načítám data...

Bazarový snílek: Alfa Romeo 75

Když vybíráte auto dle jakýchkoli kriterií, je běžné, že existují určité zaběhnuté standardy, které splní 99% toho, co od něj očekáváte. Když si sepíšete všechna racionální plus a mínus...

Zobrazit galerii

Když vybíráte auto dle jakýchkoli kriterií, je běžné, že existují určité zaběhnuté standardy, které splní 99% toho, co od něj očekáváte. Když si sepíšete všechna racionální plus a mínus, vždy dojdete k jednomu, možná dvěma kandidátům, kteří Vám nejvíce vyhovují, a celkem s jistotou se dá říct, že život s nimi bude bezproblémový. Něco jako VW Golf, když zmáčknete pravý pedál, auto zrychlí, když prostřední, auto zpomalí, když otočíte tím velkým kolem před Vámi, zatočí to. Všechno funguje a Vy spokojeně jezdíte. Jenže občas prostě nevybíráte podle kriterií, nevybíráte rozumem a jednoduše máte nevysvětlitelnou potřebu pro ono dané auto. A o jednom takovém bude tento bazarový snílek.

Mám rád auta z osmdesátých let, jsou dostatečně mladá a kultivovaná na to, aby se v nich dalo jezdit každý den bez trvalé újmy na zdraví, jsou dostatečně technicky sofistikovaná, aby obstály i ve srovnání s modernějšími auty, jsou ještě z dob, kdy je emisní normy nepřipravily o jejich projev, a hlavně z nich pořád mám ten pocit, že byly navrženy a vyrobeny tak dobře, jak to tehdejší technika umožňovala a ne jen aby zaplnily místo na trhu. A přesně z takového období pochází Alfa Romeo 75. Jenže na rozdíl od svých konkurentů se Alfa nesnažila splynout s davem a šla svou cestou.

Stačí se podívat na použitou techniku. Italští konstruktéři byli doslova posedlí udělat auto nejlépe, jak umí. Samotný systém transaxle byl v dané třídě unikátní, Alfa Romeo 75 měla převodovku se spojkou a malým setrvačníkem vzadu pro lepší rozložení váhy a víc místa v kabině. Přední náprava s dvojitými lichoběžníky byla odpružená torzními tyčemi namísto klasických pružin pro nižší neodpruženou hmotnost. Unikátní byla také zadní náprava typu De Dion, která spojovala vždy kolmé postavení kol k vozovce stejně jako u tuhé nápravy s nižší neodpruženou hmotností. Té napomáhaly i zadní kotoučové brzdy umístěné na poloosách těsně u diferenciálu namísto u kol. Výfuk byl veden středem, opět pro maximální možné boční vyvážení. Opomenout nelze ani přítomnost mechanického samosvoru u všech silnějších verzí jako standard, u dieselů a slabších benzínů za příplatek.

Samostatnou kapitolou jsou motory, v prvních letech výroby byly k mání osvědčené karburátorové čtyřválce „Nord“, dle slov inženýrů Alfy Romeo zůstali u karburátorů nikoliv z důvodu, že by nebyli schopni vyvinout motor se vstřikováním, ale protože motory se vstřikováním nedokázaly nabídnout tak bezprostřední odezvu na plyn. O karburátorovém dvoulitru se říkalo, že byl tak cholericky vznětlivý, že si na něj Římští řidiči stěžovali, protože jízda s ním v úzkých a přecpaných uličkách byla doslova utrpením. Později se však dostaly ke slovu i motory se vstřikováním v čele s dvoulitrovým TwinSparkem. Ten stále vycházel ze zmíněného dlouhozdvihového osmiventilového DOHC čtyřválce „Nord“ a tak na rozdíl od mnohem známějšího nového šestnáctiventilového TwinSparku netrpěl chronickou tendencí k zadírání. Mimo to se stal jedním z prvních motorů s variabilním časováním ventilů (úplně první byl v roce 1980 AR Spider 2.0 pro US trh) a jak už z názvu plyne, měl dvě svíčky na válec. Jako vrcholné modely se objevily vidlicové šestiválce, nad kterými jsem se na Autíčkáři již rozplýval pro jejich zvuk a charakter. Ty byly společně s poměrně vzácnou turbem přeplňovanou 1.8 označovány jako Quadrofoglio Verde, tedy tradiční zelený čtyřlístek.

I exteriér a interiér byly kontroverzním dílem emocemi nabitých Italů, v polovině osmdesátých let, kdy byla pětasedma představena, byla tendence design postupně zaoblovat, navzdory tomu šli designéři Alfy Romeo proti proudu, hranatá karoserie s vysokým víkem kufru doplněná o podélnou dvakrát zalomenou linii vypadala vedle soudobé Audi 80 stejně moderně jako gramofon vedle iPodu. Ve znamení hran byl také interiér, hranatá byla celá palubní deska, madla dveří, loketní a hlavové opěrky, střed a ramena volantu, jednoduše vše, na co jste se podívali. Všudypřítomnou hranatost už jen dvakrát podtrhuje ruční brzda ve tvaru písmene U. Dnes na mě Alfa Romeo 75 působí poněkud rozporuplně, tak trochu jako SZ a RZ. Je na první pohled škaredá a nelíbivá avšak současně neokoukatelná, neprvoplánová a určitým způsobem podmanivá a přitažlivá.

Jeremy Clarkson kdysi prohlásil „Alfa vyrobila auto, tak dobré jak jen auto může být, stručně“. To přesně vystihuje podstatu. Stručně ve smyslu určité nekomplexnosti a nedořešenosti. Například převodovka vzadu vyžaduje dlouhé řadící táhlo, které společně s měkkými silentbloky převodovky vede k nepřesnosti řazení a postupné smrti synchronů, obzvláště pak na dvojce. Zadní brzdy u diferenciálu jsou mizerně chlazené a celou situaci jen zhoršuje středem vedený výfuk, nehledě na komplikovanost a špatnou přístupnost pro údržbu. Kardan je spojen pomocí gumových hardyspojek, které mají tendence velmi rychle odcházet, a italské solné přímořské prostředí jim také nijak nepomáhá. Stávkující elektronika je obzvlášť dobře patrná díky přítomnosti digitálního Alfa Controlu, který mnohdy připomíná spíš dobře rozjetou diskotéku než panel pro hlášení chybějících provozních kapalin. Jednoduše platí známé pořekadlo. Žádná Alfa na světě nemá přesně ty samé problémy jako jiná Alfa.

Jenže přesně o tom to je. Neexistuje moc jiných aut za stejné peníze se stejně jasně patrným charakterem, jako má Alfa Romeo 75. To je důvod, proč "poslední pravá Alfa" neodmyslitelně patří do Bazarového snílka.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ra
Radek44
23. srpna 2012, 18:45
0

Tenhle článek mě obzlášť potěšil. Měl jsem příležitost se svést v 75 ve Vysokým Mýtě. Pod kapotou ještě starý 2,0 8V. Synchron na dvojce po smrti, rozsvícené snad všechny červené kontrolky, ale byl jsem informován od majitele že si toho nemám všímat. Navzdory tomuhle úžasný svezení a požitek z jízdy, kterej mě dalo jen málo aut. Kdyby někdo chtěl mrknout na moje snažení.

( 0:00 - 2:10 sezamovačka, 2:10 - 4:05 pokus o rychlou jízdu :D )

reagovat
Pi
Pietro
24. srpna 2012, 08:19
0

jsem hrdý, že mi jedna 3.0 říká "pane" - je to boží auto, nikdo, nikdy a nikde už nevyrobí nic co by se pětasedmě jen přiblížilo

reagovat
Pi
Pivrnec
24. srpna 2012, 10:14
0

Tohle auto je velká láska.... Mám doma dvě IE 1.8 a 2.0TS(byla v AMS Classic) a svezl jsem se snad všemi verzemi... Tvrdím že je to nejlepší auto na světě:-). Miluju ji:-):-):-).

reagovat
AR
ARC
24. srpna 2012, 10:54
0

A to mě zase sere, že nějaká kurva ukradla V6 America v černé barvě v Hlubočepech před několika lety a teď možná v ní jezdí a říká si "alfista"....

reagovat
Ne
Nedy
24. srpna 2012, 10:56
0

A pak člověk nemá italská auta milovat, když jsou tak úžasná. Jen jsem se (zatím letmo) koukal a u nás jsem žádnou na prodej nenašel... :-(

reagovat
Gr
Greeny
24. srpna 2012, 11:17
0

Nedy: ja českou internetovou inzerci na 75 sleduju skoro každý den, občas se něco oběví, nedávno byla pěkná zelená 1.8 na bazoši, akorát měla pobitou střechu, před několika měsíci byla na prodej moc pěkná zlatá 2.0 TS, na aukru se takhle v červnu vydražila taky docela pěkná 2.0 TS ( http://auto.aukro.cz/alfa-romeo-75-2-0-twin-spark-i2437627000.html ), na alfisti.cz byla dlouhou dobu na prodej 2.5 V6 ze slovenska, občas se objeví nějaký diesel, sehnat se to jednoduše dá, jen se musí hledat :)

Radek44: závidím :) na Autíčkář trackday v Mýtě jsem měl možnost svézt se v naftové 75, bohužel jsem to propásl a majiteli se včas neohlásil a do teď si to vyčítám..

ARC: asi zloděj neuhlídal svojí vášeň :) blbce najdeš všude, Alfisty nevyjímaje.

reagovat
Ra
Radek44
24. srpna 2012, 11:54
0

Greeny: my jsme měli takovej private trackday, takže tam byla taková přátelská atmosféra, kde se pučovali auta. Nejdřív jsem prohnal naše auto: https://lh6.googleusercontent.com/-NiA-R9YRuus/TpspPVJzbyI/AAAAAAAAChY/hifb_BmlNHU/s1049/PA163441.JPG (Hádanka pro autíčkáře. Co to je ? :) ) Následovalo kamarádovo CTR. Známej tam měl právě zminovanou 75 a na pohled jela moc pěkně, tak jsme se nechal svést jako spolujezdec a nadchlo mě to. Slovo dalo slovo a už jsme měl klíčky v ruce. Ale dodnes taky něčeho lituju. Chlápek tam pučoval M3 E92, ale přišlo mě trochu divný, aby se 21 letej klučina ptal, jestli mu někdo pučí takový auto.

On
Ondra
24. srpna 2012, 12:52
0

Simca Aronde? Nebo něco podobného? Každopádně kráska :)

Bo
BobAsh
25. srpna 2012, 00:25
0

Vypadá to jako Simca Aronde, ale má to málo dveří. Nebo je nějaká její verze, která mi unikla...

Ra
Radek44
25. srpna 2012, 10:57
0

Ondra, BobAsh: V podstatě máte pravdu. Je to modelová řada Aronde, konktrétně Simca Monaco. Taková sportoluxusní verze, co dostala pár koní navíc na rozdíl od klasické čtyřdveř verze.

Ho
Hondzik
24. srpna 2012, 11:48
0

Patřím do kategorie lidí který tohle auto dostalo... Začlo to nenápadně koupí auta, za pár let se dostalo do stavu kdy mám všechno 5x, všude na mě padají díly, prospekty, knížky, modýlky. Ve špajzu máme vedle mlíka Wattův přímovod a přední Bremba...

Miluju ji :-)
Na to aby člověk pochopil o čem to je, stačí pár zatáček na okresce. Neznám nic jinýho co by padlo do zatáčky tak jistě a po hlavě a vykouzlilo to úsměv na tváři. Že uvnitř něco bliká, že se taví brzdy, že se trhaj hurdy spojky a já nevím co ještě je naprosto nepodstaný. Alfě promíjím od prasklé žárovky po vylágrování, když jede, vynahradí všechno

reagovat
A.
A.J.Michal
24. srpna 2012, 16:56
0

Je to opravdu senzační auto :-) 4 roky již 75ku v dieselu vlastním a nedám na ni dopustit. Sem tam něco skřípe, kvalty tam jdou ztuha a podobné prkotiny.

Bohužel na jízdu na krev, by to chtělo 75ku s benzínem, po kterém se nyní koukám. :-)

reagovat
Ma
Martin
26. srpna 2012, 14:03
0

Líbila se mi vždy, bohužel jediný můj kontakt s tímhle typem byl, když jsem ji kamarádovi odtahoval na vrakoviště :-( nutno dodat, že přes to, jak po 4 kotrmelcích vypadala, mu zachránila život :-)

reagovat
Ma
Martin
26. srpna 2012, 14:10
0

nemůžu teď rychle najít správný článek, takže odjinud : Greeny, jak zvládá Tvoje elektrika vedra? je to nějak znát na bateriích?

reagovat
Gr
Greeny
27. srpna 2012, 14:57
0

poměrně bez problémů, na kapacitě baterii se nic nezměnilo, akorát se zapnutou klimatizací se pochopitelně dřív vybijí :)

Ma
Martin
02. září 2012, 09:14
0

jasně,je to prostě spotřebič navíc :-) předpokládal bych ale, že kapacita vzhledem k teplotě mírně vzroste ( respektive se udrží déle na stejné úrovni )

To
Tojsemjá
07. listopadu 2012, 13:31
0

Já ji měl někde kolem roku 1994. 2.0TS. Byla bílá. Na výsuvný kastlík před spolujezdcem jsem narazil až po roce :-) Ovladání oken nad zpětným zrcátkem má snad už jedině nějaký vojenský speciál. Elektricky ovládaný jen pravý zrcátko, prostě exot. No a to madlo ruční brzdy, sranda. Každopádně mě vždycky dostalo, když někdo vzadu hledal za elektronem brzdový kotouče. No ale přes to všechno zde v těch letech prakticky neexistoval servis - snad jen ten v bejvalejch garážích Pragocaru co měl prodejnu na Koněvce a nadšenci z Autoškoly Italcar. Auto se furt srallo, díly drahý, nikdo to neuměl opravit až už toho na mě bylo příliš. Taky Dojáček se sem tam o něco pokoušel, ale byla to křeč. Pak jsem ješte asi rok lítal v alfe 155 V6, ale ta netopila a dojezd měla (když jsem kalil) asi 400km :-) Byla to zajimavá zkušenost, ale Alfu bych nechtěl už ani za zlatý prase, i kdyby to byla fungl nová 3.0 America :-)

reagovat
Ed
Eduard
24. září 2015, 21:35
0

Už od malička ako som na ňom jazdil s mojim otcom som si ju zamiloval a do dnes ju máme :) Konkrétne 3.0 V6 QV (takzvaná amerika), v čiernej farbe + zender (pôvodné) úpravy ktoré to auto robia maximalne vínimočné :) Nedal by som na neho dopustit, ten zvuk, výnimočná krása, tá atmosféra za volantom proste je to niečo neopísateľné, čistá láska. Jedna vec je doslova napiču... Náhradne dieli ale vďaka bohu v garáži máme ešte jednu od známeho, ktorí sa jej v skratke vzdal a dal nam ju ale bez prevodovky a nie v úplnom top stave tak ju máme na diely :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem