Možná jste to už zaslechli. U Apple se pracuje na něčem, co nese krycí název "Project Titan" a mělo by se to týkat elektrického automobilu Apple. Technologický gigant se kvůli tomu přetahuje o zaměstnance se svým kalifornským sousedem Tesla Motors, s "dezertéry" lákanými na tučné bonusy a přecházejícími tu jedním, tu druhým směrem. Zprávy o tom, co se vlastně vyvíjí, jsou díky tradičnímu přísnému utajení velmi kusé, ale proslýchá se, že by to mělo být něco, co připomíná "kompaktní minivan".
od telefonů k autům?
Může ale technologická firma, která dosud navrhovala elektronická zařízení a nechávala si je následně vyrábět v jihovýchodní Asii, přijít s použitelným a dokonce úspěšným osobním automobilem? My si myslíme, že to nebude zrovna jednoduché. Apple je sice nejbohatší firma na světě a disponuje stovkami miliard na účtech, ale odstartovat tradiční automobilku od úplného začátku není jednoduché, ani když se topíte v penězích. A ještě těžší je bez předchozí zkušenosti přijít s něčím, co by dokázalo otřást automobilovým světem podobně, jako to dokázal iPhone s telefony. Proto si myslíme, že Apple využije spíše pomoci zvenčí.

apple potřebuje něco opravdu inovativního, ne jen obyčejné auto zabalené do hliníku a oblých rohů
Nejde přitom o design jako takový – s tím si špičkoví "jableční designéři" určitě poradí. Jony Ive se jen tak něčeho nezalekne a Marc Newson už dokonce jedno auto navrhl – byl to koncept Ford 021C a nevypadal vůbec špatně, zvlášť když si uvědomíte, že se psal rok 1999.
Apple potřebuje něco jiného. Potřebuje změnit způsob, jakým se auta navrhují, vyrábějí a prodávají. Vzít tradiční postupy, běžné technologie a celé to zabalit do lesklé bílé, broušeného hliníku a oblých rohů, to nejspíš stačit nebude. Jestli má iCar (nebo jak se výsledek projektu Titan bude jmenovat) fungovat, musí být opravdu inovativní.
génius z formule
Vymyslet něco takového není jednoduché, ani když se v automobilovém průmyslu pohybujete celý život, a když do něj přicházíte zvenčí, je to téměř nemožné. Naštěstí pro Apple ale existuje člověk, který zavedené pořádky v automobilovém průmyslu staví na hlavu celou svoji kariéru, a dosud se mu to velmi dařilo – byť se zatím omezoval na závodní auta a supersporty. Mluvíme samozřejmě o britském konstruktéru Gordonu Murrayovi.
Když v semdesátých letech začínal u britské stáje Brabham ve Formuli 1, vymyslel monopost, kterému ke zvýšení přítlaku pomáhal ventilátor. Byl tak úspěšný, že ho FIA raději rovnou zakázala, protože by rozšíření tohoto systému dostalo rychlosti dosahované při závodech mimo všechny únosné meze.

V letech 1989 pak svému dalšímu zaměstnavateli, týmu McLaren, pomohl získat v F1 čtyři po sobě jdoucí Poháry konstruktérů. Následně se stal šéfkonstruktérem silniční divize McLarenu a navrhl unikátní třímístný supersport jménem F1 - ve své době nejrychlejší na světě, plný unikátních technických řešení a podle mnohých dodnes nepřekonaný (což je také důvod, proč jeho ceny vyletěly do stratosféry). Pracoval i na příštím projektu jménem McLaren SLR.
postavil nejlepší supersport a potom založil vlastní firmu
Mezitím jako "vedlejšák" navrhl také superlehký sporťák Rocket, inspirovaný formulemi ze šedesátých let. Měl litrový motor z motorky, 171 koní a 381 kilogramů, což z něj dělá praotce všech dnešních "muších vah" jako je Ariel Atom nebo KTM Crossbow.
Potom ale Murray obrátil svou pozornost jiným směrem. Odešel z McLarenu, odkud s sebou odvedl většinu týmu, který stál u zrodu legendárního F1, a založil vlastní firmu Gordon Murray Design. Jejím cílem už ale není vyrábět skvělé hračky pro bohaté. Naopak, Murray tentokrát chce zúročit svoje schopnosti a zkušenosti, aby změnil svět dostupných a úsporných automobilů.

budoucnost je v lehkosti
Podobně jako Colin Chapman, u kterého se kdysi ucházel o práci, považuje Murray za nejlepší cestu k úsporným a ekologicky šetrným autům snížení hmotnosti. Vytvořil proto koncept městského miniauta, které je ještě menší než známý Smart, a přitom díky originálnímu třísedadlovému uspořádání s řidičem uprostřed a spolujezdci šikmo vzadu dokáže pojmout o jednoho člověka navíc. Svůj koncept představil před čtyřmi lety jako T.25 (v benzínové verzi) a T.27 (v elektrické verzi).
T.25 se dočkala pozitivních recenzí nejen díky tomu, jak je úsporná a obratná (je tak úzká, že ve standardním silničním pruhu by mohly jezdit dvě vedle sebe), ale také proto, že je jako lehoučká zadokolka s řízením bez posilovače neobyčejně řidičsky zábavná. S hmotností 575 kg a upraveným motorem ze Smartu se přitom spotřebou blízí spíše motorce než opravdovému autu, které dokáže v mnoha ohledech nahradit.

Konkrétní modely ale nejsou tím hlavním, co Gordon Murray Design světu nabízí. Tím nejdůležitějším je konstrukční systém pojmenovaný iStream. Ten nahrazuje tradiční postup výroby aut, kdy se z obrovských plátů plechu lisují masivní díly, které se následně svářejí do objemného a těžkého skeletu, mnohem úspornějším a efektivnějším řešením.
hlavní je systém
Základem všeho je prostorový rám iFrame z tenkostěnných, laserem řezaných ocelových trubek, na kterém jsou umístěny všechny klíčové technické součásti vozu, jako jsou úchyty podvozku, motoru, baterií nebo třeba dveří a sedadel. To všechno je potom zakryto vnějšími voštinovými panely iPanels, vyrobenými ze skelných nebo přírodních(!) vláken, které nejen zařizují, že dovnitř nebude pršet, ale jejich směrová pevnost také přispívá k odolnosti celé konstrukce při nárazu.

To všechno má přinést několik výhod: Auto postavené konstrukcí iStream bude nejen lehké a pevné, ale údajně také mnohem méně náročné na sestavení a na přepravu v "nekompletním" stavu. Murray předpokládá, že by tak mohly být továrny pro finální montáž umístěny po celém světě co nejblíže zákazníkům a auta by se do nich převážela ve "spláclém" rozloženém stavu. I výrobní prostory a investice by se prý měly zmenšit na zhruba pětinu toho, co byste potřebovali s běžným automobilem.

Možná teď přemýšlíte, jestli by někdo mohl považovat Murrayovo pidivozítko za "něco jako kompaktní minivan", což je zatím jediný popis "projektu Titan", který se k nám dostal. Odpovědí je, že iStream má nabízet mnohem širší možnosti než jen klony T.25 a T.27. Podle Murraye by systém měl nabízet celou sadu nástrojů nejen pro výrobu, ale i pro konstrukci vozu a umožnit postavit i větší auta, od malých osobáků až po minivany. Murray dokonce mluví o tom, že by systém iStream mohl být skvělým základem pro opravdu levný, řidičsky ryzí roadster – něco ještě mnohem menšího, lehčího a dokonce i levnějšího než MX-5. Ale o tom zas někdy příště.

budoucí jabkomobil?
Otázkou je, jestli Apple sáhne skutečně právě po systému iStream. Tady se můžeme jen dohadovat – víme, že by ovocnářský gigant nebyl prvním, kdo s Gordon Murray Design podepsal licenci. Murray totiž netouží po investorovi, který by vyráběl jeho vysněný minivůz. Chce svůj systém licencovat celé řadě výrobců, ať již zavedených automobilek nebo nováčků. iStream by měl výrazně snížit náklady pro vývoj a zahájení výroby nového modelu, které jsou dnes vpravdě astronomické – vývoj nové platformy založené na klasické konstrukci přijde na řádově minimálně 3 miliardy dolarů.

Jediným oficiálně představeným Murrayovým partnerem, který už představil auto na platformě iStream, je japonský výrobce motocyklů Yamaha se svým elektromobilem Motiv.e, ale konstruktér mluví o tom, že vede jednání s několika dalšími společnostmi a s některými už pracuje na vývoji. Doufá, že by mohl licencí prodat až 35(!).
Proč si tedy myslíme, že by držitelem jedné z nich mohl být Apple?
- Apple chce inovativní, průlomový produkt. iStream takový je, Apple samo jen těžko dokáže vytvořit něco podobně originálního
- Murrayův systém je ideální právě pro společnosti, které jsou v automobilovém průmyslu nováčky
- iStream je ideální zejména pro úsporná městská auta a je zároveň moderní a hi-tech. Přesně věc, která zajímá typického majitele iPhone
- Proslýchá se, že projekt Titan bude vypadat jako "kompaktní minivan". To odpovídá tomu, jak by asi vypadal Murrayův vůz ve zvětšené verzi (viz ilustrační obrázky konstrukce u článku).
- Murray dokonce prohlásil, že pracují na "větším produktu, který bude mít vnější panely z hliníku namísto plastu". Zadívejte se na nový iPhone – taky vás napadá nějaká souvislost?
- iStream, iFrame, iPanels – taky máte pocit, že Murray celou věc vymýšlel s tím, že jí prodá Applu?
- Obchodní model Applu je postavený na prodávání věcí, které je složité vyvinout, ale potom se dají vyrábět relativně levně a prodávat draho. iStream s nízkými výrobními náklady by u "subprémiového" vozu mohl dosáhnout přesně takového výsledku.
Pokud bych měl zkusit odhadnout, jak by mohlo vypadat budoucí Apple iAuto, představil bych si nějaký čtyřmístný "pidivan", výrazně větší než T.25, ale pořád menší než běžná dnešní auta. Možná něco jako značně zmenšený Nissan Cube – vysoké, krátké auto, které na minimálním prostoru pojme čtyři cestující a jejich zavazadla a má minimalistický, strohý design. Možná by v něm mohly být náznaky Newsonova Fordu 021C. Očekával bych nabídku čistě elektrického pohonu nebo, pro začátek, možná i hybridu. A špičkové zpracování s materiály podobnými jako u ostatních produktů Apple – tedy leštěným kovem, lesklými plasty, sklem a tak dále. Plus samozřejmě přístrojová deska ve formě iPadu, možnost stahovat aplikace a album U2 automaticky nahrané do úložiště hudby. Nebo tak něco. A cena odpovídající elektronice Apple. Takže možná půl milionu korun za základní verzi pidiauta? Milion za větší verzi?
Díky Murrayově genialitě by celá takhle věc mohla vážit mnohem méně než běžné dnešní auto. Řekněme 750-800 kilogramů. A dokonce by, pokud můžeme soudit z recenzí T.25, mohla být zábava jí řídit.
Máte jinou představu, jak by mohlo Apple auto vypadat? Napište nám to do komentářů!



Evlo
16. 2. 2015, 20:48Takze apple bude proste drahe kei cars?
mirek
17. 2. 2015, 01:21Podle mě se tím ta firma zabije. U telefonu/počítače není problém, aby ho lidi kupovali co 4 roky a drželi se tím pořád na špičce technologie. U auta to problém je a jakmile to auto zastará, bude strašně uncool, asi jako kazetové přehrávače ve starých autech.
Další věc je, že telefon jde udělat poměrně univerzálně tak, aby vyhovoval všem a byl nejlepší. U auta to nejde. Někdo jezdí sám, někdo potřebuje vozit další 3 lidi, někdo potřebuje vozit snowboard, někdo jezdí po dálnicích, někdo po městě a někdo po horách. Pokud budou navrhovat iCar, tak zákonitě navrhnou něco, co spoustě lidí nebude vyhovovavat (což se o iPhone / iMac říct nedá).
Jobs dobře věděl, proč se nezabývá vývojem auta. Nevěřím, že by se Apple bez Jobse mohlo tohle sousto podařit natolik, aby si nepoškodili v budoucnu jméno. Ale rád bych se mýlil.
BobAsh
17. 2. 2015, 02:36Já bych si tipnul, že vznikne několik velikostí iCar - stejně jako dnes existuje velkej a malej iPhone. A to už může stačit "skoro všem". Sice ne tak všeobecně jako telefon, ale dost na to, aby se jich prodalo opravdu hodně... A "plánované zastarávání" se dá řešit i u auta, tak jako se to řešilo od dob, kdy to Alfred P. Sloan před druhou světovou vymyslel - prostě se udělá nový model s trochu jiným designem, pár víc cool featurami a tak.
Cool hipsteři si po skončení dvouletého operativního leasingu vezmou nový model, míň cool hipsteři si koupí ojetý model předchozí...
mirek
17. 2. 2015, 12:22Však 5.5" iphone mi přijde taky krok vedle, který by Jobs rozhodně nikdy neschválil.
Vem si, že iPhone 1 je starý krám, na který už se zapomnělo a nikdo ho nepoužívá. přitom je to telefon z roku 2007 - auto z roku 2007 je "nové". Defakto lidi dnes používají iphony od verze cca 4, což jsou max 5 let staré stroje.
Cool hipsteři nesplatí takové auto za dva roky. To by byla měsíční splátka třeba 25.000 - 50.000.
Dopadne to tak, že cool hipsteři budou jezdit v 10 let starých morálně zastaralých iCarech a 10 let starý Golf se bude jevit jako podstatně "vyrovnanější" a rozumnější alternativa bez zbytečných před-10lety-cool old-hi-tech technologií. Představ si, jak perfektně by dnes působil třeba minidisc přehrávač v autě nebo dock s vestavěnou anténou a nabíječkou na nokii 6310 v palubní desce. :-) Nic je lepší a hipsteři patří do staré Jetty. :)
BobAsh
17. 2. 2015, 12:45Cool hipsteři v západní Evropě a Americe si budou moct v pohodě dovolit dvouletý operativní leasing, protože ta věc sice bude stát jako malé BMW, ale protože to bude jabko, bude to mít resale value jako vepř a operativní leasing (u kterého se v podstatě platí rozdíl mezi pořizovací cenou nového vozu a prodejní cenou na konci leasingu) bude tudíž levný. To je přesně ten důvod, proč je na tenhle typ leasingu často levnější si pořídit BMW než třeba Renault...
VoFi
17. 2. 2015, 13:32Jsem rád, že iStream nemá jen Apple (pokud tedy vůbec). Od doby, co Jobs zemřel se postup firmy a její úroveň zastavila a nemyslím si, že zvládne takový krok do neznáma. Možná za pár let..ale teď to zřejmě nedopadne dlouhodobým úspěchem. Ono totiž za nějakou dobu přestane "být hipster cool" a auto směřované na takovou klientelu najednou nebude mít kupce. Kdo by si totiž koupil předražené kei jen kvůli tomu, že má na sobě nakouslé jablko? Auto od Apple si někdo koupí spíš jako modní doplněk než kvůli čemukoliv jinému.
Možná je to ale začátek nové éry. Třeba Apple má v plánu v budoucnosti uvést na trh auto bez řidiče jako první..ale to je jen ničím nepodložená spekulace.
BobAsh
17. 2. 2015, 13:44Ono díky iStreamu by se nejspíš teoreticky dalo postavit auto za směšně málo peněz - ale zrovna od Apple nemůžeme čekat, že to udělá. Jsem ale zvědavej na další výrobce s iStreamem a hlavně doufám, že se někdo chytne Murrayovy myšlenky na "dostupnej iStream roadster".
VoFi
17. 2. 2015, 13:54Plně souhlasím. Ty ceny jsou jeden z hlavních důvodů, proč se mi výroba auta Applem nelíbí. No ale pokud k tomu dojde, mám spolužáka "hipstera" a "jablíčkáře", takže bych se na tu věc mohl alespoň trochu podívat :)
Dostupný iStream roadster.. otázka zní jak hodně dostupný by ve výsledku byl. Ale představa drobného roadsteru, který se bude dát koupit za cenu v řádech pár desítek tisíc, je mi značně sympatická. iStream by vlastně mohl být cestou pro výrobu malých, levných, sportovně vyhlížejících a hlavně dostupných aut pro mladé..
BobAsh
17. 2. 2015, 14:06Za pár desítek tisíc se nedá koupit ani Tata Nano... ale i roadster za cenu Fabie by byl fajn.
mirek
17. 2. 2015, 14:59Věci od Apple si lidi většinou kupují kvůli tomu, že výborně fungují a jsou to perfektně užitečné tools (často bez konkurence). To, že výborně vypadají, je až druhá věc (ale taky dobrá). A nekupují to zdaleka jen hipsteři. Často lidi, kteří nemusí řešit každou korunu a nejsou pro ně ta zařízení drahá vzhledem k tomu, jaký komfort nabízí.
U auta si moc neumím představit, že by Apple vyrobil něco, co by bylo bezkonkurenčně dobré (bez ohledu na to, kolik by to mělo stát). Máme tu automobilky jako BMW, Jaguar, Mercedes. Leda, že by to fakt řídilo samo.
Trinom
20. 2. 2015, 18:15Bobši, možná by nebylo od věci se podívat, za jakých podmínek se prodávají Iphony třeba ve státech. Má je tam skoro každej, protože jsou dobrý a dostupný. To jen v Evropě jde o drahej luxus. Pokud by tímhle směrem šly i iAuta, tak by to nemusel bejt zas až tak blbej tah.
Mírus
17. 2. 2015, 14:02Automobil jako mobil? Proč ne. Možná už za 5-10 let auto nebude tak komplikovaná věc, jako dosud. Místo složitých, sto let piplaných kouřivých a mastných vibrostrojků zaujme malý a jednoduchý elektromotor. Musk cestu mocně šlape (uvolnění patentů, maxitovárna na "baterky"). A když se do toho vloží (připojí?) firma s dostatečným kapitálem pro vybudování infrastruktury a schopností prodat lidem cool věci zabalené do úhledného a funkčního balíčku, není co řešit :-).