načítám data...

Automobilová loga se mění. Zbytečnost, nebo promyšlený tah?

05. prosince 2022, 12:00 Jaromír Soukup Autíčkář se ptá

Automobilová loga jsou jedněmi z nejzavedenějších prvků identity výrobce. Tak proč je teď značky tak hojně nahrazují novými?

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Archiv značek

K sepsání tohoto článku mě přivedla zpráva, která se médii prohnala minulý týden. V Americe dochází k nečekanému nárůstu vyhledávání slovního spojení KN car. Zdejší obyvatelé jsou zmatení, jelikož na svých silnicích znenadání potkávají značné množství aut značky, o jejíž existenci doposud neměli nejmenší tušení.

zdroj: Kia

Vysvětlení je prozaické. Za tajemnými písmeny KN se neskrývá nic jiného než nově stylizované logo automobilky KIA. Ta se už před nějakou dobou rozhodla zbavit se tradičního fontu v oválu a představila úplně jiné pojetí. No a protože to vždy chvíli trvá, než se změna stylu projeví v provozu, nový motiv se začíná výrazněji projevovat teprve nyní a lidé neznalí tvarů jinak stejných vozů neví, kam auto zařadit. ¨

zdroj: kia

Kia však není zdaleka jedinou značkou, jež právě prochází změnou loga. A já tak nějak nevím proč. Znak automobilky je přeci integrální součástí identity výrobce, je na něj navázána dlouhá tradice a umožňuje rozpoznání výrobku i lidem, kteří se mezi jednotlivými modely nevyznají tolik jako zdejší čtenářská základna. Je tedy záhodno s ním nakládat citlivě. Z jakého důvodu tomu tak u někoho není? 

Zvlášť když zjevnou změnu jde udělat i bez ztráty oné identity. Podívejme se třeba na logo Volkswagenu. Nechme stranou, jakou éru automobilky nový vzhled symbolizuje, a soustřeďme se pouze na obrázek samotný. Zachovává všechny důležité motivy s výrobcem spojené, je stále stejně kulatý a pořád v sobě typickým způsobem kombinuje jednoduché a dvojité vé. Přestože je vlastně úplně nový, dá se stále stejně snadno rozpoznat. 

zdroj: Volkswagen

Namítáte-li, že opěvovat konzervativní přístup k novinkám je zrovna u Volkswagenu – značky s asi nejméně revolučními tendencemi – dost mimo mísu, pak bych rád zmínil, že něčím podobným si v poslední době prošel i výrobce z opačného konce spektra stability, Citroën. Francouzští designéři před několika týdny ukázali přelomový koncept zvaný Oli, s nímž přišel i úplně nový znak.

zdroj: Citroen

Je jiný, jenže také nadále ctí hlavní nosné prvk totožnosti. V představeném oválu se i teď nachází dvojitý šíp. On to tedy nikdy nebyl dvojitý šíp, jedná se o připomínku původního zaměření továrny André Citroëna na výrobu ozubených kol, jenže to teď není podstatné. To důležité je, že je jasně zařaditelný, neboť jeho hlavní aspekt není ničím nahrazován. 

zdroj: Citroen

V ostrém kontrastu s tím tu však jsou výrobci, pro které zavedenost a s ní spojená zřejmost obrazu v očích zákazníka zjevně nehraje významnou roli. Začněme rumunskou Dacií, která svůj typický přepis jména v jednoduchém štítu, tedy logo postavené na dlouhé tradici, nahradila písmeny DC. Na prvních autech se tato revoluce začíná objevovat v těchto dnech a já bych se vůbec nedivil, kdyby Češi začali hojně vyhledávat: DC auto.

zdroj: Dacia

Podobnou prudkou změnu přetrhávající po desetiletí v myslích lidí zakotvené motivy představila i domácí Škoda. Ano, i já si ještě takto se zpožděním rýpnu do živého, poněvadž i mne nahrazení okřídleného šípu (ani tato přezdívka není pravda, sama automobilka kdysi naznačila, že by se snad mělo jednat o hlavu amerického indiána) pouhým nápisem hodně překvapilo.

zdroj: Škoda Auto

Domácí značka se o to už jednou pokusila v osmdesátých letech, konkrétně u stodvacítek poslední generace M. Akorát na krytech kol obrázek zůstal, jinak bylo všechno pryč. Jaký byl výsledek? Ještě před sametovou revolucí se k logu vrátila. Proč to dělá teď? Ano, na komunikačních materiálech znak zůstane, ale z aut se má úplně vytratit. Místo něj škodovky dostanou jen výtvarně ztvárněný háček “nad” písmenem Š. Není to škoda?

zdroj: Škoda Auto

Tou největší změnou přetrhávající dlouhodobé vazby je pak Peugeot. Jeho kroky nechápu vůbec. Měl jedno z vizuálně nejrozpoznatelnějších log, stojícího lva s drápajícíma předníma nohama. Každý člověk ten obrázek zná, i Američané, kde se už pěkně dlouho daná auta neprodávají. Respektive tak to platilo do roku 2021. Pak byl představen (jinak výborný) nový typ 308.

zdroj: Peugeot

Třistaosmička přinesla zcela nové provedení, černý štít se lvem. Z oné šelmy zbyla jen hlava, celé držení jejího těla je odstraněno. Hlava samotná navíc svým vzhledem vůbec neodpovídá předchozímu konceptu. Jistě, pomůže nápis Peugeot, ale to už se zákazník musí soustředit a logo důkladně zkoumat, u předchozího to nebylo potřeba. 

zdroj: Peugeot

Nerozumím tomu. Z jakých důvodů se tyto automobilky dobrovolně zbavují své desetiletí budované identity vyjádřené jedním jediným, avšak naprosto zřejmým obrázkem, se kterým jsou v myslích statisíců spojené a představují nové nijak neukotvené koncepty?

Jako první mě napadlo očekávatelné vysvětlení, totiž že je to kvůli současnému revolučnímu vývoji automobilového světa. Všichni jsou najednou električtí, sdílející, udržitelní, atd., atp. a potřebují onen přerod co nejvíc zdůraznit. Je to však opravdu dáno tím? Citroën je dobrým příkladem, že jde udělat výraznou vizuální změnu i se zachováním původního rozpoznatelného konceptu. 

zdroj: Citroen

Pak jsem si pomyslel, že by jmenování výrobci mohli uvažovat tak, že současným zákazníkům je nějaká historie automobilek jedno, chtějí řešit dnešek. Avšak tím si též úplně jistý nejsem. Respektive ta část s historií by možná i platila, ale u znaku je historie spíš doplňková. Jeho prvořadou prací je navázat ideové spojení. To se nejsnadněji dělá nečím, co lidé znají ze svého každodenního současného okolí. 

Nebo snad že by šlo o zviditelnění? Ostatně o Kii z úvodu se mluvilo i v médiích, kde se jinak značky aut uvádí jen v případě komplexní informovanosti o dopravních nehodách. Na černý štít Peugeotu se kolemjdoucí zase musí zaměřit a pak mu nějakou chvíli běží v hlavě něco jako: on má Peugeot nové logo? Vždyť měl toho lva. Teď má nějaký erb nebo co to bylo? Ale to auto okolo nevypadalo blbě. Musím se na něj podívat na internetu. 

zdroj: Kia

Jenomže to přece může vést i k opačnému výsledku. Potenciální kupec (připomínám, bavíme se o lidech, kteří nejsou zběhlí v rozpoznávání aut tak jako my) si vyhledá DC auto, pak, pokud to vyhledávač vůbec pochopí, na něj vyskočí stránky automobilky a pomyslí si: aha, to je Dacia, to přece znám, proč ten povyk, vždycky to tam bylo napsáno, že by se teď za své jméno styděli?

zdroj: Dacia

Troufnul bych si tvrdit, že odpovědí bude kombinace všeho. Jen si pořád myslím, že zrovna u loga automobilky to není za všech okolností úplně prozíravé. Lidé si auto se jménem značky nespojí, nebudou vědět, co hledat, a nenapadne je koukat na existující výrobce – vždyť jejich znaky znají a ty vypadají jinak.

Co myslíte vy? Co je důvodem toho, že Škoda už nechce mít svůj okřídlený šíp? Je za novým logem Peugeotu snaha získat pozornost? Opravdu už zákazníkům nic neříká tradice a vizuální vazba? Nebo je v tom ještě něco jiného? A hraje to roli pro vás autíčkáře? Vždyť vy ta auta poznáte i bez log. Diskuze je vaše.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

milic
05. prosince 2022, 00:30
6

Jako zaměstnanec velkého korporátu mohu konstatovat, že některé změny se dějí proto, aby dané oddělení vykázalo nějakou činnost a obhájilo tak svoji existenci, jiný racionální důvod změna nemá.

reagovat
beastar
05. prosince 2022, 10:13
0

Logo podléhá módním trendům a třeba i zaměření značky. Jakože některé automobilky se vyvíjeli prvně jako výrobci jiných věcí. Logo řeší obecně jakékoliv světové firmy. Málokdo přešel do 2000+ s myšlenkou držet loga minulého tisíciletí. Navíc s příchodem moderních technologií a nástupem čidel. Tak bylo žádoucí některé věci změnit. Třeba obří hvězdy Mercedes trčící z aut. Neforemné znaky Fiat z hnusnějších plastů co bledly. Škoda zase měla logo vypadající příliš obstarožně. Myslím ty ratolesti.

Takže mě změny nevadí. I když stabilně velmi povedené logo Ferrari, nebo Alfa je fajn. Nové logo KIA taky.

reagovat
ro
rock
05. prosince 2022, 13:28
0

No, zatímco logo Ferrari se mění -když už se mění, což není často- extrémně decentně a jinak než v přímém srovnání nejdou nová od starých poznat, tak Alfa se v tomhle směru celkem rozšoupla a 2015 zmodernizovali logo docela radikálně.

btw. mně se nový logo taky Kia líbí. Dokud jsem se to nedočetl jinde, žádný KN mne tam nenapadlo hledat (zřejmě narozdíl od 30 000 amíků vím, jak vypadá písmeno N).
Třeba u Dacie si tak jistý nejsem. Chybí mi tam nějaký náznak kontinuity.

beastar
05. prosince 2022, 14:20
0

Zatímco u toho Ferrari se určitě shodneme. Tam i auta a výrobky řekněme padesát let staré pořád mají to logo velmi podobné. U té Alfy je dle tebe ta velká změna kde? Prvky drží historicky stejné, barvy také. Hodně se to měnilo veskrze jen za Mussoliniho. Kia přesně... Mě se to líbí je to prostě vidět a jde to jednoduše pochopit.

Mimochodem jak u Dacie tak třeba právě u PRC výrobců tam je znát ta nehistorie. A žádná zásadní tvorba dědictví značky. Přitom Dacia je v zásadě docela exotická jakože Rumunsko není apriori bez historie. Z tohoto důvodu sem měl třeba u škodovky nejraději ta zdobená barevná loga na OC2 než ten dnešní minimalismus...

ro
rock
05. prosince 2022, 14:58
0

No, z hlavy jsem si u Alfy pamatoval právě ty barvy, had přišel o modrý pozadí. Teď, když se dívám zblízka, je toho víc: celej podklad vlastně není bílej, ale stříbrnej, což je taky špatně, pokud má být levá polovina odkaz na Milán. Začína se vytrácet to striktní rozdělení znaku na dvě poloviny, had teď přesahuje do levé poloviny.
Celá grafika loga byla hodně zmodernizovaná, had se zkrátil (přišel o jednu serpentinu), korunka je jednodušší atp. Ale to bych asi překousl. Stejně tak drobnůstky, jako že se veškerý lemování změnilo ze zlaté na stříbrnou nebo že se změnila barva toho požíranýho chlapíka, to bych nechal stranou. Ale těma změnama, co je píšu v prvním odstavci, si v mých očích právě bourají to historický pozadí loga. Možná jsem hnidopich, ale mne tyhle změny přijdou velký.

Frankie
05. prosince 2022, 13:09
1

Zajímavé je, že není zmíněn přeborník v tomto směru a to Fiat.

reagovat
Jaromír Soukup
05. prosince 2022, 17:36
0

Fiat je extrém. Tam je identitou samotná změna. Prakticky každou generaci je to jinak, člověk si ani tu vazbu nestihne udělat. :-D

PepaSFI
05. prosince 2022, 19:01
0

Fiat nemá logo, má čtyři písmena s typickým tvarem, která jim s nějakýma ozdůbkama vydržela dlouhé desítky let, pak je na třicet let, s příchodem hranatých aut opustil, aby se k nim zas vrátil. A je celkem jedno jestli jsou ve věnci, kruhu, štítu, nebo jen jako prostá velká písmena s divně nahnutým A, jak to bývalo kdysi v heroických časech na mocných strojích bláznivých závodníků.

ro
rock
05. prosince 2022, 15:16
0

Z mýho pohledu je třeba zajímavej Renault.
Původní kulaté logo z 20. let (když teda opominu tu prehistorii s tankem atp) je kulatá mřížka klaksonu (Renault GS někdy z r. 1920). Pak to zmodernizovali -změnili tvar na kosočtverec- ale pořádse odkazují tu mřížku. A pak v 70. letech jenom jinak graficky pojali ten kosočtverec - a ejhle, najednou se odnikud, bez historické návaznosti, vyloupl diamant :-)

A kdž už jsme u tohodle nerostu, tak kosočtverce Mitsubidhi taky nemají s diamanty nic společnýho, ale "tři diamaty" se prostě dají marketingově prodat docela dobře, že...

reagovat


Poslední komentáře