načítám data...

Automatizace jako cesta k rychlosti a šroubky

06. září 2021, 23:28 51 komentářů Jan Machač Editorial

Dnes tu máme dvojí zamyšlení. Jedno pro lidi ohlížející se do budoucna a jedno pro lidi zahleděné do minulosti...

zobrazit celou galeriiFoto:   archiv

Automatizace

Jízda autem po dlouhé rovné dálnici je pro mne často jen stresující a nudná. Kolikrát jsem vystresován nízkými limity uvažoval, jak by se dala reálně dosahovaná rychlost na dálnici zvýšit. Ne proto, že bych chtěl pálit hodně benzínu, ale abych si své auto na to místo, kde si s ním pak budu hrát, nebo řešit potřebné… No prostě bych už tam chtěl být. 

Jen stěží se mohu přidat do tábora, který hlásá zvýšení limitů s odkazem na vysokou bezpečnost současných aut. Už teď je naše dopravní síť z velké části na hraně kapacity a představa, že se mezi funící DAF a rozjíždějící se naloženou Oktávku snaží nějak vejít někdo jedoucí 160 a víc jen proto, že je to legální… No osypu se.

Kolikrát vidím, že nějakého šetřílka předjíždí i kamion… A nevěřím, že by všichni byli založení stejně jako já a jednoduše jezdili na max. Chtějí šetřit benzín, jedou bydlíkem, kterej prostě rychleji nechce, mají strach… A nepředěláme je. Už dávno – ani při současných rychlostech – není možno dědečkovi říct, aby auto zahodil a jezdil autobusem. Pokud nepočítáme velká centra, je auto nepřekonatelně rychlejší a flexibilnější, než jakákoli hromadná doprava. 

A to se vůbec nebavíme o pohodlnosti. 

Takže by bylo potřeba to zařídit tak, aby i neřidiči mohli bezpečně koexistovat s rychlým provozem. Zároveň nemá cenu se zabývat navýšením limitu o nějaké desítky procent. Má-li se vyplatit vůbec do nějakého řešení investovat, musíme limit navýšit alespoň na dvojnásobek. A to se pak bavíme o brzdných drahách delších, než je dosvit potkávacích světel a…

foto: Wikimedia commons

No a tady přicházejí na řadu ty radary… Umí se "rozhlédnout" na nějakých 250 metrů. Došlo mi, že tohle je sice zcela hloupé zařízení, které se musí kombinovat s hromadou dalších věcí, ale že je to také zařízení, které vidí podstatně dál, než jakýkoli člověk kdy bude schopen a to za jakýchkoli světelných podmínek.

Že je to hazard, svěřovat lidské životy do rukou stroje? Ale to už se děje na dráze… To nebyl dobrý příklad… No děje se to i na letištích. Současná letadla mohou i v Praze přistávat v podstatě naslepo pomocí CAT III, takže v podstatě svěřujeme své životy stroji v té nejkritičtější fázi letu.

Proč tomu tak je? Dobře postavené elektronické řízení je prostě rychlejší, přesnější a zejména neúnavné a nic nepřehlédne. Navíc ho můžeme vybavit smysly, které člověk nikdy mít nemůže. Už jen neustálé monitorování slepých úhlů je nad lidské možnosti, ale ten elektronický mozek… No představme si to poeticky, jako že ho to třeba šimrá a je schopen reagovat bleskurychle. Tak, jako náš vlastní měkký aparát umí třeba velmi rychle poznat, že mu někdo zase zapálil cop.

Trošku se to bojím napsat, ale dokud nebudou všechny ty - dosud nedokonalé a často otravné – asistenční systémy skutečně na výši, tak až pak se snad můžeme těšit na nějaké zásadní zvýšení rychlosti. Běžní lidičkové budou ochráněni, automobily si dokonce mohou předávat jak senzorové, tak i abstraktní informace o svých úmyslech… Takový vláček autonomních aut, kterému vévodí něco se skvělými senzory a zbytek ho jen kontroluje a veze se, ten sice připomíná vlak, ale nelze mu upřít efektivitu.

Navíc každé to jednotlivé auto se může z vlaku odpojit za jízdy a on tak nikde nezastavuje. No není to krásná idea? Napište mi v komentářích… Já zatím zjistím, jak je to s doménou vláčkař.cz

foto: Wikimedia commons

Šroubky

Jestli se někdy hrabete v autech, jistě vás vždycky naštve nějaký ten vehement místo šroubku, u kterého nevíte, jak jej povolit/vyvlíknout/napružit/uchopit. Já osobně jsem málem rozkousal svou vkladní knížku, když jsem kdysi narazil na spojení trubek palivového systému u amerického Fordu. Je to totiž bajonetek jakoby, ale kulatý a vlastně je tam segerka, ale není to segerka, protože je to pružinka, ale kulatá. A dá se to rozebrat celkem jednoduše pomocí speciálního nářadí od Fordu, nebo hodně složitě svépomocí pomocí zbastlení nástroje z plastikové stříkačky.

foto: Dorman

Jak já vždy všechny ty speciální věci nesnášel a ze všeho nejvíc nejtky. Jenže jak teď jako správný hračička koukám na starého nerudného pána kterak se zamýšlí nad tím, jak se dnes vyrábí zejména elektromobily. Tedy když koukám na Munro Live, tak se nemohu zbavit pocitu, že má láska k obyčejným šroubům dostává trhliny. Ono totiž Sandy Munro docela dost k věci kritizuje některá jak designová, tak ryze inženýrská řešení a vždycky se soustředí na to, aby se nikde nepoužívaly šrouby.

Proč, proboha? Aby se to rychle zbouchalo na lince a pak to nešlo servisovat? Nikoli, aby to prej vydrželo. Sám jsem tomu nevěřil, dokud se mi zase nepovolilo stahování okna na tom mém zemědělském závoďáku. Tam jsou vnitřky dveří plastikové a mohutný motor se šnekovou převodovkou, který tahá za kovový plát se zuby a tím ovládá celé okno… Tak ten je uchycen na kovovém plátu. Může se tam samozřejmě jako k penězům, protože vše se odehrává v dutině dveří. 

foto: Wikimedia commons

Že to tam u GM na lince nanýtovali je celkem jasné. Snažit se tam udržet matičku na osmičku šroubek, to je přímo mistrovství v Zenu. Odvrtat ty jejich nejtky byla ale otázka chvilky. Jsou na to dělané, hrubá motorizovaná síla muže potěší a za pět minut není co dělat. Pak tedy smontovat, přitáhnout, dorvat, zkontrolovat, jestli jsou tam všechny podložky a hotovo. Po tejdnu je to zase volný. Plast se roztahuje jinak, než kov, dveřma se pořád tříská, okno není z nejlehčích a při stahování se celý mechanismus přirozeně mírně chvěje. Ty šroubky bych musel asi nějak zalepit, ale to je zase pak dost porod to rozebrat, protože k té matičce, jak jsme si již vysvětlili, se může blbě. Fakt blbě.

 

Takže jsem sobě zakoupil nýtovací pistoli a nýtky. Až to zase upadne, nanýtuju to tam. Teda pokud to půjde… Ale když to zvládli v Detroitu… Jak to máte se šroubky vy?

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
06. září 2021, 23:41
1

Už jsi slyšel o nýtovací matici, případně o flowdrillu se závitem?

reagovat
PB
07. září 2021, 03:54
0

Nytovaci matice jsou super.... nahrazuju s nima ty pitomy plastovy stefliky v interieru Transporteru. Skvelej zpusob, jak se zbavit rachtani a zaroven udrzet rozebiratelnost.

Adam Forman
07. září 2021, 06:23
0

Nýtovací matice jsou zlo. Teda pokud nejsou pojištěný svarem. Chrysler jich pár má. Zápustnejch. Všechny jsou protočený... Zlatý nejty!

Bavoraczech
07. září 2021, 08:33
0

Nýtovací matice je dobrá na místech kam nemůže sůl když je to nový. Jakmile tam ten šroub zarezne, tak jde vždycky dřív matice a to je pak k nas....

Trinom
07. září 2021, 13:48
2

A už jste slyšeli o tom, že závit jde namazat a nebo zalepit (slabým) lepidlem na závity? Pak se tyhle faily nestávají.

PachezZ
07. září 2021, 00:27
1

Nýtovací matice jsou geniální vynález a koupě kleští právě na ně byla jedna z nejlepších koupí co se usnadnění oprav týče

reagovat
beastar
07. září 2021, 01:15
3

Skurvený šroubky, zabili nám Machače. Tenhle styl lsd psaní mi chyběl :D Viva la vláček.

reagovat
BubaaCZek
07. září 2021, 14:20
0

Jee, ty ještě žiješ? :)

Kuře
07. září 2021, 17:29
0

Vida ho, máš pravdu, tak on přeci jen neumřel;))

beastar
08. září 2021, 12:04
0

To mi přejete pěkný věci teda. Žiju si pořád dobře ještě sem nestihl všechny okolo nasrat. Akorát proběhlo nějaký větší stěhování. Kvůli tomu covidu je to pendlovani už otravný.

BubaaCZek
08. září 2021, 13:28
0

Tak to rádi slyšime, ze dobře a tesime se az nas zas budes nasirat.

beastar
08. září 2021, 19:46
1

Já nasírám zásadně jen kreteny a ti jak známo sem nechodí. Až asi na tři.

Viola Procházková
09. září 2021, 08:26
0

Kreténi na Autíčkáři? Vyloučeno!!!

František Čáslavský
09. září 2021, 09:03
0

Ale, ale... co jsem pak já?

Kuře
09. září 2021, 09:55
0

Nene Fando, vím kam tím míříš, ale Brňák a kretén... to není to samé, fakt ne:))))

František Čáslavský
09. září 2021, 11:39
0

No jo, diagnoza Brno :)

ro
rock
07. září 2021, 05:54
0

S automatizací souhlas. Mimo rychlosti na dálnici bude taky možné -po důsledném oddělení pěších a cyklistů od aut- zrušit semafory a vůbec princip hlavních a vedlejších ve městech. Každý auto bude vědět, kam jede, po jakých ulicích se tam může dostat, jak vypadá doprava v těch ulicích. Především bude ale taky vědět, kam a kudy jedou všechna ostatní auta a dokáže se s nimi zkoordinovat.

reagovat
Adam Forman
07. září 2021, 06:24
7

Já vždycky doufal, že se cyklisti zrušej tak nějak sami na principu darwinovy teorie, ale oni naopak přibývají!

PB
07. září 2021, 09:05
1

No zel bohu se to nedeje. Zvlaste ostudny byl nedavny moment, kdy nasi zakonodarci v ramci pachani dobra propasli moznost vykazat cyklistiku na cyklostezky, pokud se nachazeji soubezne se silnici. Kdyz uz se za cyklostezky vyhazuje tolik penez, meli by tam cyklisti bukvit povinne...

HeavySmoker
07. září 2021, 09:18
6

Ak oddelíš chodcov od možnosti prejsť cez cestu, tak vybuduješ nepriepustnú džunglu podchodov a nadchodov. Toto sa vo veľkom skúšalo v amerických mestách v 60tych rokoch. Žiaľ tadiaľ cesta nevedie, jednak to incentivizuje automobilovú dopravu na úkor chôdze (a ani plne automatizovaná individuálna doprava kapacitne nemôže stačiť keď máš 5 a viac tisíc ľudí na KM2) a jednak vytvoríš priestor v ktorom nikto súdny nebude chcieť žiť. Obávam sa že semafory tu s nami ešte pobudnú dlho.

Galveston
07. září 2021, 10:12
-2

PB, každý normální člověk, co právě jede na kole, vždy raději pojede po cyklostezce mimo silniční provoz, než aby riskoval život v silničním provozu. Bohužel, cyklostezek, které zcela míjejí silniční provoz, je v Česku jako šafránu. (Červená čára namalovaná na chodníku není cyklostezka, podobně jako nějaká bezvýznamná bílá čára na silnici).
Sám mám na kole v silničním provozu naježděny desítky tisíc km. Zatím mě nikdo nezabil, ale už jsem měl namále. Protože "cyklista je zmrd a zaslouží si smrt". Pamatuj na to, až pojedeš někam na kole ty.

MB
MBMB
07. září 2021, 10:26
0

To už je, pokud vím, v zákoně teď, že cyklista je povinen využití cyklostezku, pokud je v daném místě k dispozici. Ale to jsem jen někde četl.

ro
rock
07. září 2021, 10:44
1

To jsi možná četl v zák. 361/2000, tam to asi četl každý z nás. Nebo by aspoň měl.
Jenže tam je napsané, že "Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít".
No a u nás je drtivá většina těch jakože stezek uvedená značkami C 9a nebo C 10a (Stezka pro chodce a cyklisty), o kterých se ovšem zák. 361/2000 v této souvislosti nezmiňuje. Stezek pro cyklisty (C 8a) je u nás jak šafránu, mne teď vlastně vůbec nenapadá, kde v mém širokém okolí nějaká je.

Takže to použítí Stezky pro chodce a cyklisty vidím čistě jako dobrovolné.

PepaSFI
07. září 2021, 19:14
5

Galveston: ano, každý normální člověk co pojede na kole radši pojede po cyklostezce mimo silnici. Háček je ovšem v tom že tento není cyklista, je to prostě normální člověk na kole. Pravý cyklista pojede zásadně po frekventované silnici, ikdyž ta cyklostezka vede souběžně asi 3 metry od silnice. Proč? Obvyklá odpověď zní, že by se musel vyhýbat rodinkám s dětičkama a jiným normálním člověkům na kole kteří ho, hustokrutýho cyklistu strašně zdržujou a obtěžujou. A tak jede po silnici a zdržuje a obtěžuje.

PB
07. září 2021, 19:55
2

Ano, Rock ma pravdu, je to bazmek jako obvykle.. a prave jednou z diskutovanych ( a neschvalenych uprav) bylo rozsireni na vsechny kombinace. Jinak ta novela byla mimojine postavena na lzive argumentaci, ze vetsinu nehod cyklistu zavini motoriste: ve skutecnosti jsou nejvic nebezpecni cyklisti sami sobe, coz se ovsem do diskuse nehodilo (vubec je sranda precist si duvodovou zpravu k novele, podobnych aktivistickych zvastu a dojmologie je tam hromada).

beastar
13. září 2021, 23:36
0

Občas i mě velmi vyrovnanou povahu překvapí jednání některých "profi" cyklistů. Normálně je zase až tak neřeším když dodržují alespoň pud sebezáchovy a nejedou na středové čáře. Ovšem co sem viděl dnes od pánů v dresu na tělo s vložkou v trenkach. To zjevně nemá obdobu. 17 hodin ucpané město a oni se jedou v tandemu projet. Asi 200m od místa vede cyklostezka parkem. Stejným směrem. Jo a vážně ti dva jeli v té koloně přes dva kiláky. Pak sem odbočil. Tohle jestli je ta pravá cyklistika tak sorry nechápu smysl. Dýchat smrad z aut bezprostředně u nich. To je jak chodit běhat do chemičky. Nasírat řidiče, co za vámi supí do kopce 35 v totálně ucpaném městě. Ve finále je ta auta stejně blokla a proplétali se tam jak dva blbci. Na galuskách.

O kousek dál jsem byl svědkem pěstního souboje řidičů. Teda jeden jí pustil druhý se kryl v autě. Důvody neznám. Lidem mrdá asi celkově. A co hůř nebylo to takzvaně v Praze ani u nás...

bitner
07. září 2021, 08:14
0

Kontramatka? Zavlacka? S nytama bych se nesral. Nebo to zavarit ????

reagovat
PB
07. září 2021, 09:06
0

svar je za urcitych okolnosti take rozebiratelny spoj...

Adam Forman
08. září 2021, 06:36
2

Obvzlášť v italských vozech...

Galveston
07. září 2021, 09:08
0

Tak k těm šroubkům, měl jsem koncernovou Ibizu SC. Hrnec vzduchového filtru je tam přišroubován tenkými samořeznými šroubky s nepochopitelně komplikovanou hlavičkou na tenoulinký tisícihran a pak ještě další komplikovaný tvar. A je jich tam tuším pět, z toho nejméně ke dvěma potřebujete dlouhý nástavec a kameru na kolonoskopii. Bez ní nasadíte akorát poslepu. Chceš si vyměnit vzduchový filtr, holenku? Tůdle, vzkázal mi se vztyčeným prostředníkem koncern. Poslal jsem koncern do prdele a v Makru sobě zakoupil speciální sadu nástavců za necelé čtyři stovky. Z ní jsem dosud použil jen jeden jediný nástavec na ten vymazlený koncernový šroubek. Měl jsem to autíčko moc rád, ale následovalo mnoho dalších důvodů, proč jsem se ho zbavil. A mám toyotu. A kryt vzduchového filtru na pružných sponkách. V synově Civicu z roku 2009 je to rovněž tak. Japonci jsou zdvořilí lidé a svých zákazníků si váží.

reagovat
sp
spooon
07. září 2021, 09:16
0

To mi připomíná, když sem chtěl poprvé vyměnit na pug partneru vzducháč. To, že tam naserou šrouby, ok, to že to je na torx, ok, to je celkem běžný. Ale že to zabozrouti naserou na torx s tou tyčinkou uprostřed, by mě fakt nenapadlo. Naštěstí jde tyčinka malým šroubováčkem ulomit a už je to jen normální torx.
A jak říkáš, na Mazdě vzducháč na pružinky, paráda.

ro
rock
07. září 2021, 10:27
4

Nedávno jsem měnil žárovku v Hondě Jazz. Ano, Japonci jsou zdvořilí lidé, svých zákazníků si váží, ale bohužel také předpokládají, že má člověk mezi loktem a zápěstím ještě jeden kloub.

Ch
Chochin
07. září 2021, 10:39
0

Naozajstne peklo je Opel. nedavno som si menil blatnik na starej zafire, kde som musel odskrutkovat asi 20 sroubkov, a snad kazdy tam mal iny priemer a hlavicku... torx, krizovy, imbus.... hrozne. vyuzil som snad kazdy kusok naradia co mam doma. Snad taku operaciu uz nebudem musiet zopakovat a auto dam do srotu skor nez zhnije aj ten novy blatnik :-D

Galveston
07. září 2021, 10:44
-4

Rock, tak žárovky, to je mňamka snad u všech moderních aut. Ale než LED světlomety kus za 25 litrů, to si raději vezmu den dovolené na výměnu H3.

beastar
07. září 2021, 11:55
1

Asi takhle mám na autě full led za 60,000 kus jakejpak 25 to je hudba minulosti. Když se to posere tak visit the dealer a amen. Každopádně pamatuji žárovky třeba u Meganu 2, super zábava. Saab 95 l. P. Též skvělé. Výrobci to jebou, co je svět světem.

Galveston
07. září 2021, 12:39
-4

Mein Gott! A zapínáš je vůbec? Já mít tak drahý světla, tak jezdím jenom za denního světla :-)

Galveston
07. září 2021, 12:40
-3

Bo slunko ja zatím zadarmo...

Trinom
07. září 2021, 13:51
2

Ty LED světla ale jdou docela rozumně opravovat. Takže dokud je v pořádku kryt, dá se s tím něco dělat.

Sa
Sato
07. září 2021, 15:45
-1

omg 60000 tis za jedno svetlo na megane? svet sa v prdel..Ako vazne, to vam pride ok?
Ja byt zdruzenie poistovni tak si vydupem ze sa taketo chujoviny maju vynat z povinneho rucenia a nech sa plati oprava len do nejakej tabulkovej ceny. Nebezpecny precedens, uznavam, ale.. Nech si to poistuje extra ten nestastnik co si taketo auto kupi... Na takto relativne zranitelne miesto napchat takto drahu a v pricipe zbytocne prekomplikovanu vec. Ked to prezeniem tak to je ako si nalepit stredoveku cinsku vazu na mriezku chladica a potom po havarii chciet 50mega od toho co ma tukol v meste.
Nejake carbonove spojlery na supersportoch je samozrejme rovnaky princip, ale tych aut zase tak vela nejazdi tak sa to asi strati.

Be
Beran
07. září 2021, 17:57
1

Ony auta s takhle drahyma svetlama casto mivaji vpredu ruzne vpredu asistenty a pipaky.
U LED svetlometu byva samotne teleso svetlometu dost tuhe a povoluji hlavne montazni pacicky. A na ty se delaji opravne sady

po
potkanX
07. září 2021, 20:29
1

reakcia na prvy koment vlakna -
mal som kedysi mazdu 626 GE. na kazdom detaile bolo videt, ako to auto niekto perfektne premyslel s ohladom na jeho udrzbu ci mozne opravy. kazda schovana skrutka mala nejaku sachtu s deklom kade sa ku nej dalo civilizovane dostat, napriklad stavovacie sroby na svetla mali 90° prevod a dotahovali ci povolovali sa zvrchu svetla, a podobnych premyslenych detailov bolo plne auto. a mal som aj xedos 6. auto, ktore bolo technicky spolovice rovnake ako ta 626, predstavene boli na jednom autosalone v roku 91 a vyvijali ich ti isti inzinieri vo vedlajsich dielnach. a na tom aute robit uplne hocico bol porod. boli tam skrutky ku ktorym sa nedalo dostat bez vybratia motora a ze ich bolo pozehnane, napriklad horne uchytenie napinaka klinoveho remena na klimakompresor. odklony prednych kolies sa nastavovali tak ze si vybral cely tlmic a otocil mu hornu misku. aj tie blbe svetla, ktore mimochodom vypadali zvonku presne rovnako ako na tej 626 nastavit bolo za trest, spodne stavove skrutky boli dlhy vylet po hmate do cierneho neznama. cize neni to o tom ze dobri japonci a zly zvysok ludstva. je to vzdy o konkretnom aute.

Ha
Hansoff
08. září 2021, 08:00
0

Jsem opravdu zvědavý, za jaké peníze se bude prodávat náhrada světel na nastupující generaci Mercedesů. W223, W206, EQS a další. Funkce sice jsou celkem zajímavé, ale fungují jen v noci

beastar
08. září 2021, 12:02
0

Takhle svítím s nima normálně. Je to dost dobrý. Zejména potom za deště v noci. Opravné sady existují. Hlavní je mít dobré pojištění kdyby náhodou :) Jinak musím říct, že si to užívám jak natáčení tak auto dálky. Drahé to ale jakoby kus za kus je jak sviň.

K Mercedesu už současné full led jsou dost napálené. Je to ale částečně tím že to prostě zatím není rozšířený standart.
Vzpomínám na xenon kdysi... Třeba Superb 2 to jsou zážitky.

Ho
Honzis_71
09. září 2021, 12:22
0

Jo jo, zrovna v úterý jsem měnil na Mazdě 6 GH prasklou žárovku obrysovky vlevo vpředu. Práce na půl hodiny a odřené klouby na obou rukou. Podezřívám frajery z Hirošimy, že na montážní lince zaměstnávají děti, nebo gejši s malinkýma rukama a prstíkama.

Ča
Ča Snač Aj
07. září 2021, 10:33
0

Šroubky a podložky jsou zlo :D , v práci děláme lasery a velká část problémů se ztrátou výkonu je spojená s tím jak mají tendenci se hýbat při změnách teplot.. ale pro některé účely prostě vhodnější řešení občas není.

reagovat
Zajda
08. září 2021, 15:35
1

Jan Machač: Pominu-li ty hluboké myšlenky kolem, opravdu ti připadá 250 metrů dohled jako něco úžasného? Fascinuje mě jak to lidi zapálení do autonomie můžou zmiňovat mezi výhodami. Podle mě je to zhruba tak minimum abys někoho mimo obec předjel. Nebo aby ses na dálnici nerozplácl o stojící kolonu. Pokud je výhled odkrytý, normální řidič monitoruje klidně kilometr před sebou a stovky metrů za sebou v zrcátku. Ano, nemůže to dělat kontinuálně a přeostřuje tam a zpátky. Ale lepší než úplná slepota za hranicí nízkých stovek m.

reagovat
PepaSFI
08. září 2021, 19:31
6

ty letadla sice automaticky přistávají ale ono je to trošku jinak. Přistálo by to na nějakém úplně neznámém letišti někde v zapadákově? Myslím že asi ne. Ono to má pozemní podporu a bavíme se o prostoru který je přesně určený, zaměřený a hlídaný ze všech myslitelných pohledů. A pořád je tam posádka která si nemůže číst noviny ale je furt ve střehu kdyby něco nevyšlo. Ale po těch autech chceme aby to řídilo v naprostým chaosu, což asi nikdy dost dobe nepůjde. Už jsem to tady kdysi psal, jde se na to úplně blbě. Mělo by se začít cestama. Umožnit částečně automatizovaný provoz na vybraných úsecích. Odzkoušet úseky kde to funguje a zanést to do navigačních systémů, plus nějaká podpora, přísun aktuálních dat o provozu a stavu vozovky. Prostě pojedeš po dálnici a auto řekne že tady může samo. Řekneš áno, auto potvrdí že dalších 120 km bude řídit. Pak řekne vole vem si volant, tady už to neumím, fakt nekecám, vem si to!

reagovat
beastar
08. září 2021, 19:45
3

Tohle si myslím přesně taky. U těch letadel je to taky složitější. A ano opravdu to nefunguje na každém letišti a všude a vždy. Prostě jako příklad je to nevyhovující. Navíc provoz na silnici je na kratší vzdálenosti a hustší. Aby to fungovalo skvěle je možný že vymizí auto jak ho známe. Jako prostředek individuálni dopravy. Nebo se začneme bavit o té infrastruktuře. Není od věci vidět že autonomní vláček v kampusu jezdí perfektně. Tesla v plném provozu, nebo Volvo... Nebo Audi cokoliv udělá často velkou botu. V kontaktu s neautonomnimi vozy. Plná autonomie aut je ještě vzdálenější sen, než full ev ve světě.

Jan Machač
09. září 2021, 12:51
0

Já ten příměr použil právě z toho důvodu, abych ukázal, že to není jen o autech, ale i o infrastruktuře kolem. Ale hlavně teda: Chtěl jsem zavřít hubu lidem, co z elektroniky znaj jen kradený xpéčka, který padaj, mámo... ;-)

Sedrik
09. září 2021, 07:38
0

Dálnice je pro mě naprosté peklo - nebaví mě po ní jezdít, ale je to nejrychlejší cesta, jak se dostat tam, kde se budu za volantem bavit. SYstémy, které by mě po dálnici svezly v mém autě bez toho, abych musel cokoliv dělat by byly super. Ale za jedné podmínky: jedno tlačítko na přístrojové desce (ne v nějakém obskurním sub-sub menu v infotaimentu) a celé se to vypne. A skutečně vypne: ne, že to pořád bude dávat pozor a pokud to vyhodnotí X/Y/Z tak to začne řídit, ale opravdu OFF. Totálně. A žádná kontrolka, že to je vyplé!


Pokud by to takto bylo, klidně bych si to do auta pořídil. Jenže takhle to fungovat nikdy nebude, takže všechny bezpečnostní asistenty z výbavy vyhazuju. Nevěřím tomu, že by mě neotravovaly.

reagovat
Pe
Peťas
13. září 2021, 20:35
0

Nad zaverem automatizace premyslim uz sakra dlouho a rikam se zda se toho doziju. Srouby jsou nutne zlo a nytu je cim dal vic.

reagovat


Poslední komentáře