logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Autíčkářův týden: Malý velký, největší a elektrický

Týden ve znamení elektromobility ve veřejném zájmu, elektromobility ve vlastním zájmu a nakonec i nějaké to zakázané ovoce.

Fiat 600e | Technika Jeepu Avenger, roztomilost Fiatu

Fiat představil svou novinku, model Fiat 600e. Po technické stránce s největší pravděpodobností nepůjde o nějaké zásadní překvapení, protože pod kabátkem nového Fiatu se (ač oficiálně toto zatím potvrzeno nebylo) nachází kompletní technika nového kompaktního Jeepu Avenger.

Foto: Fiat

Pokud je tomu skutečně tak, potom se můžeme těšit na kompaktní crossover na platformě eCMP s pohonem předních kol, baterií o kapacitě 54 kWh a výkonu 156 koní. Nebude to tedy žádné žihadlo, ale takový typický Fiat s parametry ‘tak akorát’. 

Zastavit se samozřejmě musíme u vzhledu novinky. Fiat pokračuje v trendu rozvíjení myšlenky retroautíčka Fiat 500 napříč modelovou nabídkou. V zásadě bychom mohli říci, že se historie opakuje, před lety to byl Jeep Renegade a jeho klon Fiat 500X, teď je to Avenger a jeho sourozenec 600e. A stejně jako 500X, i v případě novinky považuji dílo, alespoň z toho mála, co o něm víme, za celkem povedené. Říkáte si, co by se asi tak mohlo pokazit na autě tak roztomiloučkém, jako je Fiat 500? Řeknu jediné – Fiat 500L.

Foto: Fiat

Netradiční byl i samotný způsob, jakým nám Fiat svou novinku odhalil. Nebyly to žádné tanečky okolo oficiálních fotek maskovaných prototypů, žádná tisková zpráva s fantasticky nastavenými cíly nového modelu, nic takového.

Nadace Fratteli tutti, vzniklá na základě třetí encykliky papeže Františka, pořádala v srdci Vatikánu setkání ve jménu celosvětového bratrství. K celé akci s názvem Otevřené dveře vzniklo krátké video, ve kterém si jednu z hlavních rolí zahrál právě Fiat 600. Jasně, možná je tam té lásky a vzájemnosti až trochu moc, ale to už mají ve Vatikánu v popisu práce. Za mě je to vlastně hezký způsob, jak novinku dostat do veřejného prostoru a vyhnout se přitom otravným formalitám či dokonce uvolňovat snímky maskovaných aut, což je praxe, kterou přímo nesnáším.

 

Toyota Mirai | Vládní vodíková elektromobilita

Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo životního prostředí pořídilo sobě elektromobily. To by asi neměla být nějak fantastická zpráva, elektrická auta jsou zkrátka státem podporována jako budoucnost individuální dopravy. Ponechme teď stranou, jaký je skutečný přínos a všechny ty debaty okolo, tohle je prostě fakt a nemá smys se nad tím více rozčilovat.

Foto: Toyota

Proto nepřekvapí, že si ministerstva začala pořizovat ‘bezemisní’ automobily. Tedy z mého pohledu spíše překvapí, že jich dosud mají tak málo, ale to je jen jízlivá poznámka na okraj. Poměrně zajímavá je však volba onoho automobilu pro zmíněná ministerstva. Obě totiž do svého vozového parku zařadila Toyotu Mirai. Kdo nejste obeznámeni s technickým základem tohoto vozu, potom vězte, že Mirai je elektromobil, který svou energii čerpá nikoli z baterie, ale z nádrže vodíku. 

Princip je jednoduchý a na první pohled může působit jako geniálně jednoduché řešení letitého problému ukládání elektrické energie. Velmi zjednodušeně řečeno – když do kádě s vodou pustím elektrický proud, začne se mi voda rozkládat na kyslík a vodík. A celý proces funguje i opačně, když nechám onen vodík reagovat s kyslíkem, kterého je všude kolem dost, dostanu zpátky elektřinu. Jednoduché, přímočaré, bez těžkých baterií a dlouhého nabíjení. Jenže…

Foto: Toyota

Asi si říkáte, že kdyby to bylo tak snadné, nikdo by se o bateriová auta ani nepokoušel. A skutečně, má to nějaká ta úskalí. Předně – výroba vodíku je energeticky poměrně náročná a oním postupem ‘pustím proud do kádě s vodou’ se efektivně vyrábět ani moc nedá. Vodík lze získávat jako vedlejší produkt některé chemické výroby, to ano, ale pokud bychom skutečně chtěli elektromobilitu na vodík, potřebujeme ho mnohem víc.

Další nepříjemností je skladování vodíku. Atomy vodíku jsou maličké. Tak maličké, že udržet je kdekoli, třeba v nějaké nádrži, je nadlidský úkol. Vodík si cestu ven vždycky najde. V pondělí natankujete plnou nádrž a v pátek je třetina pryč – a to se kola třeba ani neotočila.

Foto: Toyota

“Jde o velmi zajímavý způsob pohonu, který je ekologický, udržitelný, ale také běžně využitelný bez zdlouhavého nabíjení," řekl dle serveru Novinky.cz ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. A řekl to moc hezky. S Toyotou Mirai ho skutečně žádné dobíjení nečeká. Ale s tím tankováním to taky nebude žádná sláva. Mirai má sice dojezd jako běžné konvenční auto, ale není ji kde natankovat. Ambiciózní plány hovoří o cíli mít v roce 2025 na území ČR až 12 tankovacích stanic na vodík. 12! Víc toho asi o ambicích vodíkového pohonu ovládnout náš trh netřeba říkat. 

Přesto se ministerstva rozhodla jít právě touto cestou. Cestou elektromobilu, který se sám od sebe vybíjí a není ho kde nabít resp. natankovat. Ne cestou auta, které si můžete nabíjet doma a už nikdy nemusíte hledat čerpací stanici. Slepé cesty vývoje nás zkrátka fascinují…

 

Lexus GX | Majestátní

A u Toyoty ještě zůstaneme. Luxusní brand tohoto japonského výrobce, značka Lexus, totiž představila svou novinku. A tou novinkou není žádný drobeček. Toto je nový Lexus GX, zřete!

Foto: Lexus

S velkými Lexusy to bývalo takové složité. Na jedné straně tu byl vždy nějaký ten velký sedan, to ano, ale co do majestátnosti, nikdy se nemohl rovnat velkému SUV. Ta od Lexusu však až příliš připomínala jen přebrandované Toyoty, kterými ostatně samozřejmě i byla. A ani nový Lexus GX není ničím jiným, jeho základem je opět Toyota Land Cruiser 150. Ale něco je konečně jinak. GX má osobitý styl.

Lexus konečně začal brát stížnosti stran nedostatečného oddělení luxusního modelu od toyotího offroadu vážně. Základ je pořád stejný, jedná se tedy o offroad s rámovým podvozkem. To ale neznamená žádnou ‘vejtřasku’, podvozek je moderní s dvojitými lichoběžníky vpředu a multilinkem vzadu, k dispozici budou i adaptivní tlumiče. Lexus slibuje mnohem lepší ovladatelnost bez ohledu na povrch, po kterém právě jedete.

Foto: Lexus

Pod kapotou už nenajdeme motor V8, nahradil jej dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec. Tradicionalisté asi budou V8 oplakávat, dobrou zprávou je, že šestiválec ji překovává v každém jednom parametru a jeho 354 koní a 650 Nm bude určitě stačit i náročnějším řidičům. V plánu je i hybridní verze. Standardem bude desetistupňová automatická převodovka i všemožné uzávěrky diferenciálů a další hračky.

Zní to všechno až příliš dobře a očekáváte tedy nějaké velké ale? Tak tady je: Lexus GX na evropský trh oficiálně nezamíří, jeho cílem jsou především Spojené státy. To ale neznamená, že se tu pár kousků neobjeví.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte