načítám data...

BMW pro každý den. 420xD kombinuje praktičnost kombíku a eleganci sedanu

Čtyřková řada od BMW nemá dlouhou historii, v reálném světě však dává velký smysl. Tím spíš s dvoulitrovým dieselem

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Poslední dvě BMW, které jsem na Autíčkáři testoval, mě nadchla. Jak by taky ne, M340i byla milým zimním dárkem, který naváděl k lecjakým skopičinám, na silnici snad i nelegálním. A 530e mě zase potěšila svým hydridním systémem a tím, že sedany nejsou ještě mrtvé. Proč mě najednou lákalo usednout za volant pětidveřového liftbacku s naftovým dvoulitrem?

Ano, byla to zvědavost. V poslední době se na můj vkus často dostávám za volant BMW 320d F30, které mě po nějaké porci najetých kilometrů překvapilo tím, jak dokáže na řidiče působit nenuceně, samozřejmě, skoro by se chtělo říct až nudně. Ale nudné není. Podvozek je spíše tužší, řízení až zbytečně dobré. Motor je tady jen do počtu a nepředvádí žádné strhující výkony. Kdo by přece spěchal…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Když se pak v nabídce redakčního chatu objevila M440i a 420d, s radostí jsem skočil po té druhé. Potřeboval jsem si něco trochu ujasnit. Je to jen mou blazeovaností při pracovních pojížďkách, nebo lze auto, které je svým určením spotřebič, udělat tak, aby uživatele uspokojilo a nadšence nadchlo?

Možná jen po vzhledové stránce se to úplně nepovedlo. Tedy než se do toho zamotám: Byly doby, kdy mi karosářské varianty s názvy Gran Touring či Gran Coupé připadaly jako příplatek za něco, co bude vypadat divněji, ale zato bude méně praktické. Možná ze mne mluvila neznalost mládí nebo neutuchající zápal pro to, že tím správným vozem je spíše sedan než liftback. Teď, při pohledu do kufru čtyřky, musím uznat, že to byla nepěkná a na pravdě se nezakládající tvrzení.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jasně, když se na GranCoupé podívám z profilu, tak mi v jeho tvaru něco chybí a něco přebývá. Ale splývanou záď beru vcelku rychle na milost. Zadní dveře nevypadají, že jsou tu navíc, křivky zádi vypadají vlastně elegantně i přes přítomnost šedě lakovaných prvků M-paketu. Na celém autě mě zcela neoriginálně pohoršuje jen jedna věc. A není to sama o sobě existence ledvinek, které vyvolávají vzpoury mezi nadšenci, ale fakt, že mají chromované lišty. Být černé, nejspíš by mi vůbec nevadily. Ale jak se říká, auto nejčastěji vidíme zpoza volantu…

Za volant se ale nejdříve musíme nějak dostat, že. Automobil je vybaven novými klikami, na které dští novináři síru, neboť jsou zapuštěné (a tedy aerodynamické) a musí se za ně chytat podhmatem. Nejspíš jsem málo zastáncem starých časů, ale nemůžu říct, že by mi toto řešení nevyhovovalo. Ano, dokážu si představit, že snažit se do auta dostat v zimě se zkřehlými prsty by nemuselo být zrovna nejpříjemnější. Nevím, jak vy, ale já nosím rukavice…

foto: Jan Machač, autickar.cz

…celý odstavec o klikách, kam jsme se to jen dostali…

Interiér je vším jen ne překvapením. Rozvržení všech ovládacích prvků je stále stejné, jak si pamatuju z 530e, a zásadní změny a inovace směrem k horšímu jsou v nedohlednu. Inženýři v BMW si nejspíše pevně stojí za tím, že mechanické ovládací prvky nelze nahradit, a tak je zde nedostatek dotykových plošek, ale za to tu nechybí točítko k nastavení hlasitosti. Pohodlné sedačky jako by byly stvořeny k delším cestám. A i přes svažující se střechu mám se svými 180 centimetry dost místa i vzadu. Kéž by všechny interiéry vypadaly takto…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Po stlačení startovacího tlačítka se k životu probudí dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 190 koní a maximálním kroutícím momentu 400 Nm. Není v motorovém prostoru sám, společnost mu dělá 48 V mild-hybridní systém, jehož startér-generátor poskytne v případě potřeby až 8 kW. Já jeho hlavní přínos spatřoval v tom, jak rychle a hladce byl schopný motor nahodit. Kde jsou ty doby, kdy se nafťák se startstopem dvakrát líně převalil, než naskočil? Kromě toho vám ale umožňuje i plachtit, tedy převodovka vesele vyřadí a nechá vás jet tak daleko, jak vám nabitá kinetická energie dovolí. Dělá to překvapivě často nejenom ve městě, ale i mimo něj. Výsledkem je, že to celé umí být vážně hodně úsporné. V případě velice úsporné jízdy se ukazatel spotřeby pohyboval mírně nad pěti litry, kombinovaná spotřeba za týden provozu pak byla 6,4 litru na sto.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Testovací čtyřka byla vybavena nejenom vizuálními M-prvky, modrými brzdiči a znáčky M na blatnících, ale také sportovním podvozkem a variabilním řízením (také sportovním). Oproti tomu ale byla obuta do vcelku nesportovních 18“ kol se zimními pneumatikami 245/45. Tato kombinace je ale oproti očekávání naprosto boží. Podvozek je sám tužší, ale komfortní.  V tom mu zdatně pomáhá i o něco vyšší profil pneumatiky. Díky vyvážené hmotnosti vpředu i vzadu vás velice potěší na okresce, kde si můžete krásně pohrávat s přenosem váhy a pohazovat si s autem dle své vlastní libosti. Za snížených adhezních podmínek můžete pomýšlet i na mírné pohození zádí, ale na můj vkus čtyřce v této motorizaci sedí spíše čistá stopa a na drift je potřeba použít důraznějšího přemlouvání.

I přesto, že vás umí čtyřka krásně zatáhnout do děje, tak při běžné jízdě je krásně tichá. Odhlučnění motoru je nadprůměrně dobré, že jsem místy i zapomněl, že mám pod kapotou naftový motor, a i přes přítomnost bezrámových oken se i při ‚německých‘ dálničních rychlostech nedostavuje otravné pískání.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Mám dobré zprávy. Ještě jsem neotupil. A víte co? Udivuje mě, že čtverek GranCoupé nevídám v provozu víc. Dokážu si naprosto přesně představit, že někdo dá přednost liftbacku před sedanem a kvůli jeho liniím i před kombíkem. Proč by ne. Je skvělým společníkem pro každý den. Dokáže vás ukolébat nudou, kde je to potřeba, a zabavit tam, kde je možnost. Nebál bych se ji doporučit, ať už si potřebujete jen jezdit do práce (v kterémžto případě by bylo vhodnější zvolit benzínovou motorizaci), nebo i na delší vzdálenosti. Ano, nafta je nejspíš odsouzena k dožití u obchodních cestujících anebo do flotil korporátních vozů, kde půjde o předepsanou motorizaci dvou litrů a 140 kW.
Pro někoho, kdo takové auto vybírá, by určitě mohla být zajímavější volbou než naftová X3. A rozhodně přitažlivější (mrk mrk).

Technické údaje:

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1995 cm³
Výkon motoru: 190 koní (140 kW) v 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1750 – 2500 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s
Pohotovostní hmotnost: 1835 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,1 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,4 l/100 km
Cena již od (BMW 420d GranCoupé): 1 314 300 Kč
Cena testovaného vozu: 1 921 686 Kč

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře