načítám data...

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi: Kombinovaný kočárek

Kdo by to řekl, že neurvalí dělníci a malé děti mají tolik společného? Berlingo hravě vyhoví oběma náročným skupinám.

zobrazit celou galeriiFoto:   Radek Chlud

Kategorie malých osobních dodávek ve většině motoristů nevzbuzuje velké vášně. Přesto si troufnu tvrdit, že jde přímo o královskou disciplínu konstrukce automobilů. Postavit opravdu dobrý hot-hatch, manažerský sedan či snad prémiové SUV není ani tak dílem šikovnosti a nápaditosti, jako velkorysého financování. Jenže malé dodávky se při svém vývoji musejí potýkat s opačným problémem. Čeká je tvrdý a dlouhý život a automobilky je zpravidla slepují ze skladových dílů. Jen zkuste zapátrat v paměti, kdy se právě v malé dodávce představila světu nějaká ta přelomová technologie, či pohonná jednotka. Přitom právě tato auta jsou tažným koněm podnikání drobných řemeslníků ale i velkých energetických a vodohospodářských gigantů. Troufám si tvrdit, že správný výběr v téhle kategorii je mnohem důležitější, než vybrat sedany pro představenstvo, či městské přibližovadlo sekretářce.

V našich specifických poměrech je souboj Berlinga, Kangoo, Caddy a Tournea o to zajímavější, že levné dodávky s dělnickým původem často suplují roli jinak mnohem dražších rodinných MPV. Konečně k slibovaným západním platům máme ještě daleko a hlavním tahákem na našem trhu je poměr cena/výkon. Tedy vlastně v případě malých dodávek jde hlavně o nízkou spotřebu, vysokou užitečnost, neprůstřelnou odolnost a co nejskromnější pořizovací a provozní náklady. Přesně v těch disciplínách Berlingo exceluje a není divu, že si na našem trhu doposud vedlo nejlépe. Nová generace přiblížila design zbytku nabídky a musím říct, že se k účelové karoserii velmi hodí. Je nápaditý a jinak nudnému profilu s useknutou zádí dodává příjemný francouzský šmrnc.

Designéři se rozjeli i v interiéru. Již od první generace mají Berlinga přehršel odkládacích ploch. Velká část se pak ukrývá hned pod střechou a tentokráte se tvůrci možná až moc nechali unést svojí fantazií. Testovaný model má totiž velké střešní okno, ze kterého pro všechny ty poličky vlastně vůbec není vidět ven. Prostředkem se pak táhne průsvitný panel s obvodovým nasvícením, který nevypadá zrovna robustně. Sklápěcí box na střeše zavazadlového prostoru slibuje unést 10 kg zátěže, ale jsem si jistý, že budoucí majitelé ho budou vzhledem k jeho velikosti často přetěžovat. Vyloženě pochválit musím obrovskou schránku před spolujezdcem. Vlastně tam jsou dvě, do horní se vejde patnáctipalcový notebook a do spodní všechny ty povinné příručky, krabičky se žárovkami, pojistkami a dalším harampádím, co se tak běžně vozí. Trochu zvláštní je skrytá odkládací prohlubeň za displejem infotainmentu. Obzvlášť, když kaplička středového displeje působí, že si na ni návrháři vzpomněli až na poslední chvíli. Vzpřímená obrazovka do okolního designu moc nezapadá a ani ospalé rozhraní svým provedením zrovna nezaujme. Hlavním tahákem Berlinga oproti koncernově spřízněnému Rifteru je klasické uspořádání volantu a přístrojů. Osobně nejsem příznivcem iCockpitu a jsem moc rád, že se u Citroënu drží klasického rozvržení.

Výtky k ergonomii a designu rychle utiší startér a klidný volnoběh vznětového čtyřválce. Jde samozřejmě o moderní jednotku s přímým vstřikem a filtrem pevných částic splňující přísnou emisní normu Euro 6c. Výkonová špička je v 96 kW (130 koní) v 3 750 ot/min a vrchol krouticího momentu 300 Nm přichází v 1 750 ot/min. Jízdní projev je o něco točivější, než jsme v této kategorii zvyklí, což milovníky ‚tahu vocpoda‘ trochu zklame. Naopak příznivcům zážehových motorů bude projev vyloženě sympatický. Šestistupňová manuální převodovka je poskládaná ‚nakrátko‘ a spíše než dálniční přesuny umožňuje svižné meziměstské proplétání s čímkoliv, co se rozhodnete naložit. Právě ono příměstské spěchání jde Berlingu nejlépe. Ani vlastně moc nevím, čím to je. Podvozek je měkký a houpavý, váha prázdného auta je soustředěná dopředu a řazení neoplývá přesností. Přesto si při řízení dokážu najít příjemné tempo. Připomíná to starou dobrou polku. Není to vznešené, zvenku to nijak elegantně nevypadá, ale celý ten tanec pedálů a přesunů váhy je vlastně ohromná sranda. Jasně, většina kupců tohoto segmentu jízdní schopnosti primárně neřeší, ale když se za volantem Berlinga potřebujete rychle proplést centrem města, zjistíte, že se za tím volantem usmíváte a spěcháte i cestou zpět. Ne protože by vás něco stresovalo, ale protože je to prostě sranda.

Zpět k praktické stránce vozu. Užitkovou verzi jsem k testu nedostal. Vlastně jsem dostal přesný opak, tedy pořádně vybavenou osobní variantu. Naváži tedy toliko cennými Autíčkářovými spotřebitelskými radami: Volič gripcontrol, tvářící se jako by sem přicestoval z Land Roveru, je jen na okrasu. Měl by nastavovat chování ESP, ale přes veškerou snahu jsem nenašel v jednotlivých režimech valné rozdíly. Snad je změna chování více patrná u vozů s automatickou převodovkou. Stejně tak hyperaktivní systém udržování v pruhu a otravně blikající nouzové brzdění bych velmi rád vytrhl z útrob palubní desky a zahodil do kopřiv. Pokud vás štvou současné euro-vozy, pak tohle je přesně ten odstrašující případ. Během testu jsem si rychle navykl startovací proceduru složenou z vypnutí Start-Stop systému (tlačítko pod volantem), vypnutí udržování v jízdních pruzích (čudlík hned vedle S&S) a deaktivace nouzového brzdění (proklikat se třemi nabídkami v dotykovém displeji). Pokud má mít tenhle test nějakou pointu, pak vězte, že asistenční systémy dokáží znechutit řízení i jinak moc povedeného auta.

Jak se u mě stává zvykem, dojem z auta mi kazí příplatková výbava. Jinak jde totiž o perfektní řešení pro mladé rodiny. Otevírání posuvných dveří zevnitř jde zablokovat stiskem tlačítka u řidiče, druhá řada má v okénkách vestavěné roletky se stínítky, na zadní lavici se vejdou tři autosedačky vedle sebe a kufr díky nízké nákladové hraně a širokému otvoru pojme všechny myslitelné kočárky, nosítka či odrážedla. Na stropě pak je k dispozici dostatek odkládacích prostorů na krabice papírových kapesníků, svačinky a dudlíky. Do objemné schrány před spolujezdce bez potíží ukryjete zbraň pro případ nouze nejvyšší, tedy tablet nabitý animovanými seriály. Materiály jsou odolné a jistě snesou veškeré tělesné tekutiny i agresivní čističe. Madla nejde utrhnout, všechny panty a posuvy snesou hrubé zacházení i nazlobené třískání. A jen co vyložíte rodinné poklady, není problém odvézt paletu cementu, abyste už konečně dokončili rekonstrukci pokojů pro další potomstvo.

Závěr

Berlingo je povedený parťák pro drobné živnostníky i mladé rodiny. Působí bytelně, je přívětivě naceněný a vznětová patnáctistovka dává jasně najevo, že nafťáky mají stále co říct. Jen si při volbě výbavy raději odpusťte všechno elektronické.

Technické údaje:

Motor: čtyřválec turbodiesel 1 499 cm3
Výkon: 96 kW (130 koní) v 3 750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s 
Průměrná spotřeba: 4,5/6,3 (udávaná/v testu) [l/100km]
Základní cena testované motorizace: od 449.900 Kč (1.5 BlueHDi 130)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
29. dubna 2019, 09:56
0

Všechno elektronické, tzn startovat na kličku? Ve výsledku, proč ne, jsou to francouzi;)

Příjemná recenze

reagovat
Bavoraczech
29. dubna 2019, 11:27
0

Jen si při volbě výbavy raději odpusťte všechno elektronické. - To pochopí ten, kdo už měl Francouze v plný palbě. Když totiž v autě s jiným původem zmáčkneš tlačítko, tak se obvykle stane přesně to co očekáváš, že se stát má. U Peugeotu nebo Citroenu se dost často stane ještě něco navíc, co už tolik nechceš :D. Ale jako laciní pracanti s nižší výbavou jsou super. Vysoká praktičnost a užitná hodnota za rozumnou cenu a s nízkými provozními náklady.

reagovat
M
29. dubna 2019, 20:35
0

Nic take sa mi ani na 1 z 2 peugeotov nestalo, na kazdom som spravil 100.000 km (jedno uz bolo dokonca jazdene 307SW, druhe nova 308 allure = najvyssie vybavy ako spominas, z ktorej som mal hodnotnejsi pocit ako napr z O III)

...a, :-) samozrejme...


-
Komentář upraven 29. 4. 2019, 21:41:07

Bavoraczech
30. dubna 2019, 06:59
0

Já měl 607. Oproti tomu je asi 307 v plný asi sranda. Audio JBL praskalo při vypínání a zapínání, stávkoval ovladač hlasitosti (docela běžná věc), stávkující páčka tempomatu - podle diskusního fora Peugeot také běžná věc. TMPS sice fungoval, ale tak každých 100 km nahlásil náhodně závadu některého ze snímačů. Automatické stěrače si při průtrži stíraly lážo plážo a když přestalo tak se mohly přetrhnout na suchém okně a tak bych mnohl ještě chvíli pokračovat. Jo, to auto jezdí a bez problému najezdí 100tis km, ale obsahuje často takovéhle kixy.
Na druhou stranu mám Citroen Xsara Picasso skoro v základu a nemůžu si ho vynachválit. Je to nenáročný a pohodlný pracant.

M
30. dubna 2019, 07:08
-1

To teda neznie velmi prijemne na vlajkovu lod. Kazdej automobilke sa obcas podari horsi model/rocnik - kolegovi sa napr.dost casto serie nieco na VW Tiguan. Nie vsetkym statistikam sa da tiez verit a ludia tiez radi vytvaraju pohadky ;) takze si vsetci drzime palce a nevysmievame sa ????

Bavoraczech
30. dubna 2019, 10:46
0

Tiguan/Yeti nejsou obecně nikterak drasticky spolehlivá auta a ani nemají skvělou antikorozní úpravu kastle. To je jen ta aura okolo VW obecně...

beastar
29. dubna 2019, 12:54
0

Wow! To chci! Fplný. Jak moc špatné oči a pohnutou mysl včetně vkusu musí mít lidi, co si skutečně koupí. Dobrá cena je u toho poslední instancí. A i první Berlingo vypadalo líp.

reagovat
Jakub Pospíšil
29. dubna 2019, 15:04
0

První Berlingo s 1.9D (což je motor základem někdy z konce šedesátých let) bylo náhodou velmi úsporný a nezastavitelný interceptor. Sice mají skoro všechny zadní nápravu do áčka, ale pořád jezdí. To auto nejde zabít.

-
Komentář upraven 29. 4. 2019, 15:09:31

beastar
29. dubna 2019, 15:18
0

Joo však já vim. Jeden kluk co sem ho znal už s tim tehdy jezdil pro autobaterky a drobnosti do Polska:)) Maximalka na dalnici v plnym plynu 126 kmh. Spotřeba supr a radio to nebylo třeba.

Jakub Pospíšil
29. dubna 2019, 15:23
0

Tak to přesně je. Nádavkem náklony v zatáčkách jako parník, ale kupodivu to bylo dost těžké utrhnout. Naučilo mě zbytečně nebrzdit do zatáček, protože se ta rychlost pak těžko získávala zpátky.

beastar
29. dubna 2019, 15:28
0

A taky na dálnici hodně předvídat! Ono dostat se z trojky 80kmh zpět na 126... Fuuuu to nebyla snadná řidičská práce. 1x sem s ním jel do Ústí z Prahy. Řídil on. Tak dobře sem se nezasmal. Ale měl to dlouho. Pěkný bylo. Jezdilo ale takhle no.

ratan groch
30. dubna 2019, 12:37
3

Toto je presne kategoria aut, ktora mi pripomina Cinanov. Chapem ich nevyhnutnu potrebu pre fungovanie sveta, ale sam si budem pre seba domov hladat niekde inde.
Akonahle som vsak potreboval prenest nejaky naklad, tak som si od kamarata poziciaval prave taketo auta a odhliadnuc od toho, ze v nich byva trochu spinavo, tak som si ich vtdy nevedel vynachvalit. Paci sa mi, ze pri tomto druhu aut, ked uz maju za sebou prvych sto ci dvesto tisic km vzdy treba robit nieco nestandardne. Ked chces tankovat, tak musis najprv... Ked chces spustit stierace, tak najprv musis ,,,, Dialkove svetla funguju, len ak... Otvorit sa da len cez spolujazdca, atd.
Parkrat som mal pozicany aj Citroen C4 Picasso v najvyssej vybave, co mal stred volantu pevny. Len na volante a strede je asi 18 tlacitok. Saljut 7 to tam ma jednoduchsie. Ked som nastartoval, tak prve dve minuty mi na displeji postupne hlasila asi 7 varovani. Vyzeralo to ako ranna zvodka policajneho sefa. Pri poslednom upozorneni som uz bol z domu na dialnici. Potom to uz bolo makke, pohodlne francuzske auto co tankuje raz za dve krajiny, ide si svojich 140kmh a spokojne si to poziera kilometre. Keby som vsak bol pan zemegule, tak by som dovolil robit auta len Nemcom a Japoncom. Dobre, tak este Talianom, aby to tu bolo aj pekne a aby automechanici nezabudli pouzivat mozog.

pi
pintyo
05. května 2019, 07:23
0

Vlastním jedno z týchto trojčat . Opel Combo life 1,5 - 96 Kw. Predošlé auto Peugeot 5008 1,6 Hdi.( peugeot kúpený nový v.roku 2012 najazdených 230 tisíc km. - pri 165000 km odišla spojka v klimatizaci , pri 225000 prešuchaná hadica na vodu . Inak bez závad -super auto.
A prečo som nekúpil Riftera alebo Berlingo ale Combo? Combo v rovnakej výbave bolo lacnejšie , na rifter a berlingo bola záruka 2 roky a 60 tis. km , na opel 5 rokov a 150 tisíc km. + bezúročný leasing.
K autu . K sprevodovaniu toľko. - V meste kde potrebujete držať 50 km/hod. je prevodovka nastavená na prd. Na 3 rýchlosť sú už otáčky veľké ( cca 2000) na štvorku pod 1500 a dusí sa motor. Auto zabehávam takže v meste valím na trojku. 6 rýchlosť má zmysel dávať až nad 85 Km/hod.
K elektronike ! - start- stop a udržanie v jazdných pruhoch vypnete za pol sekundy ! K nouzovému brzdeniu - zvdialenosť si nastavíte raz cez dotykový display . Zvukový povel k brzdeniu - pípanie , nie je hlasné ani nepríjemné . To otravne blikajúce nouzové brzdení otravuje len na head up display. Display sa dá sklopiť a zostane sklopený aj pri ďalšom naštartovaní .,netreba ho znovu deaktivovať. Je pravda že head up display som vyslovene do auto chcel ale po prvom dni som ho deaktivoval a to kvôli systému rozpoznávania dopravných značiek. Idete o kilometer viac ako je na značke a hneď to bliká.
Takže sa elektroniky nebojte , dispay sa dá natrvalo sklopiť , zbytok vypnúť .

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem