načítám data...

DAKAR Classic 2023: Stav po první třetině – povodně, tekoucí benzín i jedno malé vítězství Czech Samurais

Charakterní youngtimery odjely již šest závodních dnů, které přinesly zatím jen malé bolístky. Co mají auta a posádky za sebou?

zobrazit celou galeriiFoto:   Petr Šedivý

31. prosince 2022: Prolog Sea Camp – Sea Camp 

Po pár dnech příprav, okukování okolí, odpočinku či naopak posledního tréninku je tu konečně akce! Prolog rozhodne o pořadí na startu úvodní etapy. Na rychlém a hravém kole – měřilo pouze 13 kilometrů – se poznalo, kdo je dobře připraven. Písčité tratě, kamenité úseky, štěrk… O žádný typ povrchu nebyla nouze. Etapa nebyla nijak zvlášť náročná, ale navigátoři poprvé prověřili své schopnosti a piloti si zasurfovali po dunách. 

Poslední den příprav. Foto: Petr Šedivý

Bohužel, Ondřej Martinec si Toyotou Land Cruiser hned první den vyzkoušel i svou krizovou připravenost. Mohla za to přídavná nádrž, která zčistajasna praskla ve sváru a všechen benzín vytekl posádce pod nohy. Ne že by měla nastat nouze o palivo. Větší problém představovaly výpary, v nichž se pilot i navigátor brzy začali dusit. 

„Zastavili jsme přímo v erzetě, neboť jsme už nemohli dýchat,” komentovval situaci Ondřej. „Auto jsem postavili do kopce proti duně, aby benzín vytekl ven. Přídavnou nádrž jsem pak odmontoval, aby zbytek benzínu už nevytékal. Ztratili jsme tím deset minut a tím pádem dostali penalizaci. Nedokážu si představit, že by benzín vytekl přímo na výfuk, to bychom asi měli závažný problém." Krátkodobá inhalace jedovatých výparů se obešla bez následků a Land Cruiser může pokračovat.

Prolog: Foto: Petr Šedivý

Druhá posádka se obešla bez technických problémů a mohla si malebnou trasu užít do sytosti. Ollie shrnuje: „Prolog mě neskutečně bavil, nechyběly rychlé pasáže, náročné úseky a taky navigační špeky. Kategorie H0 se pro nás zatím jeví jako správná. Naše jedna-trojka byla poprvé schopná stíhat všechny rychlostní limity. Což je oproti loňsku neskutečný pocit!" 

Rozcvičku bychom tedy měli, zítra začne západ na ostro!

1. ledna 2023: Stage 1 Sea Camp – Sea Camp 

V první etapě měli Samurajové před sebou 341 Km, z toho 219 Km ostrých. Cesta místy připomínala safari a závodníci si museli dát pozor na velbloudy, potloukající se po krajině. Pokud jde o terén, střídaly se nekonečné kamenité pasáže a dunoviště, zejména kamenů si posádky užily natolik, že pasáž interně pojmenovaly kamenolom. 

1. etapa. Foto: Petr Šedivý

„V první stagi nás pořadatelé vehnali do kamenolomů,” popisuje zážitek Gabriel Žúbor, navigátor z Land Cruiseru. „Technika tady dostala pořádně zabrat. Na tlumičích nám odešlo uložení, což nás pak limitovalo v rychlosti. Tam, kde bychom mohli jet padesát, jsme jeli třicet, tam kde se dalo letět šedesát, jsme jeli padesát. Jen v písčitých pasážích jsme auto nešetřili, protože tlumiče nedostávaly tolik zabrat.”

Přejezdy mezi etapami byly 80% v kamenech a poušti. Závodilo se nejen v etapách, ale i v přejezdech mezi nimi a tyto přejezdy probíhaly z osmdesáti procent buď kamením nebo pouští. Mnoho posádek bojovalo s technikou a rovněž s navigací. „Hodně aut se motalo, ale my jsme nebloudili a jeli na jistotu," pochvaluje si Gabriel.

2. ledna 2023: Stage 2 Sea Camp – Al'Ula

Celková délka druhé etapy činila 540 kilometrů, z toho ostrých bylo 218. Už dopředu pořadatelé avizovali, že tento úsek přinese závodníkům nezvyklý zážitek, a nebyly to prázdné sliby. Dostavil se sice až v samotném závěru trasy, ale čekání se vyplatilo – dechberoucí panoramata kaňonů a v dálce dokonce záblesk slovutných Nabatejských chrámů zahnaly všechen stres i únavu z uplynulého dne. I tentokrát se vyplatilo ostříží sledování roadbooku, neboť hlavní podíl cesty tvořily uzavřené tratě.  

2. etapa. Foto: Petr Šedivý

Ollie s navigátorem Jirkou a jejich Samurai se osvědčili při vyjíždění dunoviště, které se jim povedlo už na šestý pokus. Že se vám to nezdá jako hvězdný výkon? Celá řada aut i kamionů v písku zapadla úplně. Japonské autíčko má skrytý talent! A ten se mu ještě bude hodit, neboť kategorie H0 startuje jako poslední a v rozježděném písku se pohybuje prakticky neustále. Ale i Ondřej s Gabrielem si vedou skvěle a nikdo by nehádal, že je letošní Dakar jejich premiéra. 

3. ledna 2023: Stage 3 Al'Ula – Ha'il

Povodeň v poušti? I to je překážka, která může účastníky Dakaru potkat. Podle pořadatelů si dnes závodníci měli užít jednu z nejkrásnějších etap z celé rally, jenže všechno nakonec dopadlo jinak. Přestože právě tato etapa měla napříč kategoriemi potenciál otřást celkovým pořadím, kvůli prudkému dešti a zejména všudypřítomným řekám, jež se množstvím spadlé vody vytvořily, byl dnešní den zrušen.

3. etapa. Foto: Petr Šedivý

Samurajové to skoro oplakali, neboť obě jejich auta už si vyzkoušela, že jim bahno a kamení sedí. A také jako jedna z mála dokončila obě dvě erzety…  „Ani ve snu bych nevymyslela, že budeme jezdit po okna ponoření ve vodě,” popisuje dakarské překvapení Ollie. „Ale po pravdě mi tahle charakteristika těžké rally sedí víc než rychlostní. Je velká škoda, že nám pořadatelé celý den zrušili.”

3. etapa. Foto: Petr Šedivý

Samurai si z boje s vodním živlem odnesl utrženou paknu, která drží tlumič, ale tlumiči samotnému se naštěstí nic nestalo. Chybějící tlumič dočasně zastoupila listová pera a druhou náročnou etapu posádka dokončila dokonce mezi rychlejšími jezdci z kategorie H1, daleko před svými souputníky Citroeny a Pandami. V bivaku mechanici prasklou součástku vyměnili a Samurai je zase jako nový. Nutno ještě zmínit, že Land Cruiser se s obtížnými podmínkami popral zcela bez ztráty kytičky. 

4. ledna 2023: Stage 3 Ha'il – Ha'il 

Čtyřka přinesla Samurajům první hmatatelný úspěch. Ollie dokončila dnešní etapu jako nejlepší z českých závodníků v kategorii Classic. “Jsem až překvapená, jak nám to dneska šlo,” radovala se. „Samík chytil druhý dech a navigátor na mě furt řval ať uberu plyn, že jsme moc rychlí. Prý jsme dnes celkově osmatřicátí. Jestli je to opravdu tak, je to neskutečný výkon. Hlavně navigátora!” 

4. etapa. Foto: Petr Šedivý

Hornatá krajina severní části Saúdské Arábie s sebou přinesla ochlazení a lezavá zima zalézala pod nehty už od časného rána. Jenže i takový je Dakar – každý den přinese něco nového, každý je něčím unikátní a připravení musíte být na všechno. Obě posádky samurajského týmu dnes poskočily o pár míst dopředu. 

4. etapa. Foto: Petr Šedivý

Ondřej Martinec stále patří k nejrychlejším Čechům v kategorii Classic a také on komentoval čtvrtou etapu velmi spokojeně: „Byla vcelku krátká, jednoduchá, bez větších nástrah. Bohužel se nám podařilo utrhnout pancíř pod nádrží, takže jsme přímo v erzetě strávili deset minut opravou a přišla penalizace. I tak jsme poskočili v celkovém pořadí na dvaapadesáté místo. Baví nás to a jedeme dál.” 

5. ledna 2023: Stage 5 Ha'il – Ha'il 

I další den se jela smyčka kolem Ha'il, saúdského hlavního města off-roadových závodů. Byla to trasa ve znamení písku, písku a zase písku. Malé duny s velbloudí trávou byly vystřídány rozlehlými plochámi písečných dun. Tento typ krajiny vyhovuje zejména Land Cruiseru. Gabriel Žúbor navíc odnavigoval svého pilota Ondřeje měkkým pískem bez zásadních bodových penalizací, a tak se dnes posádka posunula v celkovém pořadí na devětačtyřicátou pozici. 

5. etapa. Foto: Petr Šedivý

„Dnešní etapa byla za odměnu,” prohlásil Ondřej. „Byla rychlá a plná písku, sedla nám i navigačně a Gába odvedl dobrou práci.” Aktuálně jsou ‚toyoťáci‘ nejlepšími Čechy v kategorii Classic. 

Ale ani Ollie s Jiřím Kopřivou nezůstali pozadu a opět se posunuli o pár míst dopředu – na celkové sedmašedesáté místo. Ollie však tuší, že Samurai předvede lepší výkon v jiných podmínkách.  „Tyhle rychlé etapy mi moc nejdou,” posteskla si. „Už se těším, až si pořádně zamakáme v těžším terénu. Tam to Samíkovi sedí víc.”

Právě teď závodníci zdolávají nejdelší etapu Dakaru, v níž by si měl přijít na své rychlý Land Cruiser i šikovný Samurai. S napětím očekáváme další zprávy z bojiště!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem