načítám data...

Ford C-Max Sport, 1.0 Ecoboost: Všechno při starém

Jak obstojí současná generace rodinného MPV ve srovnání se svým patnáct let starým předchůdcem? A co má znamenat ‚Sport‘ u litrového tříválce?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

C-Max od Fordu je tu s námi už patnáct let. Jakožto první vůz na platformě dvojkového Focusu nabídl slušné jízdní vlastnosti, věc do té doby ve třídě velkoprostorových vozů nevídanou, a ve spřažení s točivými motory Zetec dokázal i přes vysokou stavbu karoserie zprostředkovat slušné řidičské zážitky. Jeho současná generace je tu s námi už od roku 2011, omladil ji facelift v roce 2015. Letos na jaře se v nabídce objevila nová verze Sport a do konfigurátoru přibyly nové tříválce Ecoboost. A právě v téhle tyto dvě novinky dostal do vínku dnešní testovaný kousek.

K focení nového C-Maxu se mi shodou okolností připletl jeden černý exemplář první generace, konkrétně z roku 2005, osazený v té době nejmenším benzínovým motorem 1.6 Duratec a několika příplatkovými prvky. Slovo dalo slovo a starší verzí jsem se i projel. Nabízí se tedy srovnání, kam se malé MPV za patnáct let posunulo.

Sportovní svezení? Raději ne.

Pojďme hned na začátek rozseknout, jak je to s tím ‚Sportem‘ v názvu modelu. Ve spojení s litrovým tříválcem a MPV to zní totiž přinejmenším zvláštně. Letmým pohledem do konfigurátoru ale zjistíme, že na první pohled ‚závodnická‘ edice je vlastně jen paket stylových doplňků. Ve verzi Sport tak dostanete C-Maxe s černě lakovanou střechou a zrcátky, většími koly, zadním křídlem a pohodlnějšími sedačkami s odolným čalouněním. Nemohl jsem si v té souvislosti nevzpomenout na Favorit SportLine. V konečném důsledku to je dobře. Bylo by celkem zbytečné, kdyby se někdo pokoušel nějak přiostřit pohon nebo nechal ztvrdnout podvozek. Bavíme se přece o kompatkním rodinném MPV, tam se takové věci nehodí.

Litrový tříválec Ecoboost může působit jako nedostatečně objemný agregát – trochu jsem se ho bál i já. Po týdenním soužití ale musím říct, že je to vlastně docela fajn motor a jeho 125 koní úplně stačí. Nejen že má příhodně plochou křivku výkonu a slušný zátah už od nějakých 1500 otáček, ale při vytočení nad 3000 dokonce i docela hezky vrčí. Odezva na plyn je sice trochu gumová, ale na běžné proplétání provozem dynamika tříválce úplně stačí. Rozhodně v sobě má Ecoboost víc života než stará atmosférická jednašestka. Ta je sice ve vyšších otáčkách bezprostřednější a ‚analogovější‘, ale jakmile spadnou někam pod 2500 ot/min, je veškerá síla ta tam. A spotřeba? Na tabulkových 5,1 litru jsem se sice nedostal, ale i hodnotu 6,6, na které se na konci týdenního testování zastavil palubní počítač, považuji za velmi slušnou. K hezkému číslu napomohl i systém vypínání třetího válce. Ano – opravdu v některých případech bije pod kapotou velkého rodinného auta jen dvouválec. Vypnutí a zapnutí válce si ale nemáte šanci všimnout. Celý proces prý trvá jen 18 setin vteřiny.

Řízení v novějším kousku je samozřejmě mnohem lehčí a přeposilovanější, starší exemplář poskytuje díky hydraulickému posilovači více zpětné vazby. Nemohu ale říci, že by řízení nového C-Maxu bylo špatné. Na poměry své třídy je poměrně přesné a tak nějak pocitově příjemné. Na tom má podíl i hladkou kůží potažený volant s ideální šířkou věnce a pravidelným a nezploštělým tvarem. 

Podvozek nezapře svůj původ ve Focusu. Oproti staršímu bratříčkovi je trochu tvrdší a méně houpavý, ale přes kanály a výmoly se nese se ctí. Jen na delších příčných nerovnostech a panelové dálnici jsem trochu litoval, že testovaný kousek má příplatkové sedmnáctky na nízkých pneumatikách. Nemůžu říct, že by byl C-Max vyloženě nepohodlný, ale trochu více vzduchu mezi diskem a silnicí by nic nezkazilo. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou naprosto dostačující, pedál má ale krátký chod a okamžitý nástup. Než jsem si na to zvykl, obtiskl jsem si párkrát do ramene bezpečnostní pás.

Zajímavým detailem je ruční brzda. Ta je v novém Fordu mechanická, kdežto v tom starém elektronická. Majitelé starších C-Maxů mi ale jistě potvrdí, že by rádi obyčejnou mechanickou variantu upřednostnili před notoricky poruchovou elektronikou. Inu, občas je lepší zůstat u jednoduchých a osvědčených řešení. Manuální šestistupňová převodovka se zpřevodováním hodí spíše na městské a okreskové rychlosti, rádce řazení občas navrhoval šestý stupeň už kolem padesátky. Na dálnici je rozumné dodržovat předepsanou rychlost, nad ní už motor zbytečně křičí a spotřeba se dostává do nehezkých čísel. Dráhy řadící páky jsou delší, ale přesné. Jen tvar hlavice mi více sednul v první generaci. Tam se řadí pět rychlostí klasickou ‚polokoulí‘. 

Moderní technologie v konzervativním hávu

S řízením pomáhá poměrně rozumné stádečko asistentů. C-Maxu vibruje volant při vyjetí z pruhu, ve zpětných zrcátkách blikají diody upozorňující na auta v mrtvém úhlu. Řízení usnadňuje i systém čtení značek, stěrače s dešťovým senzorem a dobře fungující automatické světlomety. Při parkování pomůže zadní kamerka a senzory. C-Max neřídí za vás, netahá za volant, tempomat je tu klasický, neadaptivní. Při jízdě vám nijak nezasahuje do řízení, jen tak lehce radí a pomáhá. Pro konzervativního řidiče je to, myslím si, naprosto ideální stav.

Tradičně smýšlejícího majitele potěší i interiér. Spousta snadno nahmatatelných dedikovaných tlačítek a točítek, čtyři klasické přehledné budíky, nerušící radiomapa, která slouží opravdu jen rádiu a navigaci, navíc s matným nepatlacím displejem. Pokud jste staromilci, budete z C-Maxu nadšení. Panel klimatizace má oldschoolový grafický ukazatel intenzity s digitálními číslicemi a celý systém topení, ventilace a klimy jde úplně vypnout. Ne, nemyslím stáhnout větrák na minimum a deaktivovat klimu. Tady je zkrátka dedikované On/Off tlačítko, které natvrdo zhasne celý klimapanel. A zhasnout jedním tlačítkem jde i obrazovka radiomapy, takže při jízdě v noci zbytečně neoslňuje.

Přes den ale rozhodně doporučuji nechat ji zapnutou. A rovnou propojit s telefonem. Fordí systém Sync3 umí Android Auto i CarPlay a tak není problém rozjet na obrazovce Spotify nebo Waze. Navíc lze pomocí tlačítka na volantu aktivovat hlasové asistenty Google now nebo Siri. Audiosoustava hraje slušně, hudební zážitek srovnatelný s luxusními limuzínami nečekejte, ale stačí trocha práce s integrovaným ekvalizérem a malý Fordík strčí do kapsy i příplatkový Canton z mé služební Octavie. A pokud máte raději tradičnější řešení, nad obrazovkou najdete slot na audiocédéčka.

Na příplatkových ‚sportovních‘ předních sedadlech se sedí hezky, poskytují dostatečné boční vedení, ale vzhledem ke stavbě auta jsou dost vysoko. Posez je tak trochu dodávkový, což nevybízí k závodění, ale má příznivý vliv na výhled z vozu. Řidič i spolujezdec mají na dosah spoustu praktických úložných schránek a odkladacích poliček. Na zadní lavici už to tak slavné není. Sedadla jsou tu úplně stejná jako v prvním C-Maxu. To znamená, že jsou sice samostatně sklopná a vyndavací, ale sedák je dost krátký a opěradla poměrně vzpřímená. Místa na kolena je tak akorát a na delší cesty to pro dospělé asi nebude nic příjemného. Naopak dětem bude vzadu dobře. Všechna tři samostatná sedadla disponují isofixem, v případě cestování ve čtyřech není problém zbývající sedadlo sklopit a použít jako praktický stolek, nebo případně rovnou vyndat.  Demontáž zadních sedadel zvládnete v pohodě v jednom člověku, nejsou těžká a snadno se vyndavají. Příjemný detail je malé přídavné zrcátko ve stropní konzoli, které lze nasměrovat na zadní sedadla a starostliví rodiče kvůli kontrole svých ratolestí nemusí otáčet hlavu.

Verdikt

I přes pár moderních udělátek, menší, ale pružnější motor a přiostřený vzhled je to pořád starý dobrý C-Max. Na malém půdorysu nabídne efektivní a funkční využití prostoru, variabilitu a slušné jízdní vlastnosti. Možná je trochu konzervativní a neohromí extravagantními vychytávkami a nejmodernějšími technologiemi, ale je bytelně zpracovaný a solidní. Navíc se celkem dobře řídí a vypadá pohledně. A to je, myslím, na rodinné MPV skvělý výkon.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 999 cm3
Výkon: 92 kW (125 koní) / 6000 ot./min
Točivý moment: 170 Nm / 1400 – 4500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 187 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,4 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,1 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,6 l/100 km kombinovaná
Cena (C-Max Titanium): od 455 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
27. září 2018, 12:33
0

Kubo to si nechtěl testovat sám od sebe že?:D Zajímavý tříválec pro tatínky nad 40. Jediný co kvitiju jako zajímavý je prostor a startovní cena. A docela i vzhled v rámci kategorie ujde. Jinak dobrý jo. Už dejte tu M5. Tyhle testy na krabice od bot den po sobě to už si žádá hodně čaje a chillu aby to člověk dočetl a udělal si čárku do deníčku.

Listuju na konec. Á tady to mám. Nudné krabice 2018. A, B...pam pam pam Cé. Jasně Cí max tady. Šup čárku. Testy načtený. Až mi někdo přijde... Pane vy tady máte samý tajdlencty kupé a todleto bez střechy. Já víte toužím po tom malym mpv Ford.

Áá pán myslí Smaxe? Ne ne menší. Joo ták...to nemáme no. Sorry šéfe to musíte naproti tam mají auto po operáku:))

reagovat
Jakub Pospíšil
27. září 2018, 13:21
0

Hele, já se tím povozil docela rád, narozdíl od toho z Bavor jsem se ani nebál, že mě to někde zabije. Není to špatné auto, je v tom místo, klid a teplo a hraje tam vlastní hudba.
Ale jinak to chápu. Udělat test takovýho auta, aby se petrolheadstvo dobře bavilo, ještě neumím. Ale kdo ví, třeba to časem přijde taky. Vzpomínám na Clarksona, jak testoval Fiestu tím, že se s ní zúčastnil vylodění v Normandii. Na to jsem teda zatím nedostal budget.
Tyhle testy mají spíš spotřebitelský charakter. Tatík od rodiny vybírá nové auto na operák, tak zadá do Googlu "C-Max 2018 recenze" a třeba si to přečte a dozví se něco zajímavého. Je to taková veřejná služba :)

Jimi
27. září 2018, 13:32
0

A já byl pořád v tom, že tatínci nad 40 chtějí už konečně nějaké to kupé a nebo todleto bez střechy... viděl bych to spíš jako postrkovadlo pro maminu, vysoký posaz a tak... :D
pravda, ta M5 by už bodla...

Ha
Habakukk
27. září 2018, 13:36
0

No jo, ale tatíka vod rodiny bude zajímat jak to má velké kufr což z fotek není vidět a půjde hledat jinou recenzi. Isofix to má na všech třech zadních nebo jen krajních sedadlech?

beastar
27. září 2018, 13:41
0

Nee já to jako nemyslel nijak špatně. Ok nemusí tomu zájemci být vlastně ani těch 40. O věku to nebude. Pro maminky to taky samozřejmě je. Ať zůstaneme genderově vyvážený. Jinak jak sem psal prostorově ok, kufr asi dobrej a asi to jako cenově odpovídá. A todlecto bez střechy jako chceš po té 40 ale ne každej na to má prachy a doma povolení:)) Takže nakonec to zůstane zase u toho Supa ve sportu a mámě Cmaxe. A tyhle lidi co jedou recenze to nezavřou ty to dočtou odfrknou si a řeknou.... stejně je ty vole to auto.cz pořád nejlepší tady na těch pseudomagazínech se člověk nic kloudnýho nedoví.

Jakub Pospíšil
27. září 2018, 13:49
2

Je fakt, že tam je málo petlahví ve dveřích a litrů zavazadelníku. Ale jezdí se s tím fakt slušně a sálá z toho takový pocit festovnosti a promakanosti. Tlačítka mají jistý stisk, nic nevrže, všechno je takové pevně působící. To se mi docela líbí. Pro rodinku, nebo starší manžele, co občas hlídají vnoučata, je to fajn povoz. Lidé, co chtějí ten sport a jízdu bez střechy beztak do téhle kategorie ani nezabrousí. Třeba fotograf, který jezdí tím starším C-Maxem z toho byl nadšený a chce si to koupit, až ten starý dojezdí.

beastar
27. září 2018, 14:31
0

Nehodnotím to negativně. Je to auto pro určité lidi se svými potřebami. Pro lidi s aktivními koníčky to bude hezká volba. Pro manželku taky. Ten důraz na tyhle věci mi tam v tom testu chybí. Jinak na úroveň testu neříkám negativního nic. Jde mi o to, že těch krabic už bylo teď dost. Pojďme zase směrem m5. Na Garáži Jenda Koubků píše o Fordu Gt víš jak;))

krab
27. září 2018, 15:16
2

Bíste, to víš Kubajz je novej tak dostal od mazáků rajóny :-D

Ne, víš co? Jeho a i ostatní kluky a holku tady místního nejlepšího čtení o autech tahle obyčejná nová auta testovat baví ... mě ne a chodím sem hned jen číst komentáře a připadám si jako hnusnej snob :-D ... vlastně ne, možná bych si radši přečetl o tom starým C-maxovi, bývávalo to dobrý auto ...
-
Komentář upraven 27. 9. 2018, 15:17:25

Jakub Pospíšil
27. září 2018, 15:33
0

No vidíš, Krabe, a tohle je ještě lepší. Tys takový staromilec, tak bys asi hudroval na tříválec s turbem, ale uživatelsky mě nenapadá nic, v čem by byl nový exemplář horší, než jeho předchůdce.

beastar
27. září 2018, 16:28
0

Krabe ty už sem chodíš jenom proto aby sis potvrdil že na Seznamu to děláte líp a odborněji to je mi jasný ,D A taky že tam máte pod článkama erudovanější diskuze plné odborníků od fochu. Tady je toho obsahu po skromnu logicky takže jsou tady ty testy těch mejnstrýmovejch nákupních vozíků víc vidět. Já si furt řikám, že jinde už to dávno nečtu tak alespoň tady si rozšířim obzory i tam kam fakt nepotřebuju.

krab
27. září 2018, 17:15
0

Beastar : jak říkáš :)

Martin Mlčoch
27. září 2018, 15:07
0

Za mě palec nahoru, pěkný stručný testík. Hlavně už tady MPV Fordy chyběly, jak si všiml kolega Beastar :)
Zajímalo by mě, páč jsem budoucí tatík (byť pod 40), jak tahle škatule jezdí. Je to jeden z možných povozů. Slýchám, jak super má jízdní vlastnosti ve své kategorii a tak. Já bych volil jiný test, co mi to přiblíží. Na rovinu - postavit to nějakému průměrnému hatchbacku, třeba té Astře. Na férovku s tim pojezdit krapet rychleji. Ať člověk vidí jak se auto chová na limitu.
PS: Beastare, nevidím problém v tom mít 40, pleš, C-Maxe, 4 děti a ukájet se na okruhu s Miatou nebo něčim horšim. ty jo? :D

reagovat
Jakub Pospíšil
27. září 2018, 15:32
1

Jezdí to velmi slušně, uvážíme-li, že to je MPV. Hatch to ale není. Teď mám Peugeot 308 1,2 e-THP (taky tříváleček) a jízdní vlastnosti Peugeotu jsou citelně lepší. Vysoká stavba karoserie a posez jako na kanclžidli si zkrátka vybírá daň právě na té sportovnosti. Na druhou stranu v porovnání se Scénikem, kterého nedávno testoval Hamster a já se jím taky kousek projel to je asi takové mrštnější a "sportovat" bych se s tím bál méně. Scénic byl naladěný více po francouzsku. Trochu mě ale mrzí ty krátké kvalty, na létání po (německé) dálnici s ručičkou tachometru nad 160 to není. Přitom ten motor je tak pěkně lineární, že by delší kvalty klidně snesl.
Porovnávat můžu ještě se starším CMaxem, ten je takový "rozhoupanější" a se starou Xsarou Picasso, tam je cokoli nad 120km/h adrenalinový sport.
Jo a ještě jedna zásadní výhoda - ten CMax nevypadá jako odulá brambora, což je v kategorii MPV skoro nevídaný zázrak. Je to fakt docela pohledné auto.
Poměr cena/výkon je parádní a obejde se to bez takové té "pachuti" levných plastů a nedokonalých řešení, které občas vídáme u korejců nebo lowcostů. Kdyby mi to někdo nadělil místo služební oktávky, udělal by mi tím velkou radost.
-
Komentář upraven 27. 9. 2018, 15:39:34

beastar
27. září 2018, 16:25
0

Nikde nepíšu že je to špatné. Rozhodně to není můj sen. 4 děti jsou fajn ale na to bude CMax malý auto to už bych viděl spíše na Transportera nebo nějakou Pacificu (wow překvapivě se mi líbí) 40 budeme mít jednou každej takže věk bych z toho vynechal bylo to jenom pro ilustraci a modelovej příklad. Miaty mě nebaví ale to neni nic novýho.. když to zobecnim jakože sportovní lehčí auto na okruhy a legrácky tak PROČ NE.

U tohohle Cmaxe mě irituje na první pohled snad jenom ten nechutně nudnej interiér. Zvenčí je to docela pěkně provedený vzhledem ke kategorii auta. Cena výkon to souhlasim s Kubou. Za málo peněz docela dost muziky. Narozhdíl třeba od té Astry která si hraje na výkoný a kvalitní auto bohužel v reálu toho dosahuje tak z 30%. Místo služební okyny bych se taky jistě nezlobil. Přece jen je to praktický a vypadá prostorně a mile. To jsou pro mpv trumfy. Joo a Fordy tyhle auta fakt umí líp než cokoliv jinýho. Už první Smax byl fakt suprový auto.

gr
greg
27. září 2018, 20:49
1

C-Max Sport, 1.0 Ecoboost.
Úplne vidím to zadanie: Chlapi tu máte 30 písmen a vyskladajte z nich čo najviac oxymorónov :D

reagovat
ma
martinw
27. září 2018, 20:54
0

Na druhou stranu pro lidi s detma sou ty tri isofixy fakt lakadlo, elementarni požadavek a když nemas na/nechceš vetsi auto...

Breakthru
28. září 2018, 17:27
2

MPV mě nikdy neoslovilo, byť samozřejmě ty od Fordu jsou u mne vyjímka:D , až na Galaxy....
Ten litr není špatnej motor a u Focusa resp. C-Maxe bych s tím problém neviděl, ale v Grandu bych si ho nedovedl představit..Pro rodinu ideální auto, praktický především a ten litr na to především hopsání po městě a okolí zcela dostačující...
Jen mě teda zaráží to, že Ford chce s MPV nadobro skoncovat, což je podle mne škoda, ale dnes frčí zbytečný SUV, no...
Jinak el. ručka je zhovadilost, která nebyla u všech v první generaci.Bylo to za příplatek....
A když tříválec vypne jeden válec, tak pracujou dva válce, nestane se z něj dvouválec...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem