načítám data...

Přímé srovnání elektromobilu a běžného vozu ukazuje krutou realitu dneška

Dva stejné vozy. Jen se spalovacím motorem, druhý s elektromotorem. Který bude lepší?

zobrazit celou galeriiFoto:   Marek Brunner

Bylo nebylo, v redakčním kalendáři se v jeden týden sešly hned dva Opely Corsa. Jeden šedivý a jeden bílý. Rozhodli jsme se tedy, že je důkladně porovnáme. A já vím, že si říkáte, že jsme pravděpodobně našli absolutně nejnudnější možnou variantu srovnávacího testu, avšak pozor na unáhledné závěry. Jedna z těhle nákupních tašek, totiž ta bílá, byla na elektřinu a ta druhá spalovala benzín. A my jsme se rozhodli soustavou náročných testů zjistit, které z těchto dvou vozidel je lepší volbou, a v širším hledisku tak i zodpovědět onu stále častěji zaznívající otázku, zda je na čase i v kategorii běžných vozů přesedlat na elektřinu.

Původně jsme vám chtěli poskytnout erudovaný test plný empiricky přesně změřených údajů, ale při jeho přípravě jsme se pohádali v chatu a naznali, že v téhle výměně názorů zaznělo vlastně všechno, co byste měli o Corsách vědět. Takže jsme doplnili interpunkci a diakritiku, vyškrtali nevhodné výrazy, trochu to učesali a tadá – článek. Snad nás Viola za tuto zkratku nezbije. Abyste rozlišili, kdo je autorem které převratné myšlenky, vězte, že Marek, zastupující mladého progresivního elektromobilistu, bude psát tučně a Kubajs, který si jakožto mimopražský konzervativní vesničan vybral zastaralý spalovák, mu bude jeho teze bořit kurzívou

Foto: autickar.cz

Tak co Kubo, jak se ti současná Corsa líbí? Já jsem celkem spokojen. Sice už se, oproti béčkové generaci, dozadu neposadí nikdo jiný než malé děti, ale vpředu se mi sedí popravdě královsky. Mám skvělý rozhled, sedačky jsou ergonomické, jak je u Opelu zvykem, a jediné, co bych posedu za volantem vytkl, jsou trochu širší A sloupky. 

Já si béčko pamatuji docela dobře a zrovna přemíra místa tam taky nebyla. Mimochodem – víš, proč s tím autem má zkušenost skoro každý, kdo prožil devadesátky? Corsa byla koncem devadesátek první nejlevnější kompakt po Felicii. Takže se logicky stala velice oblíbenou volbou všech, kdo chtěli nové “západní” auto, a později byl trh plný vcelku zachovalých ojetin po důchodcích.

Od té doby nicméně z relativního lowcostu dospěla a je to normální kompakt použitelný pro malou rodinu. Fakt – zkoušel jsem to. Tahle generace už má PSí puretech, takže ačkoli je to obsahem vcelku malorážka, jezdí příjemně a nezní jako sekačka. Na trhu už je skoro pět let, takže některé prvky trochu zastaraly, ale v zásadě jde o vcelku dobré “normální” auto, jehož cena mě ani v téhle turbulentní době neuráží. K testu jsem dostal vcelku skromnou výbabu – druhou nejnižší verzi Edition s automatem – a jediné, co mě mrzí, že se do vozu nedostalo, jsou LEDkové světlomety s automatickými dálkami. Jinak mi tu nic nechybí.

Foto: autickar.cz

Já sice v devadesátkách už mnoho času nestrávil, ale naopak v Corse jsem strávil podstatnou část dětství – má drahá maminka měla krásné červené třídvířko. Oproti ní (a dnes i tobě a tvé vcelku skromné verzi) mám docela naložený kousek. Jediné, co není zaškrnuté, je panoramatická střecha, což z mé Corsy dělá docela drahý špás – dokonce lehce přes milion. Nebudu lhát, za mě to je za malý kompaktní vůz do města docela dost a nemyslím, že si jej za ty peníze pořídí mnoho zákazníků. 

Ona za tu vysokou cenu ale nemůže ani tak moc ta “nálož” ve formě jakobyzávodní výbavy GS s černou střechou a nárazníky jak z Need for Speed s většími falešnými nasávači, než jsou falešné nasávače normálních verzí, ale spíš to, co je pod kapotou ne?

Foto: autickar.cz

Máš pravdu. Corsa-e má 100 kW elektromotor pohánějící přední kola a 50kWh baterii umístěnou v podlaze přesně pod sedačkami. Je to klasický powertrain známý z ostatních PSA elektromobilů, tady ale oproti větším e-dodávkám funguje docela slušně. Po městě je svižný a spotřebu drží i přes časté vyhřívání interiéru do 18 kWh, na druhou stranu neumí silnější rekuperaci a na nějaký one pedal driving rovnou zapomeň; i při režimu B je třeba rekuperaci trochu popostrčit sešlápnutím brzdového pedálu. Systém brzd je mimochodem dobře sladěný a přechod mezi brzdami a rekuperací není takřka znát.

Za absenci one-pedalu bych Corsu zas tak netepal, pořád je to Opel. Doufám, že se nikdo z jejich PR týmu neurazí, ale tady není na nějaké přehnané inovace nikdo zvědavý. Mně se právě na té “tvé” elektrické Corse nejvíc líbilo, že funguje jako vcelku normální auto, akorát se holt musí občas nabít. Co se týče pohonu “mé” spalovací verze, žádné objevné poznatky tu asi nikdo nečeká. Benzínová přeplňovaná dvanáctistovka si tak v klidu brblá, jede, hydroměničový osmikvalt, který je prakticky v každém autě od Stellantisu, míchá kvalty a celé se to sune k cíli. Rád bych se rozepsal o agregátu spěchajícímu k omezovači a těšícímu se na každé další přeřazení, ale… spíš ne. Je to prostě Corsa. 

Jo, v tom máš pravdu, elektrická je v tomhle super. Když máš kde nabíjet, tak je to skvělé normální vozítko pro každý den. Sice se mi párkrát stalo, že se nechtěla na veřejné stanici nabíjet a musel jsem několikrát vytahovat kabel, ale to přisuzuji danému kousku.

Měl-li bych ale vyzdvihnout jednu věc, co se tu fakt povedla, je to jednoznačně podvozek. Předchozí generace tohohle malého Opelu byla na můj vkus trochu moc německy tvrdá, tady je vidět, že platformu sdílí i s houpavou C3 a ačkoli tu nejsou progresivně dorážecí tlumiče, nechá si tohle auto líbit i vcelku nešetrné upalování po jarně-rozpraskaných okreskách třetí třídy, skáče přes tramvajové pásy a všeobecně si rozumí s velice nerovnými cestami. 

Foto: autickar.cz

Tak to já podvozek “elektriky” pochválit nemůžu. Je to tvrdé, až to bolí. Na nerovnostech občas nepříjemně odskočí a ani na hladkém povrchu jsem neměl pocit, že bych jel v normálním hatchbacku, jako spíš v ostrém hot hatchi. Možná to bude dané tím, že mám “sportovní” stupeň výbavy, ale i tak je to trochu moc. Na druhou stranu je tahle Corsa docela schopná na okreskách, při přepnutí do sportovního režimu má elektromotor lineární odezvu na plynový pedál, zatáčí to hezky bez náklonů karoserie, která je slušně tuhá. Až dokud najednou zatáčet přestane a sune se ven po tečně, a z řízení, které má v podstatě nulovou zpětnou vazbu, to dopředu nevyčtete, nekomunikuje. Vlastně by mi ani nevadilo tolik, že je ten podvozek tak tuhý, jako ono řízení, které je zbytečně přeposilované. 

Takže první Corsa GSi má konečně nástupce? To byl vcelku legrační hot hatch. Nebo je to spíš pokračovatel linie, kterou představuje Vavrisova “oblíbená” Corsa OPC… 

S tím zkušenost nemám, ale oproti i30 N v komfortním režimu je Corsa-e GS znatelně tvrdší při normální jízdě. Zároveň, co si budeme. Elektrická Corsa už něco váží, je o více než 400 kg těžší než ta tvoje, někde se ta váha projevit musí..

Foto: autickar.cz

K tomu jsem se chtěl také dostat. Jasně – při zrychlení z nuly na dejme tomu pade neměla elektrická verze konkurenci, jak už to u aut na baterky bývá, ale nemůžu se zbavit dojmu, že výš už se rozdíl mezi spalovacími 74 a elektrickými 100 kilowatty dost snížil. A když koukám na pohotovostní hmotnosti, vychází to vlastně docela přesně. Spalovák váží pohotovostně totiž nějakých 1171 kilo, čili o čtvrtinu méně. 

Hele, to bych zas úplně netvrdil. Na testovacím dragstripu v nejmenované lokaci u Prahy jsem se sešel s kamarádem, co má Fiestu ST150, a ujel jsem mu. Nebýt zpomalování daného omezenou maximálkou na 150 km/h, kdy od 130 výš už to moc nejede, tak bych mu ujel až ke kruhovému objezdu na konci. Jinak to bylo vlastně vyrovnané. Na druhou stranu máš pravdu, že výkonnostní rozdíl je znatelný hlavně v rychlostech do 100 km/h. 

Tím se ale pomalu dostáváme k zásadní otázce dneška. Proč vlastně chtít fancy GS line elektrickou Corsu a ne vcelku obyčejnou spalovací Edition, která stojí méně než polovic? Jasně, chápu návratnost financí při doplňování paliva, na sto kilometrů zaplatíš při nabíjení zastropovanými cenami asi o trochu méně než já, když se svou relativně těžkou nohou vezmu benzín za průměrnou cenu, ale to se vyrovná až po několika stech tisících najetých kilometrů, ne? 

Foto: autickar.cz

Na rovinu, rozumný člověk jako ty vezme benzínovou Corsu, protože elektrická mu nepřinese zas tolik výhod. Já bych si radši vybral tu elektrickou, kdyby měla měkčí podvozek. Když budeme uvažovat průměrnou spotřebu 15 kWh u EV a 6 l na 100 km u spalováku, vychází to s trochou zaokrouhlování jasně – 1 vs 2 Kč/km, když budeš nabíjet doma. Corsa-e nedává totiž smysl kvůli ekonomice provozu, jako kvůli komfortu fungování s autem. Je to ideální druhé auto pro (přiznejme si, že finančně slušně zajištěnou) ženu na mateřské - nerada tankuje, auto je pro ní víceméně jen nutnost, jak se přesunout jednou za čas do krámu a za babičkou. Nemusí řešit tankování ani to, že auto v mraze špatně startuje – přijede domů, zastrčí kabel a odejde. Po pár dnech k autu přijde a ono to “nastartuje” bez problémů.

Je ale zásadní otázkou, proč si vybrat malou a tvrdou Corsu za více než milion a nejít si rovnou pro Teslu Model 3, která je dražší jen o necelých sto tisíc, což je v téhle hladině už vcelku zanedbatelné. Já ho totiž bohužel nenašel, kromě toho, že má Corsa páčku na stěrače a systém udržování v pruzích funguje spolehlivěji…

A s touhle bombou…ne, dobře. Opět se ukazuje, že pokud do hry nevstoupí dotace, případně nabíjení přebytky z vlastní fotovoltaiky a podobné specifické případy, nemá malé elektrické auto bohužel zatím moc smysl. Čekání na zásadní zlevnění baterek (nebo zdražení spalováku) si zatím tedy velmi pravděpodobně odbude většina zákazníků v benzínových, případně hybridních autech. A tady to ani u Corsy není špatné. Už ta nejzákladnější verze “již od” za 359 tisíc nabízí širokou škálu soudobé výbavy, která bude většině skromnějších řidičů bohatě stačit. Se zárukou pěti let/100 000 km jde tak, jak to konec konců u Opelu bývalo vždycky, o volbu rozumného spotřebitele, která navíc jako bonus příjemně jezdí a moc nežere. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Hledáte-li cenově dostupný, konzervativní a příjemně zpracovaný kompakt, měla by se benzínová Corsa rozhodně objevit ve vašem užším výběru. Sice neohromí nejmodernějšími technologiemi a cigrlátky, ale roli “obyčejného auta pro obyčejné lidi” hraje výborně. Hledáte-li elektromobil, pravděpodobně budete trochu nadšenec, budete mít načteno a nakoukáno spoustu recenzí a tabulek, a pokud vám z nich nakonec vyjde Corsa-E, dostanete takové normální auto, akorát na baterky. Přesvědčovat ale zájemce o levný spalovací Opel, aby přitlačil a utratil dvojnásobek za méně pohodlné a uživatelsky hůře flexibilní auto, to si skutečně nedovolíme. Nedávalo by to ani nejmenší smysl.

 

Technické údaje

CORSA-E GS 
Motor: Elektromotor
Výkon: 100 kW (136 koní)
Baterie: 50 kWh
Dojezd dle WTLP: 337 km
Max rychlost dobíjení: 100 kW/h
Spotřeba v testu: 18,7 kWh
Zrychlení 0-50 km/h: 2,8 s 
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s 
Maximální rychlost: 150 km/h
Cena testované verze: 1 008 990,- Kč
 

CORSA 1,2 TURBO Edition
Motor: přeplnovaný zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 74 kW (100 koní)
Točivý moment: 205 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická – hydroměnič
Spotřeba dle tabulek: 5,4 l/100 km kombinovaně
Spotřeba v testu: 6,1 l/ 100 km kombinovaně
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s 
Maximální rychlost: 192 km/h
Cena testované verze: 469 990,- Kč
 

Foto: autickar.cz


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
14. března 2023, 15:23
0

Jeli jsme teď na dovolenou do Francie. Nabalena Oktávka combi v naftě, rakev na střeše a 1300 km před námi. Celkem na cestě straveno 14,5 hodiny, průměrná spotřeba 6,5 l nafty na 100 km.
Tesla, naložená, rakev na střeše. 9 dobíjení, celková doba na cestě 20 hodin.
Co z toho chceš absolvovat?

reagovat
Be
Bernard L.
14. března 2023, 18:18
0

Spíše tu Teslu, protože očistíme-li cestu o nabíjení byla o 3 hodiny rychlejší (tzn. komfortnější ve vyšších rychlostech?). Za mne jsou bezpečnostní přestávky na takových trasách dost důležité.

Frankie
14. března 2023, 18:30
0

I naftová Octavia měla své bezpečnostní přestávky vc. střídání řidičů. A k rychlosti, krom Německa jsou na celé trase limity na které jela obě auta shodně.



Poslední komentáře