Subaru Impreza WRX STI. Stačí tato čtyři slova vyslovit, motorista zpozorní, nadšený řidič se zasní a leckterá prepubertální fanynka tuningu omdlí. Není se čemu divit, své renomé si WRX STI poctivě vydobylo úspěchy v rally a zdrcující schopností vyrovnat se jízdními výkony o mnoho drahším autům. Společně s odvěkým rivalem Lancerem EVO patří k ikonám, o kterých ví každé malé autíčkářské pimprle ještě dřív, než se naučí vyslovovat "r". Až se nechce věřit, že ještě na přelomu tisíciletí působil v tuzemsku název Impreza zcela anonymně a krom pár benzínových bláznů to byl pro všechny jen bezejmenný japonský sedan.
O to větší byla frustrace a potupa, kterou uměla tehdejší Impreza GT servírovat v mamutích dávkách svému okolí. Mnohé majitele Porsche nebo BMW, by ani v nejčernějším snu nenapadlo, že by ta bezbranná krabička s běďarem na kapotě mohla zrychlit na stovku za 6 s a na okresce se po pár zatáčkách ztratit z dohledu. Miluji nenápadná auta, která umí kousat a to je také jeden z důvodů, proč dnes píšu právě o Impreze. Ale rozhodně ne jediný. Pokaždé, když o výběru auta začnu uvažovat alespoň trochu racionálně, napadne mne první generace Imprezy v provedení GT. Vlezou se do ní více než dva lidé a kreditka a hlavně umí bavit a je použitelná za všech okolností – ať už padá z oblohy déšť, sníh, vedrem znavení rogalisté nebo emise CO2 od všech těch zlých vražedných aut.
V rámci podobně výkonných a starých vozidel navíc Impreza platí za velmi spolehlivou ojetinu, která netrpí mechanickými problémy. Pokud se o ni majitel dobře staral a nesnažil se z motoru vydolovat výkon 911 Turbo, je velmi pravděpodobné, že bude spolehlivě fungovat i nadále a nevysaje vás s intenzitou rozežrané modelky. Ve Fuji Heavy Industries totiž Imprezu GT postavili skutečně velmi poctivě, podvozkové díly jsou robustní a exponovaná místa podvozku kryje plech. Vlastně mě u celého auta napadají jen tři negativa. Brzké ročníky už mají místy snahu podlehnout svodům slečny koroze, i když jen nezávazně a spíše povrchově. Druhým negativem je konstrukce motoru Boxer, kdy i výměna svíček znamená atomizaci vršku jednotky. No a nesmím zapomenout na poddimenzované brzdy, které ale už beztak většina vlastníků nahradila schopnější alternativou.Případné ostatní neduhy už nejsou chybou auta, ale laxností provozovatele. Pravda, někomu může být nepříjemné i typicky subarácké řazení s citelným odporem v neutrální poloze.
Moje setkání s Imprezou GT bylo krátké, ale přesto docela intenzivní. Tep mi začalo zvyšovat už jen samotné zavření bezrámových dveří. Pohled přes zmiňovaný nasavač na kapotě, jež hltá krmivo pro chladič stlačeného vzduchu, pocit jen umocnil a atmosféru dotvořily ručičky otáčkoměru a rychloměru, které před nastartováním proletí na konec stupnice a zpátky. V té době touto fičurou ještě zdaleka nebyl vybaven každý druhý frikulínský povoz, jako tomu je dnes. Po nastartování boxeru s oním typickým brumlavým zvukem má člověk nějakou jednu a půl vteřiny na to, aby se zapřel. Asi tak dlouho totiž motoru trvá, než překoná hranici 3.000 otáček a nafouklé turbo se rozhodne pasažérům zlomit vaz. A pak už nastává koncert pro čtyři válce, dva diferenciály a jednoho pacienta za volantem. Motor tlačí tělo do sedadla až do nějakých 7.000 otáček a podvozek se snaží demonstrovat, že zrovna kvůli němu se s vymýšlením nějakých fyzikálních zákonů nikdo obtěžovat nemusel. Velkou devizou Imprezy GT je nízká hmotnost, která nedosahuje ani 1.300 kg. Dokonce i mnozí uživatelé mladších potomků s přídomkem STI nedají na první generaci Imprezy dopustit pro její hravost a ochotu měnit směr. Někteří ortodoxní jedinci dokonce považuji první Imprezu zároveň i za tu poslední pravou.
Jinými slovy, Imprezu GT, obzvláště v pofaceliftovém provedení vyráběném od roku 1998, bych si nechal opravdu líbit. Za cenu do 200.000,- nabízí dravý trubomotor, který se svým projevem nesnaží imitovat atmosférické jednotky, výbornou trakci za všech podmínek a také docela rozumné provozní náklady, které se spíše blíží běžným verzím, než STIhačkovým bratříčkům. A pro náročné existuje celá řada možností, jak dotvářet Imprezu GT dál k obrazu svému, třeba až někam na úroveň "skorodokonalých" pravostranných verzí STI RA a STI RB.



yap
25. 6. 2013, 12:25Hezky napsaný :-) Jen mě zarazily ty dva diferenciály ;-)
Vavris
26. 6. 2013, 08:53Myšleno s omezenou svorností - tedy středový a zadní - předek má Impreza GT otevřený, pokud se nemýlím :)