil hříšníka konfrontoval s ramenem spravedlnosti. Za překročení rychlosti byla Arnoldovi vyměřena pokuta jeden šilink, dalších pět zaplatil za to, že řídil „kočár bez koně“, a devět za to, že na voze neměl uvedeno jméno a adresu. Vzhledem k publicitě, která byla posléze přestupku věnována, by se Arnold mohl stejně dobře zapsat do dějin marketingu. 

Zdroj: Motor1.comArnold Benz Motor Carriage – vůz, v němž byl roku 1896 spáchán první rychlostní delikt.  

Případ měl nakonec dopad i na změnu legislativy, která zvýšila povolenou rychlost na 23 km/hod a nebohé praporkáře definitivně připravil o práci. Na oslavu tohoto zásadního kroku uspořádali tehdejší majitelé automobilů téhož roku v listopadu závod z Londýna do Brightonu, takzvaný Emancipation Run. Akce se zúčastnilo 33 vozů, z toho 13 dosáhlo cíle (zlí jazykové tvrdili, že některá auta byla do Brightonu dovezena vlakem a před cílem jen pomazána blátem). Tradice se dochovala až do dnešních dnů a vždy první neděli v listopadu vyráží kolona veteránů z londýnského Hyde Parku do Brightonu. Na startu prý dokonce stále symbolicky lámou červený praporek. 

Ve Spojených státech byl první rychlostní přestupek spáchán v roce 1899. Účinkovali: šestadvacetiletý taxikář Jacob German a elektromobil (sic!) společnosti Electric Carriage & Wagon Company. Za překročení povoleného limitu 8 mph skončil German dokonce v base a dostal ho – jak jinak – policista na bicyklu. 

Zdroj: Todayifoundout.comNewyorský taxikář Jacob German a jeho příliš rychlý elektromobil

Na přelomu devatenáctého a dvacátého století už bylo jasné, že auta nejsou slepou vývojovou větví a ze silnic jen tak nezmizí. Nové vozy přibývaly a společenské a kulturní změny, které rozvoj automobilismu provázely, teď nebudeme rozmazávat, neboť by to vydalo na několik tlustých knih. Současně s počtem aut samozřejmě rostlo i množství pravidel, předpisů a zákazů. Bylo třeba ošetřit vlastnictví a registraci vozidel, jejich značení, schvalování, rostly požadavky na bezpečnost. Zatímco v roce 1900 bylo dle dostupných údajů na území celého tehdejšího Rakousko-Uherska jen 90 automobilů, po roce 1918 už to byly tisíce aut jen na území Československa. Pravidla silničního provozu se řídila podle Nařízení č. 176/1905 Sb., které se skládalo ze 48 paragrafů a bylo členěno do 7 oddílů. Auto neboli ‚silostroj jízdní‘ zde bylo definováno jako silniční dopravní prostředek, který není vázaný na pevné koleje (rozuměj není lokomotiva) a který si vyrábí energii vlastním zařízením. 

Nařízení upravovalo celou řadu oblastí, které se silostrojem souvisely, ať už šlo o technické požadavky, evidenci a označování, udílení licence (už tehdy jste o řidičák mohli dočasně nebo natrvalo přijít) nebo bezpečnostní předpisy. Základní rychlostní ustanovení znělo: „jízdní rychlost má být zvolena za všech okolností tak, aby byl řidič pánem své rychlosti a aby bezpečnost osob a majetku nebyla ohrožována.“ Už tehdy však bylo úředníkům jasné, že interpretace pojmu ‚pán své rychlosti‘ asi nebude ve společnosti zcela jednotná, proto přidali i pár konkrétních předpisů. V obcích nesměla být rychlost nikdy větší než 15 km/h a mimo obce nesměla být překročit 45 km/h. Rychlost 6 km/h (ta byla stále přirovnávána k rychlosti koně v kroku) nesměla být překročena “když hustá mlha zamezuje rozhled do dálky, jakož i na takových místech, kde silnice nemůže býti přehlédnuta, jako zejména na křižovatkách, při silných záhybech silnice, při vjíždění do vrat, vyjíždění z domů, pak na mostech, v úzkých ulicích, kde dva vozy nemohou vedle sebe jeti, při kromobyčejné živosti cesty a při velkém nahromadění lidu.” Pokud by vás zajímalo kompletní znění, tak  ZDE. Dobře se bavte. 

Zdroj: Cartalk.com
Chicagský strážník Leonard Boldy byl prvním policistou, který udělil pokutu založenou na radarovém měření.

Povolená rychlost se přirozeně zvyšovala s tím, jak se vyvíjely schopnosti běžných automobilů. Padesátka v obci měla premiéru roku 1961, milým detailem byl fakt, že omezení platilo od pěti ráno do jedenácti večer, takže v noci rychlost nikoho nezajímala, pokud nebyla konkretizována dopravní značkou. Od 1. ledna 1976 byla rychlost v obci zvýšena na 60 km/h, aby byla v roce 1997 znovu snížena na 50 km/h, rychlost na dálnici naopak stoupla ze 110 na 130 km/h. A tak to prozatím zůstalo (na podrobné údaje se můžete podívat ZDE). 

Se zvyšováním povolené rychlosti šly přirozeně ruku v ruce i technologie umožňující efektivnější postihy hříšníků. V první polovině 20. století policisté neměli moc možností, jak rychlost jiného auta změřit. Zavěsit se za hříšníka a hodnotu odečíst z vlastního tachometru byla metoda sice užívaná, ale nepříliš přesná a o její vymahatelnosti u soudu taky lze mít pochyby.

;

Strážci zákona si museli počkat na rozšíření radaru, který byl původně vyvíjen pro armádní účely. To je teprve šikovná věcička! Úplně první pokutu za rychlost, podloženou radarovým měřením, vypsal v roce 1954 strážník Leonard Boldy v Chicagu. Slavnostní okamžik zaplnil všechny sdělovací prostředky. Dokonce i pokutované individuum se při předávání lístečku tváří jaksepatří hrdě, jak je vidno z fotografie níže. 

Zdroj: Cartalk.com
Pyšný pirát chicagských silnic si přebírá první pokutu za radarem změřený přestupek.

Jak to bylo dál, to už všichni víme, a technické náležitosti měřicích přístrojů jistě někdy s potěšením rozvede kolega František. Za zmínku ale určitě stojí fakt, že radiolokační měřiče rychlosti firmy Ramet Kunovice, vyvíjené už od padesátých let, patří i v dnešní době mezi nejlepší na světě. Vzpomeňte si na to, až za sebou příště uvidíte blikající majáček, a utěšujte se národní hrdostí.


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

František Čáslavský
02. prosince 2020, 11:48
7

Já teda mohu zcela zodpovědně říct, že jsem v životě nedostal pokutu za rychlost. Jak je to možné, to nevím. Blbí mají štěstí?

reagovat
Fa
Fandatik
02. prosince 2020, 13:29
0

Taky patřím k těm, co nikdy neplatili pokutu za rychlost (od zavedení bodového systému). Mám asi štěstí na blbý policajty a úředníky ve správním řízení.

Jakub Pospíšil
02. prosince 2020, 13:57
4

Jezdil jsem radostně po Praze testovacím Mustangem, BMW M5, BRZ, Miátou, Stingerem V6, 580i...
Pokutu jsem dostal se zdechým elektrickým transitem s maximálkou omezenou na 120.
Blbí mají štěstí, ale všeho do času ;)
-
Komentář upraven 2. 12. 2020, 13:57:58

Ju
Junior
02. prosince 2020, 21:51
3

Insert random urážlivej a generalizační koment o tom, že v Miatě dostat pokuta za rychlost nejde :)

František Čáslavský
02. prosince 2020, 22:18
4

:)

Dovolil bych si podotknout, že nebylo rozjeto ani jedno přestupkové řízení a tak vůbec, sic jednou mě zastavovali, ale naštěstí nezměřili. To by byly instatně papíry pryč :D

wdave_t
07. prosince 2020, 23:51
0

Všechno jde, když se chce ;)

Sa
Sato
02. prosince 2020, 12:36
0

Využijem príležitosť sa "postažovať". Minule som šiel trasu Olomouc - Brno a kto tade niekedy šiel tak vie že sa im tam rozsypali tabule 110.. no a takto si pekne idem v nedelu po obede, "making progress" ako hovorí Clarskon, a zrazu na nájazde zaparovaná krásne reflexne polepená oktávka tých čo pomáhajú a chránia. A samozrejme tabula 110 niekde sakra blízko predomou. Na úroveň tabule som dobrzdil na krásnych 120 tacho, po tial všetko v pohode. Ani mi nikto neskončil v zadku. Ale tých značiek je tam tak veľa, že vobec netuším či pred bolo 130 alebo 110. Každopádne oktávka čumákom smerovala +- po smere jazdy, takže ak nemerali cez bočné okno tak som sa do ich záberu dostal až po spomaleni.. Takže vlastne otázka, merajú aj cez bočné okná? :)

reagovat
Standa
02. prosince 2020, 13:44
1

Nikdy jsem je měřit s ručním radarem skrz okno neviděl, ale natáčet video kvůli pásům a mobilům jo. Takže možný by to asi bylo taky.

ro
rock
03. prosince 2020, 06:27
0

Na těch pár kilometrech mezi Vyškovem a Olomoucí jsou úseky 90, 100, 110 i 130 a střídají se často. Není radno se nechat ukolébat :-)

Ven cos
02. prosince 2020, 15:33
0

Dostal jsem za rychlost, ale vždycky jen v Blance. Kdo má furt koukat, jestli tam svítí zrovna 50, nebo 70...

reagovat
St
Staromil
02. prosince 2020, 15:57
0

...zlí jazykové tvrdili, že to tam občas přepnou i tak trochu schválně ( nebo se přepne samo ?), když je to ten případ, že je pořád 70, najednou 50 a za pár chvil zase normálně 70 a nikde nic a aut pořád stejně...prostě něco se prý vybrat na údržbu musí...:-)))...nevím, co je na tom pravdy a či jestli je to možné. Nicméně asi desetivteřinové přenutí jsem nedávno sám zažil, zrovna jsem na tu ceduli koukal.Dost řidičů v levém jelo dál normálka, tedy 70, jeden aktivní přede mnou, naštěstí dále, na to docel hamtnul. Než jsem za ním dobrzdil a ti za mnou, zase se rozsvítila 70 ?!

St
Staromil
02. prosince 2020, 15:50
0

Dal bych do placu jednu poměrně kuriózní pokutu za rychlost. Jel jsem kdysi dosti dávno, ještě s Formanem 136L...:))), ale to se nedá zapomenout, přes Bělou pod Bezdězem asi už pátý kilometr za traktorem s valníkem, který se pořád nedal se předjet. Až najednou, zdá se, že se zadaří, už ke konci obce rovná ulice a volno v protisměru. Traktor jel pořád tak 30km/h, takže ani s Formanem nebyl problém se s tím poměrně rychle vypořádat. Zařadil jsem se zpět a už z dálky vidím u cedule konce Bělé auto dopraváků a od něj se odlepuje postavička, postavička s plácačkou a jde někoho stavět...koho? jel jsem maximálně 50km/h i kolem toho traktoru a koukám do zrcátka. Nikde nikdo. No je to na mne ! Pane řidiči, praví docela sympatická příslušnice, jestli pak víte, čeho jste se dopustil? No, moc ne, nejel jsem nikde víc než padesát, ani nemohl, jel jsem za traktorem, pak jsem předjížděl ten traktor, ale také ne více, než 50. No, jel jste 54, jestli se chcete podívat, ale ona je tam totiž 30 ! Trochu mi spadla čelist..jak to?. No, jednoduše. Něco tam kutali na chodníku, dali tam 30km/h a jak jsem byl za traktorem a chytstal se předjet, nebyla vůbec vidět. Já tu 30 vůbec neviděl, asi přes ten traktor, říkám. No, já vám to i věřím, takže to také bude jen za 400,- Kč. Jste ochoten zaplatit na místě ? No, aby ne. že...:-))). Takže jsem překročil povolenou rychlost v obci o 24 km/h, protože jsem jel 54....no závratná rychlost a možná i trochu té buzerace, ta značka platila kolem toho chodníku asi 50m, takže jsem vlastně přes traktor neviděl ani její ukončení...poznal jsem po cestě zpátky...

reagovat
krab
02. prosince 2020, 17:02
0

Taky musím říct, že mívám štěstí. Jednou mi přišla pokuta z Rakouska-Uherka a asi dvakrát nebo třikrát mi přišlo poštou od nás. Snad jednou mě chytli doopravdy, ale to bylo proslulé Městapo Koleč operující toho času v Otvovicích. Litr na čtyřicítce za 51 km/h, to si pamatuju doteď.

Jinak dobrý ... tady v našem kraji okolo hradu krále Karla IV. je kolikrát důvod proč se předpisy neporuší hustota provozu samotná a místy stav silnic. Ale ten se lepší. Co tak mám odpozorovaný, tak s radarem se operuje často v Bubovicích , tam vždycky něco vyberou, jinak v pohodě. Dálnice nevím, ale snažím se tak nějak přiměřeně, ale zatím mě taky nikde naštěstí nechytli. Ani za známku a to občas poruším teda se přiznám. Lípat to na všechna auta dost jako odmítám...

reagovat
martin_100
02. prosince 2020, 21:28
0

Jo Bubákovice mě pěkně serou. Z obou stran kudy přijíždim je to z kopce a po rovině. Často s přetíženym vlekem a to se ty cedule můžou ublikat :-) Zatim naštěstí zdarma ale musim si tam začít dávat bacha.

krab
02. prosince 2020, 22:07
0

Většinou stojej právě tak sto metrů za cedulí, když jedeš jako od Loděnice... z obou stran je to z kopce, je to tak...

Fa
Fandatik
03. prosince 2020, 03:29
-1

Já teda poctivě dálniční známku přelepoval na auto, kterým jsem zrovna jej. Tenhle rok to vypadá, že budu jezdit na půjčenou ZTP (+ případné dohady ve správku).
A až bude registr ZTP aut, tak fakt nevím. Ale kupovat dálniční známku na všechny auto co občas vyjedou na dálnici se mi chtít nebude.

milic
02. prosince 2020, 18:10
1

Jedu takhle ráno do práce, na výjezdu z města dávám jako vždy pozor, je tam totiž radar. A co nevidím?

reagovat
Sa
Sato
02. prosince 2020, 18:48
0

To ale nevyzerá ako úspešná demolícía. V minulosti som si vypočul pár akademických debát na túto tému pri piatom pive a nikdy to nemalo nejaký rozumný záver.

PepaSFI
02. prosince 2020, 19:22
1

jestli je to ten co myslím, tak to už je hodně dávno a už tam dlouho není. Udělali obchvat a bedýnka přestala sypat. Nevím jestli to opravdu poškodili ale byl kolem toho tenkrát cirkus pořádnej. Tipuju spíš než škoda to bylo ublížený ego, někdo si dovolil sáhnout na svatostánek. Nevím jestli je to pravda, doneslo se mi tenkrát z MorBudek že se někdo na veřejném zasedání zastupitelstva zeptal na to o kolik se snížila na tom úseku nehodovost. Odpovědí bylo dlouhé ticho protože nulu nesnížíš, pak něco sprostýho a úprk zodpovědných.

Zneschopnit to celkem není problém, stačí něčím znečistit sklíčko ale tohle byl symbol.

Opelfahrt
03. prosince 2020, 02:36
2

Jo, to je tak slavnej symbol, že to na internetech dostalo dokonce novej termín: tzv. „crum patch“.

Tomáš Trýska
07. prosince 2020, 19:53
1

Dovolím si tě opravit, Crum patch to nazvali autoři, které se nikdy nepovedlo dopadnout.

beastar
02. prosince 2020, 18:26
2

Me ted prislo 64 z Blanky. Bylo tam zrovna na promenne znacce 50kmh. Smula no 600kc. To jsem jel evidentne jak pirat a to se musi stihat. To da rozum.

reagovat
martin_100
02. prosince 2020, 21:24
0

Za rychlost sem dostal jenom jednou a to cca po roce ježdění. Tehdy to byla dokonce i moje první zkušenost s chlupatýma u silnice. Tehdy to ani nebylo pirátství jako spíš přehlídnutí. Jel jsem s kamarádkou svojí tehdejší š125L. Trasu kterou jsem ten rok vlastnictví řidičáku jezdil pravidelně. Jenže si jaksi obec Vejprnice usmyslela že bude o kousek větší a tak se cedule ukončující obec posunula o cca 200 mertů dál a bylo vymalováno. Já zvyklej u poslední bytovky šlápnout na plyn byl v tom nově zpomalenym úseku změřen (61!) a dvoukilem oflastrován. Jaj já pyrát a vrah malejch nenarozenejch dětí! Hanba mi ! TFUJ

reagovat
cP
cPetan
04. prosince 2020, 13:15
1

Jů, tys dostal pokutu u mě doma ????

Ju
Junior
02. prosince 2020, 21:52
0

Znáte to od Jihlavy na Třebíč? Tak tam měří furt. A já tam jezdím furt... A tuhle jsem viděl, jak pánové v Supínu mají ke krajnici staženej ICOM Autobus.
Ten telefonát od Kratochvílovců na příslušné oddělení, ten si za rámeček asi nedaj :)

reagovat
ro
rock
03. prosince 2020, 06:32
0

Za rychlost? U jednoho nejmenovaného městečka na I/50 (nebuďte hodnej, Slavkov to byl) nainstalovali radar na padesátce... s po čtyřech měsících mi paní účetní začala nosit pozdravy od místního magistrátu. Všechny z období prvních dvou týdnů po spuštění, všechny za rozmezí 56-59. Byly celkem 4...

reagovat
PB
03. prosince 2020, 10:56
7

Realita z druhe strany sveta: rychlost je teoreticky pojem:) pro tech nekolik kilometru silnic, ktere na Papui mame, sice plati nejake (asi australske) limity, ale nikdo je nezna, nebot jich nelze pro diry, blato, vykopavani auta z blata, pripadne nejakou tu kmenovou valcicku, dosahnout. Pohybujeme se rychlosti postreleneho kone. Ridicsky prukaz je obdrzen ve stejne kancelari, kde se vydavaji prukazy k prodeji lihovin (sic!) a v mem pripade nebyl ani pozadovan prukaz originalni, bo se povazuje za samozrejmost, ze cizinec preukaz vlastni. Z absence osobni rozmarilosti jsem odmitl ridicak na bagr, tank a kamion, bo ani jedna z tech veci tu v podstate neni. Jedinou rozmarilost jsem si dovolil, a to byl ridicak na motorku. Byl jsem v ramci historie kancelare prvni, kdo ho chtel. Motorky tu paradoxne nejsou. Protoze vas na motorce snadno muze nekdo sejmout prakem, jsou povazovany za nebezpecne, stejne jako jakakoliv jizdni zvirata. Predstava, ze je mozne jet z Vidne do Prahy a zpatky v tom samem tydnu a mit mezitim hezkou dovolenou treba v Italii je zde povazovana za naprosty vymysl a konspiracni teorii. Do zahraniicnich mest se leta, ci plave, nekolik dni. Neprestava me fascinovat, jak byla evropa pred sto lety pokrocila oproti nekterym mistum na planete dneska..:)

reagovat
martin_100
03. prosince 2020, 12:44
1

to zní zajímavě.... nechceš se rozmáchnout v blogu?

Sa
Sato
03. prosince 2020, 13:19
1

Wau, pises si nejaky blog alebo tak nieco? by ma zaujimalo co sa realne v takej prdeli (bez urazky) da robit, nie ako turista :)
V niektorych ohladoch sa tu mame fakt dobre, ze o tom ani nevieme. Mne vzdy pride super ked prekonam nejaku slusnu vzdialenosti a uvedomim si aky to bol oser kedysi hromadnou dopravou a bez dialnic. Je uplne dokonale, ked sa da udzrovat priemer cez 100km/hod aj s prestavakami a koncovim bludenim po cielovom mieste . K rodicom takto chodím cca 340km za 2:45-3:00 s jednou zastavkou v strede. Ked o 20 rokov dostavajú obchvat Bratislavy tak to pojde aj za 2:30 :) Pred tym ako bola dialnica to bol vylet na pol dna.

PB
04. prosince 2020, 12:28
2

No uz jsem o tom premejslel, nejak to sepsat, ale vzdycky mi do toho neco vleze:) zkusim to:) Ono je toho za poslednich par let uz docela dost...

martin_100
04. prosince 2020, 20:24
0

Myslim si že si to čtenáře najde ;-)
A koukam že maj zajímavý spz ... německej font a divný kodování.

PB
05. prosince 2020, 00:33
1

Jo, tohle je starsi fotka z Etiopie, a na aute jsou etiopsky diplomaticky znacky.

je
jenda200
05. prosince 2020, 10:45
1

Taky se přimlouvám za blog, to je hodně exotická destinace:-)

Jaromír
05. prosince 2020, 11:02
2

Hrozně se mi líbí, jak široká paleta zajímavých lidí se zajímavými (i autíčkářskými) příběhy tu je. Každý má nějaký. Prosím, zkus to všechno aspoň hrubě sepsat. Tohle je právě to koření autíčkáře, co nikdo jiný tu v česku nemá.

PB
05. prosince 2020, 11:27
4

Ok, tak ja si nakoupim nejaky pivka a zkusim to teda naskrabat :D

BubaaCZek
03. prosince 2020, 12:06
4

Jeste se nam nestalo, ze bychom z dovolene prijeli bez jedine pokuty. Bud hned po ceste nebo pak prijde postou.

Letos nas namerili v okoli Macochy a byli to "ti hodni". Decka vyskakaly z auta a jaly se obdivovat policejni auto. Nechali je posedet za volantem, oblekli je do reflexnich vest, nasadili jim sve cepice a nechali se s nimi vyfotit pred autem :) Ukazovali dceri radar s fotkou: "Jak tatinek jede rychle autem." Nacez dcerka s absolutnim nezajmem kontrovala, ze: "To mame doma taky".
-
Komentář upraven 3. 12. 2020, 18:12:17

reagovat
Frankie
03. prosince 2020, 14:47
1

K rychlosti a jejímu omezení. Přiznávám můj přístup je, že spíš než zákon je to taková sbírka doporučení... Co mě štve, je že se pokutuje překročení rychlosti, ale ne pomalá jízda, zdržování provozu. Zažil jste už někdo, že by kdokoliv dostal pokutu za zdržování provozu? A při tom zbytecne pomalá jízda např. 40 km/h v obci a 60 km/h mimo obec je v poslední době typická a vytváří spoustu nebezpečných situaci a mě osobne docela štve. Mám rád plynulost provozu i s nějakým tím překročením limitu v bezpečné mezi a situaci. Např. na dálnici mám tempomat na 142 km/h.

reagovat
Frankie
03. prosince 2020, 15:03
0

Doplním svůj vycet: 53 na čtyřicítce, byla pichla v křižovatce kde jsem se napojoval na hlavní, takže jsem ji neviděl, 30 Euro. Mistelbach, konec dálnice, stavba, vyřazení a dopluti. 110 a osmdesátce, 50 Euro. Maďarsko, prehlednuta sedesatka a já jel 83, 30 000 Forintu. No a 2 X stacionář v Havířově, vždy 63, pokaždé za 500 Kč.
Na tripu partnerka, říkám zpomal, je tu 110,ona měla 145,a že před jede ještě ty dva mrcasniky. Pak se zařadila a předjel nás Audina, říká vidíš, nejezdím nejrychleji. A já na ní, až bude zastavovat, zastav za ní... Proč? No Bo policajti a změřili nás... Chorvatsko, Osiek, ekvivalent 900 Kč, jeli jsme 143 km/h.

PepaSFI
04. prosince 2020, 16:54
2

teď budu za kazišuka ale nedá mi to, tohle je krásná sbírka klišé a výmluv. 40 v obci není žádná zdržovací rychlost, spíš bych řek slušný standard. Obvyklá rychlost je někde mezi nulou a dejme tomu 55 podle situace. Ovšem pokud někdo má standard mezi 60 až 70 protože každýho nechytnou, pak je 40 málo.
Mimo obec 60, no řek bych že když někdo jede tak pomalu, nejspíš k tomu má důvod a tak se s tím obvykle nedá nic dělat. Samozřejmě by měl sledovat provoz a počítat s tím že ho někdo předjede. Když dojedu traktor s šestikolovým hovnocucem, nenadělám nic, prostě musím počkat až zmizí někde v poli.
Ty nebezpečný situace, jo on někdo jede klidně a plynule a je nebezpečnej na všecky strany tím že jede pod limit. Leda prd. To nebezpečí začne až v tý chvíli kdy přijede někdo koho hrozně zdržuje počkat 100 metrů až přejede horizont, nacpe se tam a najednou kde se vzal, v protisměru bagr.
Co má rychlost 142 na dálnici společného s plynulostí provozu?

Sa
Sato
04. prosince 2020, 18:46
0

Suhlas. Hlave v obci casto niekto proste nieco hlada, konktetny dom, odbocku, parkovacie miesto a pod. V 50ke sa to lahko preleti. Proste smola.

Frankie
05. prosince 2020, 09:07
0

142 na tachometru je 135 reálných. A ty situace myslím tehdy, když je bezpečná přehledná situace a průjezd daným místem.

Pochtli
07. prosince 2020, 11:27
2

PepaSFI: Pokud se ti někdo vleče u středové čáry v obci 40 tachometrových, mimo obec 70-80 a v místech, kde je šance ho předjet, tak zrychlí klidně 20-30 přes limit.. Ano, šneci dokážou být hodně nebezpeční a takových psychopatů potkávám čím dál víc.. O to raději jsem, když pustím "nadlimitní stíhačku", co okolo mě proletí a už ho neuvidím (ani ve škarpě).

St
Staromil
03. prosince 2020, 17:57
2

Ještě bych přidal jednu o "štěstí"... s trochou literárního podání....Před delším časem jsem si koupil oproti předchozím motorizacím skutečné "dělo", což byla zánovní 1rok stará Mazda, dvoulitrový turbodiesel s úžasnými 110k. Měla umět tak něco kolem 195 km/h, což jsem se jal při cestě pod dálnici do Třebíče vyzkoušet. Snad sto kiláků jedu slušňácky v limitech a pak mne v takovém mírném klesání, předem mnou na dohled žádné auto, napadlo to tedy zmáčknout na podlahu, jestli to půjde třeba na tom kopečku na 200. No, nedošlo to tam a blížil se naopak mírný protikopeček, tak jsem sundal nohu z plynu...když tu v protikopečku vidím světlé auto a od něj se oddělující bílou postavu, jak se ve zjevně sebevražedném rozpoložení vydává směrem do vozovky. V tu chvíli by se krve ve mně nedořezal, polil mne studený pot a hlavou rychlostí blesku proběhly myšlenky související s životem bez řidičáku a přemýšlel, nad stavem konta. To je tedy pech ! Dva kiláky jedu rychle a pak tohle...Postava začala intenzívně mávat plácačkou. Ve chvíli kdy jsem tam měl tak asi ještě 140, což už by se dalo tolerovat, kolem mne v levém pruhu projela audina rychlostí, jako bych stál u obrubníku...:-)))...no, postavu asi uviděl také a začal dost intenzívně zpomalovat. Dojížděli jsme k příslušníkovi, mával směrem nahoru dolů oběma rukama, takže jednou plácačkou plácl dvě tučné mouchy. A pak se to stalo ! Když jsme už jeli pomalu a dojížděli k němu, na mne pokynul levačkou, abych jel dál a zastoupil cestu té audině, kterou naháněl do odstavného pruhu. Buď to byla tučnější masařka, nebo nás tak nějak změřili oba najednou a on vyhrál, že se to nedalo odlišit, ale byl v levém jel jel rychleji. Ten tam totiž těch 200 a více měl tutově. Až do Třebíče jsem pak snad jel 80km/h, stále trochu rozhozen...:-))). Tak tomu bych v tomto směru řekl " měl jsem štěstí". No a od té doby jezdím, jako bych tu pokutu tenkrát dostal...:-))))...

reagovat
BigBen
03. prosince 2020, 21:52
0

Jede takhle "pražák" v autě s brněnskou značkou někde po jižní Moravě po okresní silnici. Zastaví mě policajt a povídá: "Tož jede Vám to pěkně, ale je potřeba ubrat. Uděláme to jen za dvě sta." Tak jsem souhlasil, až potom chtěl moje papíry a tam zjistil, že jsem z Prahy. Takže doplnil informaci, že to je ještě za dva body do karty řidiče :-D

reagovat
CZmisak
04. prosince 2020, 08:53
0

Bacha na to, policajt body neuděluje, IMHO bys je dostal stejně, jen neopomněl příležitost sdělit ti to.

jk
jakub kuba
04. prosince 2020, 09:03
0

v italii jsem se nejak zamotal u benatek, tak jsem byl rad ze uz jedu spravne, dam za 3 a plnej, svitilo slunicko proti, na tachac jsem nevide, a pak koukam nejak to vali, no omylem tam spadla 5ka, takze 131km/h na 90 a zrovna tam stali carabinieri, takze zakaz rizeni v italii na dva mesice a pokud nemate na pokutu tak vam zabavime auto (431euro, stejne jako ta tydeni dovolena)

reagovat
BigBen
04. prosince 2020, 13:57
0

Carabinieri jsou dobrý. Jedu takhle tunely kolem Lago di Garda. Za mnou někde v dáli tůrujou motorkáři v tunelu svoje mašiny. Vyjedu z tunelu a tam carabinieri se samopalama na hrudi a dávají mi znamení abych zastavil.Tomu fakt nemůžeš odporovat. Stojí, koukáme na sebe a nic. Počkal si až vyjedou z tunelu motorkáři a musí zastavit za mnou. Jim ukázal ke straně a na mě mávnul se slovy "avanti" Tak jsem zmizel jak pára nad hrncem a on šel tepat ty germány co jim dam dělaj kravál v tunelech :-)

Pe
Peťas
05. prosince 2020, 07:05
0

Jedina pokuta za rychlost mi prisla z Noveho Zelandu s Nissanem Sunny z pujcovny. 92 na 80, nejhezci fotka z dovolene vubec uz ani nevim kolik jsem platil ale moc to nebylo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem

Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel 2014
Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 500 ccm objem

Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel 2001
Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel

2001 rok výroby
75 koní výkon
1 390 ccm objem