načítám data...

Autíčkářův týden: Satelitní Toyota a 900 koní na sněhu

17. ledna 2016, 13:26 0 komentářů Adam Forman Novinky

Rozvleklé vyprávění o autonomní budoucnosti klidně přeskočte a radujte se hned ze dvou splašených videí oslavujících sněhovou nadílku. Technofila potěší Toyota komunikující se satelitem a nakonec přidám pozvánku na K&K v Gastownu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pravidelném souhrnu informací a novinek z automobilového světa předhodím rozvleklé pojednání o současném stavu anutonomní dopravy. Pro rozptýlení představím Nissan X-Trail, který se rozhodl že je tank, načež se vypravil dovádět na sjezdovku a tahat lyžaře. K vážnému tématu budoucnosti automobilismu přispěje Toyota Mirai schopná komunikovat se satelity a vše uzavře dvojice mnohasetkoňových speciálů dovádějících na zasněžené trati. V neposlední řadě připomenu, že ti z nás, kteří se trvale vyskytují kolem Prahy momentálně mrznou na  K&K v Gastownu.

Americký sen: Autonomní doprava

Vzhledem k tomu, že o  jsme poslední dobou napsali více než dost, je na čase vytáhnout další z Autíčkářovských otřepaných cliché. Filosofické editorialy si nedávno připsaly další bod, takže na mne opět vyšly autonomní automobily. Představování převratných technologií se (alespoň na půl stránky) vyhnu a morální dilemata si nechám na příště. Stane se věc nevídaná: Budu se věnovat faktům. Pozornému čtenáři jistě neušlo, že pupkem autonomního světa je americké Sillicon valley, potažmo stát testování budoucího provozu nejvíce nakloněný, Nevada. Podle nevadských zákonů je možné provozovat na veřejných silnicích autonomní vozidlo, jak jinak než pod dohledem řidiče, již od června 2011. Nebyl to jen Google, který se usídlil na dohled od Mohavské pouště. Své systémy zde začaly testovat všechny velké automobilky a v neposlední řadě i prestižní výrobci automobilové elektroniky reprezentované giganty Bosch a Delphi.

Nyní, po čtyřech a půl letech experimentů, částečných zpráv a novinářských kachen jsou k dispozici detailní zprávy od samotných výrobců nových technologií. Nechme stranou, že se detailní zprávy ‚čistě náhodou‘ vyrojily jako houby po dešti těsně před vystoupením Baracka Obamy před senátem. V závěru své řeči totiž americký president adresoval právě budoucnost automobility. Konkrétně se vyjádřil ve smyslu, že je třeba urychlit nástup nového transportního systému pro 21. století do praxe. Jeho záměr dále rozvedl ministr dopravy Anthony Foxx při svém vystoupení v Detroitu. Abych neustále nemluvil jen ve třetí osobě, nechme zaznít slova samotného ministra Foxxe: „V roce 2016 uděláme vše, co bude možné, abychom urychlili nástup bezpečného, inteligentního a trvale udržitelného rozvoje dopravních technologií“ Dále při svém vystoupení na NAIAS (North American International Auto Show) uvedl: „Zejména jsme optimističtí ohledně automatizovaných vozidel.“ V návrhu pro desetiletý rozpočet, jenž president předloží zkraje roku 2017, je prý vyhrazeno necelých 3,9 miliardy USD právě pro vývoj autonomní dopravy. Ačkoliv Foxx uvádí, že „realita, ve které se rozšíří autonomní doprava je nyní pravděpodobná“, já jeho optimismus nesdílím. Především je třeba si uvědomit, že začátkem roku 2017 nastoupí do bílého domu nový president, který bude mít vlastní představu o ideálním rozložení veřejných financí.

Jestliže necháme stranou finančně-politické prostředí, zbývají pouze okolnosti praktického rázu. Ačkoliv se jako nejlepší řešení pro dalekou budoucnost jeví plně automatizované vozy, řízené satelitem v kombinaci s ‚internetem věcí‘, stále je nutné uvažovat vývojový mezičlánek v podobě konvenčních automobilů osazených sadami čidel. Právě v této fázi evoluce se nyní autonomní vozy vyskytují. Pokládejme nynější stav vývoje za prehistorickou rybu, které sotva narostly plíce a vyrašily nožičky. Zkrátka, stále je na čem pracovat. To ostatně potvrzují údaje o nutnosti zásahu řidiče do řízení, které poskytl samotný Google. Auto-no-mobil si nevěděl rady při 272 případech mezi říjnem 2014 a listopadem 2015. V těchto případech vůz sám vyhodnotil, že si potřebuje pomoc a sám požádal o převzetí kontroly. V dalších 69 případech musel převzít řízení operátor, aniž by si systém byl vědom nutnosti korekce. Na alarmující čísla je třeba hledět v souvislosti s počtem kilometrů, které se za dané období podařilo urazit. Na konkrétní data je sám výrobce skoupý, ale není těžké odhadnout alespoň přibližná čísla. Nedávno Google ohlásil překročení jednoho milionu ujetých mil se svojí autonomní flotilou. To znamená, že za jediný rok urazily všechny stroje dohromady něco kolem 350 tisíc kilometrů. V průměru připadá selhání autonomní techniky na každých 1000 kilometrů. Samozřejmě jde o hrubá čísla, porůznu zaokrouhlená tu nahoru a jinde zase dolu, ale i tak je možné si udělat o celkové spolehlivosti alespoň hrubou představu.

Prozatím se tak technologie autonomní dopravy nachází na úrovni lepšího tempomatu zkříženého s navigací. Ještě pořád není možné přivolat si auto k hospodě a pak se v značně podnapilém stavu nechat odvézt domů. Jak sleduji úroveň hlasového ovládání a navigací (a teď se mračím zejména na koncern VAG), pak je jasné, že ani nelze přikázat cíl cesty a mezitím si schrupnout. Na druhou stranu je však patrný značný pokrok a zejména zodpovědný přístup výrobců i vlád k budoucnosti automobilového provozu. Osobně zastávám optimistickou teorii, že všechno jde, jen když se tomu věnuje dostatek času a peněz. Jak je vidět Američanům neschází ani jedno a tak mohu definitivně opustit skeptický postoj a začít se ptát ‚kdy‘ namísto ‚jestli‘.

Nissan X-Trail jako pásový transportér

Nový Nissan X-Trail se prodává i na našem trhu a ačkoliv nám ho prozatím nikdo nepůjčil, něco mi říká, že terénně se tvářící crossover nebude vůbec marný. Pro pozvednutí image novinky se rozhodla kanadská pobočka Nissanu a k propagaci zvolila lehce netradiční přístup. Zatímco jiní by natočili free-cool-in klip s metrosexuálem středního věku, Nissan přiblížil svůj X-Trail tanku. Nejdříve rozšířili podběhy, poté přidali upravené zavěšení a nakonec se na místo tradičních disku nastěhovaly pásy. Systém Dominator od společnosti American Track Truck má 38 cm široké pásy, schopné brodit se více než půl metrem sněhu. Obdivuhodná je i schopnost překonat 45° zasněžený svah. Pohonné ústrojí zůstalo kupodivu beze změny a tak na palubě opásaného Nissanu najdete i automatickou převodovku. Pásy omezují maximální rychlost na 100 km/h což zase tak hrozné není a bohatě stačí většině legálních limitů. Po zhlédnutí videa lituji, že nebydlím ve výše položeném regionu. Hned bych si šel hrát.

Je budoucností automobilismu satelitní Toyota na vodík?

K budoucnosti automobilismu se ještě na okamžik vrátím. Toyota oznámila kooperaci s firmou Kymeta netradičním konceptem na základě Toyoty Mirai. Vodíkový prototyp je osazen několika panely s plochou satelitní anténou, které umožňují stabilní datové proudy o maximálních objemech. Běžný smrtelník superrychlé připojení odkudkoliv nejspíše nedocení, ale prozatímní závěry výzkumu vypadají nadějně pro záchranáře či detašovaná vědecká pracoviště. Nenápadné panely nově umožní komunikaci automobil-satelit, případně automobil-cokoliv přes satelit. Nabízí se tak zavedení plochých antén do budoucích vozů, které tak budou schopny komunikovat například se střediskem pro řízení dopravy. Novinka se konečně nemusí soustředit pouze na komunikaci s vesmírem. Světoví poskytovatelé internetu v čele s Googlem již delší dobu rozvíjejí koncept dronů, schopných nepřetržitého letu s minimální údržbou. Výkonná anténa, operativně nasazený dron a polo-umělá inteligence může být brzy tak samozřejmá, jako dnes radarový tempomat. Rýsuje se před námi budoucnost, nebo jen slepá ulička?

Sníh. Hodně sněhu. 900 koní a hodně sněhu.

Je na čase vrátit se zpět k tomu, co dělá Autíčkáře Autíčkářem. Ačkoliv různé čtenáře zajímá pokrok, nedoceněné ojetiny i způsob manifetsace sexuální orientace, nakonec se najde jediné téma, které nás všechny stoprocentně sdružuje: Zábava za volantem. Ať už pilujete čistou stopu, jezdíte pro rohlíky driftem nebo bastlíte svůj plechcup speciál pro další sezónu (a že bude o čem mluvit), všichni hledáme kousek dobrodružství, zábavy a odreagování od té části každodenní existence, která nevyžaduje návštěvu čerpací stanice. Až shlédnete video, které ukazuje alternativu ke každoroční lyžovačce, pohlédněte ven. Na většině našeho území se nachází sníh. Sem tam se najde neodklizené parkoviště, neudržovaná silnice 4. třídy či uježděné pole. Jaká je vaše výmluva, proč nejste za volantem? Nebo alespoň na probíhajících K&K v Gastownu

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem