načítám data...

‚Autopilot‘ už v základu. Jakou budoucnost věští nový Yaris?

Maličké auto nabízí technologie, které nejsou samozřejmostí ani u vozidel o statisíce dražších.

zobrazit celou galeriiNovinky: ‚Autopilot‘ už v základu. Jakou budoucnost věští nový Yaris?

V pátek 12. června byl novinářské obci představen nový Yaris. Pro Toyotu je to model velmi důležitý. K dnešnímu dni se  jich prodalo 3,5 milionu a jejich řidiči tvoří celou pětinu zákazníků Toyoty. Však si jistě všichni vzpomenete na reklamu s čouhající sloní nohou. Yaris byl jedno z prvních ‚malých velkých‘ aut a ve své kategorii je dodnes jakýmsi benchmarkem, s nímž se ostatní srovnávají. Zeptejte se kteréhokoliv rednecka z vesničky v jižních Čechách, a bude znát Yaris.

Čtvrtá generace Yarisu je od základu nová. Dle slov produktového manažera Václava Zikmunda nemá čtyřka se svým předchůdcem společný ani šroubek. Jiná je karoserie s o 37 % vyšší tuhostí, jiné jsou motory – hybridní tříválec o obsahu 1,5 litru se v Yarisu představuje vůbec poprvé –, nové jsou baterie, převodovka a dokonce i povaha spalovacích motorů, které byly upraveny pro rychlejší a efektivnější práci s palivovou směsí. Novinkou je také centrální airbag, který chrání řidiče a spolujezdce před příliš blízkým setkáním. 

Jakkoli jsem neměla možnost usednout za volant, nastartovat a vyjet do ulic, nepochybuji o tom, že ve své třídě bude Yaris těžko trumfnutelným konkurentem. Zejména s ohledem na hybridní pohon, který tu pořídíte od nějakých 450 tisíc. Jde to možná vůbec nejsnazší přístup k hybridu ever. 

Je tu však jedna věc, která zaujala mou pozornost ještě víc než palubní deska z měkčených plastů a ambientní osvětlení (byť pouze v jedné barvě, v této kategorii vozů není úplně obvyklou záležitostí). Ta věc se zove Toyota Safety Sense. Zahrnuje bezpečnostní asistenty typu rozpoznávání značek, rozpoznávání chodců a cyklistů, nouzové brzdění… a zejména adaptivní tempomat, funkční až do rychlosti 180 km v hodině, a asistent pro udržování v jízdním pruhu, funkční až do rychlosti 205 km v hodině. Systém Toyota Safety Sense dostanete v každém Yarisu už od základní výbavy, to znamená i ve výbavě Active za nějakých 340 tisíc korun. Nemohla jsem si nevzpomenout na druhdy testované dvoumilionové Audi A5, které nemělo ve výbavě ani obyčejný hloupý tempomat…

Tahle politika se mi vlastně líbí. Technologii jsme vyvinuli, už se nám zaplatila, proč bychom ji tedy nedali k dispozici všem, kteří si od nás koupí auto? I ten nejočesanější Yaris nabízí funkce, za které jsme byli zvyklí platit o staticíce víc. A pokud se plácnete přes kapsu, dostanete za půl milionu auto sice malé, ale skutečně “se vším”.

Aniž bych si chtěla hrát na Sibylu, tuším, že touto cestou se budou automobilky v následujích letech vydávat stále častěji. Skromný půdorys, skromný motor a k tomu dechberoucí výbava –  hlavní a jediný trumf porážející hromadnou dopravu, ojetiny i car-sharing. Lid si to žádá, lid to dostane.  

Pokud se teď chytáte za hlavu a prorokujete řidičskému světu brzký konec, myslím, že je to předčasné a zbytečné. Máte rádi kafe? Navzdory masovému rozšíření a setrvávající oblibě nedokázal instantní kekel vytlačit obyčejnou, poctivou kávu z koťoga či frenchpressu. Jen ji nedostanete v každé domácnosti. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Augi
14. června 2020, 21:27
0

To, že nemá ani šroubek stejný oproti předchozí generaci mě spíš znepokojuje, protože v předchozí generaci to bylo skvělý auto.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. června 2020, 22:09
2

Jo. A navíc si říkám, co za velikost tam zvolili místo 13´ a 10´.

Goldies
15. června 2020, 21:50
0

14 a 11?

Jakub Pospíšil
15. června 2020, 21:52
1

Zas na druhou stranu by člověk konečně využil všechny ty sady nářadí, kde se desítka a třináctka ztratila.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible 1965
Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible

1965 rok výroby
340 koní výkon
7 025 ccm objem

Škoda Fabia 1,2 2003
Škoda Fabia 1,2

2003 rok výroby
45 koní výkon
1 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4-door hardtop 1971
Chrysler New Yorker 4-door hardtop

1971 rok výroby
335 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Regal Limited Coupe 1985
Buick Regal Limited Coupe

1985 rok výroby
140 koní výkon
5 031 ccm objem

Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě 1970
Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě

1970 rok výroby
350 koní výkon
6 500 ccm objem