načítám data...

Citroën Berlingo XTR 1,2 PureTech EAT8: Když příliš mnoho výbavy škodí

20. května 2020, 12:17 Adam Forman Recenze & testy

Základem je velmi slušná dodávka. Snaha o luxus jí ale nedělá dobrou službu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Citroën Berlingo XTR 1,2 PureTech EAT8: Jak Pejsek s Kočičkou dělali auto

Nejspíš nebude třeba začínat klasickou omluvou na téma ‚dodávky na Autíčkáře taky patří‘. Podle Google mě beztak čtete především vy, má věrná chásko hašteřivých štamgastů, takže se rovnou pustím do dvou svých oblíbených činností, popisování, co se mi právě honí mozkovými závity, a řízení užitkového vozu, po kterém se mnoho lidí neohlédne. I když hned ze začátku si trochu protiřečím. Za novým Berlingem se lidé celkem ohlížejí. Ne, není to pohled, který mi věnují, když stáhnu střechu v Sebringu, ani pohled, který mě probodává, když ve Xsaře skáču přes vydlážděný střed kruháku, jako bych měl na zadních čtvrtkách gigantický sponzorský nápis TOTAL. Je to pohled poněkud zmatený, protože na tváři současné generace oblíbené dodávky se toho děje spoustu najednou a nic z toho na první pohled nedává smysl. Dokonce ani když auto obcházíte ze všech úhlů, pořád na něm nenajdete jediné obvyklé uskupení tvarů. Zadek je podivně useknutý, okna se směrem k B-sloupku vzpínají jako příbojové vlny a veškeré prolisy, okrasné prvky a světla se před tou hrůzou, která postihla zadní část, schoulila na samotný čumák vozu. Musím přiznat, že se mi tyhle ‚čtyřoké‘ obludy, které mimo Citroënu zavedl i Jeep, vůbec nelíbí.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Ať už se vám poněkud přeplácaný, snad i výstřední Francouz líbí, nebo dáte přednost jeho navenek umírněnějšímu sourozenci Rifteru, který naopak staví zažité pořádky na hlavu v interiéru, jednu objektivní skutečnost opomenout nemohu. Vyboulený čumák tohoto francouzského buldočka je z pohledu řidiče dosti nepřehledný a stejně jako ve starších Peugeotech s vytyčenou spodní čelistí máte pocit, že tam před vámi je ještě o metr více auta, a tak se některé pakovací pokusy vydaří až napodruhé, což osobně u malé dodávky do města považuji za výraznou nectnost. Situaci moc nezlepšoval ani systém automatického parkování, který nejednou poškrábal příplatkové disky o nízký obrubník, či zaparkoval tak blízko jiného vozu, že nebýt zadních posuvných dveří, vyndávali by mě z Citroënu otvírákem na konzervy.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Ze zbytku vozu, zejména z interiéru, jsem si naštěstí odnesl ty nejlepší dojmy. Zadní sedačky se do podlahy sklopí jediným pohybem, přičemž nikde nepřekáží mnohdy nedomyšlené pásy. Stejně jako se zrakům skryly, i zpět se sedačky vrací jediným nenáročným tahem, až si zvyknete, používat je i pro přístup do kufru, jelikož je to prostě pohodlnější. Říkáte si „no a co, nějaký sklopný sedačky“, ale nenucenost, se kterou se opěrák přitiskne k sedáku a zmizí kamsi do podlahy, je bez zaváhání zlatým hřebem modularity v daném segmentu. Obvyklou vychytávkou jsou oboustranné posuvné dveře, které skýtají přímo kyklopský vchod do boku a zpříjemňují nastupování i v těch nejužších parkovacích místech.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Zavěšení je typicky francouzsky hravé, jeho vysoký zdvih i měkké a veskrze komfortně-čitelné naladění udělá radost nejednomu milovníkovi zažitých pořádků. Takhle zkrátka má malá dodávka od Citroënu jezdit. Za povedeným zavěšením bohužel poněkud pokulhává pohonná jednotka, spárovaná s automatickou převodovkou klasické koncepce s hydroměničem. Typicky tříválcový projev a drnčení v nízkých otáčkách se k pohodovému charakteru příliš nehodí a obzvlášť podivně působí mezi příplatkovými doplňky nejvyšší verze XTR. Z rádoby-módního vozu pro příměstskou rozvážku dětí totiž svým akustickým projevem opět dělá pouhou drnčící dodávku olepenou cingrlátky.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Zvláštním soubojem, který se odehrává na palubě, je ergonomie. Jak jsem již zmínil na příkladu sedaček, takové ty ‚dodávkové‘ funkce zde fungují ještě o kus lépe, než jsem si dokázal představit. Spolujezdcovo sedadlo se umí předklonit pro jednoduché naložení dlouhých předmětů, nechybí možnost odklopit pouze zadní sklo a netahat se kvůli drobnostem s celou výklopnou zádí a celkově šasi působí dojmem, že zvládne půl milionu kilometrů s minimální údržbou ujetých na typicky východoevropských silničkách.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Jenže pak se k solidnímu dodávkovému základu přidají komfortní prvky a ty už prostě nefungují… Zkrátka nefungují. Start-stop systém je zde vyloženě otravný, zhasíná i studený motor a tlačítko pro jeho deaktivaci je mimo zorné pole řidiče vlevo pod volantem. Většinou jej hledáte až po prvním samovolném zhasnutí motoru a to už může být docela lov. S pravidelnou přesností mi pak motor zhasínal těsně před tím, než jsem se chtěl rozjet. Pro porovnání, například v Mazdách je start-stop nastavený na sílu stisku pedálu. Přidržím brzdu jemně, auto nezhasne. Zašlápnu brzdu po zastavení až dolů, motor zhasne. Jednoduché, geniální a na palubě Citroënu citelně chybějící řešení. Hned druhým ‚asistenčním‘ systémem, který si zvyknete ihned po startu deaktivovat je hlídání nechtěného vyjetí z pruhu, které s malou dodávkou neustále cvičí, pere se s řidičem a zlostně bliká s každou korekcí směru. Nakonec nejhrůznějším elektronickým démonem je upozornění na hrozící kolizi, které se v městském provozu rozsvítí přes obrazovku s jinak potřebnými údaji, a nehodlá zmizet, dokud před vámi není místo pro kloubovou karosu. Což samozřejmě znamená jediné: Okamžitě se před vás nějaká ta kloubová Karosa nacpe a vám opět vyskočí rudá varovná hláška blížící se kolize.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Výtku bych měl i ke komfortu vyplývajícího z použité maloobjemové jednotky. Auto se mi prostě v teplotách kolem nuly nedařilo vytopit na příjemnou teplotu a tak jsem byl velmi rád za příplatkové výhřevy sedadel. Až opravdu svižná jízda nebo dlouhé cestování dokázaly zajistit potřebný přísun teplého vzduchu do prostorné kabiny.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Co napadne snad každého, kdo usedne za volant, je vyloženě nesmyslné umístění voliče automatické převodovky. Když už dnes ovladače nemusí mít mechanickou vazbu na skříň, může přece být kdekoliv! Proč ho neumístit svisle ve formě tlačítek (Jak to mimochodem uměl už GAZ-13 Racek), a vyhnout se instalaci středové ‚podpory‘ jakéhosi atrofovaného výčnělku z pravěku manuálních převodovek mezi předními sedadly? U rodinné dodávky pak vyloženě šokuje nedostatek odkládacích míst. Mělká vybrání jsou sice dobrý způsob, jak nachytat nic netušící spolucestující a vyválet jejich mobil po zemi, ale kam dát ten vlastní? Nemluvě o držácích na nápoje, které jsou tak daleko, že vyžadují nepříjemné předklánění a svojí velikostí se hodí nejvýše pro kávovou kulturu Italů.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Berlingo jsem měl upřímně rád od první generace, ve které Jeremy Clarkson testoval, kolik alkoholu lze nacpat do všech tajných přihrádek. Ještě minulou generaci jsem považoval za vrchol v daném segmentu, ale tentokráte udělal můj oblíbený model přešlap, když více než na levné a efektivní balení vsadil na nevšední design a množství příplatků. Jestliže si totiž vybavenou verzi zvolíte, budete brzy utracených peněz litovat, jelikož nic z komfortních prvků nefunguje tak, jak jsme ze současných automobilů zvyklí. Věřím, že holátko s manuálem by ode mě dostalo pochvalu a možná i podrbání za zpětným zrcátkem, avšak testovaný exemplář jsem vracel vyloženě s chutí. Je až zarážející, jak může odbytá elektronika zcela zkazit dojem ze strojně povedeného vozu.

Foto: Adam Forman, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný benzínový tříválec 1 199 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní)
Točivý moment: 230 Nm 
Převodovka: Automatická s hydroměničem
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s 
Užitečná hmotnost: 605 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (při testu): 5,2 (7,8) l/100 km
Základní cena dané výbavy a motorizace: 579 900 Kč
Cena testované verze podle konfigurátoru: 708 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bulldog
20. května 2020, 11:14
0

Prijde mi to podle fotek takove neutulne, neosobni.
Pak sem si precetl test a jeste sji mi to Adame potvrdil.

Mimochodem suoer napsano, pises cim dal lip! :)

reagovat
re
reznaluki
22. května 2020, 10:46
0

Dovolím si pár upřesnění. Auto vlastním v sociální edici, jediný příplatek byl za motor. Nafta 74kw. Benzínový tříválec dle mě patří spíš do malých městských aut než do dodavkoviteho rodinného mpv. Takže za mne motorový projev auta je úplně v pořádku. Mam jěště verzi bez start stop. Hlídání jízdních pruhů opravdu na okreskach irituje a proto ho po nastartování vypínám.Ale na dálnicích ho opět aktivuji, tam funguje dobře. Takto to totiž i doporučuje výrobce auta. A teď k systému zabranujicimu srážce. Toho co popisuje autor článku jsem si nevšiml, právě naopak. Upozorňuje na poslední chvíli.ten systém lze totiž nastavit. A je možné že se tam pisateli už někdo hrabal.

reagovat
Adam Forman
22. května 2020, 10:54
0

Systém výstrahy jsem měl nastavený na nejkratší vzdálenost a stejně spouštěl výstrahu téměř neustále.
Možná se různé výbavy liší, nebo prostě každý jezdíme dost odlišně. Srovnání je to však především vůči obdobným systémům konkurenčních značek, než vlastní definice bezpečného odstupu.
Věřím, že v základní výbavě s naftou, kterou zrovna Francouzi dost umí, bych si auto chválil. Nicméně laciné provedení příplatků a ambiciózní cenovka mi vůbec nesedly.

Poustevník
23. května 2020, 16:23
1

Velmi dobře napsaný článek, všechny důležité informace jsou shrnuty do čtivého hábitu ( co těší, co štve a jaké to je ). Avšak dovolím si nějakou tu poznámku. Souhlasně jsem kýval hlavou nad nesmyslností umístění tlačítek, voliče převodovky. A hned po dočtění článku jsem musel mrknout na fotogalerii, kde že teda ty výše uvedené prvky jsou? Dočkal jsem se odlfáknuté galerie, kde jsou hozené fotky snad z nějakého mobilu focené za docela zlých světelných podmínek bez dodatečné úpravy. Několik fotek dokonce dvakrát, jen kompozičně posunuté o pár centimetrů. A nenašel jsem teda ani zmíněné tlačítko start stop, ani volič převodovky. Možná jsem to jenom nepochopil a volič převodovky je kolečko ( které vypadá jako volič all grip z Pažoutů ? ) Docela jsem pochopil message Autíčkáře s tím, že se zde k recenzím aut přistupuje alternativně, má k tomu však patřit i odfláknutá fotogalerie? Tohohle neduhu jsem si všiml u více autorů a článků, ale tady to vyloženě křičí. Snad autora tímto nenaštvu, ale spíš pošťouchnu k posunu :-).

A teď k autu. Měl jsem tu čest jezdit služebním Berlingem, předchozí generace. A mé dojmy veskrze pozitivní úplně nebyly. Auto bylo po bouračce, takže zadní část příšerně klepala na každé nerovnosti. Stávkovalo centrální zamykání. Nesmyslně udělané ovládání tempomatu. Nesmyslně umístěné tlačítka vyhřívání sedačky, takže musíš vystoupit abys jej našel. Na dálnici poměrně nestíhající 1,6 Diesel. Hrozné audio. Příšerná hledací lodní páka, kterou se prý mění převody. Pedály tak blízko sebe, že jsem si kolikrát ve velkých botech brnknul na brzdu jednou i druhou nohou. Spojkový pedál má tak divný mechanismus, že při stlačení se vysune vodící tyč nad něj a tlačí do špičky boty, takže nejde domáčknout, musím se prostě trefit jenom těsně vrchem boty. Mimochodem, ta spojka byla snad nejtužší co jsem kdy zažil, zbytek pedálů bláto. Navíc jsou pedály vyosené divně doprava, takže jsem chytal křeč do právé nohy. Ze sedaček mě bolely záda. Po jedné cestě do prahy auto odmítlo nastartovat, bohužel se tak stalo v Praze, takže jsme museli zpět vlakem. Odešel startér...

Naprosto nechápu, k čemu mi a vlastně komukoliv jinému je v jakémkoli osobním autě kufr o výšky mojí přitelkyně a při usazení na místo řidiče půl metru nad hlavou. Ostatní rozměry kufru nejsou až tak neobvyklé, spiš průměrné, takže využitelnost? Hmm. Prostorné alternativy s obrovským kufrem jsou k mání v docela nezanedbatelném množství, nebudu tady zaujatě zmiňovat svoje Galaxy, ale jde najít i menší varianty rodinného povozu s posuvnými dveřmi a opět vlastnostmi ve většině případů na docela jiné úrovni. Mimochodem ty dveře se strašně špatně otvíraly, protože klikový mechanismus je navržen tak, abych si vykloubil zápěstí při otvírání a následně tahání do boku.

Že je to levné? No na to co to je moc nesouhlasím.
Že je to praktické? Asi jo, ale lze najít stejně, nebo ještě víc praktická auta v lepším balení.
Že je to hezké? Hm, v tomhle plně souhlasím s autorem.

Takže k čemu to je vlastně dobré?
Takže sorry za hejt na auto, ale nemůžu si pomoct.
Po dlouhé době mě něco donutilo sednout a sepsat komentář. A když už ho píšu tak musím vzkázat, moc rád Vás čtu, jen tak dál.

reagovat
Csaba
23. května 2020, 18:16
0

Voličem převodovky je (to větší) kolečko ze dvou které jsou vidět na fotce č.16, je z valné části překryté volantem :(
Kdyby další fotka byla protažena o kousek níž, bylo by vidět celé.

beastar
23. května 2020, 19:13
0

Adame jak uz tu pisou predemnou. Napsal si to hezky. Docetl jsem i presto, ze tohle auto me nezajima vubec a nikdy ho potrebovat nebudu. Kdyz uz psat o techto vecech mel by si to delat prednostne ty. Ostatni to bohuzel neumi a pusobi to potom toporne a utrpne ten test. Jak se politicky neshodneme, tak pises velmi ctive. A dodavkar.cz by te bral hned na hpp;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack 2012
Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack

2012 rok výroby
370 koní výkon
5 698 ccm objem

Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+ 2017
Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+

2017 rok výroby
90 koní výkon
1 197 ccm objem

Mercedes-Benz CLA CLA 180 2017
Mercedes-Benz CLA CLA 180

2017 rok výroby
122 koní výkon
1 595 ccm objem

Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km! 2019
Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km!

2019 rok výroby
305 koní výkon
3 605 ccm objem

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem