načítám data...

BMW E46 Compact 318ti: Ošklivé káčátko

O Compactech generací E36 a E46 se nedá říct, že by pobraly nějak moc krásy. Ale zatímco z E36 si rádoby-drifteři a fanoušci anime Initial D dělají “AE36”, E46 je naprosto opomíjená. Právem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW E46 Compact 318ti: Ošklivé káčátko

Jak nejspíš víte, BMW nikdy nebylo značkou, která by ve své nabídce měla mnoho hatchbacků. Někteří si možná vzpomenou na BMW 2002 Touring, dál tu máme řadu 1 a pak Compacty. E36 určitě všichni znáte. Přední náprava z E36, zadní z E30. Díky své dostupnosti si je oblíbili ruzní drifteři, či cruiseři, takže nejčastěji je potkáte v bílomodrém sprejolaku s klikyháky na dveřích nebo nějakém jiném ponálepkovaném stavu (popřípadě v příkopu, svodidlech co vrací do hry a podobně). Proč je ale E36 tak populární a E46 ne?

Ano, tam vzadu slyším že E46 je vážně ošklivá. A nebudeme si nic nalhávat, vážně je. Co inženýry v BMW napadlo, že dokázali Compact tak sprznit? Špatná dávka ‚panzerschokolade‘? Nebo to byla snaha přiblížit Compact starým BMW, která měla dva páry kulatých světel? To už se nejspíš nedozvíme. Ale narozdíl od E36 má lepší podvozek kde se nepoužily žádná levnější řešení a tak je shodný s ostatními E46, navíc oproti ostatním E46 má Compact trochu strmější řízení. Teoreticky to tedy zní mnohem lépe, že? A co v praxi?

K otestování jsem dostal verzi 318ti. Ta má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec N42B20, který má výkon 105 kW. Počkat, 318 a dvoulitr? To mi nevychází. Že by tady začalo to matoucí označování, které BMW používá dnes? Nejspíš ano. Dynamicky nejde o žádnou bombu, přecejenom si musí poradit s více než třinácti stovkami kilogramů. Nejde o nijak zvlášť točivý motor, maximální kroutící moment 200 Nm přijde v 3750 otáčkách za minutu a pak se moc kouzel neděje. Na normální provoz je to dostačující, ale na mysl mi za volantem párkrát přišel jistý roadster, který taky nemá moc výkonu. Stačí to, ale pocit, že mám dostatek výkonu mi rozhodně chybí.

Celou situaci naštěstí vyvažuje dost jistý a čitelný podvozek, se kterým není problém „si rychlost zasloužit“ (jak se často utěšují majitelé slabých a podmotorovaných roadsterů a jiných aut). Čtyřválcový compact narozdíl od šestiválcového sedanu, se kterým jsem toho něco málo najezdil, působí trochu vyváženěji, troufil bych si i říct, že jeho podvozek je v mnohem lepším stavu. Mnohem lepší je i řízení, i když tady je na diskusi, jestli má tak velký vliv jeho vyšší strmost nebo jen lepší stav. Na techničtějších okreskách se Compact v čisté stopě cítí jako doma a opět se mi tu nabízí přirovnání k jistým vanám plným rzi… Že by někam tam s Compactem mířili?

Interiér Compactu je shodný s ostatními E46, takže tu skoro není o čem vykládat. Sedačky jsou na svůj věk příjemné, i když nemají úplně moc bočního vedení. Palubní deska je orientována hlavně na řidiče, navíc podle mě má zrovna E46 skvělé palubky. O moc víc tu nenajdete. Kufr je vzadu a vejdou se do něho minimálně dvě bečky piva. Potřebujete víc?

Verdikt

BMW v devadesátých letech představilo Compact jako snahu vytvořit konkurenci Golfu. Pokud bychom se s odstupem času ptali, jestli se to povedlo, tak odpověď bude že spíš ne. Compact je totiž jinačí. Není až tak moc praktický, zato má mnohem lepší jízdní vlastnosti. A je spíš pro lidi, kterým nesejde na tom, jak auto vypadá. To mě přivádí k další otázce, kterou jsem nastolil v úvodu. Proč mají všichni radši E36 Compact? Odpověď bude nejspíš jen v tom, že jsou povrchní. A je to škoda. E46 Compact totiž jezdí fakt moc hezky. Jen by mě zajímalo, jak na tom bude 325ti…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Matěj Podhorský
09. srpna 2019, 15:28
0

Je to dobré. Je to hnusné. Není to populární. Co je to? :D

E46 Compact!

reagovat
Vojta
09. srpna 2019, 16:15
6

To může být i Multipla :D

krab
09. srpna 2019, 15:57
0

Taky jsem to měl... dokonce 316ti , červená ale tehdy po jedný majitelce, mělo to úplně minimum najeto. A takhle krásně to vypadalo na zimních plecháčích :-D Náhodou to nejezdilo špatně. Docela to bylo asi rok naše oblíbený auto. O těch motorech N42 (Valvetronic) kolovaly docela takový zvěsti různě po BMW fórech a někteří s nima měly problémy. Já teda nikdy nic. Ale často popisovaná závada byla vadný myslím separátor oleje, resp. asi odvětrání klikové skříně. Prostě se u některých aut někdy stávalo, že jsi měl pod víčkem ventildeklu takovej ten majonézovitej šlem. Něco jako, když přestane těsnit hlava válců a do oleje se dostane chladící kapalina. Tak na tohle si pamatuju ...

Jinak za celou dobu (asi rok a půl) co jsme ho měli, tak jsem si furt říkal, že sehnat 325ti by bylo parádní. Jinak ta 1.8 85kw co jsme měli my jela taky celkem dobře, nebyla to hitparáda, ale výkon stačil. Ten motor má takovej silnější spíš střed a zvuk který nenadchce, ale neurazí. Prostě Golf od BMW. Plusem toho auta je dobré řízení a moc fajn podvozek. A že nerezne zdaleka tolik jako E36 kompakty...

reagovat
beastar
09. srpna 2019, 16:38
0

Další červený hadr na idioty, co si myslí že svět je nová škodovka v základu. A hrozně je draždí že někdo bude petrolhead s autem za 30 tisíc. Přestože je to hnusný. Pořád to naplňuje typické znaky pro BMW z té doby. Dobré řízení, relativní spolehlivost a slušnou porci zábavnosti. Jak říká jeden člověk co ho znám... Nákupní taška od BMW... Dobrej poměr cena výkon.

reagovat
ratan groch
09. srpna 2019, 16:50
3

Ved pockaj beastar, ked sa dnes vecer vrati JFK z tovarne, tak ti to pekne vysvetli.

František Čáslavský
09. srpna 2019, 17:11
0

Tyjo, už vidím jakou dostanu bídu za můj test Scaly :D

beastar
09. srpna 2019, 17:35
0

Jojo John Fitzerald Kennedy umí pobavit. Ještě že tihle odborníci bouchaj v kolbenu dvanáctky. A nemají čas číst o autech pro socky, co je baví řídit.

Já mám pro blogísek připravenýho Supa Uberkonfig vom Škoda. Vydá to tak na 3 díly o tom jak takový lidi typu té lopaty vyrábí kvalitní vozy.

déčko
09. srpna 2019, 17:08
0

325ti má přední stabilizátor 27mm jako M3 E46, zadní jako M-packy, o řízení řeč byla, kratší dráhy řazení, kusy z konce výroby mají 6° převodovku s kratším převodem. Je to menší, o trochu lehčí než zbytek řady. Když pominu M3, je to nejzaměřenější e46. Ale je to tak ošklivý, že se o tom nemluví.

reagovat
František Čáslavský
09. srpna 2019, 17:11
0

Projížďku v 325ti mám "slíbenou", tak uvidíme. Kdyžtak poskytnu porovnání. :)

Tomáš Vavrečka
09. srpna 2019, 18:27
6

Skrzyna automatyczna

skretik
09. srpna 2019, 22:15
11

Já jenom doplním, že rozstřel proti Miatám na okruhu je to tak 50/50, některý se dají předjet (hlavně ty seriovější), některý hůř, některý ne. Je v tom lepší/zábavnější svezení než v Miatě ? Asi určitě ne, ale na bitevním poli "reálnýho světa" to zas má střechu, 2 místa navíc a kufr třeba na postel ...

Pro mě - tzv "mladíka v luxusním BMW" - s jediným autem na všechno - je to skoro ideál.

reagovat
RRRampapapa
10. srpna 2019, 10:31
1

Proč je populárnější e36, pomineme-li jak vypadá? Hlavně je levnější, potom o 100 kg lehčí a s 1.9 to bude příjemné svezení s lepší odezvou na plyn než N42/46. A pravděpodobně bude i motoricky spolehlivější. Ale nemám přímého srovnání (zkušenost jen s e46 316ti). Nevím, jak jezdí ten 2.0, ale já bohužel patřím do klubu, který si prožívá výrobní vady N46 - koupeno s přeskočenými rozvody ve 115 kkm v jinak super stavu za super cenu, potom separátor oleje a stejně to žere 1l/1000 oleje, gufera ventilů kaput - rádo to přepíná do Wehrmacht módu v hustém provozu a tvoří to kouřovou clonu, a teď klekl motor valvetronicu. Ten motor má co dělat s nemalou váhou auta, ale odvděčí se slušnou spotřebou při jízdě na klobouka. Za mě bych ho spíš nedoporučil.

reagovat
Vojta Nekvapil
10. srpna 2019, 17:13
0

Compacty nema rad nikdo. Ani E36 ani E46. Na E36 hodis tvrde pruziny, podlozky pod predni pruziny (pro vetsi odklony) a razem mas neco co se prijemne ridi a umi byt nevychovane. Podvozek e46 je diky lepsim napravam takovy usedlejsi. Sedi pekne ale e36 me bavi vic. Lehkej zadek a stara naprava dela svoje. Interierove mi prijde E46 ponekud stisnenejsi a preferuju starej E30 interier v E36.

František Čáslavský
11. srpna 2019, 21:16
0

Vojta: Zrovna na tom tvým je strašně poznat že je těžkej na předek a neni to moc příjemný. Zbytek už je nějak o vkusu, no...

Vojta Nekvapil
11. srpna 2019, 22:19
0

Pujcoval jsem ti ho s plnou a nebo prazdnou nadrzi? To dela u Compactu neskutecne moc. Kdyz vlastne konci zadni napravou. :D Po zvetseni odklonu na 1,5st me prijde celkem akorat. predtim se hrnul to tecne ven.

František Čáslavský
12. srpna 2019, 09:51
0

Tyjo, tak tohle už fakt nevím :D

Ronin
11. srpna 2019, 12:11
0

Ja teda na E36 Compacte nič nevidím.V mnohých prípadoch hrdzavá popelnice,bez kusu vkusu.E46 ocením práve kvôli tej divnosti a má to aspoň niečo do seba

reagovat
beastar
11. srpna 2019, 13:33
0

Jo ale tak snad byly i časy kdz e36 rezavý popelnice nebývali. Já mám obecně e36 raději... Nejen compact.

Ronin
11. srpna 2019, 13:47
0

Keď sa bavíme len o compacte,tak E36ka mi proste vôbec nejede.Ale ako 3er,mám E36ku tiež oveľa radšej.

beastar
11. srpna 2019, 15:22
4

Moje nejoblíbenější "e36" ... ale právě ani ten compact mě nijak neuráží je to prostě jenom useklý... není to nejkrásnější řešení, ale tehdy šlo prostě o to aby to vzniklo. Prodalo se toho quantum. Ten specifický design e46 compactu už tolik nemusím, ale zase pravdou je že jsou mnohem hnusnější a méně zábavná auta.

Ronin
11. srpna 2019, 16:05
0

Tak to je kráska.Ja to mám trochu rozstrelené.Ako klasický sedan 3er sa mi najviac páčila E36, kupé ešte viac.V kombíku mi ale prišla elegantnejšia E46,a keď už sa bavíme o technike,M3 je vrchol E92,řvoucí V8.E30ku nejako nerátam,to už je klasik,ale tú by som chcel len tudor.Poslednej generácii s vôbec neprišiel na chuť.Na sportovnivozy je na predaj na pohľad jedna krásna 320i Kupé E36 v M "alles" sice v AT ale sral to pes,kapsa mě svědí..

H_F
12. srpna 2019, 01:22
1

M3 urcite neni vrchol e92, ale e46 CSL, tesne nasledovana e30 m3 sport evo

beastar
12. srpna 2019, 02:25
0

Když jsme u toho tak pro mě je teda vrchol M3 GTR což je taky jenom e46. BMW M3 GTR Strassenversion potkal sem to na spz 1x v životě naprosto nepochopitelně v Praze u Podolský vodárny v roce 200? něco.

H_F
12. srpna 2019, 03:23
2

Neke! Videls i pod kapotu?
Cumim, protoze v civilni podobe v evrope byly vypusteny jen dva kusy, nez to zase automobilka stahla zpatky, udajne ofiko prodanej nebyl ani jeden kus, cela tahle sarada probehla jen naoko, aby bmw protlacilo m3 gtr s p60b40 do zavodu, napr. v usa to auto bylo jen vystaveny na par hodin v salonu

Tenkrat se kvuli tomuhle chovani vychcanku z bmw prekopavala pravidla zavodu, na vyrobenejch min 100ks etc, protoze m3 gtr byla v podstate jen prototyp, akorat to bmw protlacila tehdejsima pravidlama

Skoda ale, ze se p60b40 v nicem pak uz neukazal

beastar
12. srpna 2019, 04:53
0

To bohužel neviděl takže samozřejmě nemůžu tvrdit, že to bylo 100%. Ale všechny ostatní věci odpovídali co můžeš posoudit, bylo to černý a mělo to německý spz. A mělo to teda nenapodobytelný zvuk. Jasně mohla to bejt nějaká jakože "přestavba" alá udělám si svoje GTR doma, ale moc mi to nepřišlo. Ale jo vim, že jezdili i obyčejný M3 (překopaný s dílama od Mosselmana) kde do toho narvali nesmysl na zvyšování výkonu, nebo prostě pustili nesmysl za "značky". Nicméně byl to ten typ momentu kdy prostě to auto vidíš a nepochybuješ.

Jinak o protestech ze strany Porsche a dalších a v podstatě porušení pravidel se toho napsalo hodně. A ano opravdu si pomohli trochu jako kurvy. Homologaci pro USA to nemělo vůbec, jeden kus jel do Dubaje a něco se prodalo v Evropě. Za jakých podmínek o tom nic nevím. Nicméně P60 je lehčí, než r6 v M3 a celkově je to celý fakt masterpiece.... Celkově prý postavili civilně 10 aut... Ať to bylo jak bylo je to unikátní auto a unikátní M3 ( přestože je to mega vzácnost )

Ronin
12. srpna 2019, 09:48
0

Zaujímavé,že to nemalo USA homologaciu,práve tam to zažilo tie najväčšie úspechy,víťaz American LeMans Series.Máte pekný vkus hoši,ale ja zbožnujem tento oranžový nezmysel,to je proste srdcovo cievna záležitosť. :)

beastar
12. srpna 2019, 11:29
0

Omo totiž to je zajímavá historka s tou Amerikou. To si takle kluci Německý zaskočili do USA. Vystavili tam auto přihlášené na místní spz. Jakože prodaný kus. Bum a po úspěchu zase pěkně zpět do vlasti za oceán.

Sa
Sato
11. srpna 2019, 21:19
0

Ako tak pozeram tak tie 325ti stoja menej ako NB miaty. Ciste teoreticky co najrosie moze byt nejakej vrane za 80? Su tam nejake potencialne opravy bliziace sa cene auta?

reagovat
H_F
12. srpna 2019, 01:26
0

To zalezi, v jakym stavu to bude
Pokud to bude vylitana vrana se zanedbanym servisem, tak cenu auta do toho v klidu utopis, standardni e46 s sestihrncem krom extra opecovanejch kusu tech par desitek kkc na servisu, aby byly tiptop, bezne smlsnou

Caddy
13. srpna 2019, 18:47
0

A mne se to asi libi vice nez E36...tam je compact moc okate usekly z normalniho auta a vypada to fakt divne...tohle vypada divne taky, ale jako celek to pusobi trochu lepe... :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Scirocco R packet 2009
Volkswagen Scirocco R packet

2009 rok výroby
160 koní výkon
1 390 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 1.9TDI  2008
Volkswagen Golf Variant 1.9TDI

2008 rok výroby
105 koní výkon
1 900 ccm objem

Ford Ranchero  1972
Ford Ranchero

1972 rok výroby
270 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
250 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006 2006
Dodge Charger 2.7i V6 /// rok 2006

2006 rok výroby
190 koní výkon
2 700 ccm objem