Automobilka BMW na základech současné převodovky vyvinula adaptivní osmistupňový automat. Ten za pomoci GPS navigace, bezdrátového přenosu dat, stabilizačního systému, přední a zadní kamery, radarových senzorů a snad i báby Kelišové upravuje výběr převodových stupňů a dodávku výkonu v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Velmi podobný systém chystá do modelu A8 rovněž Audi.
Automat je velmi příjemná věc na každodenní ježdění, ale pro sportovnější jízdu jich většina není zrovna dvakrát vhodná. Jedním z hlavních problémů je, že převodovka nevidí do zatáček, nedokáže tedy správně a včas podřadit, což může vést k frustraci řidiče až k smrti – to když vám v silné zadokolce kopne z trojky dvojku bez meziplynu a varování přímo uprostřed zatáčky. Většina dnešních automatů má sice manuální režim, ale ten snad nikdy nereaguje na pokyny řidiče přesně a bez protestů.
Tyto problémy však novinka od BMW do značné míry řeší. Převodovka nejenže vidí do zatáčky, ale rovněž zná povrch vozovky a počasí. Jakýkoliv tvor za volantem by tak vždy měl mít ideálně zařazeno a díky napojení na stabilizaci by nemělo docházet k nenadálým nechtěným situacím.
Milovníci manuálních převodovek však podobný systém znají již léta. Říká se mu řidič.
07. dubna 2011, 17:17
0
"Říká se mu řidič", presne tak, bohuzel cely dnesni automobilovy prumysl smeruje do stavu, kdy tohle slovo uplne zmizi, uz dnes v dobe elektronickych pomucek clovek ridi moderni auto jen tak na pul, casem to nebude vubec. Snad pro nas, ktere rizeni stale bavi, zustanou nejake auta kde pujde vsechno vypnout. A kdyz ne, furt je moznost koupit neco stareho a zrenovovat.
08. dubna 2011, 18:13
0
Řízení auta je pro mě, jako asi i pro spoustu dalších čtenářů, zábavou a když nikam nespěchám, tak i skvělou relaxací. Tudíž je pro mě těžce pochopitelné, že tohle lidé opravdu chtějí.
Snad se jen nedožiju doby, kdy budou k sehnání jen auta, co se řídí sama, to by byla moje smrt :-)