Není snad typ aut, ze kterých by vyzařoval testosteron a mužská nátura více, než z užitkových terénních pickupů. Každý pořádný muž sní o tom, jak bude se svým "náklaďáčkem" vozit těžké náklady a pořádat výpravy do terénu, či opravovat ho kladivem. Tedy alespoň o tom jsem přesvědčen. V dnešní době, kdy supersporty uřídí i vaše babička a ještě si bude libovat, jak jsou pohodlné, je pořádný pickup vítaný ostrůvek jednoduchosti a nekompatibility s ženskou myslí. Jenže když už se rozhodnete si podobný vůz pořídit, opravdu to musí být dieselový Nissan Navara? Co takhle koupit stroj, který dokázal dojet velmi náročný mexický závod Baja 1000? Ford F-150 SVT Raptor opravdu není jen tak ledajaký pracant.

Je třeba přiznat, že tohle nebude zrovna typický "bazarový snílek", jelikož Raptor je v podstatě nové auto. Světu se představil před necelými dvěma lety a tak pochybuji, že nějaký v bazaru již bude. Za obrovskou maskou chladiče s nápisem Ford, jehož "Óčkem" by proskočil zajíc, se skrývají klasické atmosferické osmiválce 5,4 a 6,2 litru, které mají výkon lehce přes 300, respektive přes 400 koní, přičemž ten větší je adoptovaný z větší série fordích pickupů – Super Duty. Převodovka je šestistupňový automat, ale v blízké době by se měl objevit i manuál, pokud se tak již nestalo. Nejdůležitější na tomto voze je však náležitě upravený podvozek. Základem je klasický žebřinový rám převzatý z obyčejné F-150. Vše ostatní však bylo důsledně přepracováno. Spolu se širším rozchodem se vpředu objevila nová ramena závěsů, spodní tvoří hliníkový odlitek SVT, horní je kované ocelové. Závodní tlumiče s externím obtokem jsou značky SVT/Fox Racing Shox. Zdvih pérování činí obdivuhodných 285 mm vpředu a 307 mm vzadu. Speciální pneumatiky BF Goodrich jsou obuty na sedmnáctipalcových ráfcích. Samozřejmostí jsou ochranné plechy vespod auta.

V základním nastavení hrabou Raptoru zadní kolečka, ale i při maximální rychlosti lze otočným ovladačem přiřadit pohon předních kol. Samozřejmostí je uzávěrka zadního diferenciálu, stejně tak jako armáda elektronických pomocníků. Slabší verze zrychluje na stovku za 8,4 sekundy, což není zrovna nejrychlejší, ale je třeba si uvědomit, že Raptor váží téměř 2700kg. Taková hmotnost není zrovna ideální pro provoz v těžkém terénu, ale přesto tam tahle F-150 z fitcentra dokáže více, než se běžný uživatel vůbec odváží zkusit.

A kolik Ford vlastně požaduje za tuto kombinaci archaismu a závodní techniky? Na serveru mobile.de se ceny pohybují od nějakých 780 tisíc korun. Za nový vůz. A to věru není špatná nabídka, nebo byste radši chtěli Volkswagen Amarok?



Nikolas
25. 11. 2011, 21:06Fajnová auto neviete niekdo či je už v SK alebo ČR ??? A cenu ???
BobAsh
26. 11. 2011, 14:42Mám pocit, že už jsem slyšel o tom, že s ním u nás někdo jezdí, nebo ho dokonce viděl. Každopádně jeden je v nabídce Denkeru a jeden na TipCars, za cca milion a čtvrt, respektive milion a půl - oba nové.