načítám data...

Čerpací stanice jako umění

Málokde je design tak podřízen funkci, jako právě na benzínce. Nebylo tomu tak ale vždy. A i dnes najdeme světlé výjimky.

zobrazit celou galeriiAutíčkářovy názory: Čerpací stanice jako umění

Když se řekne čerpací stanice, většina z nás si představí jednoduchou stavbu sestávající se z přístřešku, pod kterým se nachází několik tankovacích stojanů, a nízké hranaté budovy s obchůdkem a záchody. Utilitárnímu designu sekunduje pestré zbarvení, které se liší podle provozovatele čerpací stanice. Zkrátka nic moc zajímavého, ani architektonicky hodnotného. Tedy alespoň v drtivé většině případů.

Tak to ale není odjakživa. V úplných počátcích motorismu se benzín prodával v lékárnách, časem se začaly první ruční čerpadla na palivo objevovat na chodnících před koloniály. S rozšiřující se poptávkou se ale staví i první čerpací stanice. A protože všechno kolem aut mělo v té době punc určité výjimečnosti, dostalo se i prvním benzínkám důsledné péče. V drobných stavbách, které pro palivářské společnosti navrhovali u nás takoví velikáni architektury, jako Josef Gočár, nebo Ladislav Machoň, se sice nenacházely toalety, ani prodejny občerstvení – v té době se zkrátka na kávu chodilo do kavárny, často šlo ale o perly funkcionalistické architektury.

Elegantní budky časem bohužel ustoupily větším budovám a dodnes se z těchto malých benzínek nedochovala, až na dvě výjimky, žádná. Tou první je chystaná pobočka hradeckého Cross Café. Místní budoucí drive-in kavárna byla vybudována v budově bývalé čerpací stanice společnosti Bratři Zikmundové-pohonné hmoty. Ti měli ve třicátých letech vůbec největší sít čerpacích stanic v Československu. Elegantní křivky budovy má na svědomí architekt Jan Slavíček. 

Druhá dochovaná stanice bohužel takové štěstí neměla. Nachází se na pražském Zličíně v ulici Na Radosti. Svého času to byla totiž hlavní výpadová cesta z Prahy na západ republiky a právě pro řidiče mířící ven z města zde stála tato pumpa. Ano – skutečně byla určena pro auta jedoucí z města, ačkoli dnes stojí ve směru do centra. Byla totiž vystavěna v období první republiky, kdy se u nás jezdilo vlevo.

Malou budovu se subtilní betonovou stříškou navrhl významný český architekt Ladislav Machoň. Benzín a oleje zde prodávala nadnárodní korporace Vacuum Oil Company (dnes známá jako Exxon Mobil), která v Československu používala obchodní název Sphinx. Benzín se zde čerpal prý až do sedmdesátých let, tehdy samozřejmě už pod značkou Benzina. To dokazuje i sedm rámů na sedm osvětlených písmen názvu společnosti. 

Donedávna byla budova ještě přístupná skrze rozbitá okna a dveře a v interiéru se nacházel dobový pult a police. Dnes je ale celá budova zazděná, dle současného majitele “zakonzervovaná” a snad čeká na lepší zítřky. Určitě by si je zasloužila – je to totiž živoucí učebnice funkcionalismu a ač se to tak na první pohled nemusí zdát, její koncepce je jednoduše geniální. 

Povídání o benzínkách ale nezakončíme smutně u zchátralé zličínské Sphinxky. I dnes totiž vznikají poměrně zajímavé čerpací stanice. Jsou sice oproti utilitárním “krabicím” v drtivé menšině, ale o to víc zaujmou. Důležitým průkopníkem “benzínkové architektury” je slovenská společnost GAS. Jejich provozovny v Galantě a Dunajské Stredě  vlastně nepřímo navazují na klasické funkcionalistické předchůdce z minulých dob. Opět tu hraje prim beton, subtilní konstrukce a určitá kompaktnost celé stavby. Zářivé barvy a množství reklam nahrazuje střízlivý, ale přesto pozornost poutající design. 

Za zmínku určitě stojí i fakt, že takto pojaté benzínky nestojí více, než ty klasické, které vídáme podél dálnic. Rozpočet na stavbu je prakticky shodný. A netradiční pojetí stavby se investorovi vyplácí. O slovenské “UFO benzínce” se píše a mluví po celém světě – určitě o ní tady nečtete poprvé. 

Čekají nás snad světlé zítřky plné propracovaných benzínek, které bude radost navštívit? To netuším – jedna vlaštovka přeci jen jaro nedělá. Síť čerpacích stanic u nás je jedna z nejhustších na světě a kdyby se z každé nich měla stát svébytná stavba, dost možná by to bylo nakonec ke škodě. Pevně ale doufám, že alespoň některé se vydají cestou slovenského GASu. To, že se z čerpání benzínu a jízdy autem stalo něco samozřejmého přeci neznamená, že na designu benzínek nezáleží.

Znáte ve svém okolí nějakou benzínku, která vyčnívá z nudného průměru? A vnímáte vůbec, jak čerpací stanice, na kterých se zastavujete, vypadají? Podělte se s námi v diskuzi.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
28. dubna 2019, 10:55
1

Zajímavý téma jsi vybral. Praha by se mohla trochu snažit a tu původní pumpu pod Zličínem zrekonstruovat a někdo by v ní mohl třeba vymyslet taky něco jako drive in kavárnu.... by se tam lidi určitě stavovali.

Když jsem na to téma koukal našel jsem ještě jednu zajímavost. V Německu si jeden umělec přestavěl starou benzinovou pumpu na dům pro bydlení. A je to fakt zajímavý a navíc hezký :)
https://realblog.realbest.de/wohnen-und-auftanken-wenn-ein-kuenstler-eine-tankstelle-bewohnt/

reagovat
beastar
28. dubna 2019, 14:27
6

Vnímám jejich vzhled. Všechny kde tankuju vypadaj jak vrátnice kolbenky se střechou vystavenou před budovu. Opravdu zajímavé pumpy sem moc nepotkal. O Sr Gasu sem četl. A na Zličíně kolem té ruiny jezdím. Vždycky sem přemýšlel co to bylo.

Tohle sem si myslel. Typoval sem ale tak 70 leta jako dobu vzniku. Škoda byla by z toho krásná historická prodejna něčeho. Nebo třeba pěkná cng stanice. S nabíječkou pro elektrický krabice.

reagovat
PepaSFI
28. dubna 2019, 18:06
0

taková celkem hezky zastřešená benzinka je v Měříně, vedle nájezdu na dálnici.
A jednu historickou stavbičku si pamatuju , před mnoha lety, už jako nefunkční, v Hořicích. Už jsem tam roky nebyl, kdoví jestli to ještě existuje. Bylo to něco podobného jako na obrázku toho Crosscafe, jen mnohem menší.

reagovat
JK
JK
28. dubna 2019, 20:20
2

Je toho po Čechách povícero: Rumburk; 1935, tuším, čerpačka Fanto. Pak si chudák benzinka prošla, jak je vidět z fotky, všemožnou kariérou. Tyhle severní Čechy, onehdá docela bohatý kraj (tedy, asi jen pro (německé) továrníky), byly vůbec motoristicky zajímavé - Čechie, zastoupení Bugatti..

reagovat
Pólin
28. dubna 2019, 20:31
0

K tomu zastoupeni Bugatti mas nejake detaily? Zni to zajimave...;) jinak benzinka krasna...pred tim zasahem malire...:D

JK
JK
28. dubna 2019, 21:56
0

vyšel před časem fundovaný článek v MotorJournalu (před Autíčkářem nejlepší čs. motoristické periodikum :) ), jména Rudolf Kögler a Alfred Hielle kolkol Schönlinde (Z aut z jejich "vrhu" je prý alespoň rámcovým původem jedna Brescia, co u nás jezdí.. ). Něco je o nich vygooglitelné. A u nich se prý měl na Bugattkách "naučit" tvůrce úchylných Čechií Albin Hugo Liebisch. Mimochodem jeho příbuzná - jak mi při platbě za PHM povídala - je čerpadlářkou na Benzině v oné Krásné Lípě

PachezZ
29. dubna 2019, 00:47
1

Tady někdo kouká na Gebriana :)

reagovat
vonkreuz
29. dubna 2019, 10:11
0

Velmi se mi líbilo na německém odpočívadle Fürholzen u Mnichova. A prodávali pivo vyráběné díky energii z větrných elektráren. :-D https://www.haus.de/bauen/fuerholzen-baukunst-der-autobahn-rastanlage
Celkově stačí zadat do strýka gugla "tankstelle von concrete" a kochat se...

reagovat
vonkreuz
29. dubna 2019, 10:15
0

Když jsme se vraceli z lezeckého výletu ze Švajcu, tak zde jsme stavěli jen proto, aby jsme to zkusili vylézt :-D
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Deitingen_Sued_Raststaette,_Schalendach_04_09.jpg

sk
skretik
29. dubna 2019, 10:15
0

Tradičně se přidávám se svou troškou z Moravistánu, nedaleko jehož hlavního města (Ochoz) se nachází tohle. Sice to není takovej vodvaz jako slovenský UFOPORNO, ale na poměry ostatních krabicoidu mi to přijde gut.

reagovat
ToMyx
29. dubna 2019, 14:50
0

Poslední dobou jsem zaznamenal docela dost benzínek, kde se rekonstruuje a venkovní design je často do dřeva (Benzina) což je fajn.
Já mám, bohužel, ve spojení s čerpačkama spíše trápení s kvalitou pohonných hmot. Hledám nějaký recept jak mít 100% jistotu, že ta N98 nebo víc je opravdu kvalitní a bez sr..ek :-( Občas se mi stane, že i na hogo fogo čerpačce naberu plnou a za nějakou chvíli lituju, že jsem tam bral :-( Nechal jsem se zlákat novou stavbou.

reagovat
reagovat
beastar
29. dubna 2019, 15:24
3

Buzerace. Aneb jak kreteni můžou prudit podnikatele. Ano skutečně je to špatný místo podle toho, co tam popisujou. To nikdo nevěděl předtím, než jim dali to první stavební povolení. Pakáž úřednická zbytečná.

PepaSFI
29. dubna 2019, 19:14
0

já bych tam problém neviděl. Je tam místo na tři auta? No tak tam prostě budou tři auta. Když se zajíždí na benzinku tak se taky nikde neřeší jestli se tam vejde pět aut nebo třicet. Spíš do toho někdo začal rejpat, sousedi a podobně.

Caddy
01. května 2019, 16:36
0

to je zmrdstvo prvniho radu...jak je vubec mozne odebrat jiz vydane stavebni povoleni? Doufam, ze jim aspon uhradi veskere proinvestovane prostredky, pokud se jim to nepovede otevrit...

Aspon ze tu nadhernou benzinku opravili...

gramo
29. dubna 2019, 17:27
1

Tahle benzinka mi utkvěla v paměti -- na výletě v USA jsme zastavili na Route 66 u Roy's Cafe. V poušti bylo koncem listopadu cca 30°C a vzduch se ani nehnul, to jen přispívalo k atmosféře místa, kde se zastavil čas. Je to ale místo se zajímavou historií, v době největší slávy tu fungovala 24 hodin denně benzinka, servis a motel pro cestující po Route66, po otevření interstate 40 se vše změnilo... https://en.wikipedia.org/wiki/Roy%27s_Motel_and_Caf%C3%A9

reagovat
Liqid
29. dubna 2019, 21:40
0

Zajímavou pumpu mají i v Sosnové ve směru na Českou Lípu

reagovat
ra
rainero
30. dubna 2019, 14:56
0

Nie je pekná ale iná áno. S "umývarkou" pre psy a rokovacou miestnosťou.
https://images.app.goo.gl/tiHsUcJ2hnB1CiW77

reagovat
Perníček
01. května 2019, 13:45
0

Jedna zajímavá je v Lipníku nad Bečvou. Sice už trochu ztratila glanc, ale v noci vypadá hodně pěkně. https://www.zarukakvalit.cz/data/pics/27371_e1eb2.jpg

reagovat
Caddy
01. května 2019, 22:50
1

Ja o zadne extra designove benzince nevim, ale mam jednu moc oblibenou. Driv se to jmenovalo Ledopa Oil, ale uz to prejmenovali, na neco od G tusim. Je to kousek pred Zdarem nad Sazavou cestou z Pardubic. Samotna pumpa nicim zajimava neni, krom prijemneho personalu a bohate prodejny s cenami nizsimi, nez je na benzinakch zvykem. Ale vedle maji krasne sezeni, a kdyz clovek jde kousek dal, maji tam uzasne jezirko plne lekninu, zab a ryb, je to takova oaza pohody. Vzdy si tam rad s necim sednu a kocham se :)

reagovat
Ji
Jirka_1
02. května 2019, 17:50
0

Až nebude benzínka na každém třetím rohu, bude možné budovat esteticky naprosto odlišná zařízení - protože pro ně bude více místa. Někdy je ČS mrsknutá do jakéhosi koutku pro bezdomovce, nejde tam kloudně zaparkovat, aby jeho auto nepřekáželo ostatním zákazníkům při tankování.
A co je vůbec nejhorší - v těch jejich corner freších a já nevím jak tomu všichni říkají, koupíte bez ohledu na provozovatele naprosto stejný sortiment, vody v pet lahvích, balené nebo vyráběné bagety, sladké pečivo, nějaké párky či klobásy, hromadu keksů a sušenek, cigarety, nějaké časopisy a když je tam možné si sednout, tak i 1 - 2 druhy polévek. abych nezapomněl - i nějaká ta zmrzlina tam je. Takže nic zdravého, všechno pšenice, cukr, umělé sladidlo a uzenina. Jo, abych nezapomněl - základem je tam automat na předražené kafe... :-)

reagovat
Mr
Mr.Bambus
03. května 2019, 20:47
0

Podobna cerpacka, jako je ten Slovensky GAS, bude letos otevrena v Praze. Jmenuje se Stopka a je v Libni, zastrcena vedle Kauflandu.
https://www.google.com/maps/place/Stopka/@50.1015713,14.4680749,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMDbw_Otih193UAyh4mTyyCLcmq6PcX2q8CkF3K!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMDbw_Otih193UAyh4mTyyCLcmq6PcX2q8CkF3K%3Dw114-h86-k-no!7i4032!8i3024!4m13!1m7!3m6!1s0x470b935052e20d63:0xfa58bccac6c963f7!2sLibeň,+180+00+Praha+8!3b1!8m2!3d50.1060903!4d14.4766795!3m4!1s0x470b93424166af9d:0xf3ef66273eed2465!8m2!3d50.1014561!4d14.4679206

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP  2015
Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP

2015 rok výroby
426 koní výkon
6 227 ccm objem

Ford F250 Lariat XLT 1986
Ford F250 Lariat XLT

1986 rok výroby
235 koní výkon
6 900 ccm objem

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem