načítám data...

Týden v kostce: Lotus se zpronevěřil tradicím a Toyota připravila ultimátní hothatch

08. dubna 2022, 07:59 Daniel Borský Novinky

Extrémní hothatch, který v Evropě neuvidíme. Velký Mercedes s malým motorem a Lotus, co není Lotus

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv značek

Lotus Eletre

Koncem minulého týdne na mě začal všude vyskakovat jakýsi žlutý crossover. Nebo je to SUV? Kdo se v tom má vyznat. Trochu mě překvapilo, kolik k tomu bylo všude komentářů, ale v zásadě jsem tomu nevěnoval žádnou pozornost, neb jsem zhruba dva dny žil v domnění, že se jedná o novou generaci Lamborghini Ubrus (automatické opravy umí být někdy kruté, že). A to není zrovna vozidlo, o kterém bych hltal veškeré dostupné informace. Jenže pak jsem čirou náhodou zjistil pravdu o celé situaci (zvláštní poděkování pro Honzu Křečka, který mi vyjevil, jak se věci mají). Dámy a pánové, tohle není žádné Lamborghini. Tohle je prosím pěkně Lotus. Znáte přece tu malou automobilku z anglického Norfolku, která se zapsala do srdcí všech petrolheadů svými legendárními sporťáky, ne? Všechny ty obdivované roadstery, okouzlující muší váhou. Lehkonohé kupé, ostřejší než vaše žiletka.

Foto: Lotus press

Inu, tak s tím u této novinky rozhodně nepočítejte, tohle je totiž trochu jiný Lotus. Takový poněkud přerostlý, řekl bych. S 510 cm na délku je Eletre o kus delší, než velký Range Rover. Jedná se tak o první SUV v historii značky. Navíc, jak už napovídá název, nenajdeme pod kapotou spalovací motor, nýbrž elektromotor. Eletre využívá novou platformu EPA, na které bude stát i sportovní sedan (konkurence pro Porsche Taycan) a nové Elise. Eletre využívá 800V architekturu a v podlaze má uloženou více než 100 kWh baterii, která by měla zajistit dojezd minimálně 600 km. I základní verze by měla disponovat výkonem vyšším, než 500 koní. Díky tomu může Lotus udávat zrychlení pod 3 sekundy. No prostě samé dobré zprávy, že? Jen tu hmotnost nám nikdo nesdělil, přitom zrovna tímhle parametrem se Lotus vždy chlubil jako první. Zřejmě nová doba. Výroba by měla začít ještě v tomto roce v Číně. Co na nový Lotus říkáte vy?


Toyota GR Corolla

Foto: Toyota USA

Chápu, že předchozí odstavec mohl být pro některé citlivější povahy poněkud šok, a proto je nebudu dráždit zprávou o tom, že nová Alfa Romeo Giulia bude dostupná pouze již jako čistý elektromobil. Raději si zlepšíme náladu tím, že se podíváme na novou Toyotu. Japonská automobilka totiž 1.dubna představila nejostřejší Corollu, která kdy spatřila světlo světa. Ne, opravdu se nejednalo o aprílový žert. Jede se přesně podle osvědčeného receptu menšího sourozence, Yarisu GR, který máme tak rádi. To znamená, že pod kapotou najdeme přeplňovaný tříválec 1,6 l o výkonu 305 koní (což z něj dělá nejvýkonnější sériový tříválec v historii), který přenáší svou sílu na všechna čtyři kola skrze manuální převodovku. Těšit se můžeme na mnohem pevnější karoserii, oproti výchozímu hatchbacku, chytré diferenciály vpředu i vzadu, měnitelný poměr hnacích sil od 60:40 až po 30:70 ve prospěch zadní nápravy a mnoho dalších laskomin, které potěší každého automobilového nadšence. No, i když každého. Jak se to vezme. Corolla GR je primárně určena pro severoamerický trh, dokonce není ani jisté, jestli se objeví v domovském Japonsku. Tady v Evropě si však můžeme jistojistě nechat zajít chuť, a musíme se spokojit jen s Yarisem. Je to sice trochu škoda, ale asi se to dá pochopit. Tak třeba se zde objeví pár aut aspoň jako šedý dovoz. Docela rád bych to viděl i na našich silnicích.


Mercedes AMG SL43

Foto: Mercedes DE
Je tomu jen pár týdnu, co se oficiálně představila nová generace Mercedesu SL. Z legendárního roadsteru se stal (znovu, viz R107) čtyřmístný kabriolet, ale pranic mu to neubírá z kouzelného šarmu, kterým tento model odjakživa disponoval. Novinka se postupně víc a víc odhaluje a přichází s konkrétnějšími technickými parametry. Nyní jsme se třeba dozvěděli, že se pod přední kapotou vrátí po více než 60 letech také čtyřválcový motor. Jímá vás z toho hrůza? Nebojte, není třeba mít obavy. Tenhle přeplňovaný dvoulitr si SL vypůjčilo z nejrychlejšího áčka. Ano, jedná se přesně o ten motor, který umí ze sebe vyždímat přes 400 koní. V tomto případě se sice hodnota výkonu zastavila na čísle 386 koní, ale nepochybuji o tom, že to bude naprosto dostatečná porce. Ostatně není to tak dávno, kdy osmiválec v SL měl “jen” 300 koní a také to stačilo. Čtyřválec dostane označení SL43 a měl by být dostupný i na našem trhu. Nevím jak vám, ale mně se tohle auto opravdu líbí a bleděmodrá barva vypadá úplně skvěle. Už aby bylo léto.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře