Sezóna vozů s otevřenou karoserií začala a tak lze často spatřit houfy japonských roadsterů (homosmečky, jak těmto skupinkám říká láskyplně František), jak vesele řádí na zimou zbídačeném asfaltu zatočených silnic nižších tříd. Jen kdesi u polských hranic se ve stodole krčí jedno stříbrné NBFL a netrpělivě vyhlíží dobu, kdy bude moci své okolí obšťastnit rykem kompresoru (a kvílející řemenice).
Pokud nejste Miata fanboy, a že i tací se najdou, a přesto hledáte dostupný roadster podobného zaměření, nemáte v současné době mnoho na výběr. Zbývá čekání na Fiat 124 Spider, který chytře halí japonskou techniku do elegantních tvarů italské karoserie, prosté jakéhokoli náznaku chlapecké nedospělosti či příslibu jednodruhových skupinových zážitků. Fiat totiž vypadá elegantně, dospěleji a, ano, italsky. Což je dle mnohých přesně to, co MX-5 chybí.
Dám vám příklad: přivézt domů MX-5, moje žena mi zakoupí mikinu s kapucí, tepláky a gel na vlasy a přihlásí mě do kurzu pro začínající kadeřníky. Příjezd Fiatu 124 Spider by s velkou pravděpodobností znamenal vytažení cestovního kufru, hezkých šatů spolu s velkými slunečními brýlemi a šátkem a urychlený odjezd směr Toskánsko. Povrchní, říkáte? Naopak. Design není povrchní záležitostí a ještě jsem neslyšel, že by někdo auto pro radost nevybíral alespoň trochu podle toho, zda se mu líbí, nebo hnusí.
Dost ale mé obhajoby, proč chci Fiat 124 místo Miaty. Nyní budou mluvit čísla. V Americe totiž znají ceny Fiatu 124 Spider a tak se srovnání s MX-5 nabízí samo. Můžeme si zkusit i malý odhad, kolik by asi mohl Ital bez střechy stát u nás.
Ceny 124 Spider byly v USA ohlášeny ve výších následujících: základní verze Classica od 592 243 Kč (24 995 USD), luxusnější Lusso pak začíná na 651 478 Kč (27 495 USD). Pro zajímavost, vrcholný model Abarth stojí 668 064 Kč (28 195 USD).
Nyní porovnejme ceny MX-5 v USA a u nás. Samozřejmě, toto srovnání je omezené skutečností, že motor je v USA jen jeden, dvoulitr, ale více úrovní výbavy. Základní MX-5 u nás má slabší motor G130. Nejlevnější MX-5 tedy v USA stojí v přepočtu 590 347 Kč (24 195 USD), u nás pak 629 900 Kč. Výkonnější verze ve srovnatelných výbavách si stojí takto: za mořem od 719 481 Kč (30 365 USD) a u nás od 783 000 Kč.
Podíváme-li se na procenta, MX-5 u nás stojí o asi 7% více než v USA, přičemž ale výkonnější verze dává 5 koní k dobru. Znamená to tedy, že máme čekat zhruba desetiprocentní nárůst cen u Fiatu? To nezní až tak špatně, co říkáte? Dávalo by to smysl, Fiat je v Evropě zavedený a v USA má větší důvod se snažit. Podívejte se ale znovu a odhalíte něco mnohem zajímavějšího. Fiat je v USA levnější než Mazda, hlavně ve verzi s bohatší výbavou. Čekali jste, že bude Fiat mnohem dražší, protože si bude hrát na exkluzivnějšího bráchu, a taky by Mazdu jistě nepotěšilo, kdyby jí lezl do zelí? Já ano.
Protože se na 124 Spider těším opravdu hodně, nedalo mi to a podíval jsem se, jak že je to s tím poměrem cen Fiatu u nás a v USA trochu blíže. Konkrétně jsem porovnal svůj aktuální povoz, maličkou pětistovku ve verzi Plus (v Americe označované Lounge). Česká cena Fiatu 500 Plus se pohybuje od 385 do 445 tisíc podle motoru, nejlevnější je 1.2 a nejdražší diesel, cena americká začíná na 483 248 Kč (20 395 USD). Kabriolet je od 415 do 515 tisíc korun zde, přičemž v USA stojí stejně jako verze s pevnou střechou, tedy kolem 484 tisíc. Legrace nekončí, akční ceny jsou totiž asi o 40 až 50 tisíc nižší než ceníkové, opět podle verze. Tímto je teorie o levnějších Fiatech v USA rozmetána na prach.
Jaký závěr z toho můžeme vyvodit? Záleží na vaší povaze. Optimista uvidí, že Fiaty v USA jsou zhruba o 10 % levnější. Pesimista zase neodtrhne oči od sedmiprocentního rozdílu u Miat v neprospěch českého trhu. Realista pak bude poukazovat na skutečnost, že v USA je Mazda méně výkonná a u Fiatu je to naopak. Naděje by tedy byly, teď si už opravdu musíme jenom počkat. A ohledně výkonu, nebojte se, že by 140 koní bylo na Fiat v evropské specifikaci málo. Bude to stačit a bude to výborné. Věřte mi.






Liqid
29. 4. 2016, 19:20Štír na kapotě by byl super, designově je to o hodně jinde než Miata. Jsem sice optimista, ale cenu čekám u Fiatu lehce vyšší.
Ještě je otázka, jak dopadne srovnávačka motorizací. Snad to italská spolehlivost nepodělá, v tomto segmentu je na trhu celkem díra další podobné auto v nedohlednu.
M P
29. 4. 2016, 19:23Já jsem optimista, při správné údržbě se dá provozovat cokoli:) Koneckonců, stačí se podívat na popularitu MX-5 NB, kterou neovlivňují ani vyhlášené problémy s korozí.
riprex
30. 4. 2016, 00:24Ovlivňují... v zimě a po nenadálém dešti jich moc nepotkáš :D
Nezn.uživatel
29. 4. 2016, 20:02Designove je to opravdu krasny. Uplne jina liga, nez MX-5. To se hodne povedlo. Prekvapilo mne, ze jsou ty ceny novych MX-5 i u nas tak nizky. Myslel jsem, ze to je mnohem drazsi auto. To je super.
PeterLuk
29. 4. 2016, 20:47Miata pre nekaderníkov. Paráda! Za toto auto som mimoriadne rád! :)
Safa
29. 4. 2016, 21:52Sezona začala? No nevím, já mám sezonu se střechou dole celoročně - kulich, šála, topení a vyhřívané sedačky to jistí... ;o)
M P
29. 4. 2016, 21:54No já jsem asi dámička, ale nemusím jezdit kabrioletem, abych měl zánět dutin:D Dneska zrovna jsem se s jedním člověkem, a to má dokonce MX-5, shodnul, že je vlastně docela škoda, že MX-5 není coupe:D
Safa
29. 4. 2016, 23:24Člověče, Matěji, musím říct, že má na mě Miata v tomto ohledu naopak velmi pozitivní výchovný účinek. Dřív jsem čepici v zimě skoro vůbec nenosil, protože jsem si v ní připadal tak nějak divně. A samozřejmě mi pořád teklo z nosu. Vloni na podzim jsem si pořídil vlněnku s kšiltem od Kama a letos v zimě ani jediná rýmička. Prostě nic! :o) Do těch + 5 °C to se střechou dole docela v pohodě zvládnu (s topením a výhřevem), pak už jde nahoru PRHT. A musím přiznat, že to byl super pocit, když jsem si jel kochačku Hostýnskými vrchy se střechou dole a v kalendáři se psalo datum 24. prosince... :o)
Aleš
29. 4. 2016, 22:15Je opravdu povedenej. A pokud jde o rozhodování mezi Miatou a tímhle tak beru oboje. Ale pokud bych si musel vzít jenom jedno tak beru tohohle Fiata se štírem.
A teď pro zasmání.
cena americká začíná na 483 248 Kč (20 395 Kč).
Tak to číslo v závorce předpokládám že bude měsíční splátka nebo proč tam je.
M P
29. 4. 2016, 22:43Ajo, vidíš. Díky! Mi z těch závorek nějak rychle hráblo. V závorce je samozřejmě cena v dolarech, tak jako u všech předchozích závorek. Opraveno.
Aleš
29. 4. 2016, 23:26Já jsem věděl že to číslo v závorce je cena v $ a ne měsíční splátka,ale ty čísla přímo vybízely napsat něco takovýho.
ElPé
1. 5. 2016, 10:18Som vadný,keď sa mi viac páči Mazda???
M P
3. 5. 2016, 19:19Vůbec ne, a o tom to je. Pokud jde o auto pro radost, na vzhledu záleží velice a rozmanitost je správně.
JFK
3. 5. 2016, 14:10Bohužel, furt to bude 4% Miata s naroubovaným předním převisem velkým, jak předkus 4% Freddyho Mercury.