načítám data...

Citroën SM Opéra: Nedokončený příběh

Nedávno se na našem webu objevil pěkný článek o Citroënu BX 4TC, ultimativním sedanu (resp. liftbacku), který však nakonec skončil neúspěchem. A dnes tu máme něco podobného, ačkoli vlastně úplně jiného.

zobrazit celou galeriiHistorie: Citroën SM Opéra: Nedokončený příběh

Když automobilka Citroën přišla v roce 1955 s modelem DS, bylo to jako zjevení. Automobil, ve kterém bylo všechno jiné, nové, moderní. Hydropneumatické odpružení, aerodynamická karoserie – to auto nevypadalo z žádného úhlu podobně ničemu, co jste v té době mohli potkat na silnicích. A to platí ostatně dodnes. 

Postupem času vznikaly i další verze DS, bylo tu kombi a časem přibyla i otevřená varianta. Za jejím vznikem stál jistý Henri Chapron se svou karosárnou – o něm dnes ještě bude řeč. Výrobu oficiálně podpořil Citroën. Tahounem prodejů však byl základní sedan. Auto natolik ojedinělé, že jej chtěl mít zkrátka každý. A tak se z DS stala okamžitě legenda. Přestože vůz nebyl koncipován jako nějaká luxusní limuzína a měl poměrně skromný motor, poptávka byla obrovská. Za volantem DS se objevovaly filmové hvězdy i významní politici.

Poměrně brzy tak začala ve vedení Citroënu hlodat myšlenka, zda by nebylo vhodné postavit na základě DS vůz, který si zachová veškerou výjimečnost modelu DS, avšak posune ji ještě o stupeň výš směrem ke skutečným luxusním automobilům. Ve spolupráci s italskou automobilkou Maserati, kterou Citroën shodou okolností odkoupil, tak vzniklo unikátní vozidlo – nové kupé z kategorie GT dostalo jméno Citroën SM. 

Přestože původně se počítalo s tím, že SM bude jen větší a ‘lepší’ variantou DS, nakonec vznikl jako zcela svébytný model a příbuznost s DS zůstala spíše ideová. Zachován byl futuristický tvar (aerodynamický odpor se podařilo oproti DS dokonce o dalších 20% snížit), zůstala koncepce s pohonem předních kol i hydropneumatické odpružení a zachovány byly do značné míry i kompaktní rozměry. Nově tu však byl italský šestiválec, který díky výkonu 170 koní dokázal vůz rozpohybovat až na 220 km/h.

Jistě vás již napadlo, jak spolehlivý asi takový stroj mohl být. Nejkomplikovanější automobil na evropském trhu a vyrábí ho společnými silami Francouzi a Italové – a máte pravdu, žádná sláva to nebyla. Nicméně stále tu byl onen fakt, že je to nejpokrokovější auto na trhu – a to je něco, na co konkurence jen těžko hledá odpověď.

Byl tu však ještě jeden problém. Neméně závažný. Citroën SM byl kupé. Filmovým hvězdám to snad vyhovovalo, zámožní průmyslníci a státníci by však více ocenili limuzínu. A tu Citroën (a vlastně ani žádný jiný francouzský výrobce) v nabídce neměl. Azurovému pobřeží potom povážlivě chyběl i kabriolet.

A zde opět přichází na scénu Henri Chapron a jeho karosárna. Nejprve SM zbaví střechy. Narozdíl od úspěšného kabrioletu DS se však pod tento projekt Citroën podepsat odmítne, karoserie SM bez střechy podle zástupců značky nemá dostatečnou tuhost a automobilka se na projektu nepodílí.

Chapron tak vyrobí jen několik kusů jako individuální stavby a více v projektu nepokračuje. Má ostatně důležitější zakázku – vůz pro prezidenta. I ten by měl být otevřený, navíc však i prodloužený. A povedlo se. Výsledný automobil byl nejen delší, ale také širší a dostal skládací střechu, aby Georges Pompidou mohl kynout nadšeným davům při vojenských přehlídkách a jiných podobných příležitostech. Přes všechny tyto úpravy se podařilo navýšit hmotnost vozu jen o 300 kg, takže pohonné ústrojí stále bez problémů pohybovalo vozem (zdravíme tvůrce dnešních francouzských prezidentských speciálů).

Mezitím italsko-francouzská spolupráce pokračovala. Dalším bodem programu totiž skutečně měl být sedan, ovšem ne pod názvem Citroën SM. Automobil měl nést jméno poněkud málo nápadité, přesto však dodnes slavné – Maserati Quattroporte. To je to slavné a kontroverzní Quattroporte s pohonem předních kol, o kterém jste už na Autíčkáři také četli – a tak víte, že celý projekt skončil dokonalým neúspěchem. 

Zpátky ve Francii vidí Henri Chapron jasnou příležitost. Plány na Maserati postavené na základě Citroënu jsou očividně málo životaschopné, trh pro velký, luxusní a náležitě drahý Citroën DS tu však je, je tu i Citroën SM, kterému už chybí jen ten druhý pár dveří a nakonec je tu dokonce i prezidentský speciál, který už čtveřici dveří má. Stačí si vyhrnout rukávy a dát se do práce. Za základ poslouží prezidentský kabriolet, dostane však pevnou střechu a .. a to je vlastně celé, nový model je na světě.

A musím říci, že nový vůz, pojmenovaný Citroën SM Opéra, byl skutečně nádherný. Dynamicky i výbavou se prakticky shodoval s kupé SM, pozvolna klesající střecha přidávala další originální tvary a narozdíl od DS měl tento sedan konečně pohonnou jednotku odpovídající luxusnímu vozu. 

Takže přišel zasloužený úspěch? Vůbec ne. Namísto toho přišla ropná krize. Spolupráce Citroënu a Maserati byla ukončena a nedlouho na to byl ukončen Citroën jako takový. Přišel krach. Automobilku se podařilo zachránit, SM však ne. Je to škoda? Trochu určitě, nadčasový styl i chytrou konstrukci Citroënů DS obdivujeme dodnes, Citroën SM Opéra mohl být ještě o krok dál. Na druhou stranu – Maserati si pod vedením Citroënu nevedlo právě dobře a nebýt oné ropné krize a nuceného odloučení, dost možná by nevznikly další generace slavného Quattroporte na straně jedné a legendární modely jako XM či C6 na straně druhé. 

Citroën SM Opéra vznikl pouze v šesti exemplářích, karosárna Henri Chaprona krátce po smrti svého zakladatele ohlásila bankrot, dva otevřené speciály byly vyřazeny z vozového parku francouzských prezidentů roku 2007. A to je konec celého příběhu Citroënu SM Opéra, příběhu, který vlastně pořádně ani nezačal.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

skretik
16. srpna 2019, 14:48
1

Tohle auto ma pod kapotou tu nejvic psycho-fíčuru, co jsem kdy videl. Hlavne v dnesni dobe, kdy i kvuli vymene svicek se clovek musi brodit hromadou plastovych krytu a nalepek s upozornenim.

Z motoru proste trci hridel vpred, ktera pohani altik, pumpu na koule a jeste neco (klimu?), ktera je dost odkryta (origo sani ji trochu zakryva) a pri nastartovanym motoru se proste toci a kdo se ji dotkne , toho namota a sezere :D Videl jsem nazivo, je to super-ujety !

reagovat
ma
martinw
16. srpna 2019, 15:35
1

hezký, fracouzi jsou fakt divný z toho by němce kleplo :D

PepaSFI
17. srpna 2019, 16:12
0

já jsem možná divnej, teda asi jako většina lidí na tomhle webu ale mě to tak nějak divný nepřipadá. Já prostě vycházím z toho že motorový prostor je uzavřená zóna a kdo tam leze, jistě ví co dělá. Jak už jsem mnohokrát prezentýroval, ozdobný kryt motoru považuju za jednu ze dvou nejzbytečnějších věcí na světě. (tou druhou je jezdící samotrč segway) Prostě, koho zajímá motor, ten není zvědavý na plastový lavor s logem a zátkou 710. A koho motor nezajímá, ten tam neleze.

Vojta Nekvapil
17. srpna 2019, 16:52
0

Ten kryt ma vedlejší funkci než jen ozdobnou. Figuruje i pri ochraně chodcu. Funguje jako tlumič nárazu mezi kapotou a motorem.

PepaSFI
předevčírem v 09:36
0

to je jen výmluva. Hlavní funkce je esteticko-hygienická. Kdyby totiž někdo, kdo je technoestét, tedy například ví jak vypadal Fiatí litrový motor FIRE, nedopatřením spatřil motor TDI bez krytu, mohl by utrpět vážným křečovitým zvracením. Neboli, blil by vobloukem jak kamennej lev na kašně a ještě za půl roku by se s křikem budil ze spaní.

Vojta Nekvapil
předevčírem v 18:30
0

Kdyby jsi vedel, co vsechno delame aby nam nahodou zkuseni element nahodou nedopadnul na tvrde misto. :D

ro
rock
16. srpna 2019, 16:15
0

Při vší mé úctě k tomu zvláštnímu stroji - Citroen SM byl možná nepokrokovější auto své doby, ale jeho tvary už v době vzniku vycházely z tvarů déesse skoro 20 let staré. V r. 1974 se už design definitivně kráčel jiným směrem a o nějakým futurismu se už dávno mluvit nedalo. To Maserati ve srovnání s ním vypadá jak Golf (btw taky ročník 74) vedle Brouka. Nebo jak Tatra 613 vedle 603. Vlastně i současník Citroen CX vypadal podstatně moderněji.

reagovat
yo
yorkin
16. srpna 2019, 19:51
0

To sice asi ano, ale je to naprostý porno...

Skipper
16. srpna 2019, 21:36
0

Chjo, Francouzské auto, které bych opravdu, ale opravdu chtěl mít v garáži!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Scirocco R packet 2009
Volkswagen Scirocco R packet

2009 rok výroby
160 koní výkon
1 390 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 1.9TDI  2008
Volkswagen Golf Variant 1.9TDI

2008 rok výroby
105 koní výkon
1 900 ccm objem

Ford Ranchero  1972
Ford Ranchero

1972 rok výroby
270 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
250 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006 2006
Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006

2006 rok výroby
190 koní výkon
2 700 ccm objem