načítám data...

Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi: Levná, upřímná a hlavně nová

Je to nejlevnější malá dodávka na lidi, jakou u nás seženete. Připravte se na kompromisy, ale i na pár příjemných překvapení.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi: Levná, upřímná a hlavně nová

Milí studenti, pan učitel je dnes nemocný a já tu za něj budu suplovat. Na testování Dokkeru se samozřejmě původně těšil Adam a my jsme mu to jakožto solidární kolegové ze srdce přáli. Jenže Adama postihla jistá indispozice, tudíž si tentokrát musíte vystačit se mnou. Věřím, že to pro nás všechny bude příjemně strávený čas, stejně jako byl ten můj strávený za volantem Dokkeru. Ne, to není ironie. Ten týden byl zkrátka plný překvapení. 

Do bílé Dacie jsem přesedla z nejmenovaného prémiového crossoveru s tří až čtyřnásobnou cenovkou. To auto uvnitř hrálo všemi barvami, mělo krásný design a parádní sedačky, jenomže taky zvuk jako zemědělský stroj (a stejně hbitou akceleraci), udrncaný podvozek i v komfortním režimu a tak zoufalé audio, že bych radši poslouchala zpěv svého muže. Dokker měl tedy, pokud jde o první dojem, zvýhodněnou startovní pozici. A to i přesto, že Honza, který mi ho předával, notně pohaněl jak jízdní projev, tak radiomapu a vůbec celý svět (nebo právě proto? po mém věrném popisu krátkého nočního přesunu Dacií už mohla přijít jen příjemná překvapení – pozn. Hamster). 

První překvapení přišlo hned po prvním rozjetí. To auto jede! Naftová patnáctistovka sice podle techničáku generuje jen 70 kW, pocitově je však mnohem svižnější než dvoulitr nejmenovaného crossoveru. Není kdovíjak pružná, to zas nebudu lhát, ale mezi dvěma a třemi tisíci otáček je jízda skoro až radostná. Pokud byste si přáli jet jako řidič bílé dodávky, motor vás nenechá ve štychu, stačí si trochu víc všímat řadicí páky. Ani na dálnici nepřišlo zklamání. Maximální rychlost v papírech není žádné imaginární číslo, je to pravda a nic než pravda. Jasně, v kabině je tou dobou už docela hluk a kultivovaná konverzace za poslechu klavírního koncertu nepřipadá v úvahu, ale není to ani extrémní zážitek, z nějž by se vám zvedla tepovka a rozklepaly ruce. Ne, je to pořád normální cestování v normálním autě, žádný adrenalin, žádná zoufalá snaha udržet auto na silnici. 

A jsme u překvapení číslo dvě – podvozek je překvapivě schopný. Přehnaně nedrncá, o nerovnostech víte, ale tlumiče je adekvátně tlumí, takže si sice uvědomujete, po čem jedete, ale nebolí to. A v zatáčkách se navzdory náklonům karoserie kola drží vozovky jako klíště. Co bude běžnému spotřebiteli nejspíš fuk, ale mně to činilo velikou radost, je hydraulický posilovač řízení s dnes již nevídanou zpětnou vazbou. Příjemný dojem dělá i řazení s drahami sice dlouhými, ale poměrně přesnými.

Proletářský původ pochopitelně rozpoznáte ledaskde. Jsou tu třeba venkovní kliky, na jejichž spodku cítíte plastové švy, nebo viditelné sváry pod posuvnými dveřmi. Všechny dveře se zavírají s třesknutím připomínajícím plechová vrata od garáže, odhlučnění kabiny je slabé. Materiály v interiéru žalují na kategorické šetření, jejich tvrdost ale do jisté míry kompenzuje slušné slícování, z nějž by si přinejmenším jeden evropský automobilový koncern mohl vzít příklad. Ano, je to laciné, ale není to hanba. 

Radiomapa od LG má možná zastaralou grafiku, ale odezvě displeje není co vytknout, bluetooth se připojuje snadno a pak už automaticky a hlavně umí Android Auto a Apple Carplay. Nic víc v zásadě nepotřebuju. Překvapení číslo tři – audio zní velmi dobře, i když ho ohulíte na plné pecky. 

Ještě by to chtělo zamakat na úložných prostorách. Cupholder je moc nízko, je malý a kelímek trochu zavazí při řazení, do kapsy ve dveřích se nevejde lahev. Zato je tu rozměrná polička na palubní desce, další foch u stropu nad hlavou řidiče a spolujezdce, pasažéři vzadu zase mají k dispozici sklopné stolečky. Ovládání tempomatu na středovém panelu, systému start-stop dole u řadičky a audia na páčce pod volantem je při prvním setkání trochu nelogické, ale jakmile jednou víte, která páčka, rychle si zvyknete. Jediná věc, která by mi asi lezla na nervy dlouhodobě, je chabá svítivost předních lamp. 

Jaká je tedy nejlevnější dodávka na lidi? Znamená nejlevnější nejhorší? Tak černobílé to nebude a jako vždycky hraje roli očekávání, jaké od auta máte. Přiznám se, že mé očekávání bylo temné, výsledný dojem tedy převážně pozitivní. V mé sociální bublině řidičů tak či onak angažovaných hovory o Dacii často obsahují užaslý dotaz “kdo si to proboha kupuje?” Odpověď je nejspíš takhle jednoduchá: někdo, kdo si nemůže dovolit dát moc peněz a zároveň trvá na pořízení nového auta. Můžeme samozřejmě meditovat nad tím, kdo proboha trvá na pořízení nového auta, když za třista tisíc už v bazarových vodách najdeme nabídku, z níž přechází zrak. Jenomže je spousta lidí (pár jich znám i osobně, fakt existují!), kterým je bazarová nabídka ukradená, i kdyby se to v ní hemžilo nezkorodovanými šestiválcovými limuzínami za pár desítek tisíc. Jsou dokonce lidé, které vůbec nezajímají šestiválcové limuzíny. A nezajímají je ojetá auta. Prostě ne. Tečka. Kromě toho, že jim tuhle definitivu tak trochu závidím – kolik dilemat a bezesných nocí se tím ušetří! -, ji taky svým způsobem chápu. Záruka, servis, neopotřebované součástky, to jsou benefity, o nichž si majitel ojetého, byť perspektivního youngtimeru, může nechat leda tak zdát. A pokud pro člověka auto není koníček, ale zajímá ho jeho primární účel, tedy funkce dopravního prostředku, má tahle bezstarostnost na misce vah podobu hodně masivního závaží. 

Dokker je dost velký pro pět lidí a ohromné množství věcí. S naftovou patnáctistovkou jezdí svižně a příjemně, cestování je pohodlné, řízení mile starosvětské. Za základní verzi Arctica s touto motorizací dáte nějakých 330 tisíc (nejslabší benzín ještě 25 tisíc ušetří, ale to už bych hodně zvažovala), příplatky za radiomapu, parkovací kameru, tempomat či vyhřívání sedaček se pohybují většinou v řádu jednotek tisíc. Pokud trváte na novém (a velkém) autu, levnější už to nebude. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 461 ccm
Výkon: 70 kW (94 koní) v 3750 ot./min
Točivý moment: 220 Nm v 1750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 168 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,5 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba dle výrobce (v testu): 5,3 l (7 l)/100 km 
Cena modelu Dokker od 304 900 Kč
Cena Dokker Stepway od 321 900 Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
04. prosince 2019, 09:27
3

Boze, diky!

reagovat
Pochtli
04. prosince 2019, 09:43
2

Jen k té svižnosti - dokud člověk jede sám a prázdný, tak to jede fakt pěkně. Jakmile jsou na palubě 3 lidi a něco v kufru, začíná být předjíždění poněkud zábavnější.

reagovat
beastar
04. prosince 2019, 10:18
3

Za ty prachy. Vasil a Voloďa budou po cestě na stavbu D1 toho času nekonečnou spokojený. I tu klimu si pustí. Spotřeba 5 to je pěkný číslo. Go, Dokker.

Kterej ten Eurokoncern si z toho může brát ten příklad? Slícovat 3 plasty v dachně asi věda nebude ani pro románský děti. Mimochodem proč Rumuni co prodávaj falešný zlato jezdí v Mercedesech a ne v tomhle? :)

reagovat
Jakub Pospíšil
04. prosince 2019, 10:25
3

Protože v tomhle jezdí ti, co prodávají pravý zlato, neasi.

beastar
04. prosince 2019, 11:17
0

Joo aha to jsou ale Moldavci říkal strejda Laci.

Zlokoč Ka
04. prosince 2019, 12:06
0

Beast: koncern nebudu jmenovat, ale centimetr sem, centimetr tam, žádnej problém :).

beastar
04. prosince 2019, 12:31
2

Hmm to bude určitě něco strašně přízemního, kde se na kvality nehledí hlavně cena. Bmw?;D

Zlokoč Ka
04. prosince 2019, 19:41
0

Kušuj!

beastar
předevčírem v 00:02
0

Aaaaa já to věděl. Hned to Štěpánovy vybonzuju, že haníte dojče zer šén konzérn mit mini... Zase Dacie vůbec jede slícovaná je líp jak D3. Furt nemá na škodárny. Prej okyna lítá líp jak 3er psali na Garáži a Krabinni to nebyl..

krab
04. prosince 2019, 11:04
0

Sice tenhle diesel + nějaká výbava + barva vyjde na nějakých necelých 400 s DPH. Nějaká slevička, řekněme za 300 bez DPH to bude. Vzhledem k tomu, že Caddy bude stát 500 bez daně a Citan (což je tak trošku bratranec tady toho Rumuna) vyjde asi na podobný prachy, tak to tentokrát uznávám jako racionální volbu pro auto k pracovním účelům. Po pětiletý službě se prodá za kilo. Caddy si udrží zbytkovou cenu třeba 2x takovou. Já bych si připlatil za Caddyho, ale kdo do toho ty peníze dát nechce a je jim jedno v čem jeho pracovníci anebo on sám bude jezdit tak zvolí Dokkera, nedivím se tomu.

reagovat
beastar
04. prosince 2019, 11:35
0

Ty Krabe uz si viděl někdy Dokker parkovat na Brumlovce? Já jedině když je na něm polep Strabag:)

krab
04. prosince 2019, 11:44
0

:-D Právě ... občas to tam vidím takhle s těma Strabag nápisama. Ale taky Cullinan i Ubrus... Brumlovka je pestrá a ukazuje, že socialismus a třídní rovnost ještě zdaleka nezvítězila. Teď se tam vlastně hodím na tu brumlovku.... Jezdím zrovna v bavoráku, ten je takovej nenápadnej, to kolik doopravdy stojí není tak vidět, přitom kvalita příplatkové audiosoustavy je v kvalitě dobrýho kinosálu :-D

Daniel Borský
04. prosince 2019, 11:55
3

Dobrý kinosál od BMW je slabý odvar proti koncertní síni by Lexus. Jo, Mark Levinson prostě umí :)

krab
04. prosince 2019, 12:15
0

To se přít nebudu... Jako Lexus se dá v jeho silných zbraních asi fakt těžko porazit. Mě přijde, že v BMW má výbornou akustiku Bowers & Wilkins zejména pro pouštění filmů. Dneska ráno jsem si pustil nějaký dokument o čínský válce na Prima Zoom a ty filmový efekty se mi teda moc líbily v kabině. Koukal jsem schválně na to, tuhle anglickou firmu používá dneska BMW, Maserati, McLaren a Volvo. https://www.bowerswilkins.com/car-audio/bmw

PS: Kdyby to někdo četl dychtiv po informacích o Dokkeru, tak u Dacie tohle audio v katalogu příplatků bohužel nenajdete...

beastar
04. prosince 2019, 12:30
0

Ano třídní rovnost vskutku není na Brumlovce na pořadu dne. Minule sem parkoval 2 místa od poslední Panamery v nějakým mocným tuningu a naproti přes uličku stálo úplně stejný modrý Ghibli. Záplava supírů, éček a pětek plus nějaký ty audiny to je spíš pro pestrost.

Bmw má ten zvuk léta podchycenej. Ale oni ti prémiový výrobci umí všichni udělat kouzlo. Když připlatíš. Zase je dobrý vědět že takovej Dokker umí taky zahrát muziku.

Bavoraczech
04. prosince 2019, 14:53
0

Pánové, jako bývalý audiofil mohu říct asi toto. Mark Levinson dělá dost možná tu nejlepší elektroniku na světě. Bych ho přirovnal tak možná k Pagani. Proti tomu se nějaký Bose nebo Bang & Olufsen můžou jít klouzat. Repráky jako takové nedělají. To nejspíš nakupují jinde.
Bowers&Wilkins je britský špičkový výrobce reprosoustav, nedělá vlastní elektroniku, v reprácích patří ke špičce, ale konkurence v téhle třídě je veliká, z komerčních třeba Cabasse, Focal... ale Wilson Audio je víc. Až bude v nějakým autě Wilson, tak to si pujdu poslechnout.

Fa
Fandatik
04. prosince 2019, 18:44
0

Já bych v tomhle případě šel pro Doblo. Jde pořídit skladovka za 390 s DPH navíc ve verzi XL. Ty 1,4 jsou rozumný motory.

Kuře
04. prosince 2019, 11:18
0

Takže chudák Adam nakonec nebude mít tu Dacii vůbec žádnou? Jak kruté...:(

reagovat
Jakub Pospíšil
04. prosince 2019, 11:31
8

Chudák Adam si do sytosti užil zednářskou lóži... Teda zednickou Lodgy.

beastar
04. prosince 2019, 11:36
0

On to dožene nějakou raritkou z Číny třeba... GreatWall třeba

ro
rock
04. prosince 2019, 12:56
0

Na stránkách Dacie je to popsaný jako "Rodinný vůz pro volnočasové aktivity s asertivním stylem", což je mimochodem původní definice SUV. No, to bych asi tak úplně neviděl, ale pro dělníky / montážníky všeho druhu mně to přijde jako supr stroj.

Jenom bych teda podotkl, že zrovna teď se pod 320 t dá koupit Ford Tourneo Courier. Akorát teda s litrovým stokoňovým EcoBoostem. Ale na pocuky mezi firmou a stavbou by to mohlo stačit a na dlouhý přesuny se snad v autě téhle kategorie nikdo pouštět nehodlá (a pokud ano, dobře mu tak)...

reagovat
Bavoraczech
04. prosince 2019, 15:06
2

Mám novej slogan pro Dačku. "Rumunský povoz pro rodinu i živnostenský provoz :-D"

sumy
04. prosince 2019, 19:16
0

To rock: Původní definice SUV je Support Utility Vehicle. A byly tak označovaný pickupy v USA kvůli nějaký daňový rošádě. Průkopníkem byla.snad toyota.

Romus
04. prosince 2019, 18:07
1

Hele dává to smysl, máme to nový v malý IT firmě, v podstatě auto navíc na 5-10tkm/rok, aby jsme nemuseli rvát racky a tiskárny do Octávek + občas žebřík na střechu, vercajk a nějaká kabeláž. Stálo to +- 300kkc včetně DPH - Arctica, 1,6 benzín, nějakej zednickej pack ( zahrádka na žebříky, tažný ), servisní balíček a záruka 5 let. Leje se teda do toho jen benzín, platí pojistka a možná gumy. Není ti toho líto a jezdí to jako normální nový auto. Jedinej problém je, že to chutná kunám...

reagovat
Ev
Evlo
04. prosince 2019, 20:34
0

tak jako osobak asi budou lidi brat spis duster a tam je tahle navi v minule generace, ne? Tedka uz je tam normalni, nebo furt tohle?

reagovat
Ev
Evlo
04. prosince 2019, 20:37
0

furt tohle, ale tak zas lepsi matny starsi, nez ty novy leskly, kde vidim misto mapy zahalene prsto spolujezdkyne



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem