Víte, když člověk žije na Valašsku, tak jako já, v oblasti, kde je největší koncentrace rally fanoušků, brzy se mu na mysl začne vkrádat myšlenka koupě nějaké nafoukané čtyřkolky. Nejde ani tak o pokus získat uznání oněch lidí, jako spíš o uvědomění si faktu, že na místní úzké, zakroucené, do kopců se táhnoucí silnice s rozmanitým povrchem, nejspíše není vhodnější auto, než-li nevelký japonský sedan se stálým pohonem všech kol. Rovnou přeskočme scoobomyší válku, zda je lepší Evo nebo STi, jelikož to je zejména o osobních preferencích, a přesuňme se k modelu, který mě osobně zaujal nejvíce.

Jak už název článku napovídá, dnešní bazarový snílek bude o legendě zvané STi. Nikoliv však o evropských modelech, ale o japonské verzi z poloviny 90. let, konkrétně odlehčeném typu RA. Vavris sice docela nedávno o Impreze psal, ale věřte, že tenhle Scooby je na zcela jiné úrovni než nejsilnější evropská verze GT. RA (Rally Applicant, tedy něco jako rally uchazeč, nebo taky Racing in group A či Race Altered) se neliší od běžného japonského STI jen úsporou hmotnosti, která zahrnovala absenci rádia, elektrických oken, klimatizace (za vše bylo možno si připlatit) či zvukové izolace a hliníkové přední kapoty, ale i věcičkou zvanou "Driver controlled center differential" alias DCCD, což je elektromechanický středový diferenciál, který udržuje poměr mezi přední a zadní nápravou 35:65, ale řidič může upravovat jeho svornost. To se hodí zejména pro ostrou jízdu na různých typech povrchu. Díky DCCD můžete auto držet v táhlých driftech jako zadokolku, když si nastavíte co nejmenší svornost a máte na to koule.
Oproti Evropskému GT se japonské RA (konkrétně verze 2, u ostatních byly drobné rozdíly) odlišuje zejména ručně vyráběným motorem, který při 6500 otáčkách dokáže vypustit stádo 275 koní a pokračoval v rozletu až k osmi tisícům, zkráceným řazením, dvoucestným zadním samosvorem (přední typu helical byl jen u limitovaných edic) či chladičem oleje posilovače řízení. Díky hmotnosti jen lehce přes 1200 kg a vrozené hravosti starých Imprez je ErÁčko zdroj nekonečné zábavy a vhodný základ pro vítěze amatérských závodů. Sníh na cestách se stane požitkem, stejně tak jako v podstatě jakýkoliv jiný povrch. Brumlavý boxer ve čtyřech tisících zatáhne jako rozzuřená mula a vyšle tento japonský vizuální ekvivalent Escorta s křídlem vstříc dalšímu horizontu.

Teď si možná říkáte proč píšu o autě, které se vyrábělo jen s pravostranným řízením pro japonský trh. Přitom několik STI RA jezdí i u nás (ideální poznávací znak je větrací kaplička na střeše) a není příliš nákladné si je pořídit. Na anglickém serveru pistonheads.co.uk je jich na prodej mnoho čerstvě importovaných z Japonska za příjemné ceny. U nás jsou zase vrakoviště plná palubních desek a dalších dílů nutných na přestavbu. Když najdete šikovného mechanika, může být tato puristická rally legenda vaše a to za cenu do 200 tisíc kč. A je to podstatně zajímavější volba než sice novější, ale jinak ve všech ohledech horší WRX za podobné ceny. Uvažovat o ježdění amatérských rally, měl bych jasno který vůz použít.
Jak DCCD funguje a ovlivňuje chování auta se můžete podívat na následujícím videu.



Vavris
23. 2. 2011, 19:52Já jen doplním, že pro komprimaci RHD --> LHD nabízí Subaru speciální přestavbový kit, díky kterému to není zdaleka takový horor jako v případě většiny ostatních pokusů předělat pravostrané auto do použitelnější konfigurace.
F
24. 2. 2011, 18:54No, ani s šikovným mechanikem není ta přestavba tak jednoduchá, jak se zdá.
laufecek
27. 2. 2011, 11:40Vavris: ...a nevíš prosím Tě, na kolik to tak majitele RHD přijde právě u Subaru taková přestavba? ;-) ...já osobně bych to svěřil chlapcům od Kageki Racing, ale pokud by to Subaru dělalo za nějakou dobrou cenu...... ;-) ...tahle verze Imprezy by za to určitě stála
kuba
26. 3. 2012, 22:28Měl sem tu čest na sedadle spolujezdce a od té doby nechci nic jiného, dokonce sti 2011 proti tomu byla "docela nuda"...s evropským GT se to nedá srovnat ani trochu, škoda jen slabších brzd, které jsou (prý) nahouby u všech Subaru.
Petr
2. 11. 2014, 21:21Ahoj, mám doma STi Type RA verze 2, není předělaná na LHD a ani se předělávat nebude, když teď zákon umožňuje přihlásit i auto s RHD řízením. Je o dost zábavnější a pocitově výkonější než jakékoliv jiné SUBARU díky krátké převodovce. S DCCD se dá pěkně eliminovat přirozená nedotáčivost Imprez.
Kuba
28. 2. 2016, 10:08Ahoj, jak ziskat ceske papiry? Budu resit stejnou vec. Diky moc!
Kuba
28. 2. 2016, 10:11Ahoj, jak ziskat ceske papiry? Budu resit stejnou vec. Diky moc!