logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial, Novinky

Boxster Spyder 2015: 911 důvodů proč nechtít Carreru?

Hledáte esenci radosti a kvantum emocí? Porsche je určitě ta správná adresa, možná je však čas přehodnotit přístup a přestat uvažovat nad legendou se třemi čísly ve jménu. To nejradostnější Porsche, které půjde koupit, budete dost možná muset hledat v ceníku základního modelu.

Minimum látky a maximum požitků. Takhle by se v jednom štěku dal asi nejlépe shrnout smysl horké novinky od Porsche – Boxsteru Spyder.Hned zkraje vám nicméně dlužím menší omluvu za titulek. 911 důvodů proč si koupit puristický entry-level místo legendárního brand-leader modelu vám nenabídnu. Za prvé jich tolik nevymyslím a za druhé bych byl rád, aby se tenhle článek četl o něco lépe, než pokyny k vyplnění daňového přiznání. Přesto se pokusím svou teorii obhájit. Boxster Spyder totiž v mých očích není ani "Porsche pro chudé" ani "Porsche pro kadeřníky". Z hlediska požitkáře a automobilového labužníka by spíše mohl být tím nejlepším, co značka nabízí. Proč?

Ten nejlepší způsob, jak říct Adieu atmosférickým motorům

Patrně jste již zaznamenali informaci, že zanedlouho už všechna Porsche (krom jistého GT3) budou TURBO. V 80. letech by to patrně vzbudilo všeobecné nadšení, leč v roce 2015 skalní příznivci spíše nervózně skřípou zuby. Nové čtyřválce i šestiválce 2.7 třeba budou výborné, ale to ukáže až čas. Tak jako tak jde o výrazný milník historie automobilky a nezávisle na tom, jak moc dobré (pevně věřím, že ne špatné) nové turbomotory budou, najde se nejeden člověk, který bude pro přirozeně plněné jednotky ronit slzy.

Boxster Spyder je tím nejlepším způsobem, jak tryznu zmírnit. Lék má podobu plochého šestiválce 3,8 l a aplikovat si jej budete moci přímo do žíly zvukovodu a to z bezprostřední blízkosti. Navíc účinná látka nebude muset překonávat jakýsi plechový firewall, kterému se říká střecha. Oproti spřízněnému Caymanu GT4 sice přišel o 10 koní (aby podtrhl důraz na vyšší sportovnost krokodýlka), výsledné třista-pět-a-sedmdesáti koňové stádo však není důvodem ke chmurám…  Zvlášť, když má tento motor podle recenzí vše, co by výborný plochý šestiválec mít měl.

 

Má to, co 911 nemá

Spyder 2015 je s přehledem nejvýkonnější Boxster historie a zároveň nejlehčí Boxster současné generace. Porsche sice přesnou hodnotu tají, základní varianta však na váze ukáže číslo 1310 kg, takže Spyder by mohl mít hodnotu hmotnosti začínající jedničkou a dvojkou. Nevíme, zda se na úbytku masy podepsalo ještě něco krom bikin místo střechy a tradičně chybějícího rádia s klimou (na přání zdarma), poměr výkon/hmotnost se však tak jako tak dostáne do sfér, které nejmenšímu Porsche v minulosti zůstaly zapovězeny a byly vyhrazeny leda pro hrdou 911. Stovka za 4,5 sekundy a maximální rychlost 290 km/h? Tohle jsou čísla, která nikoho nemohou urážet a pro Boxster zároveň do značné míry znamenají smazání největšího handicapu, který oproti 911 měl – suverenitu v přímce. Legenda 911 si sice stále udrží dynamickou převahu, ale Boxster nikdy nebyl tak blízko. Navíc se 911 v současné generaci 991 trochu vzdálila původní idei každodenního sporťáku a vydala se spíše na cestu luxusního GT. Díky tomu se malým Porsche lépe dýchá. Boxster už není ünterPorsche, Boxster Spyder(a samozřejmě Cayman) bude králem na svém vlastním pískovišti, které je primárně sportovní, řidičské a díky nízké hmotnosti taky trochu Lotusoidní. 911 bude mít možná nad tímhle pískovištěm pořád dohled, ale už nikdy nebude moci rozkopat bábovičky tak, jako v minulosti.

Intenzivnější Cayman GT4

Celý předchozí text je svým způsobem zbytečný. Úplně by totiž stačil tenhle nadpis, který vyjadřuje vše. Kdybych to hodně zobecnil, tak Boxster Spyder = Cayman GT4 mínus střecha. Cayman je dozajista tím sportovnějším z oné dvojice (krom sinějšího motoru a uzavřené karoserie má i odlišnou přední nápravu). Pokud ale pomineme časy na okruzích, či tuhost karoserie dosahující závratných výšin a začneme se soustředit jen na emoce, prožitky a zcela bazální věci spojené s pocitem radosti, vytáhne Boxster trumf. Chybějící střecha zkrátka znamená větší intenzitu všeho. Motor je hlasitější, vnímaná rychlost vyšší, spojení s okolím díky šlehání větru a on-line přenosu všech chutí a vůní mnohem dokonalejší. Čert vem pár sekund na okruhu, se sníženým podvozkem, silným motorem a zkráceným převodem řízení bude Boxster Spyder beztak mnohem schopnější, než současný (vemli schopný) vrchol GTS. Takže pokud místo čísel vnímáte raději ty neměřitelné hodnoty a pocity, v nabídce Porsche by měl být právě Boxster Spyder vašim bájným jednorožcem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Bufik
3. 4. 2015, 15:29

Jediný co boxsteru odjakživa chybí k dokonalosti a Sku kór je samosvornej diferenciál to se ví už dávno :)

0
Bufik
3. 4. 2015, 15:29

...alespoň v mejch očích.

0
Bufik
3. 4. 2015, 15:44

Moje znalosti končí u modelu 986, kterej je jedinej na kterej bych teoreticky dosáhl :)

0
Bufik
3. 4. 2015, 15:46

Nicméně přibržďování vnitřního kola mi jako náhrada poctivýho lamelovýho samosvoru přijde dost slabý...

0
Vavris Vavrisovic
3. 4. 2015, 23:28

Diferenciál v Boxsteru a Caymanu sice přibrzďujě, ale jen pro podporu vektorování, jinak je mezi koly prává mechanika.

0
Bufik
5. 4. 2015, 01:46

Aha, přidávám do seznamu mnou chtěných budoucích ojetin :)

0 reagovat
Bufik
5. 4. 2015, 01:51

PS: Předpokládám tedy že 987 má mechanickej samosvor jako příplatkovou výbavu?

0 reagovat
C70C
7. 4. 2015, 09:01

Ono to tak bohužel je už od první generace. Ta, byť výkonově zdánlivě podmotorovaná dostala charizma jako kráva a je nemálo majitelů, co si to auto nechává navzdory přítomnosti spousty jiných a novějších"šperků" v garáži. Jen je potřeba to moc nerozmazávat, ať jim ještě ta cena klesá :-D Ale jakožto pravověrný 911kař potichu uznám, že jediné, co je na 911 (od 996 výše) lepší než u Boxstera je její silueta. Jinak jízdní vlastnosti a celkově prožitek z jízdy je nesrovnatelný ve prospěch Boxstera

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte