načítám data...

Týden v kostce: Sebevražedný krok Francouzů a konec německé legendy

13. ledna 2022, 10:18 Daniel Borský Novinky

Dobrovolně si zaříznout zlatý důl a místo toho nabídnout něco, či zákazníci nechtějí? I to se může stát.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Konec spalovacích motorů v dodávkách

Skupina Stellantis se odhodlala k odvážnému, někdo by možná řekl až k pošetilému kroku. Jistě dobře víte, že aktuální verze osobních dodávek, ať už mluvíme o trojici Rifter/Berlingo/Combo Life, nebo o větších Traveller/SpaceTourer/Zafira Life, se nám opravdu zamlouvají a máme je docela v oblibě. Kombinují totiž skvělé užitné schopnosti, příjemné jízdní vlastnosti a rozumnou cenovou politiku. Až do dnešních dnů tak šlo především o to, vybrat si ideální velikost, kterou preferujete a správné logo na kapotě, jež je vám nejbližší. Bohužel se zdá, že tomu je konec. Jednotlivé automobilky koncernu Stellantis vydaly prohlášení, že hodlají ukončit dosavadní varianty těchto svých osobních dodávek se spalovacími motory a nahradit je čistými elektromobily. Spalovací motory by tak měly zůstat jen u ryze užitkových variant.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Vzhledem k tomu, že jsem již měl tu možnost vyzkoušet si Citroen ë-SpaceTourer na vlastní kůži, trochu se tomuto kroku divím, protože si ani při nejlepší vůli nedokážu představit (a že mám hodně bujnou fantazii), že by tahle elektrifikovaná věc mohla nahradit klasickou dodávku se spalovacím motorem tak, jak ji dnes lidé využívají. Ale co, na mých řečech nesejde, třeba se opravdu najde někdo, komu to bude vyhovovat. Co nás tedy čeká? Standardem se pro všechny stane elektromotor o výkonu 100 kW (pouze ve sportovním režimu, normální má 80 kW a eco 60 kW). Menší vozy typu Berlingo budou ukrývat akumulátor o kapacitě 50 kWh, velké dodávky budou k dispozici také s 75 kWh baterií. Vrcholný dobíjecí výkon činí 100 kW. O něco komplikovanější bude dálniční cestování, neb omezovač rychlosti na 130 km/h se stane realitou. Inu, pokrok nezastavíme. Důležitá bude samozřejmě i cena, která je aktuálně zhruba dvojnásobná (Citroen Berlingo šel koupit se spalovacím motorem pod půl milionu, ë-Berlingo začíná za hranicí 900 tisíc). Kdy nás tahle výměna motorů čeká? Vzhledem k tomu, že Citroen, Peugeot i Opel už stáhli ceníky spalovacích variant z webu i z nabídky konfigurátorů, tak hádám, že to bude velmi brzy. Pokud tedy máte o tento typ vozidla zájem, doporučuji neváhat. Anebo si zajděte k Toyotě. Auta jsou stejná, a Japonci se prý zatím nechystají oblíbené motorizace rušit

Ostrá Toyota GRMN

Foto: Josef Vyškovský

K Toyotě se váže i další zpráva. Pamatujete na časy, kdy se o Toyotě mluvilo jako o nejnudnější značce na trhu? Její modely byly zábavné asi jako návod na kuchyňský mixér a adrenalin dokázal vyplavit leda účet za servis. Tohle období šedi, které se datovalo zhruba dvacet let zpátky, má Toyota už definitivně za sebou. Naopak, dnes to vypadá, že stala pomalou tou nejzábavnější a nejbláznivější značkou na trhu. Jen se přesvědčte sami. Fantastická Supra, zábavná GR86 nebo ztřeštěný Yaris, který sbírá chválu celého automobilového světa. Za dveřmi už netrpělivě přešlapuje též ostrá Corolla. A to nemluvím baja pick-upu Tacoma TRD Pro, který Japonci nabízejí za mořem, či o vozech Lexus. Toyota prostě jede na vlně a jen málokdo dnes nabízí pestřejší nabídku automobilové radosti. Aby toho nebylo málo, rozhodli se vymyslet ještě bláznivější specifikaci Yarisu (jakoby to bylo málo, co dnes umí Yaris GR), která dostane písmenka GRMN. Mělo by se jednat o lehčí, ostřejší auto s kratší převodovkou a několika dalšími dílčími změnami, které vůz posunou do ještě většího extrému. Měla by to být přísná limitová edice o 500 kusech. Cenu si netroufám odhadovat, ale to je vlastně úplně jedno. Beztak se po tom jen zapráší. Premiéra by měla proběhnout v Tokiu již za pár dní. Nemůžeme se dočkat.

Konec Passatu

Foto: Viola Procházková

Svět se neustále mění a ten automobilový nevyjímaje. Vypadá to, že se s námi loučí jedna ze stálic evropského automobilového trhu, která s námi byla téměř pět desítek let. Ano, jedná se dnes již o kultovní Volkswagen Passat ve verzi sedan. První dvě generace byly liftbacky (B2 se dělal též sedan, souběžně vedle liftbacku), karosářská verze sedan definitivně nahradila výchozí pětidvéř koncem 80 let s generací B3. Od té chvíle byla klasická tříprostorová verze nedílnou součástí nabídky tohoto evropského hegemona střední třídy. V posledních letech se však u Volkswagenu potýkají s poklesem zájmu a proto se rozhodlo, že sedan už nemá své místo na slunci. Dlouho se mluvilo též o tom, že by taky žádný Passat už nemusel spatřit světlo světa, nicméně to se podle posledních zpráv nestane. Generace B9 se již pomalu, ale jistě připravuje, a byť se bude jednat víceméně o převlečený Superb, jméno Passat ještě nezemře. Zatím. Jen už nečekejte sedan, nový Passat bude jen jako kombík. Pokud jste příznivci této konzervativnější varianty, máte poslední šanci vybrat si nějakou skladovku. Výroba sedanu byla totiž ukončena na přelomu roku.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Zajda
13. ledna 2022, 10:43
3

Aneb socialismus a jeho absurdní projevy.
Auto co vykazuje ve WLTP cyklu skoro 100 nadlimitních gramů CO2 z nichž každý je Nejvyšším Sovětem pokutován 95 EUR jednoduše není možné udržet v nabídce. No, možná by si zákazníci těch cca 200 tisíc navíc raději zaplatili. Toyota si nějak vykompenzuje limity hybridy a spol, trochu podraží a bude mít trh pro sebe. Stejně jako o 2 patra níž 7 místná Dacia Jogger za necelých 400 tisíc.

reagovat
Pe
Pech.
13. ledna 2022, 11:15
1

Je to debilinec....

Tak nejdřív to sejmulo MPVčka, tak se zájemci spokojili s osobními verzemi dodávek a nakonec nebudou ani ty....

Jogger zvítězí tím, že to bude díky tomu výpalnému a nízké základní ceně, která by bez výpalného byla pod 300kkč, nakonec poslední sedmisedačka, kterou jsou běžní lidi ochotni zaplatit.... Ti bohatší si ještě můžou koupit Toyotu. Ještě se dá asi sehnat výběhové Lodgy s 1,5TD za rozumné peníze... Milion za malou osobní dodávku je prostě overkill, protože jsme byli zvyklí na to, že auto za milion vypadá poněkud jinak, než prosklené Berlingo a to i přesto, že mám tyhle stroje, pro jejich nedostižnou praktičnost hodně rád...

MB
MBMB
13. ledna 2022, 12:01
-5

To je zajímavé, že to sejmulo MPV a osobní dodávky, ale SUV ne, když ani ty nejdou svou koncepcí spotřebě vůbec naproti. Jestli to nebude spíš něčím jiným...

Pe
Pech.
13. ledna 2022, 12:36
7

Ono jde o poměr váhy vůči emisím, takže lehčí, ale přesto užrané auto, protože má také něco uvézt, je znevýhodněno, vůči autu referenčnímu. Stejně dopadnou i auta nejmenší, kde koeficient emisí vůči referenčnímu vychází tak, že musí mít technologie jako ty velké a cenově je to srovná s bežnými malými auty, u kompaktů už je to menší vliv. Takže základní Aygo za cenu vybaveného Yarise se také blbě prodává.... Ještě nedávno šel koupit obyčejný kompakt pod čtyři kila... Dneska stojí i malá auta kolem 300 a ta nejmenší skoro stejně. Suv je právě pro svoji demenci a vyšší pohotovostní váhu zvýhodněno, protože těžší auto má povoleno víc smrdět. Prázdná dodvávka je poměrně lehká, ale nemá úplně slabý motor, protože její užitečná hmostnost se často blíží její pohotovostní, kdežto dvoutunové SUV může mít klidně užitečnou třeba 400kg

af
afro-r1
13. ledna 2022, 12:42
0

Na SUV zakaznik skousne priplatek a dodavky jsou jen derivaty plechovych krabic (tj. bez extra vyvoje)

Fr
Frodo
13. ledna 2022, 14:00
1

MBMB: máš pravdu, prodeje MPV a osobních dodávek sejmuli elektro SUV. Tím pádem po nenuceném přechodu Berlinga a spol. na elektro pohon čekám výrazné navýšení prodejů těchto modelů. Už se těším, jak naložím rodinku do auta s dojezdem 250 km a pojedeme zeleně do Finale s poznáváním krás míst, kde se tu a tam lehce pozdržíme.

MB
MBMB
13. ledna 2022, 15:56
-3

Lidi prostě v dnešní době chtějí SUV look a jsou ochotni za to dát více peněz, tak to automobilky dělají místo klasicky vypadajících MPV. To je celé.

Těžké se vyplatí dělat PHEVy či BEVy, protože zvyšují hmotnost flotily, ale násobí se nulovými emisemi CO2, a to v těchto letech ještě přes koeficient. U čistého spalováku si vyšší hmotností zároveň zvýším i tu spotřebu, takže to není úplně cesta. U spalováků je snaha hmotnost naopak snižovat, výsledkem čehož jsou například menší palivové nádrže, protože se uvažuje určitá normovaná hmotnost s procentuálním naplněním nádrže. Kdyby bylo výhodné hmotnost zvyšovat, tak výrobci jednoduše dávají do dodávek 100kg závaží do kufru a prodávají je dál. Fakt je ten, že lidi za ně prostě nejsou ochotni dát tolik, aby to bylo pro automobilku výdělečné, zatímco za jiné typy aut ano.

Zajda
13. ledna 2022, 16:03
1

https://www.youtube.com/watch?v=vYCt-hzQaI Podle elektromobilních věrozvěstů je krátký dojezd mýtus. A dlouhý dojezd je stejně zbytečný. Kulturní a zodpovědné je přece co 2 hodiny zastavovat. Baterii nenabíjíme do 100%, to je taky zbytečné stačí 80% (v překladu - posledních 20% trvá moc dlouho). A vůbec, jezdit mimo město je zbytečné.

Zajda
13. ledna 2022, 16:09
1

Ma
Max
13. ledna 2022, 21:31
3

Hlavne že EU rozhodlo, že elektromobily majú nulové emisie. Asi v Novákoch spaľujú bezemisné uhlie. Mohli s tým počkať, kým bude všetka elektrina z vody a slnka. Aká daň sa platí v letectve? Teraz 0, navrhujú 33 centov za liter.

af
afro-r1
14. ledna 2022, 14:31
2

O nabozenskych dogmatech se preci nediskutuje.
; o )

Frankie
19. ledna 2022, 19:40
0

Asi bych to nejvíce zahrnul zde. Bugatti Chiron, 417 km/h, Německa dálnice ráno, tři pruhy, za provozu, video na YouTube pan Passer. Zajímá mě co vy na to tady, autickari?
Za mě, to zrychlení je dech beroucí, a zážitek to teda může být. Ale zároveň si myslím, že toto už nepatří na silnici, která není v daný moment uzavřena. Velmi nebezpečné.

reagovat
Ju
Junior
19. ledna 2022, 20:41
0

Nejvíc mě na tom fascinovalo, že někdo jako pan Passer starší má potřebu se u toho natáčet a nahrávat to na youtube. Pochopil bych to u jeho syna, ne ovšem u šedesátiletýho chlapa, kterej si ty prachy navíc vydělal sám, takže jistě netrpí pocitem nějaký nedostatečnosti.



Poslední komentáře