načítám data...

Citroën C3 vs. Peugeot 208: Tak si to srovnáme...

Dostali jsme k testu v jeden týden dvě podobná auta a měli jsme společnou cestu. Tak jsme chytli příležitost za pačesy a tady je výsledek. Vysoce exaktní srovnávací test.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Citroën C3 vs. Peugeot 208: Tak si to srovnáme...

Máme dvě stejně velká auta od jednoho koncernu a jako správní dlouholetí motorističtí novináři jsme se spolu s Kubou (ten sem bude vpisovat moudra kurzívou) rozhodli sepsat plnohodnotný srovnávací test. Původně to tedy byl takový ten nápad že si uděláme srandu z velkých redakcí a budeme měřit nakolik jsou spáry automobilů vyráběných na stejné lince rozdílné, ale nakonec z toho vypadlo, že vlastně to asi snad skoro dává smysl.

Došli jsme totiž k tomu, že ony dva automobily snad ani nemohou být odlišnější. Kupříkladu C3 má krásný měkký a poddajný podvozek a Peugeot je červený. Předně mi ale dovolte, abych vyjádřil svoje pocity z designu. Tam, kde je C3 bezradná a pomáhá si krásnými detaily jako je oproužkovaný prolis na střeše je Peugeot hezký, prďácký, nebo obojí. Z exterieru C3 na mne trošku sálá bezradnost, u Peugeotu je vidět, že na nové předpisy si designéři už zvykli. To, jak se Kubovi nelíbí záď Peugeotu, tak si já myslím, že je skvělá. Má kšilt, má zatmavený světla, má výfuky a je celá taková "tady by to mohlo pokračovat ale nepokračuje, protože je to sportovní". Zato C3 se svou barokní prdelkou smutně stojí v koutě a posmrkává nad množstvím milimetrů, které se rozkládají mezi krajem auta a zapadlými koly…

Já bych jen rád vzpomenul na doby, kdy jsme všichni byli na větvi z prvního kaktuse od Citroenu. Plastové obložení dveří a bublinový tvar působily před šesti lety svěže a hravě, ale bohužel zastaraly o dost rychleji, než bych čekal. Kdo ví, zda podobný osud nečeká i lví tesáky Peugeotu. Kulatý vzhled Citroënu má ale i jednu výhodu – když obě auta postavíme vedle sebe, je na první pohled jasné, že C3 je zkrátka tak nějak “víc”. A v interiéru to platí dvojnásob, ale to už předbíhám.

Takže zvenčí to vypadá, že karty jsou rozdané. Máme tu dynamický “sportovní” Peugeot ze kterého srší elegance a chladná francouzská nadřazenost a pak dobrácký kulaťoučký Citroën, který se pravděpodobně hodí nejvíce na okresku mezi vinicemi, kde se vesele kolíbá naložený sýrem, bagetami a obtloustlým strýcem v lacláčích s červeným nosem a knírkem. 

No ale pojďme se podívat dovnitř. Tady jsou rozdíly snad ještě makrantnější. 

Jo, Kuba má pravdu. Zasedli jsme s renomovaným znalcem vraků a levného vína do interieru a oba shodně jsme si začli broukat Imperial March ze Star Wars. Peugeot je prostě malé tmavé ostře řezané okolí malého volantu, které jako by za ním vlálo a působí nikoli klaustrofobně, ale jako věc, která kouše a vy ji držíte pevně v ruce. I-Cockpit nechápu, ale pokud bych si měl vybrat mezi 3D displayem a rozumnějším řešením volantu a věcí okolo, beru 3D display. To je tak dokonalá blbost a na rozdíl od dřívějších verzí tak dolazená do detailu, že mi to vzalo dech. Nejen, že už to netrhá a nevypadá jak namalované pastelkou, ono je to krásné, plynulé a hýří to detaily jako třeba… Když se stane nějaká změna na ukazateli v "zadní úrovni", tak poskočí dopředu. Takže se změní pokyn navigace a von jakoby vyleze směrem k řidiči. No není to báječné? No JE to báječné! Skoro jsem dvakrát boural, když jsem si s tím hrál. A pak taky Peugeot není jen o vážných věcech, je to první auto, ve kterém jsem si všiml měkčeného karbonu, no kdo to dneska má? Já bych si přál místo toho ebenové dřevo a na palubku místo černé, ebenovou kůži. Pak už by to vypadalo úplně imperiálně. Svícavé kontrastní obšití bych klidně nechal.

Takže zatímco Peugeot působí dojmem vesmírného kokpitu, kde se pololeží v namodralé záři displejů a ambientního osvětlení, Citroën je prosvětlený obýváček s velmi molitanovými křesílky a barevnými rámečky výdechů klimatizace, které by skoro sváděly do nich nasázet nějaké ty fotky z dovolené. Displej je tu jeden, jeho umístění připomíná televizi pověšenou na zeď – ze středového tunelu zkrátka trčí do prostoru. Moc hezky se tu sedí a přemýšlí, chtělo by to možná nějaký hezký květináč se sukulentem. Ale ten plastový volant a řadička tu trochu překá…jo počkat, ono to je auto, ne čekárna.

Prd čekárna! Molitanové židličky, vysoké náklony, veselé detaily a uvolněnost z C3 přímo kape! A navíc v C3 jen tak neusneš. Někdy se ani nedomluvíš, tak zas nemaž Meda, Kubo… Hluk je dle mého největší slabina obou aut. Nebo teda jako hluk u C3 a zvuk u 208. Ono totiž… Jak bych to podal… Sportovní mód překope tříválečku něco nějak a on pak zní jako; Wartburg 353. Ale úplně přesně. Jen chybí ono "taram tam dam" na konci. A to se jednoduše nehodí. I když je ten zvuk hrozně milý. A pak jako ono by se celkem hodilo mít 208 na tom podvozku z C3, je totiž tak mile jednoduchý a předvídatelný. A necitlivé řízení toho malého X-Wingu by tolik nevadilo, kdyby se to víc naklánělo. Citlivost by holt byla nahrazena jiným silným dojmem. Už to zas moc haníme ale… Napiš něco vo těch taimentech!

Počkej, to sis nevybral dobré téma, když nechceš hanit. Ale tak dobře, no. V obou autech stojí palubní systém na stejném prazákladu a ačkoli to tak možná na první pohled nevypadá, stačí pár kliknutí a rázem najdeme v některých menu skoro identické obrazovky. V Peugeotu to celé běží na mnohem novějším hardwaru, takže je to o poznání plynulejší a rychlejší, v Citroënu se občas systém dlouze zamyslí. A právě fakt, že jde o systém se základem někde v době, kdy se objevily první Peugeoty s iCockpitem a pak se tam jen přidávaly věci sebou nese nepříjemnou vlastnost: je to celé strašně nepřehledné a nelogické. Dám příklad: normální infotainmenty mají v menu zpravidla položku “nastavení”, kde jsou různé podkategorie rozdělené do více či méně logických celků. Tady sice najdeme v hlavní nabídce nastavení také, ale v něm je jen část věcí. Zbytek je rozesetý v malých podvojných nastavovacích menu, které se objevují na obrazovkách daných funkcí. V Citroenu, kde infotainment umí všehovšudy rádio, navigaci a ovládání klimy to ještě jde, ale Peugeot je občas slušný hlavolam a typická konverzace testovacího týdne vypadala asi takhle:



>Kde se nastavuje co bude v tom icockpitu tady vepředu?
>V nastavení iCockpitu.
>Aha a to je v nastavení?
>Ne, to je ve “vozidlo”.
>Jo, tady vidím vozidlo-nastavení.
>Ne, to ne, musíš vozidlo, displeje a až tam zmáčknout “volby”.
>A když chci změnit barvu? To je taky nastavení displeje?
>Ne, to je nastavení profilu.
>A profily jsou v tom nastavení na hlavní obrazovce?
>Ne, musíš dole na obrazovce vybrat “volby” a tam “profil” a pak nedávej “nastavit profil”, ale znova “volby” a tam je obrázek palety. Tak tim se to nastavuje. Akorát bacha, restartuje to celej systém a vyresetuje nastavení GPS…
 

Časem se to dá naučit, ale zpočátku to i poměrně technicky zdatným uživatelům nebude dělat radost. Ale zas máte alespoň z toho infotainmentu pocit, že tam toho je fakt hodně. A dostat za svoje peníze hodně věcí je přece super, ne? 

No nic, asi je čas pohovořit o jízdě…

208 je na podvozku, který není ničím extra vyjímečný. Teda možná je, ale já to neodhalil, neb jsem z těch, kteří s i-Cockpitem moc neumí fungovat. Malý přeposilovaný volant mi nesedí a já se pak bojím jet rychle. Jinak jde o autíčko mírně neposedné, ale ne nepohodlné. Oproti tomu C3 je z rodu hopavě rozvážných, ale jezdit s ní na hraně je tak přirozené… Nevím, jak to má Kuba, ale u mě C3 vítězí tím, že má sice podvozek ze kterého každý spolucestující při vyšší rychlosti znovu spatří svůj oběd, ale je to podvozek, který do městského malého auta chcete. Navíc klasický kokpit C3 jednoduše funguje. Možná se nedá tak dobře vystavit na plakátu, ale je ozkoušený a funkční. Co na to mladší generace netuším, leda by mi pomoh tady Kubajs…

Peugeot je prostě přepravník. Nasměruješ volant směrem kam chceš jet, šlápneš na plyn co má polohu OFF, trochu ON a hodně ON a to je všecko. Osmikvalt kvaltuje nenápadně, ale za to furt, brzdy brzdí. Podvozek trochu bouchá a tahá do kolejí, ale pánové v Peugeotu říkali, že to dělají ta velká kola co to mělo. Citroën je takové kolébavé cosi, kombinace slabého motoru a kanáluzdorného podvozku z něj ale dělají překvapivě dobrý nástroj pro městské prasení. Prostě jde furt stát na plynu a jet a ono to nějak dopadne. Jo a ještě řazení si zaslouží dvě poznámky. Ta první – delší a gumovější dráhy řadičky má asi jen Karosa LC 735 a ta druhá – tohle je zatím suverénně nejlepší auto na řazení bez spojky. Stačí trocha citu a kvalty tam krásně padají, ideální otáčky jde naposlouchat za pár minut a pak už je fakt skoro zbytečné za jízdy ten levý pedál používat. 

Verdikt:

Je s podivem, nakolik rozdílné věci se dají na "skoro stejném" základu postavit. C3 je rozhodně lepší auto v každém praktickém směru a Peugeot je zjevení. Mě osobně je úplně jedno, jestli je ta platforma taková nebo maková, jestli má tuhé, nebo netuhé oné nebo dokonce nezávislost, jsem přesvědčen, že je čas začít zase profilovat značky a pokud se Peugeot stane novým bláznivým Citroenem a Citroen tou úspornou, ale nadšeně utilitární a přívětivou krabičkou na všechno, tak… Nebudeme žít ve špatné době… ;-)

Líbí se mi, jak se neplní katastrofické scénáře z přelomu tisíciletí, kdy moudří mužové v restauračních zařízeních prorokovali, že všechny ty velký koncerny budou prostě vyrábět jedno auto s pěti značkama a až na přední masku to bude stejný. Jasně, možná bychom našli příklady, kdy se to splnilo, Francouzi ale ukazují, že to jde i jinak. A že si každý může zakoupit, co se mu líbí. Ať už to je futuristický stylový Peugeot, nebo dva buclaté Citroëny za stejnou cenu. Jo, “nouvelle mode de luxe” má holt svojí cenovku.

Technické údaje:


CITROËN C3 

Motor: zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 61 kW (82 koní)
Točivý moment: 118 Nm 
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 169 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 13,3 s 
Provozní hmotnost: 980 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,2 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,5 l/100 km kombinovaná
Cena testované verze (C3 origins): 329 900 Kč

 

PEUGEOT 208

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1199 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní)
Točivý moment: 230 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 208 km/h (kdo by to byl čekal…)
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s 
Provozní hmotnost: 1233 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 8,1 l/100 km kombinovaná
Cena testované verze: 630 000 Kč


 

Podpořte Autíčkáře, pořiďte si VIP členství.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
25. ledna 2020, 12:17
0

Dobře napsaný. S velkou nadsázkou ale i nadhledem. Nevybral bych si ani jedno auto:D Z těchto dvou variant bych si raději vzal po městě Car4way Rapida...

reagovat
krab
26. ledna 2020, 12:07
0

Sice k těm autům nemám co bych poznamenal, ale když jsem to včera četl a byl tam jako autor uvedenej jen Kuba, tak jsem si nejdřív myslel, že je to legrace a v kurzívě píše kuba a hlavní text taky kuba, zkrátka schizofrenie na pochodu :-D

Ale stejně mi hned začalo bylo jasný z textu, že jeden z nich musel psát Jeník Machač, protože ten styl se prostě pozná i když se neuvede autor.

reagovat
Kuře
26. ledna 2020, 18:36
0

Jo no, jak je někde napsáno tříváleček, je to Jeník;)

krab
26. ledna 2020, 18:40
0

Přesně ty jo... jak jsem četl tříváleček, tak říkám, to je jasný to nemůže bejt nikdo jinej. A jinak je to fajn a vtipný, ten článek. I vtipná je ta cena 208čky. Nedalo mě to a koukal jsem na sauto, jaký jsou tam nabídky a čučel jsem i tak. 550 není vyjímka za tuhle verzi. Asi chtějí s tímhle autem zkusit trh, kde je normálně Mini.

Kuře
26. ledna 2020, 18:42
0

Článek je to moc pěkný, když jsou udělaný takhle dohromady...

Jen teda pak nechápu smysl dělat ještě každému autu samostatný test...

Jakub Pospíšil
26. ledna 2020, 20:48
1

Tak z krávy taky použiješ svíčkovou i kůži :)

Kuře
26. ledna 2020, 21:08
1

Hmmm, jako, jo, ale jestli Autíčkář používá dvě malý Francouzký kabelčičky jako dojnou krávu na půlku týdne, tak je to trošku zklamání....

krab
26. ledna 2020, 21:12
6

Nestěžuj si Kuře :-D To máš prostě jako francouzskej týden v Lidlu... :-D

Kuře
26. ledna 2020, 21:16
0

Ok Krabe, tohle byl krasný gól, to já beru:D

Jakub Pospíšil
26. ledna 2020, 21:57
0

Neremcej, kuřecí, příště napíšeme něco hezkého zas o Fordu. Ono to vzniko tak nevinně, já jsem Jeníka (a Supu) vytáhnul na výlet do Pardubic a po cestě jsme doznali, že vozy jsou překvapivě rozdílné a že by byla škoda vám to neříct.

Kuře
26. ledna 2020, 22:22
0

Jo Kubajz to byste teda měli, zrovna dneska jsem očumoval na ulici Ford Everest ještě s takovejma jakože off road pičičinkamka a teda jako o tom si tu chci přečíst, to se mě líbilo moc:)
Teda jako takhle, úplně si nejsem dvakrát jistej, jestli to vubec v Česku prodávaj, ale tak.... co už:)

krab
26. ledna 2020, 22:28
0

Tak oni by ten Půžó mohli otestovat proti Fiestě ST. Protože ta auta stojí jak tak koukám stejné prachy...
Ovšem to by asi bylo příliš jasný jak to dopadne a tu krabici Bordóó z headquarters ( to nevím jak se řekne francouzsky) ze Sochóó by asi dostala jiná redakción de žurnó ótomobil :)

Jakub Pospíšil
26. ledna 2020, 22:31
1

Krabíku, ty jsi z debat o slušném hodnocení aut, která si to petrolheadskou optikou ne vždy zaslouží navždy diskvalifikován kvůli své epizodě s Hyundai IX20 fdýzlu napoklicích - ztělestnění zla na silnici.
https://www.garaz.cz/clanek/hyundai-ix20-1-4-crdi-tata-ucetnim-a-zabite-klukovske-sny-21001557
Promiň, ale toto se nezapomíná :D
-
Komentář upraven 26. 1. 2020, 22:33:28

krab
26. ledna 2020, 22:39
0

Mě a diskvalifikovat? :-D Náhodou, jsem i z tohoto vehiklu dělal srandu... Lid si občas žádá i lidová auta. A i ta vhodná pro staré lidi. A jestli si pamatuješ na Bylo nás pět tak tam přece musel Bajza zůstat po škole a opsat 100x větu "Nebudu se posmívat starým lidem".

Dokonce mám po bestselleru ix20 rozepsaný 208 1.2 Puretech 82 horsepower ve verzi Active důchodce... Ale někdy je to boj, to uznávám :)

Kuře
26. ledna 2020, 22:43
0

Tvl Krabe tohle si fakt testoval? To mi teda uniklo, mam si to přečíst?:)

S tou Fiestou ST to bylo to první co mě napadlo když sem viděl tu cenu:)

Jakub Pospíšil
26. ledna 2020, 22:43
1

Já už to vysvětloval několikrát - zrovna ix20 fakt nesnáším. Dokonce ani Venga, ačkoli je uplně stejná, mi tolik nevadí, ale ix20 je nemesis. Zlo na kolech. Dolores Umbridgeová automobilového světa. Na tohle auto se budu mračit i kdyby za volantem seděl Marek Eben, na spolujezdci Zdenek Svěrák a vezli krmivo mláďatům luskouna do ZOO.
-
Komentář upraven 26. 1. 2020, 22:46:21

krab
26. ledna 2020, 22:56
-4

Kuře, to snad ani nečti :-D .... Mi to je jasný, obecně Korejci jsou zlo. Ale zrovna ta ix20 mi přijde prostě pro normální úplně obyčejný lidi co jim jsou auta totálně šumák vlastně fajn. Víš, takový ty lidi, co měli dřív Feldu a pak šli do tohohle. Bylo to prostě jakoby lepší. No nic no... tohle je důsledek toho, že dělám takovýho "yesmana" tak musím občas napsat i takovýhle káry... Ale letos to bude asi spíš málokdy.

PS: S iX20 1.4 CRDi jsme si udělali i docela pěknej víkendovej vejlet s kolama...

beastar
27. ledna 2020, 00:05
1

Joooo tak to díky. ix20 od Kraba to mi unikalo. To bude testík takové to řidičské auto. Jako já to chápu to je něco za něco. Jestli bych něco nechtěl tak je to ix20. Odporná věc.

briza
26. ledna 2020, 21:37
1

Voe od kdy jsou Frantíci "chladně nadřazení" ? Bych spíš čekal, že Béžot, při příjezdu konkurence, buď vyvěsí bílou vlajku a bezodkladně kapituluje, nebo si zavolá partu kámošů, chvilku budou do konkurenta narážet, pak mu vytlučou okýnka, převrátí ho na bok a zapálí.
Každopádně kdybych si musel vybrat, beru jednoznačně Citróna. Když pominu tu ohavnost uvnitř 208, mám s ní jeden zásadní problém, stejně jako třeba s 508. A ano jsou to ty tefáky, drásající moji citlivou dušičku latentního kadeřníka. Přitom bez nich(připadně hozenýma někam jinam, jako normální DRL) by to bylo tak hezký auto viz. moje vidlácká vizualizace...

reagovat
Jakub Pospíšil
26. ledna 2020, 22:03
1

Jako nenapadlo by mě, že by ten peugeot zasloužil rework, ale když to takhle vidím "naživo", tak to má něco do sebe.
Ale pořád mi tam cosi chybělo. A pak mě to trklo - chce to světla ve stylu 306.

ro
rock
28. ledna 2020, 12:44
0

Hele, ten dialog o infotainmentu: je to nějaká brutální nadsázka, nebo by to mohly být reálné citace z ovládacího manuálu? Protože jestli je správně za b), tak takový auto může vypadat zlatě/svatě, to přece nikdo nemůže akceptovat ani zadarmo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Probe GT 1988
Ford Probe GT

1988 rok výroby
150 koní výkon
2 200 ccm objem

Dodge Ram  2010
Dodge Ram

2010 rok výroby
395 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Ram Sport 2012
Dodge Ram Sport

2012 rok výroby
398 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 e91 330d, M-paket, ČR původ 2007
BMW Řada 3 e91 330d, M-paket, ČR původ

2007 rok výroby
230 koní výkon
2 993 ccm objem

Dodge Challenger RT V8 HEMI 2012
Dodge Challenger RT V8 HEMI

2012 rok výroby
395 koní výkon
5 700 ccm objem