načítám data...

Citroën C3 AirCross 1.2 Pure Tech: Zvýšený standard

Kategorie Crossoverů je kategorií s nejrychleji rostoucími prodeji vůbec. Otázkou je proč.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Citroën C3 AirCross 1.2 Pure Tech: Zvýšený standard

Poslední crossover, se kterým jsem měl tu čest se utkat, byla tmavě hnědá Kia Stonic. Paradoxně jsem se s ní vydal také do hor. Že by k tomu snad crossovery vybízely? Těžko říct, ale zasněžená Šumava je jedna z mála věcí, která se mi při vzpomínce na Kiu vybaví. Velice rád bych vám teď přinesl porvání těchto dvou vozů, ale jediný výjev, který mám živě před očima, je hnědá Kia na zasněženém pozadí. Proto nezbývá nic jiného než se naplno věnovat Citroenu. 

Otázka "Proč si chce běžný člověk koupit běžný crossover" mě trápí již nějakou dobu. Je totiž stále otevřená, hlodá, hnije a visí nad ní těžký otazník. Zkusíme to tedy v dnešním článku trochu víc rozebrat. Co by asi cílová skupina měla za argumenty pro koupi? Vyšší světlá výška? Více místa uvnitř? Větší kufr? Nebo protože se tváří jako pseudo offroad (pozn. Pseudo proto, protože se nedá pořídit s pohonem všech čtyř kol)? Asi není v lidských silách tyto informace někomu vyvracet, protože jsou pravdivé, ale zkusme nechat chvíli hovořit čísla. Citroen C3 Aircross je v průměru o sedmnáct procent dražší než Citroen C3, má o sedm centimetrů delší kufr a rozvor o rovných šest. Ale co hlavně? Hlavně z vás udělá o padesát šest procent spokojenějšího řidiče, než kdybyste ve stejnou chvíli seděli v klasickém Citroenu C3. Jako bonus vyjedete o nula procent zablácených nebo zasněžených kopců navíc. 

Nastupuji do vyvýšeného kokpitu a ihned nalézám nesmírné zalíbení v sedačkách. Vypadají jako by byly potáhnuté šedými vlněnými ponožkami. Vlastně si po usazení připadáte úplně stejně, jako když si za chladného večera oblečete vlněné ponožky a zalezete pod peřinu. V Norsku se podobnému pocitu říká ‚Hygge‘. U nás pro toto slovo neexistuje ekvivalent, protože v Česku se nesmíme mít nikdy dobře, a pamatuje na to i náš slovník. Po usazení do vlněné ponožky se před vámi objeví stará známá radiomapa. Možná bych měl dodat stará nechvalně známá radiomapa. Mluvíme totiž snad o jediném systému, který bych nechal vyměnit za obyčejné rádio s pár přepínači. Jednak bych nemusel ovládat všechny funkce vozu šaháním na displej a jednak bych nemusel po každém nastartování vypínat funkci Start&Stopy třemi dotyky. 

Absence tlačítka pro vypnutí systému Start&Stop je smutná a jediným vysvětlením je snaha o znepříjemnění procesu vypínání a díky tomu menší ekologické zátěží. Tak či onak, tento čin považuji za největší francouzský zločin od dob druhé světové války, kdy produkovali tanky s pěti rychlostmi vzad. Alespoň že tlačítko hlídače vybočení z jízdního pruhu zůstalo na palubní desce. Naschvál zmiňuji tyto dvě nezbytné funkce, protože pokud vám otravují život, budete muset proces vypínání podstupovat po každém usednutí za volant. Ještě abych vysvětlil důvod, proč by někomu měla jedna z funkcí otravovat život. Funkci Start&Stop nelze označit za tu zrovna nejbystřejší. Často jsem se dostal do situace, kdy stojím na semaforu a čekám až budu moct vyrazit vpřed. Červená… Červená… Pořád červená a najednou! Blikne zelená. Motor je ve stavu klidu. Rychle zmačknu spojku, chci se svižně rozjet, ale z nějakého důvodu auto nikam nespěchá. Motor ztichnul. Pouštím tedy spojku, očekávám že auto nastartuje, ale nic se neděje. Taxíky troubí. Tramvaje zvoní. Co teď? Musím vymáčknout spojku ještě jednou, aby motor nastartoval. Je nastartováno a já čekám na zelenou. 

Infotainment byl opatřen i možností pro připojení telefonu přes Car Play nebo Android Auto. Jak již bylo zmíněno v několika testech, tato funkce je to nejlepší, co kdo kdy v autě mohl vymyslet. Není nutné se trápit s vývojem skvělého infotainmentu, když se dá plocha telefonu snadno zrcadlit na displej v autě. Malou vadou na kráse je občasné vypadávání spojení vozu se smartphonem. Díky připojení pomocí kabelu stačí pár dobře mířených výmolů nebo hrbů a kontakt se přeruší. Řešením je připojení skrze Bluetooth, ale na to si u vývojově starších modelů budeme muset ještě chvíli počkat. 

Kromě rozčarování z nutnosti neustále klikat na displeji se toho v interiéru zas až tak moc neděje. Plastové obložení je černé, na druhou stranu ozdobené moderními tvary, trochou chromu a příjemnou látkou. Ta se nachází na plochách, které slouží pro odpočinek loktů při dlouhých cestách. Trochu úsměvně působila loketní opěrka u řidičova sedadla. Představte si libovolný dálkový autobus a loketní opěrku. Jediná věc, která dělí váš loket od dotyku s loktem spolucestujícího. Máte představeno? Tak přesně taková je ta v Citroenu. S tím rozdílem, že jí máte jen pro sebe. 

Jízdní dynamika byla velmi dobrá. Pokud přihlédneme k faktu, že se jedná o motor, ze kterého má většina našich čtenářů noční můry, můžu mu vytknout snad jen vyšší spotřebu. Ta se díky větší velikosti a vyšší světlé výšce Citroenu pohybuje v jiných číslech, než udává výrobce. Dálničních sto třicet kilometrů v hodině si často vyžádá hodnotu atakující deset litrů. S projevem motoru je nutně spojena také převodovka a řazení samotné. Dlouhé dráhy řazení často připomínaly spíše dodávkové zkušenosti a nadměrná velikost hlavice řadící páky tento dojem více podpořila, než vyvrátila. Jako lepší volba pro tento typ vozu se jeví převodovka automatická. Jenomže tu je možné objednat pouze v kombinaci se silnějším benzínovým nebo naftovým motorem. 

Spojení vyššího podvozku a oturbeného tří válce dávala za vznik mnoha úsměvným situacím, které měly všechny stejného jmenovatele – torque steer. Díky tomu, že motor jede fakt vod spoda se při rozjezdu z křižovatky ani nenadějete a máte plné ruce práce s udržením auta v pruhu. Do chvíle než vjedete do proti směru nebo do škarpy se to dá považovat za zábavu. Během testu se povedlo udržet auto v daném směru, takže mrzení naštěstí není na pořadu dne. 

Závěr 

Citroen bezpečně odvezl a přivezl pět lidi s krosnami a kufry na chatu. Nic neočekávaného se v průběhy cesty nestalo. Divoká dvanácti stovka se bez ostychu popasovala s dálnici a navzdory vyšší spotřebě se dá cesta označit za pohodlnou. Cestující vzadu si občas postěžovali na mírnou stísněnost, ale nepředpokládám, že by se s C3kou někdo vydal v pěti lidech na výlet kolem světa. Z hlediska ceny zapadá vůz do crossoverového průměru, takže snad jedinou věcí ke zvážení při výběru je vzhled. Pokud si však chcete za stejné peníze dopřát plnohodnotný a prostorný vůz, doporučil bych se poohlédnout spíše mezi kombíky nižší střední třídy. 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1199 cm3
Výkon: 81 kW (110 koní) / 5500 ot./min
Točivý moment: 205 Nm / 1500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 183 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 10,6 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,1 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 8,0 l/100 km kombinovaná
Cena testovaného vozu (C3 AirCross 1.2 PureTech 5MT Shine) : 526 400 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
15. února 2020, 17:41
3

Já bych nabídnul jednu možnou odpověď na položenou otázku. Netvrdím, že jedině správnou a vyčerpávající.
Proč si chce běžný člověk koupit běžný crossover?
To je tak: Rozdíl mezi pohodlím a nepohodlím se měří na milimetry. Kdo někdy ležel za mrazu ve spacáku, tuhle situaci zná: Dokud se palce u nohou dotýkají spacáku, mrznou ti nohy. V okamžiku, kdy spacák potáhneš byť jen o pět milimetrů, náhle se dostaví tepelný komfort. V autech zažívám podobné situace. O pohodlí a nepohodlí rozhoduje centimetr. Ten poslední centimetr, pro který se kolenem nebo loktem dotýkám nebo nedotýkám rukojeti na dveřích nebo středového sloupku. Ten centimetr, který mě dělí při nastupování a vystupování od jebnutí hlavou do futra. Proto jsem ještě v dobách lepší pohyblivosti miloval Cinquecento a proto jsem si na smrt znenáviděl Fabii.
Crossovery jsou ve všech ohledech horší než hatche, sedany a kombi. Ale někde na nějakém kritickém místě prostě nabídnou právě ten jeden centimetr navíc. A to je myslím všecko. Není to o kufru, spotřebě, jízdních vlastnostech. Po třiceti letech fyzické práce umím docenit právě tuhle zdánlivou drobnost.

To je ale jen takový obecný postřeh. Takhle od pohledu soudím, že bych se do C3 soukal stejně usilovně a se stejným hlasitým nadáváním jako do Fabie. A připadal bych si v tom jako natěšený kandidát na změnu pohlaví.

reagovat
Radek Chlud
17. února 2020, 16:09
1

Díky za názor a pohled z jiné strany. Co bych předevčírem v noci v lese dal za to, abych měl o milimetr delší spacák (a to myslím zcela vážně)

ransom
18. února 2020, 13:44
0

Jo, toto: Jako případný ekvivalent pro "hygge" se mi vybavil "veget". Na vojně to byl výraz pro naprostou blaženost, když člověk úspěšně vyjebal se všemi externími nepříjemnostmi, na pár vzácných chvil lehnul na záda a s plným žaludkem si v teple (v zimě u kamen, v létě na sluníčku) natáhl nohy bez kanad. A nikde nikdo, kdo by to mohl narušit.
Pán je tremp? Nebo tě vyhnali z domu?

Skipper
16. února 2020, 09:12
5

Ja nevím. Dnes se neskutečně nudím, ale ani to mě nedonutí přečíst si článek o tomhle blobu. Podobně jako o ostatních blbobech.

reagovat
Radek Chlud
17. února 2020, 16:07
2

Ale na psaní komentářů pod články, které mě nezajímají, na to je čas vždycky :D

Skipper
17. února 2020, 17:41
0

Jak jinak dát najevo, že články o těchto paautech nejsou zrovna to, co bychom si přáli? No dobře, tedy budu mluvit za mné. Tohle je testovací auto dobré pro auto.cz. Ne pro autíčkáře.

Skipper
17. února 2020, 17:43
1

Ještě přesněji. Přijde mi škoda plýtvat písmenama na tohle. A bohužel, článek může být napsán jakkoliv hezky, ale když objekt článku je jaký je, tak je to jen ztráta času.

beastar
17. února 2020, 18:22
2

Skipper: Teď si myslím že nejsi úplně fér. Autíčkář je prostě dneska web o autech třeba jako to auto.cz. Byla tady dodávka Citroen a teď tahle bublina. Mě taky tyhle mrdky nic neříkají. Někdy to nečtu vůbec. Jindy si to přečtu bez komentů. Pravda je taková, že je to prostě obsah. Samozřejmě že to ostře kontrastuje třeba s tím co se řeší na fóru, nebo o čem jsou blogy... Ale to je právě to na Autíčkáři unikátní. Plus to že lidi kteří tvoří webový obsah se tady spolu normálně baví. Myslíš že na auto.cz by na tebe autor jakkoliv reagoval??

Tam by se pan novinář s nějakým no name čtenářem ani neobtěžoval... A teď to neber jako útok na sebe... Jen prostě buď fér. A myslím že ti nemusim vysvětlovat,co si já myslím o nových citrónech:)) Ono opravdu je pro kluky snažší si půjčit z fleetu sem tam takový auta a napsat vatu.... Než řešit starý klasiky přes čtenáře...

Protože vidím že v momentě kdy se dohodnou s velkým bazarem na zápujčkách zajímavých ojetin, tak zase kritici budou chodit a prskat cosi o komerci. A zaprodanosti a já nevím čem všem... Takže jak by si udělal aby se tady psalo jen o zajímavých autech?? Retro, klasika, veterán, amerika, sporťáky a tak dále??? Moc mě to zajímá....

Nebo raději ať je web prázdný ?

Skipper
17. února 2020, 20:04
1

Ja rozumím. Je to taky můj projev frustrace z toho, že tyto příšery jsou ... všude. Celé parkoviště kolem bytovky je plné těchhle krámů od Citroenu. Takže když to už vidím i tady, tak vidím rudě. Hlavně když Citroeny doby ne tak davno minulé byly nádherná auta. Co bych dal za krásné XMko, kdybych ho měl kde parkovat? A co máme místo toho? Jen další a další bloby. Prostě opravdu nevím, co se na tom dá testovat. A za mně, vatu stejně nečtu a normálně na ní nijak nereaguji. Ale další blob už jsem nedal. To si raději přečtu články třeba o kosmonautice.

krab
17. února 2020, 20:38
-1

Beastar koukám píše poslední dobou hodně "osvíceně". Já vám to řeknu na rovinu jak to je. Když chceš dělat nějaký auto/moto web v ČR prostředí, máš jen mizivou šanci aby byl nějakým způsobem neztrátový a mohl se hodně specializovat. I když možná to jde, jen to chce tu image trpělivě a důsledně stavět. Jenže u tvůrců autíčkáře nebyla nikdy jednoznačná shoda kterým směrem. Já jsem to viděl do stylu classic car magazínu, ostatní chtěli zase něco jiného. Pár autorů chce testovat i obyčejná nová auta. Respektivě chce... Pokud chceš testovat nová auta, nemáš moc možností než brát všechno anebo nic. Asi těžko by to šlo uhrát s těmi PR značek, že beru jen sportovní anebo jen luxusní auta a zbytek ne. Garáž je to stejné, jen ve větším měřítku. Máme víc články co zajímají autaře během víkendů anebo v týdnu doplňkově, testy nových aut i další věci a sem tam zprávičky, co se chytí lehce bulvárně. Na rovinu. A v tom mixu to kupodivu funguje. Autíčkář by byl taky úplně v pohodě, když by tu vyšlo každej den víc věcí. Jeden test nebo novinka + něco dalšího jako ptejte se, historie, sport, reportáž, blog, nějaký zamyšlení anebo cokoli... V tuhle chvíli je dobrý, že fungují ty blogy. Paráda, že tu pár autorů jak si všímám píšou pravidelně a tu a tam se další přidají. A je to super. Já sem chodím kvůli těm blogům a zajímavý diskuzi. ( i když se mi nedávno nadávalo, mávnul jsem nad tím rukou).

Já jako externí autor / hobbík to vidím taky tak, že jsem se nedovedl zatím úplně vyprofilovat. Nejblíž mi je historie, stará auta, sportovní auta a psaní reportáží z akcí, kde jsem byl. To mě baví asi úplně nejvíc. Ale taky prostě vycházím těm, pro který píšu (teď momentálně garáž) ochotně vstříc a pišu i doplňkově ojetiny. A držím si to, protože mě kolikrát ojetina baví víc než si půjčit nové auto od PR automobilek. Akorát zase nemůžu vybírat jen ojetiny pro fajnšmekry, ale občas mě zavolají, že třeba by tam byla Kia Stonic anebo modrý Hyundai ix20 (za který se mi tu Kuba směje). Ale většinu si vybírám sám, což je super. A někdy mám choutky i na něco co by se ode mne vůbec nečekalo, což bude teď Nissan Leaf I. generace. Taky chci poznávat takový ty nový věci ...

PS: kdybych si chtěl lehce rýpnout, tak bych taky radši na autíčkáři viděl ten poměr toho autařskýho, zajímavých starých aut (jako třeba teď Beastar psal o Jagu S-type R) a míň těch crossoverů. Ale ona je zima a ty čtenářská auta budou k dispozici pro každýho až od jara, teď má pořád většina zazimováno. Já jsem na tom obsahově teď taky spíš slabší, ale už na konci února se chystám na skvělou akci klasických aut. Když zbyde prostor a půjde to , tak něco málo pak v březnu o tom pustím i sem do blogu.

Radek Chlud
17. února 2020, 22:06
0

A teď ti do toho hodím vidle, když už jsme u té udržitelnosti a směřování webu. Víc článků denně už tu bylo. Je to nákladově dvojnásobná zátěž, ale že by z toho byl pak 2x větší výnos, to se určitě říct nedá. Takže už jen z pohledu výnosů a nákladů je to zásadně nerentabilní záležitost. Nehledě na časové možnosti nás všech.

krab
18. února 2020, 07:49
0

To já Ráďo beru jako argument. I když pořád si myslím, podle toho co sleduju jak dělají jiné weby o autech je to nejspíš správná cesta - přidat víc obsahu. Ale chápu, že i počáteční investice. Vy máte ale výhodu, že je vás v partě stále dost + vám píšou lidi blogy. Já z těch českých webů sleduju kromě garáže ještě Temple of Speed Lukáše Volšickýho a vezmi si, že ten to vytváří prakticky sám. A má tam krásný články i zajímavý témata. On nemá ty články s datumem, tak nevím jestli občas neloví něco staršího a nějak je nerotuje, ale když tam třeba jednou za týden přijdu je tam vždycky něco zajímavýho. A dělá to taky jenom jako koníček.

Upřímně řečeno na autíčkáři stejně nakonec čtu skoro všechno. Jsem si na to tady zvyknul a tím jak je tu jedna věc denně, tak není problém to všechno stihnout ráno nebo někdy v pauze během dne přečíst. Plus tu lidi posílají ty komentáře, často mě baví číst je víc než ty články nebo blogy... Což je samozřejmě kontrast s naší garáží, kdy si myslím jsem fakt na férovku spokojený s tím jak to máme nastavené obsahově, ale pořád zklamaný z těch pitomců co tam nechávají komentáře. Pokud tam někdo něco vůbec komentuje. A tím jak toho je hodně, tak si každej den najdu třeba jeden článek, kterej jdu a na garáži si přečtu. Taky nečtu všechno...

Tady jde o to, že Autíčkář jak je takovej diskuzní a debatní klub magorů do aut, tak mi k němu nesedí to procento testů nových aut versus zbytek. Běžně u těch webů s auto obsahem máš tak 20% co tvoří testy nových aut a zbytek je různý mix historie, ojetin, novinek, názorů, reportáží atd... A to je to co si myslím ( a doufám, že nerýpu, jen píšu co si myslím) je co by to tady trošku zatraktivnilo ten obsah a i rozproudilo zajímavější diskuze. Protože testy nových aut povětšinou lidi přejdou tak nějak chladně. Protože málokdo z čtenářů obecně uvažuje o koupi nového auta. A taky kolikrát k tomu tématu nemá co říct...

Radek Chlud
18. února 2020, 09:35
0

Jak píšeš sám, Lukáš to má jako hobby a proto absolutně nemusí tlačit na nějaký výnos - dělá to sám, my ne, takže se z toho něco vracet musí. Podle toho, co jsi psal nahoře, sám víš, jak to chodí. Aby se člověk dostal k zajímavým autům a nemá za jménem napsané novinář, nemůže si dovolit selektovat auta, které mu PR nabídnou. Je to začarovaný kruh, ze kterého budeme moct snad jednou vystoupit... Avšak je k tomu potřeba obligátní prostředek - peniažky :D

krab
18. února 2020, 10:17
-1

To já teda nevím jak to má, abych nešířil nesmysl, ale předpokládám, že je to vlastně hobby. Ale pochopitelně jako nikdo, zdarma to dělat nechce a i když netuším tu ekonomiku toho webu, přijde mi , že to dělá hezky. Selektovat auta u PR nemůže myslím vlastně nikdo, to spíš jen někdo dostane pozvánku na zajímavé prezentace a jiný ne. A to je normální, to je život. Ale běžně se dělá mainstream. My tu prostě zatím nemáme na trhu čistě magazín věnující se jen sportovním nebo klasickým autům. Vždycky je to součást něčeho většího co je mainstreamově zaměřený.

Co jsem původně chtěl říct je, že mám pocit, že třeba Skipper tady nasdílel takový to svoje znechucení z toho že otevře oblíbený Autíčkář a je tam test novýho crossoveru proto, protože tam nemá ten den aktuálně další alternativu k přečtení. A to si prostě myslím, že to i ekonomicky musí ten web posouvat dál, pokud by tam byla.

Ale nevím, nemám co radit... ve skutečnosti vás obdivuju, že jedete autíčkáře samostatně a snažíte se. Takže bez ironie vám v tom fandím. Já jsem chviličku přemýšlel jestli nezkusit založit něco svého před časem a nakonec jsem vyhodnotil jako nejpříjemnější se přifařit externě k většímu subjektu za kterým stojí velká firma. Prostě žádný "srdcař" v tomhle ohledu nejsem. Ale zase si třeba ten obsah co píšu hledám nějak samostatně a kupodivu mě to nestojí nějaký větší prostředky. Stojí to teda ale čas, když chceš přinést opravdu pěkný materiál. No sranda to není, držím palce.

beastar
18. února 2020, 10:33
1

Zbytečná debata. I když Petr to myslí dobře protože to tady má rád. Autoři článků předpokladám taky. Ovšem ne vše jde. A čeština je prostě malý jazyk. Malý trh. Navíc dneska texty nejsou už tolik cool. Hodně faktorů, hodně složité.

Ha
Habakukk
17. února 2020, 08:18
0

Hrozně mě to připomíná Fiat 500L, tam to aspoň nenazývají crossoverem, ale mají malé MPV.

reagovat
sheogh
17. února 2020, 10:54
0

Me to pripomina 80% podobnych opuchlin, co vidam kazdej den na silnici, takze to celkem zapadne

beastar
17. února 2020, 16:18
2

Tak já sem to četl když tady bylo ještě 0 komentářů. Bez nějakých očekávání. Tahle auta jdou vyloženě kolem mě. I když nebudu kecat v poslední době jsme to taky pár krát obchodně řešili. Takže nová doba a i já se musím v tomhle segmentu dovzdělávat. Kupce znám mohl bych to tady rozepsat, ale je to na samotný blog, než na komentář.

Je to napsané hezky. Bez zbytečných siláckých řečí a docela vtipné. S nadhledem. Jsou jenom dva lidi na Autíčkáři kteří tohle fakt umí Kuba a Radek. Sám si neumím představit, že by to auto šlo veřejnosti přiblížit nějak líp, tak aby to aspoň někoho zajímalo... Za mě dobrá práce.

reagovat
Radek Chlud
17. února 2020, 18:26
0

Kdybych věděl, že opravdu existuješ, tak ti snad i podekuju :D

beastar
17. února 2020, 18:31
2

Jo jo chápu neexistuju za mě si to píše sám Machač.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem

Imperial LeBaron  1973
Imperial LeBaron

1973 rok výroby
275 koní výkon
7 200 ccm objem